Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Welke coronamaatergelen versoepeling meest gewenst?

Vanavond worden er naar verwachting versoepelingen in de coronamaatregelen aangekondigd. Welke versoepeling hopen jullie het meeste op? 
Voor mij zijn dat de quarantaine maatregelen. Ik zit sinds afgelopen zondag in quarantaine vanwege een positief geteste dochter. Ik heb eind vorig jaar mijn booster gehad en moet volgens de huidige regels 5 dagen in quarantaine na het laatste contact. Omdat we geen afstand houden in huis gaan die 5 dagen a.s. maandag pas in. In België bv. hoeven geboosterde personen niet in quarantaine na contact met een besmet persoon.  

De quarantaine maatregel is nu juist de maatregel waarvan ik vind dat die behouden moet worden. Voor de rest wil ik graag weer gewoon kunnen ontspannen dus van mij mag horeca en buiten entertainment open en dat mag best met testen voor toegang voor iedere bezoeker.

Al het onderwijs weer open! Prio numero uno wat mij betreft.

Maar eigenlijk vind ik dat alles weer gewoon open moet. Alle winkels, horeca, cultuur, sport. Die Omikron is hartstikke besmettelijk, die hou je toch niet tegen. Ook niet met boosters. Hier 3 zieken thuis, allemaal volledig gevaccineerd… Mensen worden er over het algemeen niet heel ziek van, net als met de gewone griep. Een enkeling wel helaas, dat is niet te voorspellen en niet te voorkomen. Maar dat risico moeten we dan maar nemen. Leven IS risico’s lopen. Altijd. Maar nu gaat naar mijn idee onze hele samenleving naar de knoppen. Hier komen we nog jarenlang niet overheen. Op zoveel vlakken valt er zoveel te repareren, dat kost zo ongelooflijk veel geld dat we geen andere keuze hebben dan de economie zo goed als het kan draaiende te houden. En voor onze geestelijke gezondheid is normaal sociaal contact ook onontbeerlijk.

Caroline80

Caroline80

14-01-2022 om 13:48 Topicstarter

Jonagold schreef op 14-01-2022 om 13:27:

Al het onderwijs weer open! Prio numero uno wat mij betreft.

Maar eigenlijk vind ik dat alles weer gewoon open moet. Alle winkels, horeca, cultuur, sport. Die Omikron is hartstikke besmettelijk, die hou je toch niet tegen. Ook niet met boosters. Hier 3 zieken thuis, allemaal volledig gevaccineerd… Mensen worden er over het algemeen niet heel ziek van, net als met de gewone griep. Een enkeling wel helaas, dat is niet te voorspellen en niet te voorkomen. Maar dat risico moeten we dan maar nemen. Leven IS risico’s lopen. Altijd. Maar nu gaat naar mijn idee onze hele samenleving naar de knoppen. Hier komen we nog jarenlang niet overheen. Op zoveel vlakken valt er zoveel te repareren, dat kost zo ongelooflijk veel geld dat we geen andere keuze hebben dan de economie zo goed als het kan draaiende te houden. En voor onze geestelijke gezondheid is normaal sociaal contact ook onontbeerlijk.

Als je alles weer open gooit, moet ook de quarantaine eraf voor personen zonder klachten.



 'Omdat we geen afstand houden in huis gaan die 5 dagen a.s. maandag pas in.'
Ik denk dat ik de quarantaine regels nooit ga begrijpen en dus ook nooit goed uit zal voeren, want deze is weer compleet nieuw voor me. Dan zit je dus in totaal 12 of 13 dagen in quarantaine? Lijkt me totaal niet nodig. Dus ja, dat mag wel versoepeld worden.

Verder vind ik dat alles gewoon deels open moet kunnen. Onderwijs in alle lagen gewoon weer volledig, met mondkapjes. Winkels open op afspraak, horeca op reservering, theaters en musea op reservering en met voldoende afstand/mondkapjes. Alleen nog geen grote, drukke feesten etc. Maar ik vind dat er verder geen ondernemers categorieën meer uitgesloten mogen worden. Helaas gaat dat w.s. wel weer gebeuren, want ik lees nu dat de winkels zonder afspraak open mogen en over horeca lees ik niets. 

En mondkapjes wat mij betreft liever niet hoor, maar ontkomen we denk ik niet aan. Maar type II adviseren terwijl het verschil met type 1 3 procent minder doorlaatbaarheid is, vind ik echt onzin. Dat is mensen op kosten jagen! 

En vergeet ik nog de sport. Deze natuurlijk ook open, op reservering. En buiten-wedstrijden gewoon weer spelen, misschien nog wel zonder publiek, of publiek ook gecontroleerd en niet teveel. 
En QR codes gebruiken bij winkelen, bezoeken van de sportschool, horeca, theater, musea. En dan het liefst 2G.

Tango schreef op 14-01-2022 om 15:55:



'Omdat we geen afstand houden in huis gaan die 5 dagen a.s. maandag pas in.'
Ik denk dat ik de quarantaine regels nooit ga begrijpen en dus ook nooit goed uit zal voeren, want deze is weer compleet nieuw voor me. Dan zit je dus in totaal 12 of 13 dagen in quarantaine? Lijkt me totaal niet nodig. Dus ja, dat mag wel versoepeld worden.

Ik begrijp.die regel wel. Uitgangspunt is dat iemand met corona minimaal een week besmettelijk is, daarnaast 48 uur na de laatste klachten (zoals hoesten en snotneus). Dus heeft een corona patiënt op dag 6 nog een snotneus maar op dag 7 niet meer dan mag hij op dag 9 uit quarantaine, dan wordt namelijk geacht dat hij niet meer besmettelijk is. De besmetting kan tot 5 dagen na het contact met een besmette persoon tot uiting komen, je kunt dus op het laatste moment nog besmet zijn geraakt en dan kan het nog  5 dagen duren voor ze het kunnen zien dmv een test. Vandaar die regel.

Maar ik moet zeggen ik heb de vreemdste uitspraken van mensen in quarantaine gehoord. Er waren er zelfs die beweerden dat je na 3 dagen met een negatieve zelftest weer uit quarantaine mag komen. 

Onderwijs helemaal open. Dat met stip op 1. Verder vind ik dat alles open kan, met max aantal bezoekers. Er de quarantaineregels versoepelen, want anders zit half Nederland straks in quarantaine zonder klachten. We gaan corona toch allemaal meermaals krijgen. 

Caroline80

Caroline80

14-01-2022 om 16:50 Topicstarter

Decembermamma schreef op 14-01-2022 om 16:27:

[..]

Ik begrijp.die regel wel. Uitgangspunt is dat iemand met corona minimaal een week besmettelijk is, daarnaast 48 uur na de laatste klachten (zoals hoesten en snotneus). Dus heeft een corona patiënt op dag 6 nog een snotneus maar op dag 7 niet meer dan mag hij op dag 9 uit quarantaine, dan wordt namelijk geacht dat hij niet meer besmettelijk is. De besmetting kan tot 5 dagen na het contact met een besmette persoon tot uiting komen, je kunt dus op het laatste moment nog besmet zijn geraakt en dan kan het nog 5 dagen duren voor ze het kunnen zien dmv een test. Vandaar die regel.

Maar ik moet zeggen ik heb de vreemdste uitspraken van mensen in quarantaine gehoord. Er waren er zelfs die beweerden dat je na 3 dagen met een negatieve zelftest weer uit quarantaine mag komen.

Of mensen die meteen naar buiten gaan na intensief contact met een besmet persoon om een zelftest te halen.

Decembermamma schreef op 14-01-2022 om 13:23:

De quarantaine maatregel is nu juist de maatregel waarvan ik vind dat die behouden moet worden. Voor de rest wil ik graag weer gewoon kunnen ontspannen dus van mij mag horeca en buiten entertainment open en dat mag best met testen voor toegang voor iedere bezoeker.

Quarantaine is erg moeilijk te controleren. En de mensen die het nut ervan in zien en mensen die het snappen doen het toch wel denk ik. Dus quarantaine is nuttig denk ik ook maar niet te handhaven. Tenzij je heel streng en goed georganiseerd bent als land.

Gr Angela

Caroline80 schreef op 14-01-2022 om 16:50:

[..]

Of mensen die meteen naar buiten gaan na intensief contact met een besmet persoon om een zelftest te halen.

OT: Maar direct na t intensieve contact ben ik toch niet gelijk ziek en kan ik toch nog niet iemand anders besmetten  ? Dan kan ik toch n pakketje zelftests halen om over n paar dagen te gaan gebruiken?

Caroline80

Caroline80

15-01-2022 om 06:44 Topicstarter

TineWinkel schreef op 14-01-2022 om 19:17:

[..]

OT: Maar direct na t intensieve contact ben ik toch niet gelijk ziek en kan ik toch nog niet iemand anders besmetten ? Dan kan ik toch n pakketje zelftests halen om over n paar dagen te gaan gebruiken?

Meestal hoor je pas 1 of 2 dagen later dat je contact gehad hebt met een besmet persoon. En dan kun je wel degelijk zelf besmet zijn. Je kunt al twee dagen voor je klachten krijgt besmet zijn.

TineWinkel schreef op 14-01-2022 om 19:17:

[..]

OT: Maar direct na t intensieve contact ben ik toch niet gelijk ziek en kan ik toch nog niet iemand anders besmetten ? Dan kan ik toch n pakketje zelftests halen om over n paar dagen te gaan gebruiken?

Klopt! Maar hoe vaak loop je bij iemand naar binnen als.je weet dat diegene besmet is? 

Decembermamma schreef op 15-01-2022 om 11:19:

[..]

Klopt! Maar hoe vaak loop je bij iemand naar binnen als.je weet dat diegene besmet is?

Ja, niet natuurlijk. Maar hoeveel mensen besmet je als je, met een mondkapje op, in de winkel even snel een zelftest gaat halen? Volgens mij ook niemand hoor. Natuurlijk kan je hem ook door iemand anders laten halen, maar je moet dan wel toevallig iemand hebben die dit kan doen voor je. Op dat filmpje vanuit de overheid lijkt dat allemaal zo simpel, met die mevrouw die even iemand belt om een pak melk voor haar te halen. Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten wie hier in de buurt dat voor mij zou kunnen doen... Ik heb best wat vriendinnen hoor, maar die wonen niet om de hoek, werken veel etc. Niet dat ik direct zeg dat ik dat pak melk of die zelftest zelf ga halen, maar ik snap dit op zich wel. Ik vind het wat anders als je een half uur in een supermarkt gaat lopen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.