Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

P

P

13-07-2012 om 10:26

Weersverwachting

Ik hoorde wat mensen praten over dat er van de week gemopperd was door deze of gene organisatie over de weersverwachtingen van tegenwoordig.

Met pinksteren scheen het 11 dagen van te voren zeer slecht weer te worden en uiteindelijk was het mooi weer.

Ik heb dat nieuwsfeitje ergens gemist, waar kan ik dit teruglezen, ging het over een onderzoek of was het gewoon hart-van-nederland gemopper?

Vraag 2: ga je echt beslissingen nemen over wat je gaat doen 11 dagen van tevoren of heb ik het verkeerd begrepen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

13-07-2012 om 10:36

Nou

Of het een miskleun of een hoax is weet ik niet, maar dit is het verhaal: http://www.rtl.nl/components/actueel/editienl/gesprekvddag/2012/w28/fout-weerbericht-betalen.xml
Vraag 2: Nee, ik neem nauwelijks beslissingen onder invloed van het weer, en zeker niet lang van tevoren. Je hebt mensen die als het regent op hun Buienalarm-app kijken of het wel echt regent, maar ik doe het liever op het oog en de neus. Weersafhankelijke bezigheden (barbecuen, weekendje weg) plan ik gewoon, en dan zie ik op de dag zelf wel of het handig is om het te laten doorgaan of niet.

De bewuste PvdA-afdeling heeft het plan overigens de volgende dag alweer schielijk ingetrokken onder invloed van het bulderend hoongelag dat in het hele land opging, en riep vervolgens om de aftocht te dekken dat het eigenlijk was begonnen om ''bewustwording' of zoiets flauws. Dat het toch aan de kust vaak beter weer is dan in het binnenland, en dat mensen zich niet moeten laten afschrikken door slechte weersverwachtingen.
Kortom: lokale partij maakt zich sterk voor belangen van lokale horeca.

En tja, komkommertijd, dus een discussietje was geboren, gisteren nog op het Journaal een itempje erover.

Inderdaad is het mij de afgelopen weken ook opgevallen dat het meermalen voorkwam dat regen of andere narigheid werd voorspeld op een termijn van vijf dagen of meer, en dat naarmate die dag naderde de voorspelling opschoof. Tja, dat kan gebeuren. Voor 17 juni (vaderdag) was bijvoorbeeld oorspronkelijk dramatisch weer voorspeld, het was uiteindelijk een mooie dag en de narigheid kwam geloof ik een of twee dagen later. Aan de andere kant: voor afgelopen zondag werd pokkenweer voorspeld, en daar hadden Gerrit cs het volledig bij het juiste eind

Dat het aan de kust vaak beter weer is dan in het binnenland weet ik ook (en velen met mij), het punt is alleen dat met temperaturen van rond de 19 graden en wisselvallig weer je toch niet naar het strand gaat. Of die buien dan feitelijk leegregenen boven Hoek van Holland of niet maakt weinig uit.

Kortom: het is tot nu toe gewoon weer een natte koele zomer, en daar baalt men collectief van. Helaas is er niks aan te doen en het neerschieten van de boodschapper heeft weinig zin.

Ik laat me in planning van activiteiten wel enigszins beïnvloeden door de weersverwachting. Ook die op langere termijn wel, afhankelijk van de omstandigheden.

Groeten,

Temet

Gelach

Gelach, niet gelag. Iets te veel met mijn hoofd bij de horeca, kennelijk

Brianna F

Brianna F

13-07-2012 om 15:25

Weersvoorspelling

Ze zeggen wel dat ze het 5 dagen van te voren kunnen voorspellen, maar zeg nou zelf, langer dan 2 dagen van te voren wordt natte vingerwerk, het klopt zelden. Niets zo onvoorspelbaar als het weer.

Nee dat zeggen ze nooit

Ze zeggen NOOIT dat ze een weersvoorspelling doen. Ze zeggen altijd een weersverwachting. Dat is echt iets anders.

Tirza G.

Tirza G.

15-07-2012 om 17:09

Horeca

De bedrijfstak hier (Zeeland) die moet draaien op toerisme (horeca, campings en aanverwante recreatie-dingen) kunnen wel stevig balen van een slechte weersverwachting. Een aantal jaren geleden zeiden ze bijv. altijd: in het binnenland 23 graden, aan de kust en op de waddeneilanden enkele graden lager. Daar werd ook niemand hier blij van Als je leeft van het zomerweer (zoals bijv. een strandpaviljoen) kijk je er wel anders tegenaan.
Tegelijk denk ik dat men tegenwoordig veel meer en vaker op internet kijkt voor het weer en veel meer op korte termijn plant. Echter, dingen als Pasen en Pinksteren zijn voor veel mensen een lang weekend en dan willen ze vaak 'iets boeken'. Als de Pasen goed is (qua weer), is de Pinksteren ook goed bezet (campings, hotels etc). Als de Pinksteren goed is, is de zomer ook goed bezet. Mensen die in een dergelijk weekendje een goeie ervaring op doen met Zeeland, boeken dan vaak meteen weer voor de volgende keer.
Bedrijven willen ook hun planningen kunnen maken: hoeveel mensen roosteren we in? Gaat het terras open vandaag? Hoeveel moet er worden ingekocht? Recreatieprogramma - kan het buiten of moet het naar binnen en hoe doen we dat met materialen en muziek enzovoort. Er hangt meer aan vast dan jij met een boek in de zon, zeg maar

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.