Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wespen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

13-08-2009 om 12:58

Minet

Kun je de boel eens wat wetenschappelijker benaderen )) Oftewel: wat weten we tot nu toe.
Het maakt niet uit of het val A of val B is. Toch? Het maakt ook niet uit of de val op plaats 1 of plaats 2 hangt. Toch?
Het maakt wél uit of jullie thuis zijn of niet - tenminste, daar lijkt het op. Dat líjkt voor mij op een mens of (schuw) dier. Kunnen er buurtkinderen in je tuin, kunnen die er bij? Je weet het maar niet?
Kun je iets onder de val leggen (laagje zand?) waarop je eventueel poot-sporen kunt zien? Gebeurt het ook als je de val ergens anders neerzet (op een tafel, laag zand er om heen).

De andere dames hebben vast nog andere coole ideeen. We zúllen er achter komen!

Tirza

Minet

Minet

13-08-2009 om 15:57

Tirza

Wat zijn de plannen voor vandaag:
de beide vallen zijn gevuld met rode aardbeiensiroop. Zolang er iemand thuis is blijven ze hangen, zodra de laatste het huis verlaat gaan de vallen tijdelijk de schuur in. Voor vandaag betekent dit dat ze vanavond 1 uurtje in de schuur zullen 'logeren'
Een ander idee is: ik snoer de val vast met plakband aan de boom, evenals de glazen dop.
Leeggooien is dan niet mogelijk zonder dat er een schaar/mes aan te pas komt.
Wordt vervolgd!

Tirza G.

Tirza G.

13-08-2009 om 16:02

Minet

Ik ben trots op je. En volgend jaar staat het verslag in het vakantieboekendraadje moet je maar denken. Minet en het mysterie van de wespenval. Bestseller

Tirza

Rodebeuk

bedankt voor de tip met de citroen en kruidnagel. Ik heb net de citroen neergelegd en zag twee wespen gewoon hun vluchtroute veranderen...weg bij de tafel. Geweldig!

groetjes van Purk

En sassie

ook bedankt.

groetjes van Purk

Minet

Minet

13-08-2009 om 18:04

Tipje van de sluier?

Zou het zo kunnen zijn dat de echt enorme hoeveelheid wespen in de wespenval de siroop gewoon in rap tempo weglebbert, om er vervolgens moe maar voldaan uit te kruipen door het gaatje waardoor ze ook naar binnen kropen???
Ik heb nl. echt het idee dat ik het siroopnivo zie dalen naarmate de tijd verstrijkt.........de linker wespenval, die ook beide keren het eerst leeg was, is blijkbaar aantrekkelijker, daar zitten nu aanzienlijk meer wespen in dan in de rechterval.
Wordt vervolgd!

Purk: zullen we delen?

ik had alleen nog maar kruidnagels, geen citroen meer in huis.

Het is inderdaad vreemd, we zijn net een dag terug van vakantie en opeens vliegen er van die vette wespen. Buiten is geen punt, dan eten we wel binnen, maar ze kwamen ook naar binnen. Tot dat kommetje met water en kruidnagel...

Morgen snel een citroen halen!

Minet

Minet

13-08-2009 om 18:40

Pelle

Het is van dat geribbelde glas, de hoogte van de siroop was naar mijn idee een hele ribbel, nu lijkt het iets lager te zijn.
En eruit kruipen kan altijd, ze liggen onderin, proberen uit die siroop te klimmen, moeten dan de helling nog wel op naar de rand van de 'krater' maar hun voetjes blijven natuurlijk wat plakken door die overheerlijke aardbeiensiroop, dus ik denk dat het kan Ze vallen dan gewoon naar beneden, de maagdenpalm in die eronder groeit.

Maarrr

is het niet zo dat wespen uit nature niet bedenken dat ze zeg maar om laag moeten gaan vliegen om eruit te komen. Ik dacht dat dat de gedachte is achter de constructie van de fles.

Aan tafel is hier het dilemma nog eens besproken. Volgens meneer Purk moet de heren in huize Minet eens streng aangekeken worden.

Hier heerlijk wespenloos gegeten omringd door drie bakjes met citroen en kruidnagel. Wat een uitvinding!

groetjes van Purk

p.s. zie je de wespen er dan ook uit vliegen Minet?

Minet

Minet

13-08-2009 om 20:48

Purk

Nogmaals met de heren hier gesproken, en nee, zij weten het echt niet! Ik geloof ze dus
We zijn weer thuis, de wespen zitten nog volop te lebberen van de siroop, het is erg druk in beide vallen.
Een heel enkele keer zie ik een wesp naar buiten vallen, die is dan tegen de rand opgeklommen aan de binnenkant, maar vliegen lukt dan niet echt goed meer met die siroop tussen zijn vleugels.
Ik ga toch echt geloven dat er iets bij in die siroop moet, en zolang dat niet het geval is, al die wespen gewoon die siroop volledig oplikken.

Sancy

Sancy

13-08-2009 om 20:54

Klopt

Het heeft te maken met de euh... ik hoorde het vrijdag nog... iets technisch... oppervlaktespanning, dát is het!
Er is een oplossing voor: een minidruppel afwasmiddel / water oid erbij gooien om die oppervlaktespanning te verlagen.
Sancy (die er vanuit ging dat je dat al deed, anders had ze wel eerder geroepen...)

Purk en minet

Minet tegen purk: "Nogmaals met de heren hier gesproken, en nee, zij weten het echt niet! Ik geloof ze dus "
Ik geloof ze ook. Want jullie wonen wel zó'n eind bij mijn ouders vandaan, die ditzelfde verschijnsel ook hadden. En bij hen is het ook gebeurd toen onze kinders nog niet gearriveerd waren. En om mijn vader nou de schuld te geven...

Minet

Minet

14-08-2009 om 07:51

Hoofdstuk 5

Vanochtend direct mijn slaapkamergordijn opzij geschoven om te zien wat er vannacht wel/niet was gebeurd in/met de wespenvallen.
Ze hangen er nog, de siroop zit er nog in, de inmiddels vele dode wespen liggen er nog in, en er vliegen er nog een paar rond in de wespenval.
Vannacht is er dus geen wespendief, muis, rat, kat, kolibri, ijsvogeltje, of welk dier dan ook langs geweest!

Sancy

Sancy

14-08-2009 om 10:22

Maar...

Had je de oppervlaktespanning van de siroop verlaagd of niet????

Typisch...

zitten we met z'n allen als aasgieren er bovenop, is die niet leeg!!

Inderdaad, zat er nu ook afwasmiddel bij of niet? Ik heb die tip inderdaad ook een tijdje geleden ergens in een draadje gelezen.

Voor mij is het mysterie nog niet opgelost. Ze kunnen er dus af en toe wel uitklauteren, maar storten dan zeg maar ter aarde. Hoe zit dat dan met de dode broeders....die dus in de siroop drijven. Waar blijven die dan toch?

Ik leg vandaag weer citroentjes neer....scheelt heel wat hoofdbrekens

groetjes van Purk

Minet

Minet

14-08-2009 om 11:40

Geen afwasmiddel

Dat zit er dus nog niet in, ik wilde het gisteren nog toevoegen, maar er zaten mij al veeeeeel teveel wespen in omdat zorgeloos te kunnen doen
Ook zonder werkt het dus blijkbaar.

Minet

Minet

14-08-2009 om 16:41

Yesssssssss

We zijn eruit!
Vandaag de wespenvallen met heel grote regelmaat bekeken, het viel ons al op dat er eigenlijk maar heel weinig/geen wespen dood waren, maar dat ze allemaal in het laagje (misschien te weinig) siroop druk doende waren.
Vanochtend meende ik te zien dat het siroopnivo iets was gedaald, nu weet ik het zeker.........ze smikkelen alles op, echt schoon op!, en kruipen via het invlieggat weer naar buiten.
Echt, ik heb het nu gezien, en voordat ze er allemaal weer uitkwamen (er zat nog een ietsiepietsie siroop in) heb ik de val nu laten zakken in een emmer water zodat ze met volle buik kunnen leren zwemmen
Vanavond, als ze echt dood zijn, vul ik hem opnieuw, en dan MET een beetje afwasmiddel, eens kijken of ze daar wel van doodgaan.

Prulletje

Prulletje

15-08-2009 om 01:06

Maar waarom dan? Ik heb nooit afwasmiddel in de val gedaan, en bij mij werkt de val prima. En door het gat weer naar buiten snappen ze niet. Jij hebt last van hoogbegaafde wespen zeker!

Prulletje

Minet

Minet

15-08-2009 om 09:52

Heel begaafd

De val waar ik gisteren nieuwe siroop MET een scheutje afwasmiddel indeed wordt echt volledig genegeerd door het wespenvolk hier, er zit er echt niet 1 in!
In tegenstelling tot de val waar alleen nog siroop inzit, en er 50 cm vandaan hangt.........deze zit helemaal vol wespen.
Afwasmiddel wordt hier dus niet geaccepteerd door het wespenvolk!
En toch prulletje, ik heb het gisteren met mijn eigen ogen gezien. De siroop was op, de wespen kropen met hun goedgevulde suikerbuikjes langzaam rond en vielen door het invlieggat naar buiten zodra ze op de rand aankwamen. De een na de ander, totdat ik ingreep en de hele val vol suikerdronken wespen in een emmer water liet zakken.

Tirza G.

Tirza G.

15-08-2009 om 12:36

En bedankt minet

Voor deze wetenschappelijke bijdrage, ik kan tenminste weer slapen. Ennnn bedankt voor de bijdrage aan de evolutie van de wesp Dit volk draagt de ontsnappingsgenen weer over, moet je maar denken
Wat doen ze als ze er uit komen vallen? Vallen ze dan op het gras en blijven daar een poosje versuft zitten? Zou het helpen om daar een bak water neer te zetten zodat ze alsnog verzuipen?
En: een scheutje afwasmiddel is te veel. Een drupje is genoeg.

Tirza

Minet

Minet

15-08-2009 om 16:24

Vervolgonderzoek

INderdaad Tirza, de gevallen suikerbuikjes blijven een tijdje op de grond zitten, waarna ze uiteindelijk toch weer het luchtruim kiezen.
Vroeg in de middag heb ik val nr. 2 uit de boom gepakt, vol gonzende lebberde wespen, want hierin zat nog geen drupje afwasmiddel.
Wederom het hele geval in een emmer water laten zakken, en nog eens rustig val nr. 1 staan bestuderen, waar ik van dacht dat er geen wesp in zat!
Niets is minder waar........het afwasmiddel laat de suikerbuikjes blijkbaar direct schuimbekkend een stille dood sterven, wat een rust in deze wespenval MET afwasmiddel, in vergelijking met de vallen die tot nu toe alleen gevuld waren met siroop.
Het afwasmiddel werkt dus gewoon als killer, en snel!

Misschien moet ik toch op dit moment maar kiezen voor een carriereswitch, en wetenschappelijk onderbouwde rapporten gaan schrijven over het wel en wee van 'wespen in de val'.

Nasha 1st

Nasha 1st

15-08-2009 om 21:58

De kurk

viel in honderdduizend stukken uiteen....de wespenval hangt nu weer schoon en gevuld, met siroop met een drupje afwasmiddel (wat een lachstuip bij Nashaman opleverde) en afgesloten met duc-tape

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.