Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Massi Nissa

Massi Nissa

10-01-2010 om 21:14

Welke film moet ik huren?

Ik stond vanmiddag in de videotheek - voor het eerst in jaren. En had werkelijk geen idee wat ik moest kiezen. Ik ging in mijn studententijd minstens twee keer per week naar de bioscoop (had zo'n beetje mijn eigen vaste stoel in Springhaver, zeg maar). Dat werd langzaamaan minder. Nu ben ik zelfs zover dat ik helemaal niet meer weet wat goede, recente films zijn. Ik lees de recensies wel in de krant, maar vergeet de titels weer. Ja, ik had 1 titel in mijn hoofd: Millennium. Die was uitgeleend.
Wie heeft een tip voor volgend weekend? Wat moet ik huren?
Groetjes
Massi


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tips

Dat is wel heel persoons-gebonden, maar goed, hier enkele tips:

1. As it is in heaven
2. Festen
3. Mar adentro : mijn alltime favoriet!
4. Hable con ella
5. Perron zero
6. Into the wild
7. wat ouder, wellicht uit je springhaver tijd: Breaking the waves

Een aantal spaanstalige toppers hierboven, goede acteurs en prachtige verhaallijnen!

groeten,

Hortencia

tonny

tonny

10-01-2010 om 22:15

Vervolg

- As it is in heaven

- Away from her

- Das Leben der Anderen

- The Diving Bell and the Butterfly

- After Life

As it is in heaven

Ja inderdaad: As it is in Heaven!
En: Inglorious Bastards

margje van dijk

margje van dijk

10-01-2010 om 23:11

Slecht geheugen

Ik onthoud nooit wat, behalve wat ik het laatst gezien heb, dus begin ik daar maar over. Toevallig was dat in de kerstvakantie: Sixth sense. (Ik had hem al eens eerder gezien maar te lang geleden, dan kan ik hem dus rustig opnieuw zien want ik weet er niks meer van). Maar die film vond ik echt mooi. Ondanks dat het thema licht zwevend is, is de film dat niet.

En nou iedereen het zegt: As it is in heaven is inderdáád heel erg leuk. Gaat over een dirigent en een koor in een scandinavisch dorp (ik weet niet eens welk land, oh, maar goed dat dit geen quiz meer is). Ik zing zelf in een koor en dan prik je door een boel dingen heen, maar zelfs wij (inclusief onze dirigent) vonden de film leuk.

En, totaal ander genre: March of the penguins. Geweldige film vond ik dat. Moet je wel de voice-over op Engels zetten, of eigenlijk (naar het schijnt) in het Frans. Maar als het echt moet is ook de NL versie (Urbanus) te doen. Ik vond hem in het Engels mooier dan in het NL.

Alle Ice Age films. Als je die al niet voor je kind hebt, maar ik vind ze ook voor volwassenen leuk. Begin gewoon bij de eerste.

Mijn man heeft altijd een rijtje Filmfestival-films paraat, maar die heb ik nu niet bij de hand (mijn man, bedoel ik. En dat rijtje dus ook niet).

Margje

Maylise

Maylise

10-01-2010 om 23:54

Film titels

Films die ik de afgelopen jaren heb gezien en me bij zijn gebleven±

Turtles Can Fly (hele indrukwekkende film over Koerdische kinderen in Irak net voor de Amerikaanse invasie)

The Wind that Shakes the Barley (over de Ierse onafhankelijkheidsoorlog)

Buddha Collapsed out of shame (over Afghanistan post Taliban)

The North Country (over een mijnwerkster in de VS die vecht voor gelijkheid op de werkplaats)

Coco (niet de film over Coco Chanel maar de comedie met Gad Elmaleh)

Brokeback Mountain

Million Dollar Baby

Tsotsi (speelt in Zuid Afrika en gaat over het leven daar in de buitenwijken)

Rabbitproof Fence

The Hours (het leven van Virginia Woolf verweven met dat van twee andere vrouwen in twee andere tijdperken)

Soeur Sourire (het tragisch levensverhaal van zangeres Soeur Sourire verfilmd)

Er is vast nog meer maar ook ik ben niet zo goed in titels onthouden helaas. Als me nog wat te binnen schiet dan laat ik het weten!

Maylise

Jade

Jade

11-01-2010 om 11:12

Hoewel ik...

...films kijk die ik je niet zo gauw zou aanraden kijk ik ook wel naar anderssoortige films

Degenen die hier werden genoemd (Changeling, As it is in Heaven en Into the Wild) zijn meer dan het kijken waard.

Julia64

Julia64

11-01-2010 om 11:32

Nog een paar

(misschien zijn er al wat genoemd, maar toch);

- Little Children
- Babel
- Lars and the Real Girl
- Revolutionary Road
- The Reader
- Milk

Veel kijkplezier!
grt
Julia

margje van dijk

margje van dijk

11-01-2010 om 12:01

Echt waar cobi

Op een gegeven moment begon de clou me weer te dagen. Maar ik ben echt héél erg met dit soort dingen.

Ik heb de hele Harry Potter serie in het Nederlands voorgelezen aan een van mijn zoons. Vlak daarvoor had ik ze al zelf allemaal in het Engels gelezen (de eerste paar delen achter elkaar en daarna elk jaar een nieuwe, als-ie weer uitkwam had ik 'm dezelfde week in huis).

Maar o, wat was dat Harry Potter spannend. Ik wist écht bijna niks meer. Bij elk nieuw avontuur was ik serieus de clou vergeten. Soms had ik nog wat vage contouren staan, maar dat was alles.

Zo kan ik dus ook mijn hele boekenkast rustig opnieuw gaan lezen, ik weet er toch niks meer van. (Dat is nog eens consuminderen).

Ik maak me soms wel zorgen om mijn dementiestatus, maar echt waar, het bestaat.

Margje

Voor de liefhebber van een thriller

Ik heb net de 20 delige serie forbrydelsen (de killing) bekeken en er helemaal van onder de indruk.

Het is een Deense crimi/thriller in 20 delen van een uur. Verslavend spannend! Voor de liefhebber deze tip

Net als margje (ot)

Ik vergeet ontzettend snel waar een boek alweer over ging, zelfs als het grote indruk op me gemaakt heeft. Bloedirritant vind ik het, het voelt alsof ik niet op heb zitten letten. Ook wel es geprobeerd om mijn leestempo aan te passen (ik lees vrij snel), maar dat werkt niet. Dan lees ik niet ontspannen, bovendien is het maar helemaal de vraag of het daaraan ligt. Ik snap er niks van, heb voor andere zaken een vrij goed geheugen, maar voor de inhoud van boeken dus niet Herlezen is dan toch weer geen feest, want één grote déjà vu.
Maar het bestaat dus

Rieke

Rieke

11-01-2010 om 13:39

Lis@

leuke tip! Heb net even gekeken waar het over gaat. Lijkt me wel iets zeker gezien de lovende recensies van thriller en detective liefhebbers.

Puck

Puck

11-01-2010 om 13:45

Ik beaam dat margje

Ik kan ook rustig de clou van een boek vergeten. Kinderen hebben de DVD van de halfbloed prins gekregen. Alsof ik iets totaal nieuws zat te kijken, geen idee meer waar het boek over ging.

Terpi

Terpi

11-01-2010 om 13:50

Wat een opluchting!

Dat er meer mensen bestaan die ijskoud (en razendsnel) vergeten wat ze gezien of gelezen hebben. Samen met lief ben ik de serie Lost op DVD aan het kijken. Nou zit er soms heel weinig tijd tussen de verschillende afleveringen en soms een paar weken (hij woont tenslotte in het buitenland) en tot mijn verbijstering weet hij dan alles nog te reproduceren terwijl ik de rode draad allang kwijt ben. Hahaha, ik vind het daardoor wel extra spannend geloof ik!
Groet Terpi

Tijgeroog

Tijgeroog

11-01-2010 om 14:13

Lord of the rings

Is niet recent, maar ik heb 'm net weer gezien en ben weer zwaar onder de indruk.
Wel recent is Slumdog Millionaire, ook erg mooi.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

11-01-2010 om 16:10

Lis@

Wat toevallig, wij zijn ook The Killing aan het kijken, hoop vanavond de laatste drie afleveringen te zien! Inderdaad erg spannend! Maar nog niet zo spannend als Dexter, die kan ik ook echt iedereen aanraden! Hoop binnenkort ergens deel 3 vandaan te halen.

En Massi, ik heb deze vraag vorig jaar ook op het forum gesteld, ook over Springhaver-achtige films en heb toen een hele lijst samengesteld van alle deze-moet-je-gezien-hebben-films... na er zo'n 10 bekeken te hebben was ik nog steeds niet onder de indruk en heb ik het maar opgegeven Sommige films heb ik niet eens uit gekeken... Over smaak valt niet te twisten!

Maar toch, sommigen zijn al genoemd: Slumdog Millionaire, Vicky Christina Barcelona, todo sobre mi madre, das Leben der Andern, Il postino, La vita e bella, the shining, en voor het feel-good-gevoel: Alles is liefde.

margje van dijk

margje van dijk

11-01-2010 om 16:58

Let wel op bij the reader

Waarschuwing voor The Reader (ik denk trouwens dat dat wel wat voor jou is): er zit een bepaalde clou in die in het boek pas heel laat onthuld wordt, en in de film meteen. Dus als je graag boek en film gescheiden wilt houden moet je in dit geval zéker eerst het boek lezen. En je vervolgens niet ergeren dat ze dat in de film zo omgegooid hebben

Verder: grappig hoor, dat mijn regelmatige staat van dementie toch wel heel herkenbaar is voor velen. Dan valt het toch weer mee.

(Trouwens, Massi, jij kwam toch ook naar de meeting he? Ik ben zo benieuwd naar jou

Margje

Massi Nissa

Massi Nissa

11-01-2010 om 18:17

Jeeeeetje

Wat veel reacties! Heel fijn, dit. Ik ga meteen een lijstje samenstellen. Veel titels die hier voorbijkomen, heb ik gisteren al twijfelend in mijn handen gehad. Uiteindelijk kwamen we trouwens thuis met "Tinkerbell", want dochter van drie wist wel wat ze wilde .
Margje, bedankt voor de tip over The Reader, dat soort dingen is altijd erg fijn om vooraf te horen. Ik heb nog geen idee of het gaat lukken om naar de meeting te komen; het hangt volledig van anderen af. Lijkt me trouwens geweldig om zoveel gezichten achter de nicks te leren kennen (en met jou lekker te mutsen over onwillige krullen, haha). Ik hoop dat ik er nog bij kan als ik inderdaad groen licht heb.
Enkele van de hier genoemde films zijn mij zowaar niet ontgaan (das Leben der Anderen, Brokeback Mountain), maar de meesten doen bij mij niet eens een belletje rinkelen. Ik weet niet wat ik heb de laatste tijd, ik heb ook al totaal geen idee van de popmuziek van de laatste vier of vijf jaar. Dat komt trouwens vanzelf weer goed als dochter de MTV-leeftijd bereikt, haha.
Groetjes
Massi

Biene M.

Biene M.

11-01-2010 om 19:18

Op associatieve volgorde

Das Leben der Anderen
Goodbye Lenin (ook communistisch Berlijn, andere sfeer)
Being John Malkovich (bizar)
Donny Darko (bizarder)
Bend it like Beckham (multi emancipatie)
My beautiful launderette (oud en ook multi emancipatie)
La vita è bella (ongegeneerd janken)
Billy Elliot (sociaal drama, ook om veel ongegeneerd te janken)
Halfaouine (Tunesisch coming of age verhaal)
Bagdad café (Duitse in Amerika)
Milk (gay wethouder)
Crazy (Canadese jongen)
The Labyrinth (deprimerende maar erg indrukwekkende Spaanse film)
Festen (niet feestelijk)

Ben benieuwd waar je uiteindelijk naar gaat kijken en wat je ervan vindt!

margje van dijk

margje van dijk

11-01-2010 om 20:54

Missa (o.t.)

Nou, hopelijk lukt het je dan, om naar de meeting te komen.

(Mijn haar is momenteel een ramp, het is alleen maar statisch. Geen krul meer te bekennen. En het ergste: ik heb me vorige week weer laten behandelen voor mijn spataderen. En dat betekent dat ik nu ZES weken niet normaal mag douchen (eerst anderhalve week helemaal niet, daarna nog 4 weken alleen heel even zittend met lauw water). Dus moet ik mijn haren wassen onder de gootsteen. Echt feest).

Margje

margje van dijk

margje van dijk

11-01-2010 om 20:56

Berber (o.t.)

"Hmmm, dus ik heb mijn kans op het boek verkeken?"
Nou, dat hangt er vanaf hoe goed je bent in het onthouden van films

Heee, we lopen gelijk met The Wire! Wij hebben serie 3 uitgekeken in de kerstvakantie geloof ik (of vlak daarvoor). We zijn nog niet aan serie 4 toegekomen maar ik vind het fantastisch. Ik vind het nu net zo goed als de Sopranos.

Jij komt toch wél zeker op de meeting?

Margje

margje van dijk

margje van dijk

11-01-2010 om 20:57

Sini

Geweldig he

Verliefd was ik overigens niet op hem hoor, maar ik vond hem wel goed. Maar dat is dus maar goed ook, want ik lees hier dat hij al bezet is

Margje

Massi: magnolia

Ik wil je de hele tijd in ieder geval 'Magnolia' van Paul Thomas Anderson noemen, maar deed het steeds niet omdat ik dacht dat ik nog wel meer titels zou kunnen noemen. Heeft destijds veel indruk op me gemaakt.

Mijn geheugen is echter ook een zeef, dus ik kom gewoon even niet meer op al die andere geweldige films en je hebt bovendien nu ook al aardig wat titels bij elkaar.

Overigens lees ik net dat Magnolia uit 1999 is, dus wellicht heb je 'm al lang gezien.

Chris

Absurde comedy

In het genre idioot absurde comedy moet je absoluut 'The hangover' zien. Ik heb me bescheurd!

Emmawee

Emmawee

11-01-2010 om 22:07

Heftig!

Ik had er helemaal geen zin, een soort heftige science fictionfilm, met buitenaardse wezens die New York overnemen... gaap. Ik zou lekker vroeg gaan slapen, zeg mijn man welterusten, ga héél even naast hem zitten en heb met open mond de hele film uitgekeken. Wow! Waanzinnig.
Cloverfield. Echt een aanrader, vind ik.
Groeten, Maw.

Berber en margje- the wire (ot)

Wat leuk dat jullie ook fan zijn van the Wire. Man en ik hebben in de kerstvakantie seizoen 1 gekeken (heel erg van ons: kinderen mochten niet te lang opblijven) en nu zijn we bij aflevering 7 van seizoen 2. Geweldige serie: leuk dat niet alle slechten per definitie slecht zijn en dat niet alle goeden goed zijn. Niet iedereen speelt even goed maar het is buitengewoon verslavend voor man en mij. Helaas is hij er vanavond niet, anders zaten we nu wel weer te kijken. Ik heb beloofd niet stiekem verder te kijken. jammer, ben fan van Stringer Bell. Ik was blij dat hij in de 2e serie ook weer meedeed, ik hoop dat hij nog een tijdje meedoet.

margje van dijk

margje van dijk

11-01-2010 om 22:57

Bintje/berber

Leuk, Bintje, dat jullie er ook in zitten
Ik heb er trouwens lang over gedaan om het leuk te vinden, hoor. In het begin vond ik het maar zo-zo.

Berber: was jij ook dagenlang van de kaart vanwege het slot van serie 3? Ik heb nachtenlang slecht geslapen... (laten we verder niets doorschemeren voor Bintje).

Margje

Huilfilm

als je niet wil huilen moet je deze ontroerende dramafilm niet huren:
My sisters keeper.
ik kon er snachts niet van slapen,zo aangrijpend mooi.

Inderdaad (ot)

Zeg dat wel: man, man, wat een man, die Stringer Bell. Aan de ene kant een meedogeloze gangster die zonder problemen opdracht geeft mensen uit de weg te ruimen (zelfs de neef van zijn "baas"), aan de andere kant zit ie in een klasje economielessen te volgen om dat even later aan totaal onbegrijpende jongens uit te leggen. Hij is trouwens een Brit, ik heb hem wel eens Brits-Engels horen praten in zo'n KRO detective. Dat is heel maf.
Ik vond trouwens in de 1e serie D'Angelo ook geweldig. Zijm gepraat en geredeneer, steeds. En leuk dat aan het einde Bodie dat een beetje heeft overgenomen.

krin

krin

12-01-2010 om 09:49

Heimwee naar the wire

krijg ik van dit draadje. Zo leuk om te lezen dat zelfs Margje (die het hele eerste seizoen heeft zitten hummen en hah'en en vragen of het echt nog wel leuk werd) nu erin gezogen is. Het is dat ik nog zoveel andere dingen wil kijken, anders begon ik morgen weer van voren af aan. Is reeks drie met Hamsterdam? Die was idd ijzingwekkend.

margje van dijk

margje van dijk

12-01-2010 om 09:55

Lol (o.t.)

Inderdaad Krin, die was het. Wordt het nou met deel 4 nog wel wat? (geintje).

Ja, ik moest er echt heel erg in komen, maar wat ik al zei, ik ben helemaal om.

Jammer dat man en ik zo weinig tijd samen hebben de laatste tijd, anders konden we ook lekker doorstomen.

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.