Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

MRI

MRI

18-11-2008 om 22:07

Wat zouden jullie overhebben voor een goed sintgedicht

Volgende week sta ik op een adventmarkt en wil (naast andere dingen mijn) dichtkunsten aanbieden. Ik wil het zo gaan doen: als men een gedicht wil, moet men een formulietje invullen met: naam en leeftijd ontvanger, specifieke hobbies en eigenschappen, iets wat Sint wellicht iets beter zou willen zien (bijv. minder broertje plagen) en het cadeau waar het om gaat.
Dan maak ik het gedicht en krijgen ze het per email voor vier december, zodat men tijd heeft het uit te printen. Het gedicht zal dertig tot veertig regels tellen. Ik kan redelijk goede en doorwrochte gedichten maken voor Sint.
Wat zouden jullie nou voor zoiets overhebben?
Ben erg benieuwd.

MariaRosa

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MRI

MRI

18-11-2008 om 22:12 Topicstarter

Hier het 'werf'-gedicht

Gedichten:
Als u er geen heil in ziet,
Vraag het aan de rijmelpiet!

Is rijmen iets wat u moeilijk vindt
Maar moet u toch op voor hulpsint?

Stelt u schrijven telkens uit?
Zitten de letters op een kluit?

Wees niet bang om hulp te vragen
En het dichten over te dragen

Aan een dichtpiet die sinds jaren
Dicht en zingt zonder te maren

Vertel haar het cadeau en ook de naam
En wat Sint graag ziet voortaan

En zij maakt voor u, vol inspiratie
Een gepaste dichtcreatie

Voor uw dochter, oom of nicht
Maken wij een fijn gedicht

Vul hier de gegevens in
En wij weven ze, zin voor zin

Tot een prachtige ballade
Zonder innerlijke tirade

En zonder morren of gegeeuw
Krijgt u het vers over de mail!

Terwijl u Taai Taai eet of koek met gember
Komt het gedicht op vier december!

MRI

MRI

18-11-2008 om 22:15 Topicstarter

Ja nog even

Het is geenszins mijn bedoeling opdrachten te verwerven hoor. Het is gewoon voor een Adventmarkt op school en ik weet niet wat ik moet vragen. Overigens verdient iedereen daar een klein centje en draagt ook een leuk bedrag af aan de school waar men weer fijne dingen mee kan doen.
Ik weet alleen echt niet wat ik ervoor kan vragen. Ben toch wel een half uur met een gedicht bezig.

MR

Inge M

Inge M

18-11-2008 om 22:38

Leuk idee, maar.....

Je stelt voor lange gedichten te maken. Wij hebben al de regel ingesteld van maximaal 10 regels per gedicht. Voor onze pakjesavond zou een lang gedicht dus geen bijdrage zijn.
Je werf-gedicht vind ik te lang en te moeilijk. Probeer eens in 10 regels te schrijven wat je kunt!
Je zou het bijna niet zeggen na al deze kritiek, maar ik vind het idee voor zo'n markt erg leuk. Ik heb geen idee wat iemand ervoor over zou hebben. Ik heb geen moeite met gedichten maken.
Oja, kleine tip nog. 4 december leveren is erg laat. Al is het maar dat mensen graag op tijd zeker willen weten dat er geleverd wordt.

Laaang

Ik vind 30 a 40 regels veel te lang voor een gedicht, eigenlijk. Ze moeten ook nog voorgelezen worden...
Ik zou het veel korter houden maar meer dan een paar euro kan je er niet voor vragen vermoed ik, mensen hebben daar geen handenvol geld voor over.

Ik heb zelf met een vriendin op de middelbare school een rijmservice opgericht, die een eclatante flop was. De lerares Nederlands bestelde een gedicht, waarschijnlijk uit sympathie met het initiatief, maar daar bleef het bij. Maar ja, wij traden dan ook niet op voor het goede doel, maar voor onze eigen portemonnee (en we waren niet populair, dat kan ook niet geholpen hebben)

Succes ermee

Temet

MRI

MRI

18-11-2008 om 23:06 Topicstarter

Lang

tja eigenlijk is een beetje to-the-point kort gedicht schrijven moeilijker dan een lang gedicht. Jullie kennen dat gezegde toch wel "ik had geen tijd je een korte brief te schrijven daarom schreef ik maar een lange'.
Ja korter kan natuurlijk wel maar dat is dan een beetje mijn eer te na, dat moet ik mss bijstellen.

Iemand vond het werfgedicht hierboven moeilijk. Kan je ook uitleggen waarom? Ai, denk dan dat schat ik dus echt verkeerd in want ik dacht dat daar nou niets moeilijks aan was.

MariaRosa

MRI

MRI

18-11-2008 om 23:09 Topicstarter

Jahaa

Dat van de tijd die het kost om het voor te dragen, dat is zeker een goede.. Is het daarom ook dat mensen instellen dat er geen gedichten langer dan tien regels mogen? Ja daar is iets voor te zeggen.
Ik maak vaak rondelen (13 regeling) dus ik kan het wel maar het is meer 'gepuzzel' vind ik.

MR

MRI

MRI

19-11-2008 om 00:40 Topicstarter

Ik snap je cameron

Maar het punt is dat ik de gedichten erbij doe... De grote bulk wat ik voor de school verdien gaat naar andere dingen die erg geliegd zijn en mijn aandacht vragen. Dus ik heb helemaal geen tijd om de boel aan te prijzen. Maar ik neem je tips, als alle, mee in de overwegingen.

bedankt, MR

MRI

MRI

19-11-2008 om 01:01 Topicstarter

Geliefd dus

niet geliegd...

Hanne.

Hanne.

19-11-2008 om 08:38

Ik zou er niets voor geven

Persoonlijk zou ik er niets voor geven, al is het maar dat ik gedichten graag heel persoonlijk maak denk dat een ander dat niet goed kan doen. (bij de V&D kan je hier ook altijd gedichten laten maken, inhoudelijk .....)

Maar...de echte dichthater zou het misschien wel willen. Ik zou dan aan een heel klein bedrag denken. MAX 1 euro oid.

Je werfgedicht vind ik wat aan de lange kant (eigenlijk heel lang). Ik heb me er toe moeten zetten om het uit te lezen, terwijl na een paar regels wel duidelijk was wat je wilde.

Kortom, ik zou korter en meer to the point gaan..

Het werfgedicht

ik weet niet hoor, maar van 'huis' uit zijn wij goede dichters.....zelfs zulke goede dat de regel werd gesteld dat elk kado maar maximaal 12 regels mocht hebben en minimaal 4. (anders zaten we tot diep in de nacht sinterklaas te vieren.)maar onze gedichten hadden langere regels....(dus eventueel met komma ertussen en dan pas rijmen op het laatste woord van het 2-de stukje) én we deelden ze in op coupletten(heet dat zo met gedichten?of alleen met muziek?). dus 1 gedicht in 2 coupletten van 2 keer 6 regels of 1 gedicht van 3 coupletten in 3 keer 4 regels. het moest wel 'inhoud' hebben, er moest wat humor in zitten en er mochten niet teveel 'herhalingen' van hetzelfde in zitten (wat jij naar mijn idee wel hebt) want dan wordt het saai....en het liefste ook nog een verloop dat er een begin en einde aan zit zeg maar....(dat heb je wel). 'vroeger' zat ik nog wel eens te zoeken naar een leuk passend rijmwoord voor de inhoud die ik wilde weergeven in 2 zinnen. tegenwoordig heb je 'geichtengenerators' op internet en vul ik gewoon elk synoniem voor een bepaald woord in dat ik kan bedenken en kijk of iets enigzins in de 2de zin past. het moet wel ergens op sláán. dat doen de gedichtengenerators niet, maar ik denk dat een 'vreemde' die alleen weet welk kado het is en voor wie het is ook niet.
ik zou er niks voor over hebben. ik kan het zelf beter omdat ik de persoon ken, zo simpel is het.en ik er ook wat humor in kan brengen gespitst op die persoon.
net zoals de gedichtengenerator het ook niet goed kan. en die is nog gratis ook.....
ik zou misschien iets willen betalen omdat het voor het goede doel is. maar misschien zou ik dan wat anders aldaar op de markt kiezen.
op zich is het idee orgineel. maar is ook de periode die ertussen zit niet een beletsel? is het niet aantrekkelijker om á la minuut een gedicht te produceren van b.v. 8 regels? en dan voor b.v. 1 euro? kunnen ze het meteen meenemen......zou ik er wel wat handigheidjes bij willen hebben, wat standaard rijmzinnen ofzo. wat al kant en klare gedichten waar je bepaalde woorden alleen nog maar hoeft in te vullen. achrijf ze met een mooie vulpen (een kaligrafiepen/stift b.v.) op gekleurde blaadjes ofzo en werk ze af met een leuk lintje erom, opgerold en wel. dan zou het aantrekkelijker zijn, mijn dochter b.v. zou wel wat voor over hebben voor het werk dat ze zich bespaart aan netjes uitschrijven en de presentatie enzo...dat dichten is het meeste werk niet. zeker niet als je zoveel gratis hulp op internet hebt.en dan ophalen als je naar huis gaat van de markt........met een leuk labeltje aan het lintje met de naam van de gelukkige krijger.
groeten albana

Origineel

Buitengewoon origineel kraampje lijkt me dat. Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om jouw gedichten te kopen, ik vind het zelf veel te leuk om te doen. En iit de rest, vind ik gedichten niet gauw te lang!
Nog een ideetje: Misschien kun je van te voren vrij neutrale gedichten maken en mooi uitgeprint neerleggen en voor een habbekrats verkopen. Niet iedereen wil een half uur wachten op zijn/haar gepersonificeerde gedicht. Mijn vader zou trouwens je hele kraam leeg kopen. Dichten is duidelijk niet erfelijk aangelegd!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.