Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

cobi

cobi

10-02-2012 om 14:45

Wie gaat er nog schaatsen dit weekend?

Voelt er iemand wat voor een ijskoude sportieve meeting ergens in het midden van het land?Misschien de Molentocht in de Alblasserwaard op 11 februari? Starten tussen 9 -13 uur, keuze tussen 25, 50,75 km. Man schaatst een stuk beter dan ik, die haalt die laatste afstand met gemak. Ik ben geen crack, maar die 25 km haal ik nog wel.

Ik plaats dit stukje wat voorbarig, want ik moet eerst nog even man polsen.Maar het lijkt me heel erg leuk. Ik heb deze toch wel eens gereden, hij is heel afwisselend, en het eind met die molens is een anton piecksprookje.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja!

Ikke wel. Maar gewoon bij mij op de vecht. Met kinders die er speciaal voor komen (op de schaats? Je weet het niet, met die rakkers).
Leuk idee trouwens. Veel plezier!
Groet,
Miriam Lavell

K zou best willen

... maar jullie zouden slechts last van me hebben. Veel plezier voor degenen die wel gaan!

Ja, rottemerentocht

Morgen ga ik met mijn dochter de Rottemerentocht doen. We gaan pas als iedereen alweer op weg naar huis is, zo na drieën, dan is het lekker rustig. Twee jaar geleden hebben we hem ook gedaan, het was zo mooi, een beetje nevelig, ondergaande zon, klonkend ijs, chocomel in de buik en molens op de achtergrond. Dochter verzuchtte: Mam, ik voel me zo Hollands...

Mijn moeder kon niet wachten tot morgen, die doet de Rottemerentocht vandaag. Bijna 71 jaar oud en op Friese doorlopers, de bikkel!

skik

Tijgeroog

Tijgeroog

10-02-2012 om 17:07

Molentocht?

Als jullie bij de Molentocht afspreken, zorgen jullie er dan wel voor dat je naar dezelfde Molentocht gaat? Ik zie er nu al 2 verschillende langs komen.

Tijgeroog

Ja, volgens mij heet de Rottemerentocht eigenlijk ook Molentocht. Maar deze is dus bij Bleiswijk / Zevenhuizen.

skik

tonny

tonny

10-02-2012 om 17:44

'onze' molentocht natuurlijk

Nergens staan zoveel molens bij elkaar als hier (Kinderdijk).

Cobi heeft me al opgepord voor soep, desgewenst, en ik maak er een stapel pannenkoeken bij. Is dat wat?

Nou, ik ben benieuwd hoe ver het komt met deze last-minute schaatsmeeting op OO. (voel je trouwens niet verplicht hoor Cobi, als je onderweg al genoeg soep bent tegengekomen, haha)

mirreke

mirreke

10-02-2012 om 18:17

Omgeving nijmegen? tips?

Ik wil morgen graag schaatsen met de kinderen in de omgeving van Nijmegen. Ik las dat bij Arnhem niet geschaatst kan worden omdat een stelletje onverlaten daar schutdeuren heeft opengezet waardoor het waterpijl 20 cm is gezakt. Dus het ijs zweeft daar...
Maar goed, omgeving Nijmegen dus. Het hoeft niet perse een tocht te zijn, een mooie omgeving is ook goed. Eerst wilde ik naar het Leersumse veld, prachtig daar, maar ik wil niet te lang hoeven rijden. Ik hoop op tips, want ik ken de omgeving niet goed genoeg om te weten waar je goed en veilig kunt schaatsen.
Wel een beetje kort dag, ik weet het, maar ik dacht wel even een leuke locatie via het internet te kunnen opsnorren. Valt toch wat tegen...

Rieke

Rieke

10-02-2012 om 18:41

Ja, willen wel

En ik kan het ook wel, 50 km zou lukken.
Maar ik woon bij de weerribben in de buurt (dus veel te ver bij de ablasserwaard vandaan) en mijn man heeft ook nog eens weekenddienst.
En aansluitend bij het draadje over oppas: de oppasmeiden kunnen niet, mijn buren schaatsen zelf die gaan niet op mijn kinderen passen en familie woont ver weg.
Dus helaas, ik had me graag aangesloten!

Fiorucci

Fiorucci

10-02-2012 om 19:01

Origineel idee

Ik kan niet, maar ik vind het wel een leuk idee, veel plezier!

Alblasserdam

.. Ik heb leren achaatsen op de boezem bij albl'dam, heb daar echt fijne herinneringen aan met een rijk nostalgische saus erover
Jammer dat ik in het buitenland woon. Wij gaan in het dal hiernaast op een bergmeer schaatsen.. Vooruit dan maar

Veel plezier en moois daar!

app-sent

Asa Torell

Asa Torell

10-02-2012 om 21:25

Wat een leuk idee Cobi!
Maar ook hier geen deelname, ik ga wel schaatsen hoop ik, maar dat zal dan wel op de plaatselijke vijver/schaatsbaan zijn met de oudste twee oefenend achter de kinderwagen met jongste.
Vooral over een paar jaar nog eens doen!

Tango

Tango

10-02-2012 om 22:15

Schaatsen wel, maar

Morgen al andere afspraken. Zondag hopen we bij mijn ouders het Henschotermeer nog op te kunnen gaan. Tochten waag ik me maar niet (meer) aan. Ik krabbel wat op kunstschaatsen dus dat wordt hem niet. Heb ooit, meer dan 10 jaren geleden een tochtje in Leiden gedaan. Vond ik al heel wat.

Ja hoor

Alleen hebben we hier in de omgeving geen 'tochten'. Geen water dat met elkaar in verbinding staat en lang genoeg is om het een 'tocht' te noemen. Wel kunnen we een 'ronde van.....' schaatsen op een diepe plas (die dus rond is). Dat gaan we misschien zondag doen, als jongste tenminste meedurft want die vindt het eng. Ze weet hoe diep het water daar is...en na mijn doorhetijszakavontuur van 2 jaar terug heeft ze beseft hoe 'lastig' je uit zo'n wak komt. Maar de ronde is uitgezet door de ijsvereniging en het ijs is gemeten dus ik heb er wel vertrouwen in.
Ooit heb ik van Haarlem naar Amsterdam en weer retour geschaatst, ook een tocht in een erg koude winter. Dat was een jaar dat er ook elfstedentoch was (jaren 80). Gaat die dit jaar nog plaats vinden?
Maar ik heb een groot probleem dat ikzelf veroorzaakt heb. Toen de kinderen klein waren ben ik van de noren overgestapt op kunstschaatsen. Dom,dom,dom. Want nu kan ik op die noren niet meer schaatsen! Hoewel het toen wel praktischer was...want met kunstschaatsen kan je rondjes maken en zo stoppen....ook als je hard gaat. En dat was enorm praktisch met kleine beginnende schaatsers...Dus als ik de ronde doe...moet het maar op die kunstschaatsen...Daar baal ik behoorlijk van. Maar ik heb het afgelopen week 3 keer ofzo geprobeerd...iemand daar nog tips voor? Ik klap de hele tijd om(met de enkels) en krijg ook de slag niet te pakken en het lijkt wel of ik mijn voeten niet meer rechtop op het ijs krijg.Ik wiebel en ik wabbel...en toch heb ik eerder héél wat kilometers gemaakt op die noren!
groeten albana

merene

merene

11-02-2012 om 09:37

Albana

Dat je na kunstschaatsen weer moet wennen aan noren is logisch.Ik kan me alleen niet voorstellen dat je door de kunstschaatsen niet meer kunt schaatsen op noren.
Passen ze nog goed? Mijn voeten zijn veranderd door de zwangerschappen. Of is het meer het gevoel? Door de kunstschaatsen zijn je enkels wel verwend geweest natuurlijk.
Stug volhouden zou ik zeggen

Risama

Risama

11-02-2012 om 12:08

Albana

Doorzetten, ik ben gisteren na 15 jaar het ijs weer eens opgegaan met Noren en bakte er echt niks van, klapte idd de hele tijd om en kon alleen maar een beetje onzeker schuifelen. In mijn gezelschap was een schaatsdocent die mijn handen achter haar rug heeft genomen en me gewoon meegesleept heeft. Ik ben voorzichtig haar slag gaan overnemen en heb daarna mijn schaatsen nog wat strakkergemaakt. Binnen een half uur schaatste ik zelfstandig en uiteindelijk heb ik echt heerlijk geschaatst. Probeer of je even met een betere schaatser meekan. Als kind schaatste ik vaak achter mijn vader aan, zijn beschermers vasthoudend die hij op zijn rug hield. Of gewoon ouderwets even achter een stoel ofzo proberen. Ziet er misschien wat suf uit, maar ik garandeer je dat je de slag en de stand zo weer te pakken hebt. Gouden tip die ik gisteren ook nog kreeg is echt goed door je knieën zakken, daarmee zet je je enkels als het ware op slot en klappen ze niet meer zo om.

En controleer idd ook even de maat van je schaatsen, 3 jaar geleden heb ik een paar minuten een poging gedaan op mijn prachtig mooie Vikingen die ik toen mijn voeten volgroeid waren van mijn ouders gekregen had, een maatje kleiner dan mijn schoenmaat zoals toen gebruikelijk was. Na 5 zwangerschappen echter deden ze zo'n zeer! Ze waren gewoon echt veel te klein. Ik heb nu bij de kringloop een paar oude Vikingen 3 (!) maten groter gekocht dan mijn oorspronkelijke schaatsen en dat was een verademing...

Veel schaatsplezier! Ik ga zo ook weer!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

amk

amk

11-02-2012 om 22:07

Albana

ik kwam er vandaag achter dat ik op mijn kunstsschaatsen gewoon schaats als op mijn noren. Zie ik collega moeder netjes weg prikken. Ik zet gewoon een paar keer flink aan en ben weg.
Denk dat de overstap naar noren ook weer zo gemaakt is.

Nou zo.........

Nou wij zijn gisteren 'de ronde' maar gaan doen,jongste was vroeg terug van turnwedstrijd, daar had ik eigenlijk niet op gerekend. En gezien de voorspellingen...je weet niet of het vandaag (zondag) nog kan.
Dus tas mee en beide schaatsen erin, buurmeisje mee en jongste. Dus wij met z'n 3-en het ijs op, bij de start waar de voorzitter van de ijsvereniging staat (buurman van mijn vader ook dat nog). Ik de noren aan. Want zó'n lang stuk...daarbij zijn de noren veel prettiger. Ik gestut door de 2 pubers loop enigzins naar het ijs en meteen happerdepap onderuit op m'n kont. Nou dat is een fijn begin....meiden in een deuk, de voorzitter ook (nou ja, die houd zich keurig in...maar ik heb duidelijk zijn aandacht getrokken). Eerst hadden de meiden nog geduld met me...maar na een paar minuten was dat over natuurlijk. In ieder geval stá ik. En krabbel wat voort....maar écht vooruit kom ik écht niet.
Mijn probleem is denk ik dat die noren 'langer' zijn en puntig. En over die punten val ik,als ik probeer slagen te maken. Het gezwik met mijn enkels maakt het er niet beter op.
Na een kwartier hebben die kinderen zoveel kleine beginrondjes gemaakt (onder het mom van inrijden en gemopper van mij dat ík óók enorm veel geduld heb gehad toen zij ooit leerden schaatsen en ze dus best nog even kunnen wachten) dat ik het echt niet kan maken ze nog langer te laten wachten. En vooruit kom ik bepaald nog steeds niet!
Dus trek ik zuchtend mijn kunstschaatsen maar weer aan en doe die ronde met 2 vingers in de neus.
45 minuten tot een uurtje later zijn we retour bij de start. Daar staat dus weer (nog steeds) die voorzitter en die spreekt me aan, dat hij toch dacht dat ik best leuk schaatste en er niks van snapte toen ik zo stond te stuntelen.Ik leg 'm het verhaal van die kunst/noren gedoe uit en hij moet er smakelijk om lachen. En hij zegt dat als ik volgend jaar op een rustig moment kom schaatsen (mits er ijs ligt natuurlijk) dat hij me best wel even wil helpen...Ook vind hij het 'dom' dat ik ooit overgestapt ben...maar ja lekker kletsen hij. Ik heb toevallig wel een helebóel kinderen leren schaatsen door die kunstschaatsen, want buiten mijn andere kinderen heb ik het aan nog tig kinderen geleerd, gewoon omdat ik dat altijd leuk vond en ze graag ervoor enthousiast kreeg. Sommige van die kinderen zijn zelfs lid van zíjn vereniging dus hij mag me wel een beetje dankbaar zijn i.p.v. dom te noemen. Hij geeft ook toe dat ze er nooit over gedacht hebben of dat handiger is als je het kinderen leert als je zelf op kunstschaatsen bent, dus we spreken zelfs nog af, dat mocht er ijs liggen hij infomeert bij mij of ik daar een handje bij kan helpen (bij dat leren dus). Nou die afspraak staat dus.
Ik geloof niet dat het aan mijn maat noren ligt. Ze passen me nog prima, ik vind ze alleen vrij 'zacht'. Ik geloof dat ik ze liever van harder leer zou hebben gehad. Ik zal voor de zekerheid op een ander moment in het jaar er een paar proberen op rommelmarkten of kringloop....Nou ja, volgend jaar begin ik gewoon méteen op die noren, ik wil nu eindelijk wel eens weer écht ver kunnen schaatsen!
Wel vond ikzelf dat mijn gestuntel op die noren al een stuk minder was als eerder deze week, maar echt nog te weinig om een langer stuk te maken, of echte slagen.
groeten albana

Stevigheid voor albana

Albana, wat je nodig lijkt te hebben is een een stevige noor. Dat zwikken en onstabiel staan heeft een deel met slappe noren te maken. De schacht (het leer) is dan te slap. Dat gebeurt wel meer met noren die al lang liggen. Had ik ook. Oplossing is OF de combinoor; ideaal voor de beginner door de stevige hoge schoen, of thermoplastische noren die naar je voeten gevormd worden. (ahum prijzig)En technisch gezien met je vooral druk op je hiel zetten en je tenen laten pianospelen. Iets wat bij kunstschaatsen juist niet is, daar verplaats je je gewicht telkens naar je voorvoet. En bij het schaatsen op noren zet je zijwaarts (bijna naar voren) af en kunstschaatsen prik je met de puntjes vooraan in het ijs en zet je je zo af. Schaatsles is ook iets wat heel goed helpt om weer terug op noren te leren rijden. Elk ijsbaan kan je les geven van de rekjes-beginner tot niveau wedstrijdrijder.
Tenminste dat zijn mijn ervaringen!

Oke stevige noor

Oke, wist niet dat stevige noren bestonden, in mijn beleving is mijn noor altijd al zo geweest. Ik ga m'n licht 's opsteken. Maar ik ga er echt niet veel geld aan besteden...Tenslotte kán ik heel best schaatsen....alleen dan dus niet op die noren, dan maar geen kilometers lange tochten. Dan houd ik het wel bij een paar kilometer....Ik zal 's kijken of ik andere noren op de kop kan tikken en dan meld ik mij als er weer ijs ligt maar bij die voorzitter van de ijsvereniging
groeten albana

Easy gliders

Daar schaats ik nu op. Lekker dicht op het ijs. Heerlijk. Een stuk goedkoper dan nieuwe noren ook.

Oudste (10) heeft er zijn eerste toertocht op gereden, na een week op 2de hands ijshockeyschaatsen uit ijdelheid. Ik had dit jaar 'nog' geen noren in de planning voor hem en de ijshockeydingen waar een kadootje van een vriendin.

Hij was zoo blij, schitterend, met zijn medalje...

Easy gliders

Nou ik had zelf ook al zitten denken om onze houtjes maar 's voor de dag te halen....Daar zwik ik in ieder geval niet mee om
Maar easy=gliders lijken me ook wel wat.
Bedankt voor de tip,rode beuk! Het lijkt mij een goed alternatief! Ik houd 'm in mijn hoofd tot volgend jaar, oke?
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.