Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Welke goede albums heb ik de afgelopen vijf jaar gemist?

Door de vraag van Massi over must-see films van de afgelopen jaren, vraag ik me opeens hetzelfde af maar dan op het gebied van muziek. Mijn oudste is nu ruim 5 jaar en eigenlijk heb ik sinds mijn eerste zwangerschap niet meer echt naar de radio geluisterd en een beetje bijgehouden wat er aan goede platen is uitgekomen.

Heeft misschien ook te maken met ouder worden dat ik meer behoefte heb aan stilte om me heen, maar ik merk, nu mijn jongste 1,5 is en ik mijn omgeving weer wat meer begin op te merken, dat ik muziek mis. Zeg maar de energie die je kunt krijgen van een nummer dat je echt heel goed vind. Ik besefte dit laatst toen ik 'Ruby' van de Kaiserchiefs hoorde bij de top 2000 (nota bene). Is me op het moment van uitkomen volkomen ontgaan.

Ik heb een hele brede muzieksmaak, maar hield/houd vooral van gitaarpop, zowel Brits als Amerikaans en luisterde 'vroeger' altijd naar de Vara, Vpro en Studio Brussel op de radio. Wat zijn jullie favoriete albums van de afgelopen jaren?

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Veel

Day and age (met hun grote hit Human) en Sam's town van the Killers, BLack holes and revalations van Muse (en Haarp en de laatste Revalations is wat zwaarder), Keane met Hope and Fears, Coldplay met Viva la vida, Franz Ferdinand met Franz Ferdinand en You could have it so much better, Arctic Monkeys, No line on the horizon van U2, Snow Patrol met Up to now (verzamelalbum), Foo Fighter met Echoes, Silence, Patience & Grace, Queens of Stone Age, Kyteman met the Hermit Sessions, inderdaad The Kaiserchiefs (live ook erg leuk), Adele met 19 (heel rustig, wel erg mooi) en ik ken iemand die helemaal gek is van Elbow, heb een klein stukje beluisterd en het is interessant genoeg om er meer van te beluisteren, evenals het samenwerkingsverband met oa Dave Grohl Them Crooked Vultures
Misschien later meer

Rieke

Rieke

14-01-2010 om 14:57

In de auto

Eigenlijk de enige plaats waar ik naar muziek luister. En dan draai ik; Adele, Anouk, Amy Winehouse, U2, snow patrol, Ilse de Lange, en nederlandstalig; Boudewijn de Groot, Stef Bos, Harry Sacksioni, Skik. Titels van albums ben ik helaas zo weer kwijt, ze staan allemaal op Ipod.

ChrisH

ChrisH

14-01-2010 om 16:11 Topicstarter

Dank

Bintje en Rieke, bedankt voor de tips dusver. Omdat manlief nogal een Coldplay-fan is, ken ik hun albums wel heel goed. Ik vind ze ook goed, maar in het verlengde daarvan vind ik bands als Muse en Elbow iets teveel emo-rock naar mijn smaak.

Killers, Kaiserchiefs, Franz Ferdinand, Adele etc. zal ik eens goed gaan beluisteren. Ik heb een hele lading goeie cd's in de kast staan, maar dat gevoel dat je kunt hebben bij nieuwe muziek (de opwinding van zeg maar een nieuwe liefde) heb ik al lang niet meer gehad .

Chris

Nee

Chris: "maar dat gevoel dat je kunt hebben bij nieuwe muziek (de opwinding van zeg maar een nieuwe liefde) heb ik al lang niet meer gehad ."
Dat heb ik ook al heel lang niet meer gehad, jammer genoeg. Heel soms, bij livemuziek krijg ik nog wel eens een heel blij en overweldigend gevoel bij muziek zoals die op dat moment voelt. Het laatst had ik dat vorig jaar bij Keane op Pinkpop (zag ze daar voor de 2e keer). Vroeger kon ik mij ook enorm verheugen op de nieuwe cd (of nog eerder LP) van ... maar ook dat heb ik niet meer. Helaas.

Mijn nieuwe liefde

Is Mike Schmid "The high cost of living" uit 2006.
Echt super. Ik zet het vooral keihard, in de auto of hier thuis.
Aanrader!!!

Pluk53

Pluk53

14-01-2010 om 21:41

Kindamuzik

kijk op http://www.kindamuzik.net/dossier/de-eenentwintig/dossier-albumjaarlijst-2009/19607/ met doorklikmogelijkheid voor de jaar lijstjes van dse afgelopen jaren. Het voordeel is ook dat de muziekstijl ook direct wordt aangegeven.

Margriet*

Margriet*

14-01-2010 om 23:03

The kooks

very British.
Snowpatrol vind ik ook erg leuk.

ChrisH

ChrisH

15-01-2010 om 12:26 Topicstarter

Gitáááármuziek

Ik heb jullie suggesties eens even beluisterd op Youtube (ideale uitvinding toch).

Pete Murray en Sia: kende ik geen van beiden. Goeie singer/songwriters. Sia heeft een prachtige, aparte stem en dat geldt ook voor Pete Murray, ik houd erg van zangers met een beetje schuurpapier in hun stem (Mark Lanegan!). Hootie and the Blowfish vond ik nooit zo...

Franz Ferdinand, The Kooks en The Killers en de rest: ik heb hun nummers achteraf toch wel voorbij horen komen op de radio, alleen wist ik niet dat zij erbij hoorden. Ik vind ze wel aardig, maar niet wereldschokkend.

Pluk, ik ben er blijkbaar al zo lang uit dat de lijstjes op deze link me echt helemaal niks zeggen!

Geerke, ik was zo suf om te zoeken naar Pete Schmidt, in plaats van Mike Schmid (samentrekking van Pete Murray en Mike Schmid), maar hij bestaat nog ook en klinkt als best een leuke singer/songwriter. Leuker dan Mike Schmid, die iets te mellow is voor mij. Maar wel leuk dat je een artiest/cd hebt gevonden die je zo geweldig vindt. Ik ben jaloers!

Misschien is het ook wel een beetje dat ik bij veel nieuwe dingen het idee krijg dat ik het al eerder (en beter) heb gehoord. Onvermijdelijk als je ouder wordt misschien? Ik zal ook nog eens wat lijstje van OOR raadplegen.

Chris

Ook

Ik was nooit fan van Blöf, maar draai sinds een paar dagen de cd Oktober in de auto. Errug mooi en prachtige teksten.

Misschien

Jij "Misschien is het ook wel een beetje dat ik bij veel nieuwe dingen het idee krijg dat ik het al eerder (en beter) heb gehoord. Onvermijdelijk als je ouder wordt misschien?"
Dat gevoel heb ik ook wel, dat ik het allemaal al wel eens gehoord heb. Dat zal ook zeker voor een deel meespelen dat nieuwe muziek mij minder kan platwalsen maar wat ook meespeelt, is, denk ik, dat je niet meer zoals voor je kinderperiode ongestoord naar muziek kunt luisteren. Er is altijd wel iets te doen of er is altijd wel iets wat je afleidt of iets wat door je hoofd blijft spoken (werk, kinderen, realatie, strijken etc).
Vandaar dat ik nog wel eens naar livemuziek ga. Dan heb ik een avond uit en ik kan me helemaal concentreren op muziek en dan kan ik nog wel eens helemaal gevangen worden door muziek.
Die albums die ik je had opgegeven heb, zijn niet per se mijn persoonlijke favorieten maar wel wat, qua gitaar dan, de laatste jaren redelijk vaak langskomt bij Studio Brussel en 3FM. Je vroeg bovendien naar albums, vandaar dat lijstje.
Zelf vind ik van de laatste jaren bijvoorbeeld de Nederlandse ban De Staat wel verrassend of iets minder The Sheer of Voicst en de Australische band Wolfmother (gitaarmuziek, maar niet een heel album maar wat losse nummers of gewoon wat losse liedjes als Another day van Jamie Lidell


http://www.youtube.com/watch?v=89Qa5rNAeEs. Maar nogmaals, tegenwoordig consumeer ik meer de muziek dan dat ik echt goed luister. 3FM en Studio Brussel heb ik nog steeds wel aan, met name als ik in de auto zit, maar dan let je toch ook op de weg of je hebt kinderen in de auto te kletsen oid. Bovendien is de installatie in de auto minder dan die thuis, waardoor soms wat ontgaat. Kortom, veranderde muziekhouding en omstandighede bij mij, maken dat ik minder snel ondersteboven ben van muziek. Jij noemde bijvoorbeeld Ruby van de Kaiserchiefs, dat vind ik wel een aardig nummer maar verder heel modaal

ChrisH

ChrisH

15-01-2010 om 16:39 Topicstarter

Bintje: ongestoord luisteren

Inderdaad Bintje, ongestoord luisteren is er niet vaak meer bij. Zoals ik dat vroeger deed, gewoon een cd opzetten en alleen maar luisteren en opgaan in de muziek, ik zou niet weten wanneer ik dat voor het laatst heb gedaan. Ik ben natuurlijk ook niet meer alleen!

Soms luister ik op werkdagen als ik alleen thuis ben wel eens naar de mp3'tjes die ik heb opgeslagen op mijn pc, knop op 10, maar die geluidskwaliteit is niet geweldig.

Ik ga de andere namen die je noemt nog eens beluisteren.

Chris

Klopt

Ja, echt ongestoord muziek luisteren is lang geleden. Wat ik wel eens doe is een uurtje You Tube surfen maar vaak kom ik dan ook wel weer bij het oudere werk uit.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

18-01-2010 om 11:07

Mark lanegan!

Mark lanegan heeft toch wel een van de mooiste stemmen ter wereld, vind ik. Als jij daar ook van houdt, moet je eens het album van de Gutter Twins luisteren. Dat is een samenwerking tussen Mark Lanegan en Greg Dulli (van vroeger The Afghan Wigs) Echt heel mooi.
Andere aanrader vind ik Roosbeef met "ze willen wel je hond aaien, maar niet met je praten".

Volgende week zeroes top 1000

ChrisH, je kunt deze week op 3fm stemmen op de zeroes top 1000 die volgende week wordt uitgezonden. Als je die nou helemaal beluistert, ben je weer helemaal bij van 2000 tot 2010
Lelietje, ik word altijd erg kriebelig van Roosbeef en ook haar samenwerking met Florre van De Staat wekt jeuk bij mij op (Florre en Roos) terwijl ik de Staat wel leuk vind.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

18-01-2010 om 13:38

Bintje

Eh...ja, ik kan me best voorstellen dat Roosbeef niet ieders cup of tea is. Ik vind haar teksten echter geweldig, wat mij betreft lijkt ze op een heel natuurlijke manier met taal te spelen, terwijl ik absoluut niet van woordspelig, cabaretesk (?) gedoe hou. En haar timing vind ik ook erg goed, net een beetje scheef.
Maar goed, De Staat vind ik ook leuk, maar heel anders.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

18-01-2010 om 13:40

Oja,

Wat ik nog wou toevoegen aan cd tips:
Them crooked vultures, ook erg leuk.

Ook

Klopt, mijn man vindt Roosbeef ook leuk. Them Crooked Vultures, ja leuk, daarom had ik ze ook genoemd, hebben we behalve Roosbeef toch wat zelfde muziek die we leuk vinden (TCV en De Staat) )

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

18-01-2010 om 13:54

Niet gezien

sorry, had niet gezien dat jij TCV al had genoemd
Ga ik nog even nadenken over andere onmisbare platen van de afgelopen paar jaar. De laatste tijd ben ik juist weer een beetje bij aan het luisteren en nieuwe dingen aan het ontdekken; gelukkig houden de kinderen ook van muziek, gisteren vroeg zoon (8) of alsjeblieft Artic Monkeys opgezet kon worden. (Hij had het even gehad met de Kinderen voor Kinderen van zus)

Steeds beter

Ja, bij ons gaat het met de kinderen en muziek ook steeds beter. Ik had het op een gegeven moment wel gehad met Chipz en K3 etc. Oudste zit in de brugklas en zij luistert veel naar 3FM, zoon vindt alles wat snel gaat leuk (Metallica etc) en zijn tweelingzus houdt van wat rustiger: Spinvis oa.

Jo Hanna

Jo Hanna

19-01-2010 om 22:31

Vier nieuwe liefdes de afgelopen jaren

maar niet per se van de afgelopen vijf jaar, volgens mij. Ik ben niet zo bij de tijd.
Hanson, ja die jongens van Mmmmbop. Maar daar kwam ik gelukkig pas achter nadat ik Underneath en This time around had gehoord. Melodieuze pop.
Goo Goo Dolls, vooral Dizzy up the girl. Een beetje evenwichtige albums. Sommige nummers zijn helemaal niks (lelijke schurende stem Andere prachtig melancholiek. Volgens mij is Iris een bekende hit van hun.
The Fray, gelijknamig album, toevallig ontdekt. Is volgens mij erg in. Don't let me go is hitsingle. Melodieuze rock.
Dave Matthews, Zuidafrikaanse rocker, ontdekt omdat er een nummer van hem in de serie 'House' was (you might die trying). Ik werd meteen gegrepen. Durft gekke dingen met ritmes. Mooie toeters.
Wat ik een leuke manier vind om andere dingen te luisteren is bij bol.com te kijken bij 'mensen die dit artikel kochten bestelden ook ..." en dan fragmenten te beluisteren of via youtube.
Dank voor dit draadje, ga ook luisteren!
Groet, Jo Hanna

Chrish, voor als je nog meeleest

Hij is er, de zeroes top 1000, zie http://presents.3fm.nl/page/00s_top1000/0 Kun je volgende week beluisteren bij 3fm. Ben je daarna weer helemaal bij wat het eerste decennium betreft.

ChrisH

ChrisH

22-01-2010 om 15:52 Topicstarter

Yep

Ik ben er nog. Dank voor de tip. Ik zal de volgende week de radio eens aanzetten en horen wat dit decennium heeft opgeleverd!

Overigens heb ik op internet ook nog best-of lijstjes gevonden van Gijsbert Kamer en Menno Pot van de VK. Zal daar ook nog eens wat uit beluisteren.

Chris

Oeps, morgen

Volgens dochter die net binnengekomen is, begint het morgen al. Dat en samen met die lijstjes moet het toch goedkomen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.