Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Weet iemand (vragen van mijn zoon)

Mijn zoon heeft soms van die dingen die hij zich dan afvraagt, en ik heb gewoon echt Geen Idee. Hij komt er steeds op terug dus ik denk: eens kijken of OOL wat oplevert.
- Wegen: er is een A1, een A2, enz, tot hoever loopt het en slaan ze echt geen nummers over (ook met de N-wegen)?
- Waarom is een spoorwegstoplicht precies andersom als in het verkeer (rood onder, groen boven)?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Geerke

Geerke

21-10-2009 om 22:31 Topicstarter

Die eerste vraag

.... heb ik al beantwoord gekregen (even gegoogled, had ik eerst moeten doen natuurlijk)

Annette

Annette

21-10-2009 om 23:03

Ik weet het ook niet

Deel de antwoorden ook met ons!

Groeten
Annette

Beo

Beo

21-10-2009 om 23:15

Leuk hè

Hier de vraag: Hoe koud is het als de zon uit zou gaan? En die vraag krijg je dan tien minuten nadat je je bed uit bent gerold en je nog helemaal niet wakker bent.
Mijn eerste antwoord was: Ehhh... mag dat vanavond? Maar terwijl ik naar mijn werk fietste bedacht ik al dat het waarschijnlijk ongeveer 0 Kelvin zou zijn, het absolute nulpunt. En dat blijkt te kloppen. Voor de niet wetenschappers: dat is -273,15 graden Celsius.
Op de vragen van Geerke heb ik geen antwoord paraat.

Beo.

Toke

Toke

22-10-2009 om 00:54

Sneeuw

Kijk dit vind ik nou een leuke vraag van Geerke-zoon. Wikipedia zegt:
Dit wordt gedaan zodat bij sneeuwval de sneeuw die op de zonnekleppen blijft liggen niet het zicht op het rode licht kan blokkeren.
Klinkt logisch.

Tihama

Tihama

22-10-2009 om 08:36

Boektip

Het boek: 7 op de schaal van Richter, van Hans van Maanen. Dat geeft antwoord op al dit soort vragen.
Erg leuk om te lezen

http://www.vanmaanen.org/hans/boeken/svr.html

Tihama

Maar toke

Met die sneeuw en zo, dat geldt toch voor alle stoplichten?? Waarom is er dan toch verschil tussen gewone stoplichten en die voor de trein??
n@nny

liora

liora

22-10-2009 om 21:09

Nanny

Hoi Nanny,

Als je in de auto zit, kijk je naar boven om het stoplicht te zien. Een machinist kijkt naar beneden en kijkt dan dus op de klep.

Liora

Toke

Toke

22-10-2009 om 21:48

Nanny

Dat weet ik niet precies, Nanny, waarom dat bij seinpalen zo is en bij verkeerslichten niet. Maar ik vind het op verschillende plekken terug als reden waarom het onderste licht rood is. Het is wel zo dat de kap boven een seinlicht veel langer is (waarschijnlijk omdat de machinist veel meer last heeft van zonlicht dan een automobilist??) dus de kans dat daar hinderlijk veel sneeuw op blijft liggen is veel groter dan bij een verkeerslicht.
En verder kan ik me er nog wel iets bij voorstellen dat bij treinverkeer het rode licht altijd zichtbaar moet blijven, terwijl gewoon verkeer zelf ook nog wel kan uitkijken als het rode licht is ondergesneeuwd. De machinist van een trein kan niet snel genoeg reageren als hij ziet dat er een trein voor hem rijdt. Met een auto kun je nog uitwijken of zo.
Maar goed, dat zijn allemaal bedenksels van mij, dáár heb ik niks over teruggevonden. Maar over die sneeuw wel.

Jakiro

Jakiro

23-10-2009 om 16:16

My 2 cents

Bij verkeerslichten is groen veilig/doorrijden (moeten zelfs), de 2 andere seinen geven eigenlijk allebei aan dat je moet stoppen.
Je hoeft dus eigenlijk alleen groen te kunnen zien om veilig een met verkeerslichten beveiligde overgang te kunnen passeren.
Die moet dus onderaan om geen last van de sneeuw te hebben.
Oftewel, als groen niet brand (dat kan je zien) en de andere 2 kan je niet zien omdat er sneeuw voor ligt; moet je stoppen. Zit je altij goed.
Bij seinlichten is rood niet veilig/stoppen (moeten zelfs), de 2 andere seinen geven eigenlijk allebei aan dat je moet doorrijden.
Je hoeft dus eigenlijk alleen rood te kunnen zien om veilig een met seinlichten beveiligd punt te passeren. Dus die moet onderaan, om geen last van sneeuw te hebben.
Oftewel als rood niet brand (dat kan je zien), maar je kan niet zien welke van de andere 2 branden omdat er sneeuw voor ligt, moet je doorrijden.
Jakiro

Goeievraag.nl

kijk eens samen met je zoon op de site goeievraag.nl
even aanmelden en je raag stellen. niet alle vragen zijn 'kinvriendelijk' of te moeilijk voor kinderen, maar je kan daar dergelijke vragen stellen en dan komt er redelijk snel een antwoord.

Geerke

Geerke

23-10-2009 om 21:38 Topicstarter

Jemie

Tjonge wat gaaf zeg al die mensen die zich hierover gebogen hebben! Dank voor het opzoeken, voor het bedenken, voor de site, voor het aangeraden boek. Echt super. Ik ga er maar eens naar kijken!
Overigens heb ik het antwoord op zijn eerste vraag gevonden op:
http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wegen/index.html

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.