Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

miauw

miauw

17-06-2011 om 18:05

Wel of niet een britse korthaar?

Wij zijn ons aan het oriënteren op de Britse Korthaar. Wij lezen en horen overal dat dit ras alleen aan de lijn in de tuin mag. Veel fokkers van dit ras stellen dit zelfs als eis om een kitten te mogen kopen. Redenen hiervoor zijn dat het toch een tamelijk dure kat is en veel gestolen wordt, dat ze evt. overreden kunnen worden of vergiftigd kunnen worden. Nu loopt naar mijn idee elk ras dat risico, maar mijn man deinst nu vooral achteruit.
Volgens hem moet een kat vrij rond kunnen lopen buiten om te kunnen jagen enzo.

Nu hoor ik van veel eigenaren en fokkers dat het helemaal niet erg is om een kat aangelijnd te houden in de tuin. Wie heeft daar ervaring mee en dan met name de Britse Korthaar. Naar ik meen schijnt dit ras sowieso niet erg op pad te gaan en erg huiselijk van aard te zijn.
Ik vind het niet erg om een kat aan te lijnen. Ik vind het zelfs asociaal om een kat te nemen en deze vervolgens los te laten zodat hij/zij in andermans tuin kan gaan rotzooien. Ik wil dat niet. Moet ik dan maar geen kat nemen? Ik ben benieuwd wat andere katten eigenaren en/of fokkers van Britse Kortharen vinden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
poekie

poekie

17-06-2011 om 18:53

De britse korthaar

van mijn buren loopt alleen in hun (omheinde) tuin, hoewel hij er best uit zou kunnen klimmen. Soms kijkt hij vanaf het dak naar me, maar hij heeft niet de behoefte om verder te gaan.
Het is niet zo dat dit bij de fokker zo beslist is, al weet ik dat er genoeg fokkers zijn die dit wel contractueel vastleggen.

Primavera

Primavera

17-06-2011 om 18:54

Natuurlijk mag een britse korthaar ook buiten

Natuurlijk kan een britse korthaar ook best los buiten. Het schijnt alleen een ras te zijn dat er minder moeite mee heeft om binnen te blijven en ook als binnenkat het prima naar z'n zin heeft. Ik denk trouwens dat het bij ver weg de meeste rassen vanaf hangt hoe ze van af jongs af aan gewend zijn. Alhoewel mijn wijlen europese (geen britse) korthaar nadat we van een flat naar een appartement op de begaande grond verhuisden verdraaid snel de weg naar buiten had gevonden en het daar zo bijzonder naar haar zin had, dat we haar daarin vrij lieten. Ze is 18 jaar geworden.
Als je eventueel een nestje wilt is het wel belangrijk om uit te sluiten dat de kat geen besmettelijke ziekte heeft opgelopen van andere katten die hij/zij buiten tegenkomt. Maar ik zie niet in wat het een fokker kan schelen als een gecastreerde of gesteriliseerde poes van dat ras gestolen of overreden wordt. Dat maakt dan voor het voortbestaan van het ras toch niks uit?
Ik denk dat je eerst met je man op één lijn moet komen of jullie een binnenkat of een buitenkat willen.

miauw

miauw

18-06-2011 om 07:31

Primavera

"Maar ik zie niet in wat het een fokker kan schelen als een gecastreerde of gesteriliseerde poes van dat ras gestolen of overreden wordt. Dat maakt dan voor het voortbestaan van het ras toch niks uit?"

Nee, technisch gezien niet, nee. Maar laat de fokkers het maar niet horen.
Je moet eens voor de lol kijken op de diverse sites van catteries van dit ras. Allemaal vragen, nee eisen ze dat ze aangelijnd moeten om de redenen die ik genoemd heb. Ik kan me moeilijk aan de indruk onttrekken dat het fokkers helemaal niets kan schelen. Het zijn praktisch hun kinderen waar ze voor waken hoor.
Ik durf te zeggen dat ik echt geen kitten meekrijg als ik tegen een fokker vertel wat jij zegt en dan bedoel ik dus de betere fokkers dan (malafide heb je er altijd bij natuurlijk die het niks kan schelen).

Fiorucci

Fiorucci

18-06-2011 om 08:07

Klopt miauw

Ik kreeg dit jaar zelfs geen kitten wat ik binnen wilde houden. Waarom? Omdat ik twee katten heb die gewend zijn buiten te komen..zucht...panisch voor kattenaids was de fokker. Ik vertelde dat we hier geen zwerfkatten hebben en dat mijn twee katten alleen even een ommetje maken in de wijk...nee hoor, ik mocht het kitten niet kopen.
Bij de meeste goede fokkers krijg je echt geen kat als je stelt dat ze buiten komen.

miauw

miauw

18-06-2011 om 09:20

Even ter zijde...

Ik heb eigenlijk ook liever een goede fokker die hoge eisen stelt dan eentje die het ene nest na het andere heeft en het verder niets kan schelen, maar dat is mijn persoonlijke mening hoor.

De discussie ging er bij ons thuis over dat manlief het ontzettend zielig vindt om een kat aan te lijnen in de tuin, terwijl alle andere buurkatten gewoon loslopen en die de kat dus 'zullen uitlachen'….ja, moet je nagaan zeg.

Maylise

Maylise

18-06-2011 om 13:06

Miauw

Het lijkt me dat je ten eerste samen met je man moet beslissen wat jullie het beste vinden voor de kat. Willen jullie de kat buiten of inderdaad enkel aan een lijntje. Ik denk dat geen van beiden zielig is maar je moet die keuze wel van te voren maken.

Wat de fokker betreft zal je dan moeten kiezen of je eerlijk bent en zegt dat de kat buiten gaat komen of dat je niet eerlijk bent en dus meer kans hebt op een kat. Dat is tussen jou en je geweten verder.

katteneigenaar

katteneigenaar

19-06-2011 om 17:07

Wij

hebben raskatten (nee, geen Britse korthaar) en die blijven in de tuin. Niet met een lijn, maar met een cat fence. Tuin is omheind met speciaal draad, zowel op de grond als op de schutting. Katten dragen een band met zendertje. Komen ze in de buurt van de draad, dan maakt de band een tikkend geluid, als waarschuwing. Gaan ze verder, krijgen ze een schokje. Dat gebeurt echter na 1 keer nooit meer, want dan weten ze het.
Ik vind het ideaal. Katten kunnen niet overreden worden (hebben een autoweg in de buurt). Buren blij. En katten kunnen wel lekker naar buiten, in de zon liggen enz. enz.

Fiorucci

Fiorucci

19-06-2011 om 18:22

Hier ook

Wij hebben onze tuin zo afgezet dat het, op een kat na, een ware houdini, onze katten niet lukt te ontsnappen. Het vergroot hun leefomgeving en ze kunnen heerlijk in de zon liggen en muizen vangen.

miauw

miauw

21-06-2011 om 12:31

Katteneigenaar en fiorucci

ik zat ook te denken aan het afzetten van de tuin. Fiorucci, hoe hebben jullie dat dan gedaan met jullie tuin?
En katteneigenaar: met dat draad…houdt dat ook katten van buitenaf tegen dan? Krijgen die dan ook een schok ofzo?

Fiorucci

Fiorucci

21-06-2011 om 18:29

Miauw

Wij hebben een soort afrastering getimmerd, van hout en kippegaas, wat horizontaal op de schutting is geplaatst, zo'n 20 cm breed. Ik zou je willen adviseren op eens op het forum van www.kattenplaza.nl te kijken, daar is ook een hoofdstuk Outdoor, waar men discussiert en ervaringen uitwisselt hierover!

katteneigenaar

katteneigenaar

24-06-2011 om 14:00

Van buiten niet

Nee, natuurlijk houdt het katten van buiten niet tegen, dat draad. De kat moet immers een band om hebben die eerst gaat tikken en vervolgens regelt dat het beest een schokje krijgt als hij of zij toch verder naar de draad loopt. De band vangt het signaal van de draad op, dat is de truc. Heeft een kat geen band, dan houdt het op.

Britten fokster

Britten fokster

30-06-2011 om 21:21

Helaas

Nu geen tijd om uitgebreid te reageren al jeuken mijn handen Moet wel even kwijt dat het Brits korthaar is, zonder e erachter dus! Later (denk morgen) meer en Berber, maak jij je borst maar alvast klets kledder nat!

Sascha2

Sascha2

01-07-2011 om 08:10

Berber (ot)

Fijne vakantie!

Britten fokster

Britten fokster

01-07-2011 om 09:15

Ho ho, nog niet afdrogen dan!

Haha Berber, nee hoor ik ben niet zo'n fokker met tig ge en verboden. Sommigen gaan gewoon echt tever, willen alles van je weten, eisen bepaald soort voer, een andere kat als gezelschap etc etc en over de kat blijven beslissen na verkoop. Ik werk wel met contracten maar dat gaat vnl over de garantie op het kitten als er wat gebeurd. Ik zeg altijd; als ik een tv koop bij de mediamarkt hoeven ze ook niet tegen mij te zeggen veel plezier ermee maar u mag er niet dit of niet dat mee. Ik leg wel uit waarom je een brit beter niet naar alleen buiten kunt laten en waarom ik dat niet op prijs stel. Je stopt er als fokker zo ontzettend veel tijd, liefde en aandacht in en dan wil je graag dat de nieuwe eigenaren zoveel risico's voorkomen. Ook krijg je geen garantie als je Kitty van de straat hebt moeten schrapen.

Wel merk ik dat er heel erg veel onwetendheid is over het wel of niet los naar buiten laten gaan van katten. Een brit taalt daar ook echt niet naar, dat is niet zijn karakter al zou hij het wel fijn vinden om in een afgesloten tuin te kunnen. Dat je zegt dat je maling aan de fokker hebt, sja....je bent niet verplicht om ergens een raskitten te kopen. Doe je dat wel dan zul je je ook aan de afspraken/voorwaarden van de fokker moeten houden. Wil je dat niet dan kun je altijd nog een kitten/kat ergens kopen of gratis ophalen waar geen voorwaarden aan verbonden zijn.

Enne, dat ik mensen niet verplicht (kun je in mijn ogen ook niet want je hebt er toch geen zicht meer op)maar adviseer om de kat binnen te houden maakt mij geen slechte fokker, vind ik dan. Nu mag je je afdrogen
Fijne vakantie Berber!

Britten fokster

Britten fokster

03-07-2011 om 17:58

Berber

Als je het nog leest; dank je! We genieten echt met volle teugen van de bende van ellende wat hier rond springt en kroelt. Je hebt trouwens ook Brits langhaar, net als de pers van weleer maar met heel veel voordelen tov de pers. Ze klitten niet, hebben een britten karakter, een "gewone" neus dus niet de gezondsheids problemen zoals met de pers van nu vaak het geval is. En ze zijn prachtig! We hebben nu langhaartjes in blauw en zwart die echt alleen naar liefhebbers mogen. Geld interreseert ons niet zo, een goed tehuis des temeer. Dus mocht je er een geweldig kroelbeest bij willen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.