Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Oude wijn

Oude wijn

11-09-2012 om 08:56

Wat zouden jullie gedaan hebben? (bedelen aan de deur)

Onlangs stopte er een scootmobiel voor ons huis en stapte er een jonge vrouw (maximaal begin 30) naar onze deur. Zij bleek in tranen, verontschuldigde zich daarvoor en vroeg vervolgens op fluistertoon om een bijdrage "om boodschapjes te doen voor haarzelf en haar kindjes". Ik was nogal verbouwereerd en heb inderdaad een kleine bijdrage gegeven, zij het onder de mededeling dat ik dat maar een keer zou doen.
Mijn huisgenoten (meerder- en minderjarig) vonden het maar raar dat ik idd wat geld heb gegeven. Wat zouden jullie gedaan hebben? En gaat het nu echt zo slecht met ons land?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
m

m

11-09-2012 om 09:05

Hart

Ik denk dat ik enkel het adres van het vluchthuis ofzo gegeven zou hebben. Of het OCMW oid, aanmoedigen van aan huis bedelen vind ik fout
Ik denk dat als je niet teveel op je kerfstok hebt je in onze samenleving nog steeds bij voldoende instanties terecht kan
Zeker er kinderen bij betrekken vind ik fout
Ik zou dus geen geld geven, enkel een verwijzing naar instaties...

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

11-09-2012 om 10:23

Geen geld

Ging ze alleen naar jullie of ging ze ook naar de buren?

Heel triest, en ja, helaas zijn er steeds meer mensen die het niet meer redden. Maar er zit ook een boel bedriegerij tussen (zit je achterdeur wel op slot als je de voordeur open doet?), of mensen die met het gebedelde geld iets anders gaan doen dan brood halen. Ik ken helaas sterke staaltjes fraude, zoals snelle insluiperij terwijl jij aan de voordeur je aalmoes geeft.

Ze kon van mij et alle liefde een blik soep en een brood uit de diepvries krijgen. Geen geld. Eventueel het adres van de voedselbank. En ik zal me er voor verontschuldigen, maar de deur gaat toch echt even dicht terwijl ik dat ga halen en opzoeken.

Inderdaad

ik zou ook geen geld geven, maar een brood of iets dergelijks.... dan weet je in ieder geval dat ze te eten hebben. Maar ik zou ook wel duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is en ze verwijzen naar de voedselbank.

Nou

Ik denk dat ik te verbouwereerd zou zijn om aan brood geven te denken. Maar mijn eerste gedachte is wel "als ze maar niet vaker langs komt als ik wat geef". Dus ik zou denk ik ook wat geld geven met de mededeling dat dat voor een keer is.
En dan zou ik denk ik later de wijkagent bellen om het te melden. Wie weet kan hij/zij die mevrouw echt helpen.

Snuggle's

Snuggle's

11-09-2012 om 20:27

Zeker wel geven

Ik zou ook zeker wel geld gegeven hebben, en als ik genoeg in huis heb ook een tas boodschappen erbij. Daarnaast inderdaad wel de tip misschien van de voedselbank, of kijken of ik verder iets kan doen. Als je zoiets doet moet de nood toch wel erg hoog zijn. En natuurlijk is zoiets niet de bedoeling, maar aangezien ik noch iemand in mijn omgeving ooit zoiets heeft meegemaakt zal het ook niet zo zijn dat er opeens elke dag iemand voor mijn deur staat. Mocht dat wel het geval worden dan zal ik dan wel weer zien. Maar ik vind het echt triest om te lezen dat er mensen zijn die iemand die zich kennelijk genoodzaakt voelt om zo iets vernederends te doen niets willen geven.

Dat we in een maatschappij leven waarbij je wel de deur dicht doet als je iets gaat pakken vind ik weer wat anders. Dat is helaas zo en zou ik ook doen inderdaad.

Eten

Ik denk dat ik dan ook iets te eten zou pakken en mee zou geven. Geen geld..
Jeetje, kan me in NL idd niet voorstellen dat iemand echt zou aanbellen. Lastig.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-09-2012 om 23:47

Een brood

Zou ik geven. Ik geloof niet zo in het geven van geld, zomaar. Maar een boterham kan iedereen van mij krijgen, ongeacht hoe het komt dat iemand honger heeft....

Straatmuzikanten geef ik meestal wel geld, behalve als het kinderen zijn. Of het moeten overduidelijk 3 meisjes van twee straten verderop zijn die stiekem wat staan bij te verdienen

Zouden jullie

dan zo'n tegenwoordigheid van geest hebben om allemaal hulpinstanties paraat te hebben? Ik zou zo overdonderd zijn door het onverwachte, het schrijnende (zowel als het echt is, als wanneer het oplichting is) dat ik ofwel 'nee' zou zeggen ofwel een euro in de hand gedrukt zou hebben. En vervolgens er de halve dag over gepiekerd zou hebben over hoe ik dat beter kon hebben aangepakt.

Oude wijn

Oude wijn

12-09-2012 om 09:29

Vandaar mijn vraag

Silone slaat de spijker op zijn kop, zoals gewoonlijk. Ik was idd verbluft, heb de deur niet dicht gedaan en zelfs mijn slimme telefoon in het zicht laten liggen op zoek naar mijn portemonnee elders. Een leermomentje, zullen we maar zeggen.
Ik heb ook weleens iemand bij ons naar de wc laten gaan die aanbelde, gewoon omdat ik maar al te goed weet hoe hoog de nood kan zijn. Ik hoop dat iemand voor mij hetzelfde doet als ik in die situatie verkeer. (Ik ben toen overigens wel in de hal gebleven.)

Erik Van de  vries

Erik Van de vries

12-09-2012 om 13:17

Luister naar je hart.

Wat ik zou doen? Ik zou mijn hart laten spreken, en die mevrouw helpen natuurlijk..

Door haar de weg te wijzen naar het dichtbijzijde uitzendbureau!

Rafelkap

Rafelkap

12-09-2012 om 18:50

Hoofd

Het ligt er maar aan hoe mijn hoofd staat. Normaal ben ik heel goed en consequent in afpoeieren maar een week of 2 geleden staat er een jongen van een jaar of 11 met een summier formuliertje voor een sponsorloop voor kinderen met kanker en die heb ik 5 euro gegeven. Hij was alleen wel erg snel weg..Toen bedacht ik me dat als ik had gekozen te betalen per rondje ik niet nu meteen moest betalen. Ingetuind. Leermomentje

Relithe

Relithe

13-09-2012 om 10:53

Overrompelend

Ik zou ook snel wat geld geven denk ik en er niet eens aan denken om iets te eten mee te geven en de deur gewoon open laten.. Inderdaad iets om wel bij stil te staan!
Ooit heb ik een man aan de deur gehad die graag even bij mij in huis wou bellen omdat hij zijn mobiele telefoon niet bij zich had. Die heb ik niet binnen gelaten maar vriendelijk verzocht om het maar in een winkel te proberen..

Fiorucci

Fiorucci

13-09-2012 om 11:41

Nee

Er wordt hier zeer uitgebreid gewaarschuwd voor dergelijke babbeltrucs, en dat geldt ook voor 'Ik heb pech onderweg en mag ik even bellen'. Dat is hier een hele beruchte. Recent is hier ook een oudere vrouw beroofd in eigen huis door dames die gewoon naar binnen stapten met de mededeling: We komen hier eten vandaag....vervolgens haalden zij het huis leeg, de oudere dame dacht dat zij Thuiszorg waren...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-09-2012 om 13:01

Ja bellen

Ooit zoiets raars gehad. Man stopt bij ons voor met de auto en vraagt of ie zijn vrouw mag bellen, reden waarom ben ik vergeten...

Ik zag dat eigenlijk niet zo zitten en gaf aan dat ik wel wilde bellen voor hem. Hij zegt: "jij kunt niet bellen", ik zeg: "ik kan wel bellen", hij weer: "jij kunt NIET bellen", ik dus weer: "ik kan WEL bellen". En toen stapte ie woest in zijn auto en scheurde weg...

Het is als flink wat jaartjes geleden en ik ben er nog steeds niet over uit waarom ie nou zo moest reageren. Of hij was zo wanhopig dat het er allemaal niet meer goed uitkwam (in dat geval alsnog sorry), of hij baalde ernstig omdat zijn scam niet volgens plan liep.

Moet wel zeggen dat ik hem met een bezwaard geweten heb laten wegrijden. Maar er toch ook wel een beetje een apart gevoel bij had...

Kaaskopje

Kaaskopje

13-09-2012 om 18:59

Slapen

Wij hebben ooit een man aan de deur gehad die onderdak voor de nacht zocht. Stel je even voor.. 12 uur 's nachts, in het licht van de gang een béétje te zien, ietwat duister type... Ik heb mijn man uit bed geroepen en toen hebben we wel de deur opengedaan. Geen idee of ik dat nu weer zou doen. We hebben hem doorverwezen naar de opvang van het Leger des Heils. Tien minuten lopen bij ons vandaan.

Niet doen

Ik ga daar nooit op in op dat bedelgedrag en zeker al niet wanneer ze zo maar komen aanbellen.Jij gaf aan dat je dit maar één keer zou doen,maar daar zal die vrouw zeker niet hebben van wakker gelegen vrees ik.Als ze de hele stad of dorp zo heeft rondgekrost en aan elke deur is gaan aanbellen,zal ze met haar 'tranen' misschien nog wel meerdere mensen zover hebben gekregen om wat te geven en aan't eind van de dag heeft ze dan wel een aardig centje bijeen gebedeld.Als ze elke dag een andere plaats kiest,hoeven mensen geen tweede keer wat te geven he.
Hier kwam onlangs ook een man,die beweerde geld in te zamelen voor zijn blinde broer,hij had zelfs een kaartje bij en vroeg om minimum 10 euro te schenken.Nou ja,hallo zeg,wil best iemand verder helpen,maar dan wel op een andere manier hoor.Niet zomaar aan de eerste de beste die effe wat zielig komt staan doen aan mijn voordeur.

Als ik iemand wil helpen doe ik dat op mijn manier.Kleding,schoenen,lakens enz...de afdankertjes van mijn kinderen,die nog degelijk zijn uiteraard,geef ik persoonlijk aan mensen waarvan ik weet dat ze het kunnen gebruiken.Zo weet ik tenminste dat het goed terecht komt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.