Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Whiskyliefhebbers: wat is jullie favoriet?

Over een tijd krijgen we een paar logees die net als wij whiskyliefhebbers zijn. En dan hebben we het dus met name over de kwaliteit, niet zozeer over de kwantiteit, want ik denk dat wij met z'n twee in een jaar tijd gemiddeld maar 2 tot 3 flessen leegmaken.
Omdat deze gewaardeerde logees ook liefhebbers zijn, willen we eens een echt lekkere whisky halen voor die gelegenheid. Glennfiddich is dan niet aan de orde, maar wij vinden bijvoorbeeld The Balvenie en Auchentoshan wel lekker. Heeft iemand nog een tip voor een echt heel lekkere, bijzondere whisky? Hij mag een keertje boven de 80 euro zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
yadira1980

yadira1980

27-01-2010 om 00:58

Caol isla!

lekkere zachte, ziltige whiskey...hmmmmm.... Ja toch mariska???

Jessica O

Jessica O

27-01-2010 om 07:34

Mijn man

is ook een groot whisky liefhebber. Vooral een beetje rokerige. Caol Isla vindt hij ook heerlijk, maar ook de Laproigh (als je het zo schrijft). Van de Glennfiddich heb je een solera, gerijpt op sherryvaten, ook heel lekker. En de Ardbeg.

http://www.malts.com/nl-nl/HelpingyYouChoose/MM-launch.htm
Kijk hier eens op, daar kun je je smaakvoorkeur aangeven en kijken naar andere whisky`s in die smaak.

Jessica

Zal man eens vragen

(hoewel ik er zelf ook af en toe wel eentje lust)

Clynelish staat hier vaak in de kast, en Macallan. Ook Laphroaig, En hij heeft denk ik nog wel een paar namen. Ik zal eens vragen. Van alle bovengenoemde brands is het geen probleem om een fles van 80 euro of meer te vinden....

Ingrid (ooit in schotland op vakantie geweest. Toen hadden we voorraad voor jaren....)

Oprah-Noodlemantra

Oprah-Noodlemantra

27-01-2010 om 08:55

Genista

Verder dan Glennfiddich gaat mijn kennis niet. Maar ik bied mezelf aan om eens te komen proeven! ))

Bellefleur

Bellefleur

27-01-2010 om 08:56

Schots! single malt!

Llagavullin. Of Oban offe, Talisker. Aah, het water loopt me in de mond.

Jesse_1

Jesse_1

27-01-2010 om 09:12

Algemeen gezegd

Mijn man is een echte liefhebber. Als ik voor hem whisky koop, moet ik Scotch Single Malt kopen en dan niet te goedkoop . Glenfiddich kocht hij nog wel in zijn studententijd, maar nu nooit meer.
Zijn absolute favoriet is Glenrothes (zit een ronde fles en alleen verpakking langs de zijkanten, dus geen doos).
Hij heeft alle dozen/blikken verzameld van de whisky's die hij gedronken heeft. Gelukkig dat hij alle in NL verkrijgbare whisky's gehad (behalve misschien de echt onbetaalbare), want er is geen mm plaats meer op de kast! (Idd niet nadenken wat voor kapitaal hij (/wij) er aan uitgegeven heeft).
Jesse (brrrr whisky)

krin

krin

27-01-2010 om 09:25

Speyside

Ik heb niet zo uitgebreid rondgeproefd als Jesses man, maar die zware turfsmaak van bijvoorbeeld Laphraoig vind ik minder. Van mij mag het wat zachter, honingachtiger, en daarom heb ik het liefst een Ierse whiskey (meestal zachter) of Schotse van Speyside, bijvoorbeeld Balvenie:
(http://www.passievoorwhisky.nl/mkb/servlet/ShowPage?page=Speyside)
De Smaak
De whiskies van de Speyside zijn doorgaans wat zachter en zoeter van smaak, doordat de invloed van zilte zeelucht afwezig is en er weinig turf gebruikt wordt. Veelal aroma's van honing, caramel, specerijen, sherry en fruit en een beetje eik met een lange, warme afdronk.

De Aanrader...
The Balvenie Double Wood 12 jaar oud, deze soepele malt is heerlijk van smaak en lekker na het eten. Deze DoubleWood wordt jaren in bourbonvaten en daarna in eikenhouten sherryvaten gerijpt, wat de whisky een wat zoetere smaak geeft.

Genista

Genista

27-01-2010 om 10:45 Topicstarter

Wat gaaf, zoveel reacties!

Die The Balvenie Double Wood 12 jaar oud kennen we inderdaad, die is lekker. Voor het overige zit er veel tussen dat mij nog helemaal niets zegt. Dank! Dank! Ik ga eens proberen om testflesjes te bemachtigen, opdat we goed voor het grote werk kunnen besluiten.

Een ierse singel malt

Wat echt een heerlijke whiskey is, is Connemara, een Ierse singel malt.
Weer eens wat anders dan een Schotse single malt, maar minstens net zo lekker.
Weet niet hoe duur-ie is.

Leony

Leony

27-01-2010 om 11:37

Favorieten hier

Van de Islays: Talisker (vuurwater, heftige whiskey maar wel heel lekker), Laphroig, Lagavullin, Oban (iets milder dan de anderen).
Van de Orkneys: Highland park (heel bijzonder, komt van heidegebieden aan de oostkust dus geen turfsmaak zoals de andere eilanders, licht zoetig)
Proost!
Leony

Hhmmmm...

Highland Park!

Die ken ik ook. Ook erg lekker! (ik ben zelf ook niet van die zware turf)

Ingrid

Vast heel dom van mij

maar smaken zijn zo verschillend, dat je hier op het forum toch niet de juiste gaat vinden? Er zeker als je dan zelf al whiskeyliefhebber bent, dan weet je toch welke smaaktonen je bevallen en laat je je adviseren door een goede slijter. Of zie ik nu iets over het hoofd? Ik ben (behalve wijn en enkele likeurs) niet zo van de alcohol. We hebben ooit een fles whiskey gekregen. Na de dop losgeschroefd te hebben, werden we al zowat onpasselijk en na één slok hadden we er meer dan genoeg van. Dus weggegeven aan whiskeyminnend familielid die zich helemaal verkneukelde. 't Was blijkbaar een goed en duur merk.

Petr@

Petr@

27-01-2010 om 16:53

Favoriet hier

bij Petr@man dan, want ik drink geen alcohol: Laphroaig.

Jessica O

Jessica O

27-01-2010 om 18:58

Lees veel bekende merken

Zie er heel veel waarvan ik denk, oh, die hebben wij ook liggen )

Nog een tip, als je hem kunt vinden, de BenRiach. Zijn ook geweldige setjes van, met 3 of 4 flesjes erin. Allemaal single malts, ook zeer geliefd bij man lief.

Jessica

Genista

Genista

27-01-2010 om 19:15 Topicstarter

Silone

Gelukkig is een aantal mensen al zo lief om erbij te schrijven wat we aan smaak min of meer kunnen verwachten. Mijn doel was ook om weer eens nieuwe merknamen te vinden, omdat je zo snel blijft hangen in wat je kent, juist omdat dat "veilig" is. Als je dan toch een strot geld uitgeeft aan een fles drank, dan maar eentje waarvan je zeker weet dat het je smaak is
Maar nu mag er dus eens iets heel erg nieuws komen, in de hoop dat we weer eens een ontdekking doen.

Petr@

Petr@

27-01-2010 om 21:18

Whiskyproeverij?

Je kunt natuurlijk je logees meenemen naar een Whiskyproeverij ))
Petr@man heeft dat onlangs ook gedaan met een groep vrienden en dat was bijzonder geslaagd. Hij kwam met een hele lijst namen thuis van whisky's die hem wel bevielen.

http://www.mitra.nl/proeverijen.php

wendelien

wendelien

28-01-2010 om 16:16

Nog een naam

Tomnavoulin/Tomnavulin, niet ver van Tomintoul (ook lekker!) in de Cairngorm Mountains en dichtbij de Glenlivetstokerijen. De Tomnavulin was favoriet in The Whisky Castle (overweldigend aanbod, bestaat nog steeds) en ook bij ons: heel zacht van smaak (en hoe ouder hoe beter). Toen wij er waren (een jaar of 11 terug) lag de stokerij stil in afwachting van overname door Japanners. Geen idee of die is doorgegaan. Er moeten nog voorraden zijn, maar prijzig zullen ze zeker zijn.

Elisabeth

Elisabeth

28-01-2010 om 16:34

Man en ik allebei een eigen whisky

Ik drink af en toe The Edradour uit Pitlochry. Dit is een redelijk zachte whisky.
Mijn man vindt Glen Morangie heerlijk. we hebben hier verschillende soorten van staan, ook een door ons geïmporteerde.

Elisabeth

margje van dijk

margje van dijk

28-01-2010 om 18:02

Is ardbeg al genoemd?

Mijn favoriet is Ardbeg, al jaren.

Margje

Ook

Auchentoshan Three Wood finish is een heerlijke zachte whisky. En ook Highland Park is een van mijn favourieten.
Kan je voor het vriendenavondje niet een whisky-proeverij organiseren met een aantal kleine proefflesjes?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.