Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wie kus je op de mond?

Even een totaal niet belangrijk onderwerp inbrengen...
Van het weekend was ik op een familiefeestje, waar een deel van de gasten (schoonfamilie van de persoon die het feestje gaf) elkaar bij het hallo zeggen op de mond kuste. Dus elkaar bij de schouders pakken en een kus op de mond drukken. Ik keek het vol verwondering aan en eerlijk gezegd vond ik het vrij onsmakelijk. Volgens mij gebeurde het vooral in direct familieverband, dus moeder met volwassen dochters en schoonzoons, maar ook neven/nichten met tantes en ooms.
De enige die ik op de mond kus (met open of gesloten mond ) is mijn man. Volgens mijn man is het typisch een gewoont uit Drenthe. Zonder Drentenaren te beledingen, klopt dit?? En zoenen jullie bijvoorbeeld jullie kinderen op de mond?
Ik ben benieuwd...
Maanve


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

04-08-2011 om 11:18

Zal best zo zijn

Maar hier in Limburg kus je links, rechts, links en dan wel erg snel vind ik als ZuidHollandse, ook bij mensen die je net een keer hebt ontmoet en alleen man en kinderen toen ze klein waren op de mond.

Egel

Egel

04-08-2011 om 11:28

Een paar

Ik ben wel klef met mijn zoon en dochter van 8 en 9. Veel kusjes dus, ook op mond.
Verder kussen man en ik heel vaak.
Mijn vader zie ik niet zo veel, maar lichamelijk gaat dat heel vertrouwd. Volgens mij doen we wel eens links, rechts, midden . Of soms vlak naast de mond. Met mijn moeder een stapje minder, maar misschien toch ook wel eens bij afscheid vlak naast de mond.
Verder kan ik het me bij niemand voorstellen. In noodgevallen nog bij zus, maar liever niet. Bij zwager, stiefvader wil ik dat helemaal niet. Stiefmoeder kust altijd 3x in de lucht, dat vind ik stom (doe het dan liever helemaal niet).
Mijn ouders komen uit N-Limburg en ik ben in Utrecht opgegroeid.
Groeten Egel.

Best veel eigenlijk

Man, alle vier de kinderen (tussen de 8 en 15 jaar) altijd, mijn moeder soms, mijn broer soms, een vriendin soms, een tante doet het altijd bij mij en dat vind ik best (alleen heeft ze best wel een priksnor) en de man van mijn beste vriendin kust mij soms ook vol op de mond, die is nog al aanhankelijk (lees: klef) van aard, maar omdat er niks achter zit vind ik het ook wel best.

skik

Ook veel

eigenlijk bijna alle mensen waar ik van hou Allereerst mijn man en kinderen, mijn moeder doet het zelf niet - haar vriend weer wel, mijn ene zus wel, de ander niet, vriendin en haar man. Nee, we komen niet uit Drenthe, wonen nu in NH, oorsprong van mijn ouders is Brabant en Utrecht...

Jons

neteret mut

neteret mut

04-08-2011 om 17:27

Alleen

mijn man, verder niemand. Ken ook niemand die het wel doet ( het is me ieg niet opgevallen/ heb het niet gezien).

Niet heel veel

Mijn man, mijn zoon soms, dochter eigenlijk nooit. Dat wil ze al jaren niet meer, waarschijnlijk omdat ze zich heel bewust is van de risico's als mensen iets hebben gegeten waar zij allergisch voor is. Verder alleen mijn beste vriendin en haar man en soms een andere vriendin. Verder niemand en dat vind ik prima, ik heb die behoefte niet zo.

Vic

Vic

04-08-2011 om 19:42

Niemand

Mijn vriend natuurlijk wel, de kinderen af en toe, maar verder heb ik er totaal geen behoefte aan om mensen op hun mond te zoenen.

Rosase

Rosase

04-08-2011 om 19:57

Man en kinderen

Alleen oudste (12) niet meer, die geeft tegenwoordig zelf kusje op de wang, dus dat volg ik dan maar.

Weet niet waar dat gekus met mijn kinderen vandaan komt. Ben ik van huis uit eigenlijk niet gewend.

Bah

ik hou niet van kussen op de mond. Ik kus mijn man wel eens op de mond en mijn kinderen, vooral de jongste kan dat zo schattig. Maar ik vind kussen op wangen prettiger, ik heb het gewoon niet zo op speeksel, ik hou ook al niet van zoenen met tongen.

Asa Torell

Asa Torell

04-08-2011 om 20:31

Alleen man

met de kinderen vind ik het ook niks. En ik heb een dierbare tante die het ook altijd doet, dat hoort voor mij wel bij haar, maar in het algemeen vind ik het echt meer iets voor een liefdeskus.

aike

aike

04-08-2011 om 20:33

Bah

Houd er ook helemaal niet van. Hier schoonmoeder en schoonvader die de kleinkinderen op de mond kussen…Bah! Waarom niet gewoon op de wang?! maar ja, ik mag schoonouders niet, dus misschien dat het ook daaraan ligt.

Valkyre

Valkyre

05-08-2011 om 00:45

Veel

Man en zoon in ieder geval. Zoon (4) vindt 't ook soms grappig om dan snel z'n tong uit te steken, brrr... Nou maar hopen dat-ie nooit op school gaat verkondigen dat hij mamma een tongzoen heeft gegeven, haha! Zoon kan heel knuffelig en zoenerig zijn, schattig vind ik dat.

Vroeger ook wel mijn ouders - tot de pubertijd denk ik. Tegenwoordig een knuffel en een zoen op de wang. Dat knuffelen heb ik van mijn Duitse en Amerikaanse (schoon-)familie overgenomen, hoewel er ook wel mensen zijn die ik liever een hand geef.

Verder ook een goede vriend van mij, die is nogal klef en zoent iedereen op de mond, man of vrouw maakt niet uit. (Hij zoent dus ook mijn man, en die zit er niet mee). En nog een goede vriend, en sporadisch een goede vriendin, bijvoorbeeld als we onze handen vol hebben en dus niet knuffelen bij het afscheid.

Ik ben nogal een vrijdoos geloof ik

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Valkyre

05-08-2011 om 00:46

Hee gale

Zoenen?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Manda

"Maar ik vind kussen op wangen prettiger, ik heb het gewoon niet zo op speeksel".

Gelukkig zijn het wel droge kussen hoor, met tante enzo.

skik

Maanve

Maanve

05-08-2011 om 09:47 Topicstarter

Jeetje...

Leuk om van jullie te lezen of jullie wel/niet op de mond kussen. Voor mij is op de mond kussen echt iets intiems, wat ik dus ook niet met kind doe. Ik zou erg schrikken als vriendin/tante/moeder me opeens een kus op mijn mond geeft .
Met mijn ouders heb ik best lichamelijk contact (even over elkaars rug wrijven, een knuffel als we elkaar zien, gearmd over straat lopen), maar vroeger bij ons thuis werd er niet op de mond gekust. Niet dat ik me herinner in elk geval.
Ik denk ook dat ik zoon (nu 10 maanden) zal leren dat je mensen op hun wang een kus geeft en alleen iemand op wie je verliefd bent een kus op de mond.
Ik ga dit fenomeen verder bestuderen op komende feestjes .

mijk

mijk

05-08-2011 om 11:18

Maar maanve

Ik zoen dus wel mijn ouders, broer kinderen en partner op de mond. En dan denken jouw kinderen dat ik op allen verliefd ben?

Mijk

mijk

mijk

05-08-2011 om 11:23

Ik bedoel dus

dat er in dat soort regels heel snel iets veroordelends sluipt. Jou kind speelt bij ons. Ik groet mijn vader of mijn kind. En jou zoon roept: Dat hoort niet dan moet je verliefd zijn..

Misschien overdrijf ik maar bij dit soort regels zeg ik altijd er zijn mensen die doen dat zo maar bij ons is de regel. Ik vind het zo naar als mijn kinderen zo poilitieagentachtig optreden bij een ander.

mijk

Ayanna

Ayanna

05-08-2011 om 16:33

Ik kus...

mijn man op zijn mond en mijn zoontje ook. Heerlijk, lekker van die lieve kusjes of van die klapzoenen met mijn kind. Zou het niet willen missen.
Wij wonen in Limburg dus standaard drie kussen ter begroeting en als afscheid. Nummer drie altijd op de wang, net als de andere twee, alleen schoonvader mikt op mond. Doet ie ook bij zijn zoon, mijn man dus, totaal niet storend. We hebben één vriend die mij al 25 jaar 1x kust, op mijn mond. Maar zo zonder bijbedoeling dat het zowel mij als man niet stoort.

Mama_Lynn

Mama_Lynn

05-08-2011 om 22:59

Hier

Man en kinderen, van 4 en anderhalf. Verder niet.

Lynn

Valkyre

Valkyre

06-08-2011 om 00:46

Gale (ot)

Vier uur! Moet eerst nog nablijven...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tirza G.

Tirza G.

06-08-2011 om 12:24

Mijk

Maar wie zegt nou dat Maanve's kinderen politie-achtig gaan staan roepen bij jou thuis? En waarom zouden jouw kinderen dat bij haar thuis niet doen?

Tirza

mijk

mijk

08-08-2011 om 11:30

Eh tirza

daar heb je gelijk in! Ik geloof dat mijn reactie werd opgeroepen door het feit dat ik vermoed dat mijn kinderen dat ook doen. En doordat ik toen mijn kinderen zo jong waren helemaal nog niet in de gaten had hoe dat werkte en dus ook zo vaak dingen als een algemene waarheid verkondigde terwijl het meer dingen waren die wij anders deden. Zoiets. maar je hebt gelijk. Zo lijk ik zelf wel de opvoedpolitie!

Mijk

Heel normaal hier

Wij wonen in het noorden van het land (tegen Drenthe aan). Ik had het me nooit gerealiseerd, tot ik er een opmerking over kreeg van een vriendin (export) op een feestje bij mij. Hier zoent werkelijk iedereen elkaar op de mond, nou ja, vrienden en familie dan hè. Kennissen niet en mensen die ik niet zo leuk vind zoen ik ook niet op de mond . Soms vind ik het ook niet zo prettig (als iemand zijn/haar mond niet goed dicht houdt bijvoorbeeld) maar over het algemeen let ik er niet op.
Maar als je er over na gaat denken... tja, best een vreemde gewoonte!

Zomerbries

Zomerbries

08-08-2011 om 14:07

Ik woon ook in het hoge noorden

Maar ik ken werkelijk geen een familie die elkaar op de mond zoent. Ik moet er ook niet aan denken eerlijk gezegd. ALeen mijn man en dochters zoen ik op de mond maar verder niet. 1x drukte een collega na 2x zoenen op de wang de 3e op mijn mond. Ik was te veel in schock om er iets van te zeggen. Die keer daarop was ik voorbereid en draaide op tijd mijn hoofd weg. IK heb trouwens ook nooit gehoord dat het iets is dat veel in het NOorden wordt gedaan.

Blijkbaar

in bepaalde kringen? Ik weet eigenlijk ook niet of het in bepaalde delen v/h land meer wordt gedaan. Als ik mijn netwerk zou moeten categoriseren (gevaarlijk); Ik begeef me in de wat artistiekere, milieu bewuste en ruimdenkende milieus, veelal hoger opgeleid... Geen idee... In ieder geval geen incestueuze vrienden, over het algemeen zeer monogame types

Groetjes lunamaya

Zomerbries

Zomerbries

08-08-2011 om 21:11

Zou kunnen

ik weet het niet. Ik verkeer toevallig ook (mede door werk) ook veel onder milieubewuste mensen. Ik ben zelf hoger opgeleid maar volgens mij doet dat er niet zoveel toe. Hmmm ik vind mezelf ook erg ruimdenkend maar dat heeft m.i. niet veel met zoenen op je mond te maken. Ik ben wel een gesloten type, wellicht is dat het. Ik ben niet zo vrij en amicaal, teminste niet op het vlak zoenen .

Asa Torell

Asa Torell

08-08-2011 om 21:57

Ken het ook niet

uit mijn jeugd in het noorden, en voorzover ik daar nog kom is het me nog niet opgevallen. Bijzonder, die verschillen tussen vriendenkringen en families wat dit betreft!

Maanve

Maanve

08-08-2011 om 22:03 Topicstarter

Tirza/mijk

Ik hoop dat zoon geen politieagent wordt, die anderen tot de orde gaat roepen als ze elkaar op de mond zoenen! Ik hoor in mijn hoofd al een kleuter die op een zeurtoon zegt 'ooooh, jullie zijn verliehiefd!'. Niet een heel aantrekkelijk vooruitzicht .
Omdat zoon nog een baby is, heb ik over veel dingen nog niet zo nagedacht. Genuanceerder is om tzt tegen hem te zeggen dat je alleen mensen die je heeeeel lief vindt op de mond zoent. En toch is het dan zo dat ik heel veel mensen heel lief vind (zoals mijn ouders en zussen), maar ik hen toch nooit op de mond zou zoenen.
Nou ja, ik ben vroeg genoeg om over dit soort dingen na te denken.

Maanve

Maanve

08-08-2011 om 22:06 Topicstarter

Zomerbries/lunamaya

Grappig, want ik bevind me ook in een vrij milieubewust en hoogopgeleid milieu. Waar op de mond zoenen dus niet voorkomt. Ik zag het eigenlijk voor het eerst bij schoonfamilie van vrienden/kennissen. Het lijkt me niet iets met milieu of opleidinsgniveau te maken hebben, maar met gewoontes die je mee krijgt van huis uit?
De rillingen liepen over mijn rug toen ik las over mensen die op de mond zoenen en dan hun mond niet goed dicht doen. Brrrr, ik moet er niet aan denken...

Serwe

Serwe

09-08-2011 om 15:24

Nooit van gehoord

Ik heb er echt nog nooit van gehoord dat mensen anderen dan hun geliefde op de mond zoenen. Wij doen dat dus ook niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.