Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wel of geen kerst vieren met familie?


Je gaat inderdaad veel te vaak. Wij hebben familie op 2,5 uur rijden afstand en we gingen daar altijd logeren. En dat dus maar 2x per jaar ofzo. Door elke maand te gaan is kerst ook geen probleem blijkbaar.

Kerstelfje schreef op 06-12-2022 om 09:11:

[..]

Blijf het bijzonder vinden. En dat ziek melden gaat nu niet meer lukken. Dat hebben ze door

De corona-smoes kan heel handig zijn. Niemand die er iets tegenin zal brengen. En wat is er erg aan dat ze “het door hebben”? Wat is het ergste dat er kan gebeuren als ze vermoeden dat het een smoes is ? Dat het onder elkaar besproken wordt ? Dat jullie uit de familie worden gegooid ?

Als je niet van smoezen houdt zeg dan gewoon de waarheid. Dat heeft namelijk hetzelfde effect : ze vinden er ongetwijfeld iets van. Nou en ? 

Ik vind het jammer voor jullie dat niemand van de familie een slaapplaats kan voorzien voor 1 nachtje. Ze zouden zelf toch ook moeten inzien dat zo'n lang traject op 1 dag te vermoeiend is.

Ik zou niet gaan. Heb je sinds kort het besef dat de familie ver weg woont en eigenlijk helemaal geen zin hebt in kerst? En weet je zeker dat er ruzie komt als je niet gaat, of denk je dat alleen?

Hier vieren we geen kerst met de schoonfamilie. Nog wel bij mijn ouders voor de beleefdheid (echt gezellig is het bij hun doorgaans niet). De (schoon)familie woont ver weg, zo'n 2 uur rijden; of eigenlijk zij wij degenen die ver weg zijn gaan wonen vanwege studie destijds en op kamers gaan. In onze wederzijdse familie zijn er weinig mensen die hoogopgeleid zijn of op kamers hebben gewoond, er is geen interesse in ons lijkt het en geen gespreksstof of gezamenlijke interesses. Wel trekken zij veel met elkaar op, het is een behoorlijke kliek (ze zullen ook wel samen kerst vieren maar dat weet ik strikt genomen niet eens). De schoonfamilie komt op 1 zus van mijn man na ook haast nooit bij ons bezoek, terwijl wij nog wel een keer of 5/6 per jaar die kant op gaan. Verjaardagen zijn ook een soort weinig spannende beleefdheidsbezoekjes. 

Ik weet niet of zoiets ook bij jou kan spelen, of waarom je geen zin hebt in de familie. Of waarom je wel zo vaak naar de familie gaat en waarom kerst dan ineens veel moeite is? 

Kerstelfje

Kerstelfje

06-12-2022 om 12:50 Topicstarter

de familie die we normaal bezoeken is ongeveer 1.5u reizen. Dat is nog wel te doen. Vandaar iig 1 keer in de maand. Daarnaast werken wij vaak in het weekend, dus spontaan gaat lastig. Moet altijd gepland worden, maat we doen ons best. Voor nu hebben we de kerst bij de familie afgezegd, en de ouders uitgenodigd bij ons thuis. Daarnaast komen we ook op heide verjaardagen. Dat is voor nu goed, zoals het overkwam op de telefoon 😁

Kerstin75 schreef op 06-12-2022 om 11:06:

Je gaat inderdaad veel te vaak. Wij hebben familie op 2,5 uur rijden afstand en we gingen daar altijd logeren. En dat dus maar 2x per jaar ofzo. Door elke maand te gaan is kerst ook geen probleem blijkbaar.

Mee eens. Mijn familie, waar ik dol op ben, woont ook op 3 u rijden. Ik zie ze ongeveer 4x per jaar en dan blijf ik altijd slapen. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dat op 1 dag te doen, véél te vermoeiend. Daarbij vind ik het te gezellig bij mijn familie om maar een paar uur te blijven. 😊 

Mijn hoogbejaarde ouders wonen vlak bij mij en kunnen niet ver meer reizen, mijn zus  en zwager wonen op 2,5 uur rijden en mijn dochter plus vriend op anderhalf uur. Het is dus 'logisch' dat iedereen hier komt, maar ik zie er vreselijk tegenop. Ik doe het echt voor mijn ouders, die hebben denk ik niet heel veel kerstmissen meer te gaan. Mijn zwager neemt zijn pas gescheiden volwassen dochter uit zijn eerste huwelijk mee, dus het is een flink gezelschap. En helaas heeft niemand, behalve mijn dochter (en mijn vriend, maar die is zeldzaam onhandig in de keuken), de neiging om de handen eens te laten wapperen dus ik moet het of allemaal zelf doen, of ik moet er expliciet om vragen (wat het meestal niet gezelliger maakt). Ik zal blij zijn als het weer januari is.

Kerstelfje

Kerstelfje

06-12-2022 om 13:05 Topicstarter

Dymo schreef op 06-12-2022 om 12:57:

Mijn hoogbejaarde ouders wonen vlak bij mij en kunnen niet ver meer reizen, mijn zus en zwager wonen op 2,5 uur rijden en mijn dochter plus vriend op anderhalf uur. Het is dus 'logisch' dat iedereen hier komt, maar ik zie er vreselijk tegenop. Ik doe het echt voor mijn ouders, die hebben denk ik niet heel veel kerstmissen meer te gaan. Mijn zwager neemt zijn pas gescheiden volwassen dochter uit zijn eerste huwelijk mee, dus het is een flink gezelschap. En helaas heeft niemand, behalve mijn dochter (en mijn vriend, maar die is zeldzaam onhandig in de keuken), de neiging om de handen eens te laten wapperen dus ik moet het of allemaal zelf doen, of ik moet er expliciet om vragen (wat het meestal niet gezelliger maakt). Ik zal blij zijn als het weer januari is.

Kan niet iedereen voor een gang zorgen? Dat zou je al schelen.

Dymo schreef op 06-12-2022 om 12:57:

Mijn hoogbejaarde ouders wonen vlak bij mij en kunnen niet ver meer reizen, mijn zus en zwager wonen op 2,5 uur rijden en mijn dochter plus vriend op anderhalf uur. Het is dus 'logisch' dat iedereen hier komt, maar ik zie er vreselijk tegenop. Ik doe het echt voor mijn ouders, die hebben denk ik niet heel veel kerstmissen meer te gaan. Mijn zwager neemt zijn pas gescheiden volwassen dochter uit zijn eerste huwelijk mee, dus het is een flink gezelschap. En helaas heeft niemand, behalve mijn dochter (en mijn vriend, maar die is zeldzaam onhandig in de keuken), de neiging om de handen eens te laten wapperen dus ik moet het of allemaal zelf doen, of ik moet er expliciet om vragen (wat het meestal niet gezelliger maakt). Ik zal blij zijn als het weer januari is.

En eventueel catering en de kosten delen?  

Dymo schreef op 06-12-2022 om 12:57:

Mijn hoogbejaarde ouders wonen vlak bij mij en kunnen niet ver meer reizen, mijn zus en zwager wonen op 2,5 uur rijden en mijn dochter plus vriend op anderhalf uur. Het is dus 'logisch' dat iedereen hier komt, maar ik zie er vreselijk tegenop. Ik doe het echt voor mijn ouders, die hebben denk ik niet heel veel kerstmissen meer te gaan. Mijn zwager neemt zijn pas gescheiden volwassen dochter uit zijn eerste huwelijk mee, dus het is een flink gezelschap. En helaas heeft niemand, behalve mijn dochter (en mijn vriend, maar die is zeldzaam onhandig in de keuken), de neiging om de handen eens te laten wapperen dus ik moet het of allemaal zelf doen, of ik moet er expliciet om vragen (wat het meestal niet gezelliger maakt). Ik zal blij zijn als het weer januari is.

als de gewoonte er langzaam insluipt dat jij alles doet, dan moet je ervoor zorgen dat die gewoonte er ook weer uitsluipt. Probeer voor jezelf op te komen, anderen doen het niet. 
je hebt nog bijna drie weken waarin je de anderen, behalve je hoogbejaarde ouders, kunt laten weten dat het dit jaar anders wordt. Het feit dat het bij jou is, levert je al heel veel werk op als klaarzetten, schoonmaken, tafel dekken. En als iedereen weg is, heb jij ook nog een dag werk om alles weer in de kast en schoon te krijgen. 
Als ze weinig culinair en creatief zijn, kun je een menu maken en het verdelen. Broer maakt salade, zus maakt het draadjesvlees (kan ze dit weekend al doen en invriezen), nichtje zorgt voor twee groenten en maakt die bij jou af, jij zorgt voor aardappels en soep (dat is al meer dan de anderen), enzovoort. schoonzus regelt de wijn, zwager de frisdrank en dochter het toetje en ander lekkers. En jij voor een warm huis, koffie, thee, tafelkleed, schoon toilet. 

Zo verdeel je ook nog eens de kosten als dat meespeelt. 

Dymo schreef op 06-12-2022 om 12:57:

Mijn hoogbejaarde ouders wonen vlak bij mij en kunnen niet ver meer reizen, mijn zus en zwager wonen op 2,5 uur rijden en mijn dochter plus vriend op anderhalf uur. Het is dus 'logisch' dat iedereen hier komt, maar ik zie er vreselijk tegenop. Ik doe het echt voor mijn ouders, die hebben denk ik niet heel veel kerstmissen meer te gaan. Mijn zwager neemt zijn pas gescheiden volwassen dochter uit zijn eerste huwelijk mee, dus het is een flink gezelschap. En helaas heeft niemand, behalve mijn dochter (en mijn vriend, maar die is zeldzaam onhandig in de keuken), de neiging om de handen eens te laten wapperen dus ik moet het of allemaal zelf doen, of ik moet er expliciet om vragen (wat het meestal niet gezelliger maakt). Ik zal blij zijn als het weer januari is.

2 grote zakken patat, kroketten, bami en nasi van de chinees, drinken op tafel en iedereen bediend zichzelf. Het is geen fijn gezicht als de gastvrouw maar loopt te buffelen en ik ben zelf ook niet geneigd om dan hulp aan te bieden. Iemand zit dan zo gefocust op dat hele proces van perfekte gastvrouw dat er snel iets fout kan gaan.

Het gaat uiteindelijk gewoon om gezellig samen te zijn! Laat dat het belangrijkste zijn.

Fer13 schreef op 06-12-2022 om 13:13:

[..]

En eventueel catering en de kosten delen?

Dan zou ik zeggen: wie betaalt mijn brandstofkosten?


Serieus: ik zou iedereen van harte welkom heten maar het wordt iets makkelijks. Dus een paar soorten stamppot, een paar grote ovenschalen met makkelijke groente en ijs toe. Kom op zeg, ze komen bij jou, jij moet koken dus  jij bepaalt. Maak het je makkelijk. Juist in deze tijd van het jaar is er zoveel makkelijks te vinden in de supermarkt wat snel klaar is.

Een lastig verhaal. Gelukkig deden mijn ouders nooit moeilijk, dus bij mijn eerste huwelijk zaten we bij zijn ouders. Van mijn huidige partner zijn beide ouders overleden en is het contact met de rest van de familie sporadisch.
Zelf zou ik gewoon heel eerlijk zeggen dat het dit jaar gewoon even niet is dat jullie daarheen rijden. Vooral het advies om de familie dan bij jullie uit te nodigen is een hele goed. Het nadeel is dan wel het werk. 

Wel hebben wij met oud en nieuw altijd dat we met een groep bij elkaar komen. Daar zorgt iedereen voor een koud en een warm hapje, zo krijg je veel variatie en wordt het werk en de kosten verdeeld.

Rhonda schreef op 06-12-2022 om 13:25:

[..]

als de gewoonte er langzaam insluipt dat jij alles doet, dan moet je ervoor zorgen dat die gewoonte er ook weer uitsluipt. Probeer voor jezelf op te komen, anderen doen het niet.
je hebt nog bijna drie weken waarin je de anderen, behalve je hoogbejaarde ouders, kunt laten weten dat het dit jaar anders wordt. Het feit dat het bij jou is, levert je al heel veel werk op als klaarzetten, schoonmaken, tafel dekken. En als iedereen weg is, heb jij ook nog een dag werk om alles weer in de kast en schoon te krijgen.
Als ze weinig culinair en creatief zijn, kun je een menu maken en het verdelen. Broer maakt salade, zus maakt het draadjesvlees (kan ze dit weekend al doen en invriezen), nichtje zorgt voor twee groenten en maakt die bij jou af, jij zorgt voor aardappels en soep (dat is al meer dan de anderen), enzovoort. schoonzus regelt de wijn, zwager de frisdrank en dochter het toetje en ander lekkers. En jij voor een warm huis, koffie, thee, tafelkleed, schoon toilet.

Zo verdeel je ook nog eens de kosten als dat meespeelt.

Hoogbejaarden die nog zelfstandig wonen kunnen ook zorgen voor een bak ijs uit de supermarkt als toetje.
Maar verder inderdaad: doorgeven dat iedereen iets meeneemt, als ze willen komen. 

troelahoep schreef op 06-12-2022 om 12:44:

Hier vieren we geen kerst met de schoonfamilie. Nog wel bij mijn ouders voor de beleefdheid (echt gezellig is het bij hun doorgaans niet). De (schoon)familie woont ver weg, zo'n 2 uur rijden; of eigenlijk zij wij degenen die ver weg zijn gaan wonen vanwege studie destijds en op kamers gaan. In onze wederzijdse familie zijn er weinig mensen die hoogopgeleid zijn of op kamers hebben gewoond, er is geen interesse in ons lijkt het en geen gespreksstof of gezamenlijke interesses. 

Hier redelijk vergelijkbaar. Ik weet niet eens of we kerst met mijn schoonfamilie doen. Door corona hebben we dat al 2 jaar niet gedaan (dat was een goede smoes) en voor die tijd wilde schoonzus het liefst al net na de zomer een dag vastleggen. Na het overlijden van een schoonouder vlak voor corona horen we niets meer van schoonzus. Nou hoorde ze ook al nooit wat van mij, dus daarin is niets veranderd.
Ik wil mijn man ook weer niet op ideeën brengen door te vragen hoe of wat. Lekker rustig zo

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.