Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Agchie

Agchie

09-05-2011 om 10:09

Welke documentaire moet je gezien hebben?

Al enige tijd constateren mijn man (ASS) en ik dat we behoefte hebben aan nieuwe gespreksonderwerpen. Omdat vanuit hem nauwelijks onderwerpen worden aangereikt, en ik ondertussen ook geen ideeën meer heb, bedachten we dat het msischien wel een goed idee is om een paar documentaires te kijken.
Mijn man heeft de neiging om alleen feitelijk te communiceren en heeft vaak geen mening over een onderwerp, omdat hij vindt dat hij er dan te weinig van afweet.
Mijn vraag dus: welke documentaires zijn de moeite waard om te bekijken?

Alvast bedankt,

Agchie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

09-05-2011 om 10:38

Leuke vraag!

De eerste die mij te binnen schiet: Lagrimas Negras over een groepje oude Cubaanse muzikanten - ik vloog na het zien van de film meteen naar de muziekwinkel voor de bijbehorende CD met prachtige, eenvoudige liedjes. O Amor Natural vind ik ook een schitterende documentaire, over hoe Brazilianen de erotische gedichten van Carlos Drummond de Andrade beleven. Bijzonder ontroerende en humoristische film.
Etre et Avoir heb je vast al tig keer gezien, maar is ook zeer de moeite waard. Ben heel benieuwd naar andere tips.
Groetjes
Massi

krin

krin

09-05-2011 om 10:50

Theroux

De documentaires van Louis Theroux vind ik altijd goed. Gevarieerde onderwerpen, een ontwapenende manier van vragen stellen waardoor er vaak ook heel ontwapenend op hem wordt gereageerd. ZIjn stijl is wel subjectief, maar dat komt discussie achteraf juist ten goede.

http://listverse.com/2010/06/18/top-10-must-see-theroux-documentaries/

Fiorucci

Fiorucci

09-05-2011 om 11:23

Tribe

Tribe, de serie van Bruce Perry!
http://llink.nl/tribe/

XL

XL

09-05-2011 om 14:22

Documentaire net

www.documentairenet.nl

Groet, XL

Aspergerechtgenote

Aspergerechtgenote

09-05-2011 om 16:08

Bbc 4

Daar smullen wij iedere week van. Als ze na 22 uur worden uitgezonden zetten we ze op de harde schijf.

"Ik zeg alleen maar wat als ik wat te zeggen heb" - haha, dat zei hij al toen ik hem leerde kennen in 1987. Tsja, eerlijk was hij dus wel. En ik wist waar ik aan begon.

Holland.doc, en geschiedenis 24 en de zusterzenders voor internettv zijn ook nog een optie.

Vic

Vic

09-05-2011 om 18:51

Interessante gesprekken

De vraag is natuurlijk heel erg leuk, maar de achtergrond vind ik bijzonder. Is het normaal/gangbaar dat je als koppel allerlei interessante gesprekken voert over maatschappelijke issues e.d.? Vriend en ik zijn allebei van het soort "Ik zeg alleen maar wat als ik wat te zeggen heb". Ik heb ook niet overal een mening over en heel veel dingen interesseren me niet bijster. Onze gesprekken gaan vooral over dagelijkse dingen, werk, het wel en wee van anderen, de toestand in de wereld, Nederlandse politiek. Zo krijg je ook heus wel een avondje vol En die dingen veranderen ook steeds, dus het is niet zo dat je jaren aaneen dezelfde discussie hoeft te voeren.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2011 om 20:23

Lorwyn

Bedenk wel dat je naar de méning van Michael Moore kijkt, ook dat is niet persé de waarheid. Hij laat je zijn waarheid zien.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2011 om 20:30

Zelfde als vic

Ik vind de vraag op zich ook leuk, maar ik had net als Vic de gedachte 'waarom moet je gespreksonderwerpen hebben om over te praten?' Man en ik hebben het graag over bepaalde onderwerpen, maar dat gebeurt spontaan. Een onderwerp op tv, of hier op OO, zorgt er regelmatig voor dat wij er over praten. Het is dus nooit zo dat we iets zoeken om over te kunnen praten.
Maar om antwoord te geven: de serie De Beagle, waar ze de reis van Darwin nadeden vond ik érg interessant.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

09-05-2011 om 22:38

Etre et avoir

Toevallig was gister Entre les murs op tv, maar eerlijk gezegd vond ik die een beetje tegenvallen. Het bleef wat te oppervlakking vond ik.

Een paar jaar geleden keek ik naar een documentaire die me zeer ontroerde, bij de aftiteling zag ik pas dat het Etre et avoir was. Ik vond het mooi om te zien hoe die leraar met de kinderen omging, maar ik vond het ook heel triest, dat kleine schooltje op het platteland, die paar kinderen, het leek me allemaal heel eenzaam.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

10-05-2011 om 14:32

Hij was op Canvas. Dat beklemmende vond ik juist goed aan de docu, dat je zo'n sfeer kan overbrengen. Ik kreeg zelfs medelijden met de leraar toen de zomervakantie begon

Agchie

Agchie

10-05-2011 om 17:02

Praten

Dank je wel allemaal voor de reacties, hiermee hebben we in ieder geval al een aantal mogelijkheden.

Wat lijkt me dat nou geweldig, als je als stel/echtpaar spontaanweg over dingen als opvoeding, politiek, nieuws, geloof etc praat. Helaas is de harde werkelijkheid van mijn relatie dat we te maken hebben met autisme. Daar hebben we beiden niet voor gekozen, maar het is er wel.

Als het aan mijn man ligt, praten we nooit ergens over...letterlijk. Het kan hier als we beiden thuis zijn uren/ dagenlang gewoon stil zijn. Afgezien van "zullen we eten" en "wil je nog een kopje koffie".
Aangezien ik wel de behoefte voel om over meer dingen van gedachten te wisselen en het soms lastig is om initiatief te nemen (omdat het initiatief altijd bij mij ligt), leek het me handig om dat te doen aan de hand van een documentaire.
Laatst keken we voor het eerst "an inconvenient truth", en daar hebben we fijn over door kunnen praten.

Onderwerpen die ons interesseren zijn geschiedenis, maatschappelijke issues, klimaat/milieu, psychologische onderwerpen.

Bedankt voor het meedenken en voor de links en namen. Ik ga me erin verdiepen en als er nog meer zijn....welkom!

Agchie

Louis theroux inderdaad

die vind ik erg goed. BBC heeft vaak ook goede docu's, of kijk samen eens naar discovery of nat. geographic?

heel veel succes met je initiatief. Ik vind het heel leuk dat je dit probeert.

(man met add, zoon met autisme)

Fiorucci

Fiorucci

10-05-2011 om 17:56

Agchie

Ik vind het een heel goed idee, sterker nog, er zijn ook echtparen die niet met autisme te maken hebben,waarbij de gespreksonderwerpen op raken.

Massi Nissa

Massi Nissa

10-05-2011 om 18:49

Cobi (franse docu's over onderwijs)

Man en ik hebben vorige week samen Entre Les Murs zitten kijken - ik heb het einde gemist, maar de eerste 75% hebben we samen zeer geinteresseerd bekeken. Wij praten tijdens zo'n film veel samen, en vaak erna ook nog. Dat wil zeggen, ik praat en man maakt hier en daar een opmerking . Wat ons trof was onder andere het stukje waarbij een jongen uitlegt dat hij niet bij de moeder van zijn vriend wilde eten uit schaamte. "Dat begrijpt u toch niet", zegt hij dan tegen die leraar, en dat was mijn man met die jongen eens. Het heeft mij jaren gekost om enigszins aan te voelen wanneer een Marokkaan zich schaamt en waarvoor, en dat schaamte in die cultuur vaak een vrij positieve emotie is (nou ja, in elk geval gemengd positief-negatief). Mooie film waarvan ik ooit het einde hoop te zien.
Etre et Avoir heb ik destijds in de bioscoop gezien en daarna slechts hier en daar een fragment. Ik vond het een prachtige documentaire, niet overdreven geromantiseerd. Het is volkomen duidelijk dat die leraar erg eenzaam is, dat de gezinnen die ze laten zien geen goede vooruitzichten hebben en dat veel van de kinderen het nooit ver zullen schoppen. Dat jongetje Jo-jo lijkt me nog 'most likely to succeed'. Het is ook duidelijk dat die man met hart en ziel voor zijn vak staat en dat voor veel van die kinderen zijn lokaal een veilige plek is waar ze zich fijn voelen.
(Drie uur later zie ik dat ik het bovenstaande nog moet afmaken en versturen, haha)
Groetjes
Massi

Belle Époque

Belle Époque

10-05-2011 om 20:04

Heb je hier wat aan?

Ook in mijn gezin komt ASS voor en Discovery is hier gegarandeerd goed voor gespreksstof, heb ik geleerd!

Anoniempje2

Anoniempje2

11-05-2011 om 14:19

Niet willen praten

Hoi, naar aanleiding van dit draadje heb ik een nieuw onderwerp gestart in de rubriek Zorgenkinderen over mijn 11 jarige zoon die ook alleen praat als het hoognodig is. Misschien dat de ervaringsdeskundigen uit dit draadje mij tips kunnen geven?

Bedankt!

Valkyre

Valkyre

11-05-2011 om 21:41

Over zuid-afrika

...heb ik eens een prachtige, indrukwekkende documentaire gezien. Het was vooral een portret van een gezin, waarin de kinderen elkaar opvoedden (AIDSwezen) en het hele AIDSprobleem daar, en hoe er (niet) over gesproken wordt. De film heette geloof ik We Are Together - naar een eenvoudig liedje dat dat gezin van kinderen samen zongen: "We are together, we are together, we are family.." Voor hen vast heel troostrijk, maar ook heel aangrijpend om naar te kijken.

Vraagje: waar vinden jullie al die docu's? Wij hebben (nog) geen digitale tv...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Trix

Trix

12-05-2011 om 13:30

Men who swim (zinkende mannen)

http://www.hollanddoc.nl/hollanddoc/nieuws/2010/juli/Zinkende-mannen-in-de-prijzen-op-Silverdocs.html

Vorig jaar uitgezonden door de VPRO, veelvuldig in de prijzen gevallen.
Omschrijving van de website: In Zinkende mannen portretteert regisseur Dylan Williams op humoristische wijze een aantal Zweedse veertigers dat besluit hun midlife-crisis te overwinnen door een mannen synchroonzwemteam op te richten. Wat begint als een hobbyproject wordt een serieuze zaak wanneer ze besluiten mee te doen aan de Wereldkampioenschappen in Milaan.

Agchie

Agchie

12-05-2011 om 19:52

Bedankt

Heel erg bedankt voor alle input. Er zijn zeker onderwerpen en titels bij waar we naar gaan kijken!

Groet,

Agchie

MRI

MRI

12-05-2011 om 21:33

Trix (ot)

die ga ik zeker kijken want ik vraag me al sinds jaar en dag af hoe het toch kan dat ik bij het baantjeszwemmen hele brede mannen heel veel water zie verplaatsen maar toch nauwelijk vooruit zie komen. De kletsende huisvrouwen (ik zeg ook, ik zeg, nou zeg ik enz) gaan nog harder.

MR

Trix

Trix

12-05-2011 om 22:00

Mariarosa (ot)

Voor de duidelijkheid, het gaat over synchroon zwemmende mannen. Errug leuk, desalniettemin .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.