Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Weer wat weetvraagjes "hoe zit dat eigenlijk?"

Mijn zoon van 6 vroeg laatst weer wat, waarvan ik dacht: "ja hoe zit dat eigenlijk???"
- Waarom blijft de sneeuw veel langer liggen op het dak van de schuur en de garage, en is de sneeuw op het gras eerder weg?
- Waarom zit er geen statiegeld op wijnflessen?
En zelf vroeg ik me af:
- Waarom groeien laagjes uit je haar? Na verloop van tijd zijn de laagjes weg. Je haren groeien toch allemaal even snel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Omdat

- Waarom blijft de sneeuw veel langer liggen op het dak van de schuur en de garage, en is de sneeuw op het gras eerder weg?

Omdat gras poreus is,de sneeuw smelt en verdwijnt in de bodem onder het gras.
een dak is niet poreus ,dat vocht kan geen kant op.

- Waarom zit er geen statiegeld op wijnflessen?
Dat weet ik niet.

En zelf vroeg ik me af:

- Waarom groeien laagjes uit je haar? Na verloop van tijd zijn de laagjes weg. Je haren groeien toch allemaal even snel?

even aan mijn dochter gevraagd(kappersopleiding gedaan)
laagjes groeien niet uit je haar,als je haar in laagjes is geknipt en je laat het daarna groeien,groeien de laagjes gelijk met elkaar op,als je het haar regelmatig laat knippen komt je haar uiteindelijk pas weer op gelijke lengte uit ,als je de laagjes er niet meer inknipt.

Pluk53

Pluk53

18-01-2010 om 09:54

My 2 cents

sneeuw op dak/grond. Ligt eraan, soms is het ook andersom. Als de ondergrond "diep" bevroren is, dan kan het op gras ook lang blijven liggen. Garage is vaak verwarmd, in elk geval warmer dan "buiten"; dus er is altijd wat warmtelek naar het dak wat de sneeuw doet smelten. Als het gaat dooien, dan gaat de sneeuw smelten door de "warmte uit de lucht" en de zonnewarmte(is niet veel nu ;( ). En een garagedak heeft minder warmtecapaciteit dan de bevroren grond ( de ijzige bevroren grond warmt veel minder snel op). Andersom, als de grond niet diep bevroren is, dan smelt de grondwarmte de sneeuw. In een dak " zit niet zoveel warmte" waardoor de sneeuw blijft liggen.
Laagjes: als het haar groeit, dan is het verschil tussne haarlengtes van de laagjes relatief steeds kleiner tov de totale haarlengte. Als je objectief gaat meten kun je de laagjes nog steeds terug vinden.
Statiegeld: zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Statiegeld . Wijnflessen dragen niet bij aan zwerfafval. Statiegeld is ook wat moeilijk te organiseren omdat de producenten niet in Nederland zitten; zou natuurlijk wel kunnen met een soort importheffing. Maar de flessen moeten toch worden verwerkt/omgesmolten in Nederland, en kunnen niet economisch terug naar Chili/Australie/etc.

Aïda

Aïda

18-01-2010 om 13:48

Laagjes in je haar

groeien er niet uit, het is ook niet zo dat je haar na 10 weken allemaal weer op masieve lijn (ook wel 1 lengte genoemd) hangt. Laagjes in het haar zorgen ervoor dat het haar wat speelser valt. En na verlopen van een paar weken is het wat langer geworden en springt het minder op, daardoor lijken ze verdwenen, maar ze zijn er nog altijd. Gewoon na een paar weekjes weer langs de kapper/ of kapper thuis laten komen en er weer een stukje afknippen.

Geerke

Geerke

18-01-2010 om 23:03 Topicstarter

Nou

Heel erg bedankt!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.