Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

madelief

madelief

19-01-2013 om 21:14

Waterpolo- figuur

Mijn zoon van 9 speelt waterpolo. Nu valt mij op dat er geen andere sport is waarbij zoveel stevige of zelfs dikke mannen/vrouwen/ kinderen aan mee doen. Als ik kijk naar mijn zoon, die traint ongeveer 5 uur per week waarvan een uur wedstrijd zwemmen. Aan hem zie je dat hij zeker niet dik is en veel spieren heeft maar zeker ook geen dun jochie.
Als ik zie wat ze allemaal doen is het zo'n zware sport dat ik hier eigenlijk verbaast over ben. Ze bewegen zoveel en intensief hoe kan het dan dat er toch in verhouding zoveel dikkere mensen op zitten.
Heeft iemand hier een idee over?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Schot voor de boeg

volgens mij zijn zwemmers iha al geen iele typetjes (gespierd, ja. Dun, nee). En ik kan me voorstellen dat dikkertjes bij waterpolo een voordeel hebben: ze blijven makkelijker drijven, en wie meer vet heeft krijgt het ook minder snel koud, waardoor je langer op goed niveau mee kan doen. Bij een andere sport zou extra gewicht een nadeel zijn - je moet het maar meeslepen en dan word je sneller moe - maar in het water is dat nadeel minder groot en zijn er aan een extra speklaagje juist weer voordelen.

Nou ja, da's mijn theorie. Iemand een beter idee?

Groeten,

Temet

Vic

Vic

19-01-2013 om 21:31

Harde sport

Als tenger poppetje wordt je compleet afgemaakt tijdens zo'n wedstrijd. Dat is ook zo bij bijv. handbal, daar zie je ook geen ielige mensen tussen. Dat is overigens bij de vrouwen erger dan bij die mannen, die agressie maar volgens mij ook de 'stevige' sporters.

Dochter speelt al lang waterpolo

is niet dik maar wel echt gespierd. Er zitten idd wel veel stevigere mensen op. Mij viel het laatst ook op bij de jongens-jeugd dat die echt stevig zijn( bij onze vereniging tenminste)
Als ik met de wedstrijden van dochter kijk( speelt in verschillende teams) dan zijn ze wel allemaal gespierd/gevuld. Meestal de armen/heupen etc.
De tengere poppetjes kunnen goed mee hoor maar moeten het gewoon van de snelheid hebben, dus wegwezen met die bal
De verdediging is vaak aan de stevige kant

Oja

te veel vet zit echt wel in de weg hoor,qua conditie, dan zijn ze lang zo snel/wendbaar niet meer en zullen ze op tactiek moeten winnen.

P

P

19-01-2013 om 22:43

Handbal

Bij handbal heb je verschillende type spelers: de dunne kleintjes voor de snelheid en de stevige personen voor de muurverdediging. Keepers zijn vaak lang en slungelig.

Maar waterpolo en handbal staan beiden bekend als harde sporten inderdaad. Altijd grappig als die voetballertjes roepen dat handbal voor mietjes is

Ik ken iemand die een kind op handbal en een ander kind op waterpolo heeft en een poosje bij beiden keeperstraining en gewone trainingen gegeven heeft. Wel grappig die verhalen.

Ella2007

Ella2007

19-01-2013 om 23:10

Zoon

Mijn zoon speelt ook waterpolo. Al vanaf zijn 6e. Hij is begonnen als dun kleintje. Nu is hij nog steeds klein, maar wel iets gespierder. Maar dankzij zijn spelinzicht speelt hij toch een leuk potje mee. Terwijl hij niet bijzonder snel is, en zeker geen krachtpatser en eerder valt onder de noemer "watje" dan stoere tinus. Tsja en harde sport ? Nu valt het bij hem nog wel mee. Pittig wel, trainingen -wedstrijden zijn echt pittig. Je moet wel blijven zwemmen, en dat kost energie.

On topic: ja, ik zie ook te veel te dikke kinderen in het zwembad. Datzelfde geldt bij de volwasenen. Maar je ziet ze ook in hun zwembroek, volgens mij als je in de gemiddelde voetbaldouche gaat kijken, zie je hetzelfde. Andere sporttenues verbergen gewoon een hoop.

Ella2007

Ella2007

19-01-2013 om 23:12

Overschatten effect beweging

O ja en nog wat; als ik zie hoeveel kinderen er na een wedstrijd een patatje joppie naar binnen gooien vind ik het niet zo gek hoor, dat ze dik zijn. Dan kun je vijf keer in de week trainen en spelen, maar als je inname nog steeds veel meer is dan je verbruik, wordt je gewoon dik. Ongeacht hoeveel je sport.

DD

DD

20-01-2013 om 08:05

Sterk

Bij waterpolo hadden ze mij (zwemster die het erbij deed) om de bal te halen, maar als er zo'n slagschip op mij ging leunen was ik zo de bal kwijt. Een wat dikker kind kunnen ze dus best kwijt in de achterhoede of als keeper. (En zoals wij toen hadden, een dame van 55 als midachter waar niemand langskwam. Techniek, geen vet, trouwens.) Maar de dames en heren bij mijn huidige club die volgens mij beide hoofdklasse spelen zijn echt niet dik. De dikkerds vallen af (in 1 van de 2 betekenissen). Maar ja, bij de jeugd stromen ze wel in omdat het daar nog niet zoveel uitmaakt.

Het is ook.........

Oudste heeft gewaterpolo't. Was daar best goed in (bij selectie voorteam al snel). W.s. mede door haar kracht en stevigheid. Ze is niet dik, maar groot en flink. Geen vetrollen of blubberbuik, maar flinke armen en benen en brede heup en brede schouders. Die armen zijn v.n. spieren en haar benen is vooral van het fietsen ('s zomers als ze minder fietst slanken haar benen meteen af .
Die duw je echt niet zomaar onder water.
Mijn broer waterpolo't ook. Die is lang en slank maar heeft wel die brede schouders en armen zoals oudste. Zijn lengte is ook een voordeel. Hij kan gebruik maken van de diepte in het bad.
Jongste (klein en iel, best sterk en snel) wilde dat ook proberen.
Was geen succes. 1 keer zo iemand op haar en ze verzoop zowat.En na een half uur had ze blauwe lippen en moest ze er bibberend uitgehaald worden ........
Nou daarom dus.
groeten albana

madelief

madelief

20-01-2013 om 09:46

Ha tenues

Dat is ook weer waar, in badkleding zie je alles! Maar ook bij bv olympische spelen, je ziet nooit zulke stevige dames bij een andere sport. Het lijkt wel of je er steviger van wordt terwijl het mega zwaar is al dat zwemmen. Dat snap ik dus niet, ze zouden zoveel moeten verbranden! Maar idd na het trainen geeft zoonlief altijd honger. Altijd discussie wat hij nog mag eten. Hij krijgt van mij een banaan of zo mee en thuis nog brood of yoghurt, maar het liefst wil hij iets kopen. Nee dus maar die discussie zillen veel ouders hebben na afloop in de kantine denk ik.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

madelief

madelief

20-01-2013 om 11:01

Iphone

Heeft te kleine letters.. Sorry voor typefouten!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Idd je ziet ze "bloot"

dat scheelt ook.
Als ik de meiden van de provincieteams opgesteld zie staan( bij gewone wedstrijden doen ze dat niet maar dan zie je zo een paar minuten staan) voor de line-up dan zijn de meeste wel lang en stevig gespierd. Een zandloper figuur zeg maar.

DD

DD

20-01-2013 om 11:04

Training

Maar hun training is veel korte stukjes en sprintjes. En met 1x in de paar minuten (want, om de beurt) naar een doel zwemmen en schieten daar verbrand je ook niet heel veel vet mee. Je zit volgens mij in een ander systeem dan.

Het viel me wel op dat hoe hoger ze spelen, hoe minder ze zwemmen, want dan liggen ze alleen maar in formatie voor dat doel.

Aïda

Aïda

20-01-2013 om 14:30

Ze hebben het nodig

dochter van een vriend van ons heeft in het olympisch team gezetten, en ze was zeker niet dik maar wel stevig. Mede door de spieren die ze had, daarnaast moesten die meiden echt wel zorgen dat ze meer dan genoeg aten.
Toen ze uit het team stapte en een pauze inlaste (dus niet meer dagelijks trainen) viel ze enorm af. na de pauze is ze weer in haar eigen team gaan spelen, en door de spieren die je gelijk weer zag groeien, werd ze weer iets voller en zwaarder. Maar zeker niet dik..
En wat is trouwens dik? maat 38 -40 - 42- 44 of 46??

Stenna

Stenna

20-01-2013 om 15:28

Nog een schot voor de boeg

Stevigerds hebben het minder snel koud? Wat Albana ook al ongeveer aangeeft. Ik (dun) wordt na een kwartier zwemmen altijd blauw en bibberig. Moest er vroeger altijd al veel eerder uit dan mijn mollige vriendinnetje. In water koel je nu eenmaal vrij snel af, zelfs als je beweegt, ik neem aan dat ze bij zo'n training of wedstrijd het water niet al te warm maken?

Stenna

Stenna

20-01-2013 om 15:29

Ik word, dus (niet ik wordt).

Ella2007

Ella2007

20-01-2013 om 17:09

Dd: training

Nou DD, bij ons trainen ze dus echt wel wat zwaarder dan veel korte stukjes en sprintjes. Een training is echt alleen banen zwemmen, en dan ook nog op tempo of interval. De tweede training is half conditie (banen zwemmen), half baltraining (tactiek, balhandling) de derde training is helemaal baltraining. Daar bij idd watertemperatuur van brrrr, dus er worden wel veel calorien verbrand. Maar als je daarna een gevulde koek, twix of stroopwafel eet en een patatje, met daarbij een sportdrankje, zitten die calorieen er zo weer aan.

DD

DD

20-01-2013 om 20:06

Ella

Ja, 3 trainingen en 3 patatjes in de week, dat tikt aan...

Toen ik polo erbij deed, was dat niet bij zulke hoog spelende clubs. Die hadden dus ook maar 1x in de week training en daarop werd nauwelijks gezwommen. Waar ik nu zit, en waar ik er dus niet bij polo, trainen ze iets meer en zien ze er ook een stuk afgetrainder uit. Maar voor de meeste clubs geldt het eerste, denk ik. Die hebben helemaal niet genoeg badwater om álle teams meer dan 1x te laten trainen. En dus om hele trainingen saai banenzwemmen te laten zijn (want als ze dat leuk vonden, waren ze wel gaan wedstrijdzwemmen

Sancy

Sancy

20-01-2013 om 21:54

Lol

Ik las de startposting voor aan dochter (13, poloot) die briesend van verontwaardiging zei dat ze wel repliek wilde geven. Zij ziet namelijk alleen maar sixpacks
Maar goed, volgens mij is 1 van de redenen dat je steviger dames (en heren) ziet bij waterpolo simpelweg is omdat de gemiddelde Nederlander tegenwoordig steviger is. en wat is stevig (of dik)? Als je de spelers in zwemkleding vergelijken zou met je eigen figuur, scheelt het dan werkelijk zo veel?
Zoals met zoveel sporten heb je ook bij waterpolo krachtspelers en krachtteams, en tactische spelers en tactische teams. Vanuit mijn kleine 35 jaar ervaring met waterpolo, zowel actief als passief, weet ik dat teams en verenigingen vaak óf overwegend tactisch, óf overwegend krachtig zijn. Spelers zoeken ook verenigingen waarbij ze zich het meest thuis voelen, zowel wat niveau als wat overheersende trainingsmodus (stroming betreft.
(Even tussendoor: niet lachen P, ik weet dat jij dacht: hier gaat Sancy zéker op reageren
Iemand schreef: zandloperfiguur. Dat komt denk ik heel goed in de richting, de meeste spelers die ik ken hebben dat. Ik trouwens ook, dat komt door jarenlang zwemmen. Fysiotherapeuten zien aan mijn pezen en figuur ook nog altijd welke sport ik heb beoefend.
Dat 'dikkertjes' langer kunnen meedoen vanwege de isolerende laag lijkt me niet (Temet). Het is zo'n intensieve sport dat de zwaardere spelers juist eerder last krijgen van oververhitting: ze 'blazen zich op' omdat het lijf de hitte niet goed kwijt kan. De enige keer dat ik wenste dat ik wat meer vet en minder spieren had, was bij het traditionele jaarlijkse tweedaagse waterpolotoernooi in een natuurbad in de maand mei, waar koelwater uit een fabriek in het zwemwater werd gepompt als de watertemperatuur nog geen 16 graden was - als de watertemperatuur lager dan 16 graden was, mocht het toernooi niet doorgaan.
En (Vic) tengere spelers worden niet afgemaakt, die zwemmen er gewoon vandoor. Waterpolo is niet alleen zwaar maar ook hard, en tengere spelers kennen ook genoeg gemene trucjes. En op die manier (Albana, Stenna) heb je ook geen tijd om blauw van de kou te worden. Ik had dat tenminste nooit, alleen de eerste 15 seconden zijn koud bij het inzwemmen. Zelfs de korte pauzes tussen de perioden door kregen mij niet koud, en dan had ik als keeper meestal maar weinig beweging. Ook dat kun je trainen trouwens, dat wennen aan de kou. Het is niet te vergelijken met een keertje zwemmen met een vriendin.
En de verenigingen die ik ken(DD) trainen toch minstens 2 x per week, 1 x kracht/conditie en 1 keer tactiek.

DD

DD

21-01-2013 om 07:24

Hey sancy

Je doet nu niks meer aan zwemmen? Het kan nog hoor en we hebben dit jaar een EK voor de oudjes in eigen land.

En wbt figuur, er loopt een vader op school die er vanachter echt uitziet als een zwemmer en ik ben nog steeds benieuwd of hij dat geweest is, maar om het nou te vragen...haha.

Sancy

Sancy

21-01-2013 om 10:36

Helaas dd

Hoe graag ik het ook zou willen, mijn schouders zijn 'kapot'. Ik heb chronische tendinitis en 25 meter crawlen geeft al verergering ((

Bbrbrrrr

Misschien is jongste ook geen standaard voorbeeld. Die is (altijd al) enorm klein en graatmager. En geloof me maar dan heb je het gewoon eerder koud dan een gemiddelde persoon. Zelfs als ze het nog wil ontkennen...kan je het zo zien, bibberdebibber en blauwe lippen...soms trekt dat blauw nog verder haar hele gezicht door.
Ze 'moest' zelfs van zwemles af omdat ze amper 10 minuten volhield in het zwembad. Gewoon zwemles hé....waar allemaal 4,5 jarigen op een rij staan. De badmeesters/juffen konden het niet aanzien en soms kon ze niet op d'r plek blijven (duiken b.v) omdat ze heen en weer bibberde tot d'r voeten We moesten maar terugkomen over een jaartje of 2 als ze 'bijgegegroeid' was.
Toen is ze op particuliere zwemles gegaan...bij een warmer bad (ook in gebruik als sauna.
Ja zulke mensen hébben het gewoon koud. Ook bij waterpolo, ook bij gewoon zwemmen. En je wordt ingedeeld op leeftijd bij waterpolo, niet op gewicht. Dus als jij met je 13 jaar weegt wat een 7/8 jarige weegt, kan je écht niet op tegen die leeftijdgenoot met meer gewicht. Vergeet dat maar....Jaha, je kan knijpen en trucjes uithalen enzo...maar als die leeftijdgenoot bovenop je duikt al is het maar een beetje...ga je onder. Daar is geen knijpen aan...of het moet op tactische plekken zijn (kan me wel wat voorstellen).
Gelukkig hebben we oudste nog...........die kan wat jongste niet kan. En jongste kan weer wat oudste niet kan. Zo gaat dat in het leven.
groeten albana

madelief

madelief

21-01-2013 om 13:32

Trainen

Als ik zie hoeveel ze zwemmen en trainen zijn dat niet alleen korte stukjes hoor! Als voorbeeld mijn zoon zwemt op maandag: 40 min conditie( banen) daarna 40 min balteaining en dan nog 40 min. Borstcrawl training. Op dinsdag een uur wedstrijd zwemmen in een 50 meter bad en woensdag 40 min zwemvaardigheid en 40 min polotraining. Behoorlijk intensief lijkt me! Het zal wel een mix van alles zijn, iedereen wordt dikker, je ziet alles in zwemkleding en je zal wel minder last van je gewicht hebben in het water...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ligt ook aan trainer

eerst lagen ze bij dochters gewone team ook veel "stiller"in het water. Ze moesten dan langer wachten met schot op doel etc. Dochter klaagde ze dus dat ze weinig deden( zeker als je de training van de WOC ernaast zag snapte ik haar wel), maar sinds dit seizoen is er een andere trainer en wordt er echt flink gewerkt aan de conditie. Veel banen,stabiliteit vooraf en 1-2 situaties waardoor er veel meer actie in het water is. Dochter is nu moe na de trainingen

Ook hier

3 keer per week training. En daarvan is de helft conditietraining. Dus intensief. Ook nog 1 keer landtaining. Dat is conditietraining in een zaal. Met echt rondjes rennen en opdrukken etc.etc.
Je 'hoeft' maar 3 trainingen te volgen per week voor de selectie, je mag zelf kiezen. En met een wedstrijd is er soms een extra 'teamtraining'. Dan wordt er meer op samenspel getraind.
groeten albana

Primavera

Primavera

24-01-2013 om 11:24

Het valt hier ook op

Mijn kinderen zitten op wedstrijdzwemmen en vaak vallen hun trainingen samen, voor of na die van het waterpoloteam van dezelfde leeftijd. Het is echt opvallend hoe de lichaamsbouw van beide groepen verschilt. In het waterpoloteam zitten vooral steviger en grootgebouwde kinderen, terwijl in het wedstrijdteam meer de magere en ook kleintjes zitten.

Ik denk dat de soort sport kennelijk ook de soort bouw selecteert, in ieder geval op die leeftijd. Als een kind nadat het heeft geleerd om goed te zwemmen verder wil gaan in de zwemsport dan heeft het in onze vereniging de keus uit wedstrijdzwemmen of waterpolo, meer smaken zijn er niet.

Bij wedstrijdzwemmen blijken de wat steviger kinderen die niet afvallen in een paar jaar achter te blijven op de rest, terwijl klein en/of iel zijn geen grote achterstand geeft, mits het kind de verfijnde techniek goed onder de knie krijgt. Zwemtechniek blijkt zeker in deze leeftijdsgroep zwaarder te wegen voor een goed resultaat dan lengte. Die zwaardere kinderen verdwijnen dan juist vaak naar het waterpoloteam, waar ze wel goede zwemmers kunnen gebruiken mits ze tenminste ook kunnen leren om met een bal overweg te kunnen.

Bij waterpolo blijken juist de kleinere en lichtgebouwde kinderen snel te verdwijnen, tenzij het echt van die zeldzame geboren natuurtalenten zijn. Anders zwemmen die zwaardere kinderen gewoon over ze heen waarbij ze de bal meteen meenemen en langere armen betekent dat ze makkelijker over een kleinere tegenstanders heen kunnen schieten. Die lichtgebouwde kinderen maken dan soms juist de switch naar het wedstrijdteam, als ze tenminste de gewoonte afleren om met het hoofd boven water te zwemmen.

Verder moet de traintijd van waterpolo waarschijnlijk over meer verschillende deeldisciplines verdeelt worden. Je hebt conditietraining, zwemtechniek, baltechniek, samenspel, terwijl bij wedstrijdzwemmen er alleen aan de conditie en zwemtechniek gewerkt hoeft te worden. Wat ik verder zie bij onze zwemvereninging is dat de conditietraining van het waterpoloteam toch een stuk minder intensief is dan die van het wedstrijdteam. Als ze voor de lol wel eens samen wedstrijdjes zwemmen zijn die van het waterpoloteam altijd de laatsten en in langere afstanden zijn ze helemaal niet goed. Andersom als ze onderling samen een waterpolowedstrijdje spelen wordt het wedstrijdteam compleet ingemaakt. Ze kunnen wel sneller zwemmen, maar kunnen de bal nooit houden en missen de reflexen en spelinzicht om die snel naar de juiste medespeler te gooien.

Vanaf Juni verplaatst de training van het waterpoloteam zich naar zee. Nou is de Middelandse Zee hier welliswaar een stuk warmer dan de nederlandse Noordzee, maar in Juni als het water nog niet echt door de zon opgewarmd is en voor zo'n kind er minstends een half is wat meer resistentie tegen koud water zeker een pré en dikkere kinderen hebben dat nou eenmaal makkeler dan die graatmagere.

Overigens geldt het zwaarder zijn vooral voor de jongere teams. De heren van het top-waterpoloteam van de vereniging zijn wel haast allemaal sixpacks, met een enkele steviger jongeman die dan waarschijnlijk wel in de verdediging zal spelen. Ergens vindt er kennelijk toch een trasformatie plaats van die wat mollige kinderen in topvorm-atleten.

Wat eten betreft, ik zie uit beide teams zowel dikke als dunne kinderen een hoop caloriën na de training naar binnen werken. Alleen de dikkere kinderen worden daar natuurlijk op aangekeken, terwijl het van de dunne kinderen, die tot hun geluk (nog) een snel metabolisme hebben, op een één of andere manier nooit opgemerkt wordt. Dat de verenigingskantine nu beheert wordt door een professionele pizzabakker, die overheerlijke verse pizzapunten en focaccia's verkoopt helpt natuurlijk ook niet echt.
Groeten Primavera

madelief

madelief

24-01-2013 om 13:02

Haha hier

Nemen we nooit meer een patatje of tosti uit de zwemkantine sinds ze vorige week bij SBS bij de smaakpolitie zijn geweest brrr vast vet en tosti's over datum....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.