Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

bertje1

bertje1

14-03-2010 om 20:16

Wie kent dit gedicht?

vanwege een paar successen vanwege het vinden van een boek via oudersonline, nog eens een poging.
Vroeger (dus zo'n 15 jaar geleden) op de middelb. school hing een poster met een gedicht; die kende ik uit mijn hoofd. ik zoek al eeuwen dit gedicht. maar... ik ken nog maar een regel, hoop dat ie klopt:

'het is dus gezien..
alle voorafgaande momenten te kennen...

of zo iets.
wie roept?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lou

Lou

14-03-2010 om 21:22

Reve?

Ik denk ik de richting van Gerard Reve. Maar eigenlijk alleen om het einde van De Avonden: "Het is gezien", mompelde hij, "het is niet onopgemerkt gebleven". Hij strekte zich uit en viel in een diepe slaap.

Dat is geen gedicht nee Maar Reve heeft ook gedichten geschreven. Heb je daar al gekeken?

krin

krin

14-03-2010 om 21:35

Het is wel weinig om op af te gaan. Ik heb nog niks kunnen opduikelen, in elk geval. Heb je niet nog een voormalige schoolgenoot uit wiens geheugen je kunt putten?
Succes...

Vroeg gedicht van r. kopland...

Da's mijn gok. Ik weet niet of dat kan gezien je leeftijd . De complete gedichten van Kopland moeten wel ergens te krijgen zijn, en misschien kun je uit de context van het boek hieronder afleiden wat de titel van het gedicht is. Of misschien is het fragment wel het hele gedicht...maar dat denk ik niet omdat de tekst spreekt van een 'eindconclusie'.

Dit vond ik, een boek over de vroege gedichten van Kopland, en er staat een fragment op p. 174 (ik kan het niet kopieren):

http://books.google.com/books?id=qopo979ScUsC&lpg=PA174&ots=pOCFoq1eAm&dq=Het%20is%20dus%20gezien%20alle%20voorafgaande%20argumenten%20onmogelijk%20zonder%20de%20liefde%20te%20kennen%20de%20liefde%20te%20herkenne&pg=PA174#v=onepage&q=&f=false

Hilde

Hilde

15-03-2010 om 10:39

Ja, kopland

Hier kan je het gedicht vinden: http://users.telenet.be/koertvandevelde/internet/Anthologie%20poezie%20na%201880.htm
Het heet "Over de liefde":
Het is dus gezien
alle voorafgaande argumenten
onmogelijk zonder de liefde
te kennen de liefde
te herkennen als
het over de liefde
gaat tenminste
zijn wij zo verdomd
voorzichtig en toch nog
zijn er altijd wel beesten
die toekijken als je
dan eindelijk
in het gras
ligt is het dus gezien
de menselijke
natuur
onmogelijk
zonder.

bertje1

bertje1

20-03-2010 om 15:15

Hulde!

Ja hoor!! dat is hem... het ging inderdaad over de liefde, dat wist ik eigenlijk nog wel (achteraf), de zin 'als het over de liefde gaat'...
geweldig mijn dank

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.