Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

madelief

madelief

06-05-2010 om 22:05

Welke chicklits zijn leuk?

Hoewel ik graag van alles en nog wat lees vind ik zo in de vakantie tijd een leuke chicklit wel erg lekker lezen. Ik kijk af en toe op chicklit.nl maar wie weet zien die iets over het hoofd? Wie heeft er nog leuke tips?
Ik hebvan de week prinses in de polder gelezen van Astrid Harrewijn ( leuk! ) alle jill mansells, sophie kinsella, madeleine wickham etc..Wie weet er kortom een leuke verfrissende nieuwe?

groetjes Madelief

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lidie Schoonhoven

Lidie Schoonhoven

06-05-2010 om 22:36

Erg leuk

vond ik "Reunie in Rome". Van deze schrijfster komt binnenkort een nieuw boek uit, ik geloof dat het Gelukkig Gestoord heet. Niet te zoetsappig, gewoon grappig en af en toe lekker pittig.

Julia64

Julia64

06-05-2010 om 23:04

Fiona neill

Ik ben niet echt een liefhebber van het genre, maar ik vond "Het geheime leven van een ploetermoeder" van Fiona Neill erg leuk, regelmatig hardop moeten lachen.

Lees ze,

groet Julia

Kiki

Kiki

06-05-2010 om 23:37

Jaa fiona neill,

Heb ik ook hard om gelachen

penny Vincenzi, lekkere dikke chicklit
Marian Keyes vond ik ook wel gaan
Sheila O'Flanagan

Brianna F

Brianna F

07-05-2010 om 09:48

Typisch

Ik vond de ploetermoeder dus helemaal niks, ligt hier te liggen om ooit verder te lezen, maar ik kom er eigenlijk niet doorheen. Ik ben geen chicklit type, maar op vakantie wil ik me er wel eens aan wagen, leen van dochter die ze echt waar, allemaal heeft. Een soort chicklitjunk zeg maar.
Ik heb er ooit eentje gelezen, die vond ik wel leuk, zal aan dochter moeten vragen hoe die heette, je hoort nog van me.

Marieke

Marieke

07-05-2010 om 21:02

Schrijfster kerstin gier

Zelden zo vaak hardop gelachen bij het lezen van een boek, er zijn er tot nu twee vertaald in het Nederlands: De moedermaffia: wespennest en de godmother. Het derde deel in deze serie: stiletto komt dit jaar uit. Kan niet wachten...

madelief

madelief

07-05-2010 om 23:27

Wauw!

Wat lekker nieuwe titels, heerlij ik ga ze opschrijven en lekker bewaren voor de vakantie...
Dus wie nog meer leuke tips heeft? Graag!

groeten Madelief

Brianna F

Brianna F

08-05-2010 om 10:07

Sophie kinsella

Ik zou de titel nog doorgeven, het heet aanpakken. Die vond ik wel leuk om te lezen.

Maylise

Maylise

08-05-2010 om 14:23

Maeve binchy

Ik ben niet zo van de chicklit maar afgelopen jaar heb ik op vakantie een paar boeken gelezen van Maeve Binchy. Dat vond ik best leuk boeken, makkelijk geschreven, ook wel wat humor en soms best herkenbare situaties.

Maylise

Maylise

O, Maeve Binchy! Dat is echt mijn all time favorite. En dat kun je echt niet onder de chicklit scharen hoor!
Ik heb gisteren ook een chicklit gekregen, ben de titel effe kwijt, lag bij de appie in de schappen.

Dorry

Hmmm fladder

N.a.v. je titel dacht ik het grondig met je eens te zijn. LEUKE chicklits moeten nog geschreven worden, want...geen klap aan. Maar dat bedoelde je dus niet, ahum.
Ik ben overduidelijk geen chicklitliefhebber (de náám alleen al: chicklit.) Ik voel me niet zo chickerig en wat is er mis met literatuur, of is dat niet de afkorting van lit??

Maylise

Maylise

08-05-2010 om 17:38

Dorry (en fladder)

Ik wist eigenlijk ook niet of Maeve Binchy wel op het lijstje paste. Maar de definitie van chicklit is mij niet zo duidelijk. Laatst zei iemand mij dat Jane Austen er ook onder valt. Ik weet niet wat Jane daar zelf van zou vinden maar goed. Dus ik hou het nu maar op boeken geschreven door voor vrouwen met als voornaamste lezerspubliek vrouwen en wat luchtig geschreven. Maeve Binchy voldeed wel aan die beschrijving maar goed mijn definitie klopt misschien helemaal niet.

Ik vond de boeken die ik gelezen heb vorig jaar erg leuk dus neem er misschien nu weer een paar op vakantie mee want zag dat ze nog veel meer had geschreven.

Maylise

ps: Fladder: ik wil vast een exemplaar reserveren. Dat gaat echt een succes worden met alle OOL lezers. Het klinkt ook heel interessant alleen jammer van 2018, dat is nog zo lang wachten.

Massi Nissa

Massi Nissa

08-05-2010 om 18:52

Fladder

Hier ook alvast een reservering, dus je hebt al twee lezers! Go girl, gewoon ergens beginnen.
En wat chicklit betreft: het lukt me maar niet om ervan te genieten, met name omdat de formule zo vast ligt en ik me echt niet in de doelgroep kan inleven. Ik heb niets met merkkleding, banen in de mode- of uitgeefwereld, zit niet wanhopig op een man te wachten, geloof niet in sprookjes ('en toen leefden ze nog lang en gelukkig' zou moeten zijn 'en toen begon het echte leven pas') en vind de meeste chicklitboeken tekortschieten in humor en vindingrijkheid. En in aantrekkelijke mannen, de in die boeken beschreven exemplaren zijn nogal eh, eendimensionaal. Dat gezegd hebbende zijn er veel goede boeken voor en door vrouwen, maar dan zou ik het eerder zoeken in de hoek van Ruth Rendell (of Barbara Vine, haar alter ego), Elizabeth George, Andrea Barrett, E. Annie Proulx en vele anderen.
Als ik me wil ontspannen met een formuleroman pak ik vaak 'een Agaathje' (Christie) of iets van Raymond Chandler of Peter O'Donnell (de Modesty Blaise serie, en dan bedoel ik de romans, niet de strips, kan ik niet genoeg aanbevelen, echt fantastisch).
Groetjes
Massi

neteret mut

neteret mut

08-05-2010 om 21:48

Maylise

Maeve Binchy heeft meerdere boeken die over min of meer dezelfde personen gaan, dan is het leuker om eerst de eerste te lezen. Ik kan je zo uit m,n hoofd geen titels geven. Nou ja eentje , Quentins. Die zit ergens middenin een soort serie.

Jane en maeve

Oei, Jane Austen een chicklit! Ze zou zich omdraaien in haar graf; Jane Austen is de meest invloedrijke schrijfster van de gehele engelstalige literatuur! En probeer Pride and Predjudice maar eens in het engels te lezen; dan leer nog eens iets over het taalgebruik anno 1820.
Maar zwijmelen blijft het bij haar verhalen.
Maeve heeft ook leuke verhalen bundels geschreven; caroussel, onder de oude beuk. Heerlijk boeken zijn Avondschool, purple bus (weet de NL titel effe niet meer), vrienden voor het leven, de zilveren bruiloft, Scarlet, white thorn woods, Tara Road, eh, eh....
Inderdaad kun je ze als vervolg verhaal lezen omdat sommige karakters terugkomen, maar je kunt ze ook los lezen, mis je echt niks aan. Ze schrijft over inter-menselijke relaties, of het jou zou kunnen overkomen.

Dorry

Maylise

Maylise

09-05-2010 om 01:46

Gelezen

Die titels die jullie noemen heb ik (nog) niet gelezen. Ik heb gelezen firefly summer, light me a penny candle en circle of friends. Alle drie vond ik leuk. Ik had vorig jaar die boeken bij een tweedehands boekhandel gekocht. Nederlandse titels weet ik niet. Ik heb nog één liggen: Echoes meen ik. Ik zal eens op zoek gaan naar die andere titels.

Maar waar ik nu wel nieuwsgierig naar ben: hoe definiëren jullie chicklit dan?

Maylise

ps: als het puur om ontspannen lezen gaat raad ik PG Woodhouse aan. Dat is geen vrouw en het gaat ook niet over vrouwen maar het is wel reuze leuk en lichtvoetig.

House of books

Als ik bekijk welke boeken ik leuk vind, zonder zeer oppervlakkig te worden, dan zijn het bijna altijd de boeken van house of books. Kijk daar maar eens naar!

Dorry

Lys Lionne

Lys Lionne

09-05-2010 om 20:24

Kerstig gier

Goede recenties gelezen naar aanleiding van jouw tip. Ik heb de boeken bij de bibliotheek gereserveerd! Ben erg benieuwd.

Marieke

Marieke

09-05-2010 om 20:26

Niet echt chicklit denk ik

maar ook Amanda Brookfield vind ik erg leuk en Marcia Willet.

madelief

madelief

09-05-2010 om 21:35

Maeve binchy

ja die vind ik ook leuk! Enne ik ben ook dol op engelse en zweedse thrillers ( vooral Camilla lackberg, henning Mankell) en ik heb laatst het diner van Herman koch gelezen, ook leuk.
Kortom ik vind veel dingen wel leuk. alleen Tirza van Arnon Grunberg, daar kwam ik niet doorheen.
De chicklits vind ik heerlijk op het strand, in de speeltuin etc.
Alvast enorm bedankt voor de tips!

Pippin

Pippin

09-05-2010 om 23:17

Offe

Josy Lloyd en Emily Rees, die vind ik leuke verhalen schrijven.
Verder vind ik Annabel Giles ook 'gezellig' schrijven.
En verder vond ik The divine secrets of the YaYa sisterhood van Rebecca Wells en Southern comfort (die moet je eigenlijk eerst lezen) van haar ook mooi, maar dat is volgens mij geen chicklit meer te noemen.
En Fay Weldon, met onder andere the She-devil. Die vind ik ook erg leuk weglezen.
Laatst las ik Calamiteitenleer voor gevorderden van Marisha Pessl. Dat boek kon ik eigenlijk niet goed meer wegleggen en het is heel dik....

Massi Nissa

Massi Nissa

15-05-2010 om 13:00

Emily barr

Heb net 'Plan B' van Emily Barr gelezen en was aangenaam verrast. Luchtig, maar niet dom.
Groetjes
Massi

reina

reina

15-05-2010 om 20:44

Chicklit

Ik word oud het hele woord heb ik nog nooit gehoord !

Jesse_1

Jesse_1

15-05-2010 om 21:22

Jaaaah, chicklits

Sinds kort lees ik ook veel chicklits en vergelijkbare boeken (ik weet niet precies wat eronder valt). Voor mij is een chicklit een soort elitair bouquetreeksje, maar dan met (goede) humor.
Hoewel ik Sophie Kinsella normaal gesproken erg goed vind, vond ik haar nieuwste boek 'Wat spook jij uit?' niet om door te komen.
Verrassend leuk vond ik de boeken van Mike Gayle, al schrijft hij dus de lad-lit (chicklit, geschreven door een man. Zojuist nieuw woord geleerd
Voornamelijk kan ik mij aansluiten bij de al genoemde namen (Jill Mansell, Madeleine Wickham, Sophie Kinsella, allen bijna altijd goed).
Andere titels die ik min of meer per ongeluk uit de bieb pikte en die ik leuk vond: "Leuk voor één nacht" van Marijke van den Elsen, "Het staat op mijn lijstje" van Jill Smolinski, "Morgen ben ik de bruid" van Kirsten Sawyer.
Jesse

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.