Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Juana

Juana

12-12-2008 om 13:16

Wat zouden jullie doen? [geen betaling na particuliere les]

Ik weet even niet wat ik nou precies in de titel moet zetten. Het gaat om het volgende. Ik geef een particulier les, twee keer per week, in iets waar ik goed in ben. We hebben hiervoor een vergoeding afgesproken en ze betaalt me 1x per week. Vorige week kreeg ik plotseling dubbel betaald, vanwege Sinterklaas. Ik wilde het eerst niet accepteren, maar goed, uiteindelijk toch gedaan.
Vandaag dus weer les gegeven en aan het eind van de gaf ze me dus niks. Meestal vergeet ze het niet (soms wel), maar ik vond het zo vervelend om er nu om te vragen, juist omdat ze me vorige week dubbel had betaald. Ik durf dus nu niet om de betaling te vragen eigenlijk (ben daar sowieso al niet goed in, maar doe het toch wel, omdat ik weet dat ik daar recht op heb). Wat zouden jullie nu doen, er toch om vragen of het maar gewoon laten zitten, denkende dat ik uiteindelijk toch niets verlies i.v.m. het (onverwachte en niet afgesproken) cadeautje. Ik weet wel zeker dat het geen vooruitbetaling was.

Ben benieuwd, Juana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
suus36

suus36

12-12-2008 om 13:30

Ik ben ook niet zo'n held

Hoi Juana,

Kan me voorstellen dat je een dilemma hebt. Zakelijk gezien moet je er gewoon om vragen, maar ja.... Zei ze dat ze geen geld bij zich had? Of heeft ze het er helemaal niet over gehad? Ik denk dat het ervan af hangt hoe jullie contact is.
Mijn gevoel zegt: 'laat maar een keertje zitten, dan zie ik de Sinterklaasgift, maar als lesbijdrage voor deze keer". maar volgende keer wel laten betalen als ze het vergeet. Het zou zo vervelend zijn, als ze zegt: 'ja, maar ik heb vorige week toch dubbel betaald?".
Maar ja, ik ben ook niet zo'n held in dit soort dingen. Kan me voorstellen dat mensen ook vinden dat je er gewoon om moet vragen.

Groetjes,
Suus

Rafelkap

Rafelkap

12-12-2008 om 14:16

Ik ook geen held

Ik zou het ook altijd lastig vinden om om geld te moeten "zeuren". Misschien voortaan een beter ritueel, voor of na de les) zodat jullie allebei het niet vergeten, daar moet je gewoon preciezer en professioneler mee om leren gaan.
Je kan er de volgende keer evt. nog een opmerking over maken, 'de vorige keer was je het vergeten, maar ik vind het wel prima zo omdat je de vorige keer dubbel betaalde en ik eigenlijk geen cadeau's wil aannemen." Zoiets? Anders maar laten zitten (omdat ik het zelf ook niet 123 zou durven)

je vraagt erom en als ze zegt dat ze vorige week dubbel betalld heeft, kun je zeggen o,ja dat was ik even vergeten.

Volgende keer

weer normaal laten betalen. Dit hele voorval vergeten, laten gaan.

Juana

Juana

12-12-2008 om 18:32

Reactie

Dank voor jullie antwoorden.

Vorige week, met Sinterklaas, zei ze wel dat het een extratje was omdat ze eigenlijk iets voor me had willen kopen maar daar geen tijd voor had gehad en mij dus zo iets wilde geven. Het was dus niet bedoeld als vooruitbetaling, maar ja, misschien heeft ze zich later bedacht of zo.

Ze vergeet het wel eens, maar komt daar dan op het laatste moment achter. Dan draal ik meestal een beetje en dan weet ze het weer . Vorige week was ze het echt vergeten en toen heb ik er wel om gevraagd, maar toen kwam ze dus met dat extra geld. Tja, ik vind het lastig, want er toch om vragen en dan horen dat ze vorige week toch al dubbel betaald had, vind ik niet leuk: ze weet heel goed dat ik me dat nog goed zal herinneren, want ik heb dat extratje niet zomaar aangenomen.... Maar nu had ik het eigenlijk liever niet gehad, want dan had ik vandaag wel gewoon kunnen vragen om het lesgeld, maar juist door dat cadeautje voel ik me niet vrij om dat te doen. Ik heb liever de afspraken gewoon duidelijk. Dan nóg vind ik het niet fijn om achter mijn geld aan te moeten, maar dat vind ik minder erg dan zo´n halfslachtige situatie.

Ze heeft niet meer gebeld, dus ik denk dat ze het echt vergeten is. Ik kan me nl. toch niet echt voorstellen dat ze het cadeau van vorige week nu als voorschot ziet. We hebben wel goed, persoonlijk contact, maar zijn geen echte vriendinnen.

Het gaat me uiteindelijk ook niet echt om het geld, hoewel ik wel in een wat moeilijke financiele situatie zit, maar meer om hoe dit zich ontwikkeld heeft en hoe ik daar mee omga. Ik ben dus niet assertief genoeg, vind ik zelf en ga ook wat moeilijk om met gunsten (zoals een cadeau waardoor ik denk dat ik dus niet meer mag vragen..... snappen jullie het nog???)

Nou ja, ik merk het wel, maar heb er wel de hele dag al een onderhuids rotgevoel over.....

Nogmaals dank. Juana

Juana

Juana

12-12-2008 om 18:35

Ja manda

We schreven tegelijkertijd. Ik denk dat je gelijk hebt.... volgende week, als ze het eventueel weer vergeet, gewoon vragen om mijn geld en deze week dan verder vergeten. Ik ga er uiteindelijk niet op achteruit of zo.

Veel dank, Juana

Margriet*

Margriet*

12-12-2008 om 22:31

Ik weet het niet

Als ik je laatste uitgebreide posting lees zou ik hetzelf ook niet prettig vinden hoe de betaling verloopt. Je zou, om dit soort situaties te voorkomen, kunnen voorstellen dat je per het nieuwe jaar graag wat meer duidelijkheid wil in betaling. Je kunt bijv. afspreken dat graag van te voren betaald wil worden. Ik zou hetzelf prettiger vinden. Dan moet ze er eerder aan denken en hoef je ook niet te dralen af en toe. Jullie hebben ook een zakelijke 'overeenkomst'. Daar moet zij zich ook aanhouden en je moet niet om je geld hoeven vragen vind ik. Ik zou dit specifieke geval laten zitten maar wil je je wat assertiever opstellen dan zou ik wat duidelijkere afspraken maken over de betaling. Je ben zo zelf niet tevreden hoor ik. Daar mag je best wat voorwaarden voor opstellen zonder onredelijk te worden.

Julie

Julie

12-12-2008 om 23:19

Pin of contant?

Ik ben een paar keer naar een chiropractor geweest die na afloop van de behandeling, die natuurlijk best persoonlijk en intiem was, aan het eind vroeg: betaal je per pin of contant? Ik vond dat elke keer een briljante overgang van dat intieme naar het zakelijke. Ik betaalde elke keer met pin, dat wist hij ook wel, maar dat was voor hem het moment om over het betalen te beginnen. Nu zul jij niet kunnen pinnen, maar je zou kunnen vragen: maak je het over of betaal je contant?

mammie2

mammie2

16-12-2008 om 11:20

Strippenkaart

Volgens mij kun je voor privelessen beter een strippenkaart maken die maar tot een bepaalde datum geldig is. Op die manier beperk je de schade een beetje dat ze te vaak afzeggen. Ook is het duidelijk hoe het zit met de betaling: ze kopen vooraf de strippenkaart en elke les stempel je af.

Juana

Juana

16-12-2008 om 12:35

Gisteren

Gisteren heb ik dus weer les gegeven. Ze zei niets, maar ik had niet de indruk dat dit "expres" was. A.s. donderdag is het weer "betaaldag" en als ze er dan weer niet mee komt, ga ik er wel om vragen. Ik zit toch wel te spelen met het idee om, als ze er niks meer over zegt, er wel op terug te komen, onder het voorbehoud dat ik het geld nu niet meer wil hebben. Ik wil het gewoon toch even kwijt, of liever gezegd, ik wil toch even weten wat er precies gebeurd is (in haar hoofd) zodat ik voortaan weet wat ik aan haar heb.

Om haar nu, na al die tijd, plotseling vooruit te laten betalen, vind ik niet zo aardig eigenlijk. En het lost misschien niet zoveel op omdat ik er, als ze het vergeet, toch weer om moet vragen. Hetzelfde geldt voor de strippenkaart of stempelen, denk ik. Afijn, het punt is ook meer dat ik het zélf een probleem vind om erom te moeten vragen, hoe dan ook, en afgelopen keer was de situatie dus ook wel anders dan normaal.....

Veel dank voor ieders input!

Juana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.