Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wel of geen kerst vieren met familie?


Kerstelfje schreef op 06-12-2022 om 09:11:

[..]

Blijf het bijzonder vinden. En dat ziek melden gaat nu niet meer lukken. Dat hebben ze door

mosterd

Ik heb inmiddels, aangemoedigd door jullie, de taken verdeeld. Hoogbejaarde ouders nemen drank/fris mee (of betalen die in ieder geval, ik doe toch boodschappen met ze). Zus en zwager sputterden wat, die moeten 'ook al' zo lang rijden, maar leggen zich neer bij het voorgerecht. Dochter en vriend heb ik nog niet gesproken, maar die mogen een toetje regelen. Een bak ijs van 4 euro is wat mij betreft ook prima, daar schillen ze maar een mandarijntje overheen. Vriend is een kluns in de keuken, maar zijn vaste taken zijn hier onder andere het schoonmaken van het toilet (wat hij grappig genoeg met veel ijver en precisie en zelfs zingend doet), het dekken en afruimen van de tafel en het inschenken van drankjes. Dan draai ik in die tijd wel een hoofdgerecht in elkaar, een mooie kant en klare rollade in de oven of zo en dan nog iets voor de vegetariërs. Aardappel toefjes uit de diepvries, twee groenten (ik zal de dochter van zwager nog met 1 van die groenten opzadelen). Klaar. Als zus en zwager willen blijven slapen, nemen ze hun eigen beddengoed maar mee, heb ik gezegd. Kunnen ze dat zelf weer wassen. 
Jullie weten niet half hoe opgelucht ik ben. Het wordt evengoed nog een flinke drukte, maar veel minder gedoe voor mij. Ik zal nog wel wat gemopper krijgen over mijn  plotselinge assertiviteit, maar dan regelen ze het voortaan zelf maar. Normaal ben ik helemaal niet zo'n sloofje, maar voor de 'goede vrede' slik ik van mijn familie eigenlijk teveel. Tijd om daarmee op te houden. 

Goed bezig Dymo 💪

Dymo schreef op 06-12-2022 om 16:33:

Ik heb inmiddels, aangemoedigd door jullie, de taken verdeeld. Hoogbejaarde ouders nemen drank/fris mee (of betalen die in ieder geval, ik doe toch boodschappen met ze). Zus en zwager sputterden wat, die moeten 'ook al' zo lang rijden, maar leggen zich neer bij het voorgerecht. Dochter en vriend heb ik nog niet gesproken, maar die mogen een toetje regelen. Een bak ijs van 4 euro is wat mij betreft ook prima, daar schillen ze maar een mandarijntje overheen. Vriend is een kluns in de keuken, maar zijn vaste taken zijn hier onder andere het schoonmaken van het toilet (wat hij grappig genoeg met veel ijver en precisie en zelfs zingend doet), het dekken en afruimen van de tafel en het inschenken van drankjes. Dan draai ik in die tijd wel een hoofdgerecht in elkaar, een mooie kant en klare rollade in de oven of zo en dan nog iets voor de vegetariërs. Aardappel toefjes uit de diepvries, twee groenten (ik zal de dochter van zwager nog met 1 van die groenten opzadelen). Klaar. Als zus en zwager willen blijven slapen, nemen ze hun eigen beddengoed maar mee, heb ik gezegd. Kunnen ze dat zelf weer wassen.
Jullie weten niet half hoe opgelucht ik ben. Het wordt evengoed nog een flinke drukte, maar veel minder gedoe voor mij. Ik zal nog wel wat gemopper krijgen over mijn plotselinge assertiviteit, maar dan regelen ze het voortaan zelf maar. Normaal ben ik helemaal niet zo'n sloofje, maar voor de 'goede vrede' slik ik van mijn familie eigenlijk teveel. Tijd om daarmee op te houden.

Spijkers met koppen slaan, goed gedaan!

Dymo schreef op 06-12-2022 om 12:57:


Je was er al… Goedzo.
En echt niet gek om dat zo te doen! Ik ken meerdere mensen die het zo aanpakken.

Nah, ik smeer 'm van voor kerst tot na nieuw jaar. Ik vind kerst rotdagen om alleen door te brengen en de kinderen hebben ook nog hun vader en schoonouders. Elk jaar gedoe, komen ze van de een op weg naar de ander nog even "langs mij rennen". Dat voelt erg alsof ik er nog even "tussenin gepropt" word. Dan ben ik liever maar helemaal niet thuis ben. Een deel van m'n kinderen woont best dichtbij, maar ik zie ze amper. Dus jouw familie mag heel blij zijn dat jullie elke maand langs gaan! 

Hm, mijn vader & stiefmoeder vieren het met hun twee dertigers & aanhang. De andere twee kinderen (ik en mijn sibling) worden niet voor kerst uitgenodigd. Helemaal onduidelijk waarom.
Natuurlijk, wij hebben ook nog een moeder (en vroeger ook nog schoonouders). En ons eigen gezin of partner. Maar het is toch jaarlijks pijnlijk hoezeer wij er niet bij horen. En ondertussen altijd wel contact met ons opnemen en ons een heeerlijke kerst wensen en hun mooi gedekte tafel door-appen. Alsof ze het niet door hebben (terwijl ik het rond mijn begin dertigste toch wel een keer aan ze heb geschreven. Nadat ze twee jaar bij mij waren geweest). Het liefst wil ik ze tijdelijk blokkeren in december.

Hoe dan ook. In dit draadje gaat het al de goede kant op! 

Voor mij is het ook elk jaar weer doorbijten. Tweede kerstdag verplicht bij schoonouders op bezoek (20 min rijden), waar het te krap is voor het gezelschap. En 1e kerstdag verplicht bij mijn ouders (1,75 uur enkele reis) op bezoek en dan verplicht gezellig doen. Ik wil gewoon een keer de kerst alleen met mijn gezin doorbrengen. Is twee jaar geleden ook grotendeels gelukt wegens corona. Was de beste kerst sinds jaren. Volgend jaar heeft mijn man oproep dienst met kerst en kunnen we dus niet weg. Ik ga in ieder geval geen initiatief nemen de familie uit te nodigen. Voor dit jaar hoop ik dat een gezinslid ziek is.

-Augusta- schreef op 06-12-2022 om 21:12:

Hm, mijn vader & stiefmoeder vieren het met hun twee dertigers & aanhang. De andere twee kinderen (ik en mijn sibling) worden niet voor kerst uitgenodigd. Helemaal onduidelijk waarom.
Natuurlijk, wij hebben ook nog een moeder (en vroeger ook nog schoonouders). En ons eigen gezin of partner. Maar het is toch jaarlijks pijnlijk hoezeer wij er niet bij horen. En ondertussen altijd wel contact met ons opnemen en ons een heeerlijke kerst wensen en hun mooi gedekte tafel door-appen. Alsof ze het niet door hebben (terwijl ik het rond mijn begin dertigste toch wel een keer aan ze heb geschreven. Nadat ze twee jaar bij mij waren geweest). Het liefst wil ik ze tijdelijk blokkeren in december.

Hoe dan ook. In dit draadje gaat het al de goede kant op!

Ik ken jouw familie niet, maar zou hier niet ook het idee achter kunnen zitten dat jullie het rond de kerst al zo druk hebben met andere en eigen gezin/familie en daarom niet op een kerstdiner bij vader en stiefmoeder zitten te wachten? Ik weet niet hoe de verhoudingen zijn, maar ik zou toch eens een keer langs je neus weg opmerken dat het je best gezellig lijkt om ook eens een keer aan te schuiven. Kijken hoe ze daar op reageren. 

Temet schreef op 07-12-2022 om 09:11:

[..]

Ik ken jouw familie niet, maar zou hier niet ook het idee achter kunnen zitten dat jullie het rond de kerst al zo druk hebben met andere en eigen gezin/familie en daarom niet op een kerstdiner bij vader en stiefmoeder zitten te wachten? Ik weet niet hoe de verhoudingen zijn, maar ik zou toch eens een keer langs je neus weg opmerken dat het je best gezellig lijkt om ook eens een keer aan te schuiven. Kijken hoe ze daar op reageren.

Maar ze zegt dat ze eerder al iets eens heeft aangegeven daarover. Ah, het blijft lastig, familiedingen. 

Ik word wel een beetje blij van dit draadje eigenlijk! Door gebrek aan leuke familie hier voel ik me nog wel eens sneu rond de feestdagen, dat wij kerst doorgaans alleen met ons gezin vieren en de kinderen ook niet gezellig kerst hebben met een hele familie ofzo. Goed om te horen dat het niet overal ideaal is - wist ik al - maar toch 

Temet schreef op 07-12-2022 om 09:11:

[..]

Ik ken jouw familie niet, maar zou hier niet ook het idee achter kunnen zitten dat jullie het rond de kerst al zo druk hebben met andere en eigen gezin/familie en daarom niet op een kerstdiner bij vader en stiefmoeder zitten te wachten? Ik weet niet hoe de verhoudingen zijn, maar ik zou toch eens een keer langs je neus weg opmerken dat het je best gezellig lijkt om ook eens een keer aan te schuiven. Kijken hoe ze daar op reageren.

Dank je voor het meedenken  

Ik vind het ingewikkeld met dat gezin. Ik hou veel van mijn vader, en vroeger ook wel van mijn stiefmoeder, en zij hadden vroeger ook gewoon duidelijk aandeel in mijn jeugd. Ik begrijp ook heus dat zij allemaal in hetzelfde dorp wonen en mijn sibling en ik op een uur rijden afstand. En dat mijn twee half-siblings hun beider echte kinderen zijn en wij dus alleen van mijn vader. 

Maar toch. Stel dat mijn moeder hetzelfde zou reageren (is niet zo hoor). 

Het zou zo fijn zijn als ze een keer zouden zeggen 'zullen we het weer eens met zijn allen vieren? Wel veel werk, laten we de taken wat verdelen dan, goed?'. 

Mijn stiefmoeder wil het denk ik vooral niet, zij vindt volgens mij ook dat kinderen vooral van hun moeder zijn en dat wij daar maar naartoe moeten gaan. Ze vindt ook dat wij niet genoeg dankbaarheid hebben getoond over haar inzet toen wij klein waren (het is nooit genoeg en ze blijft ontevreden). In mijn puberteit stonden overal foto's van haar kinderen, die ook nog in huis rondliepen dagelijks, en NUL van ons. Ook is er altijd heel beperkt interesse geweest in hun tot dan toe enige kleinkinderen (mijn kinderen), zogenaamd vanwege de afstand (het zijn mobiele, actieve mensen, en het is maar een uurtje). Er zijn dus meerdere pijnpunten. 

Dus ik heb ook jaren het contact op een lager pitje gezet. En dan toch weer niet. Het is onmogelijk een hierover te praten. Ik vind het eng (met ruzie win ik ook niks), maar kritiek is voor hun ook niet ontvankelijk. Bovendien, de kritiek is: jullie willen nauwelijks en dat doet pijn. Wat zeg je op die kritiek: nietwaar (maar het klopt wel dus het gesprek stokt), of: ja klopt, sorry (maar wat heb ik aan dat antwoord), of: oh, hebben we niet gemerkt, rot dat je het zo ervaart (maar dat is nep). 

Nou ja, ik zal het draadje niet kapen hoor! Volgens mij worden er tegen kerst weer extra gevoelens over de lastigere familie-verhoudingen blootgelegd.

" In mijn puberteit stonden overal foto's van haar kinderen, die ook nog in huis rondliepen dagelijks, en NUL van ons."

Ai! Ook wel slappe hap van je vader, eerlijk gezegd.

Mijn dochter heeft ook een tijdje zo'n stiefmoeder gehad. De trok haar eigen kinderen openlijk voor en mijn dochter mocht nooit mee op vakantie of zelfs maar een dagje naar een pretpark. Dochter van stiefmoeder kreeg een zilveren ketting voor kerst, mijn dochter een paar sokken van de Hema. Het heeft de verhouding met haar vader er niet beter op gemaakt. Inmiddels heeft ex alweer een nieuwe vrouw en die is niet veel beter. Wat is dat toch met die mensen? Als je iets begint met iemand die al een kind heeft, dan hoort dat kind er toch gewoon bij? 

Wie zijn klassieken een beetje kent, weet hoe het met dergelijke stiefmoeders pleegt af te lopen

Over die vaders in die sprookjes nooit een woord trouwens, en ook hier in dit draadje wordt de schuld wel een beetje naar de stiefmoeders geschoven. Maar goed, we dwalen ernstig af, terug naar de kerstgedachte!

Ik weet trouwens niet meer wie het was, maar iemand merkte hier ooit op dit forum op dat een van de grootste cadeaus die je je kinderen kan geven, is om geen claims op ze te leggen met Kerst. Zo zijn mijn ouders, ik ben daar erg dankbaar voor, en neem me voor om het later precies hetzelfde te doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.