Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

P

P

31-03-2013 om 22:13

Werd je als kind van een joodse vader opgepakt in de tweede wereldoorlog

Weer een vraag op Goeie vraag, ik heb deze link gevonden: http://www.ibstudiehuis.nl/k/n631/news/view/5596/5841 maar ik kom er toch niet helemaal uit.

Er staat iets over gemengde huwelijken en over half en kwartjoden maar hoe zit het nu? Een kind van een joodse vader is geen jood en dan zou betekenen dat het een gemengd huwelijk was maar er staat ook een stukje over kwart en halve joden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sinas

sinas

31-03-2013 om 22:20

Het is vrij ingewikkeld als ik het zo lees

het hing er kennelijk nogal vanaf en voor een deel heeft Hitler gewacht tot na de oorlog (er van uitgaande dat hij die ging winnen) en dan waren ze sowieso nog vermoord waarschijnlijk. Dat is wat ik er uit begrijp.

Sancy

Sancy

01-04-2013 om 11:46

Wat begrijp je niet? Hoe er kwart- en halve joden kunnen zijn terwijl iemand met een joodse vader geen jood is?
Volgens de joodse wetgeving ben je alleen joods als je een moeder hebt die jodin was bij je geboorte.

2 soorten joods

Dit onderwerp is erg beladen door al het leed dat er uit al die kwalificaties is voortgevloeid.
Kort gezegd is volgens de Joodse wet alleen een kind van een Joodse moeder joods. Ook wel halachisch Joods genoemd (Halacha=wet).
De nazi's hebben in 1936 met de Neurenbergse wetten andere definities gemaakt, waarbij naar het aantal Joodse grootouders of overgrootouders werd gekeken, dus onafhankelijk van de mannelijke of vrouwelijke lijn. Daarna is de vervolging telkens weer een stapje erger geworden waarbij telkens weer nieuwe categorieën ontstonden, zoals mensen die getrouwd waren met een niet-Joodse partner, mensen die bekeerd waren, mensen die in oorlogsbelangrijke beroepen werkten (onderzoek) etcetera. Dat soort details, daar verdiep ik me nu niet meer in omdat dat gelukkig niet hoeft.

Maar als je de Joodse en de Duitse wet over 1 kam scheert dan wordt het helemaal onbegrijpelijk.

Nog een link

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rassenwetten_van_Neurenberg

En het korte antwoord op je vraag is: als je pech had wel, als je geluk had niet, en of je pech of geluk had hing af van een veelheid aan omstandigheden waarvan je er veel niet in eigen beheer had.

P

P

01-04-2013 om 18:25

Sancy

Ja natuurlijk begrijp ik dat deel maar het is vreemd dat joden in een gemengd huwelijk 'gespaard' zouden blijven omdat dat dus ook huwelijken waren waar de vrouw Joods was.

Halve en kwartjoden zijn ook termen die niet in het Jodendom werden gebruikt en net wat sinas al zegt: het is lastig om de link te begrijpen dus ik wilde een antwoord (nu eens lezen wat rodebeuk ervan zegt).

P

P

01-04-2013 om 19:00

Rodebeuk

Dat er geen vaste wet was is voor mij al genoeg, bedankt.

Klaartje

Klaartje

01-04-2013 om 19:07

Wat ik weet

Mijn opa's vader was jood, moeder niet. Moeder is vroeg overleden, vader hertrouwd met joodse vrouw. Zij hebben samen ook kinderen gekregen. Ik weet dat zij beiden met gezamelijke kinderen zijn weggevoerd, maar volgens mij ook een kind uit zijn eerste huwelijk. Ik weet dat mijn opa en mijn (niet joodse) vrouw wel naar Amsterdam moesten gaan. Mijn opa heeft wel in een kamp op, meen ik, Texel gezeten.Hij heeft oorlog dus overleefd, zijn familie niet.

Rafelkap

Rafelkap

02-04-2013 om 09:07

Wat ik weet

is dat alleen kinderen met een joodse moeder werden opgepakt. Althans, een goede vriendin van mij had een Joodse vader (hij was net voor de oorlog overleden)en een Nederlandse moeder. Zij is als kind van een Joodse vader nooit opgepakt in de oorlog of heeft de problemen ervaren die kinderen met een Joodse moeder hadden.
Gek genoeg is mijn man halfkroatisch (van moederskant) en hij kreeg jaren geleden een brief van de gemeeente of hij 'zijn land' wilde helpen opbouwen ?????!!!!!! Zijn moeder heeft als vierjarige moeten vluchten, mijn man heeft een Nederlandse vader en is hier geboren en opgegroeid en heeft totaal geen banden met Joegoslavie. Dus de gegevens van afkomst staan nog steeds geregistreerd en daar kom je nooit meer van af (hij heeft de brief bijna ingelijst, wel bewaard)

liora

liora

02-04-2013 om 19:33

Een vraag op goeie vraag? Wat is dat? Een vragensite?
Wat is mist? Waarom bevriest water?

P

P

02-04-2013 om 20:34

Liora

Ik sta inmiddels nummer 22 op de site van www.goeievraag.nl inderdaad. Errug verslavend!

Siobo

Siobo

02-04-2013 om 22:21

Sonja barend

Sonja Barend is een kind van een Nederlandse joodse vader en een niet-joodse moeder. In de documentaire die over en met haar gemaakt is, gaat ze op zoek naar informatie over haar vader. Ook wordt volgens mij wel aandacht geschonken aan hoe het haar (geb. 1940) vergaan is. Ik kan me herinneren dat moeder hertrouwd is met een niet-joodse man, maar ik weet het niet zeker. Als het onderwerp je interesseert, zou ik naar de (mooie) docu kijken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.