Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

lizaa

lizaa

18-02-2010 om 10:37

Wie moet er opstaan?

Jongste heeft één maal per week indoortennis in een groepje van 5. Het duurt 3 kwartier. Er is beperkte mogelijkheid om te zitten in de zaal. Bij het 'veld' van mijn zoon staan meestal 3 of 4 stoelen. Daar zitten de ouders te wachten en te kijken.
Eén jongen wordt regelmatig gebracht door zijn oma. Ze is rond de 60. Ze komt altijd iets later dan de rest. Als er maar 3 stoelen staan is er voor haar dus geen plaats, en moet ze staan of op de grond zitten. Ik bied dan mijn plaats aan, en na enig tegenstribbelen ('ik kan best wel staan, hoor') gaat ze toch zitten. Ik ga dan op de grond zitten.
De andere 2 ouders komen nooit op het idee om op te staan. De ene is een moeder van tegen de 50, die vaak nogal vermoeid overkomt. De andere is een sportieve (hij schept vaak op over zijn sportprestaties) vader, die een stuk jonger is dan ik. Hij laat het altijd maar gebeuren. Ik vind eigenlijk dat hij de aangewezen persoon is om zijn plaats af te staan, maar het komt niet in zijn hoofd op.
Wat vinden julie: Moet hij opstaan omdat hij
a) een man is
b) jonger is
c) hij hoeft niet op te staan

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

18-02-2010 om 10:50

Ongeveer gelijk

Hoi,

Ik zou vinden dat jij of de man op moet staan, of als je ouderwets denkt, dan de man (omdat ie man is en hoffelijk moet zijn) maar omdat het iedere week voorkomt, zou het netjes zijn als jullie om dit om de beurt doen. Is er trouwens nergens een andere stoel te bekennen? (ook niet in een andere ruimte misschien?) Anders zou ik voortaan zo'n camping klapstoeltje meebrengen. Maar netjes is het zeker niet van de man, ik zou het meteen een *kel vinden

maxime

bibi63

bibi63

18-02-2010 om 11:34

Huh? rond de 60?

Dan ben je toch nog niet oud????? Sorry, ik zou me zelfs beledigd en oud voelen als DAN al mensen voor mij gingen opstaan. Behalve natuurlijk als je slecht ter been bent, maar dat kan ook als je veel jonger bent. Een echt oud omaatje, is wat anders. Maar dit vind ik onzin. Als zij de kans wil hebben om te zitten, dan zou ze eerder moeten komen. Blijkbaar maakt het haar niet veel uit, gezien het feit dat ze altijd later komt.
Nee, niemand hoeft op te staan.
Gr. Bibi

Linda99

Linda99

18-02-2010 om 12:20

Niemand denk ik ook

Als ze zelf graag wil zitten kan ze eerder komen, toch?

En nog wat, aan de buitenkant kun je niet zien of iemand het nodig heeft om te zitten. Zelf ben ik realtief jong en doe aan hadlopen en yoga. Toch kan ik door een slechte onderrug niet lang staan. Maar ik zou in dit geval bij gebrek aan stoel op de grond gaan zitten.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-02-2010 om 13:12

Eenmalig of vaker

Als iemand voor mij opstaat vind ik dat wel aardig, maar als er iedere keer opnieuw een situatie ontstaat waardoor anderen zich gedwongen voelen om op te staan zou ik mij toch bezwaard gaan voelen en naar een eigen oplossing gaan zoeken.
1. eerder komen
2. een stoeltje meenemen
3. als staan echt te vermoeiend wordt en je hebt geen eigen stoeltje mee, aan iemand vrágen of we even van plaats kunnen ruilen.
Ik neem overigens aan dat jullie vieren niet de enigen zijn die een kind komen brengen? Of gaan er maar 4 tegelijk tennissen? Is er geen kantine of zoiets?

lizaa

lizaa

18-02-2010 om 13:41

Stoelendans

Het is een soort stoelendans in de sporthal. Daardoor zijn er soms 3, en soms meer stoelen (er staan ook bij andere velden een paar stoelen). Dus het is lang niet iedere keer zo dat er een plaats tekort is. De oma kan moeilijk eerder komen, want het tijdstip is zodanig dat er gehaast moet worden om vanuit school op tijd te komen. Ze komt dan ook meestal redelijk vermoeid aan. Ik vind het op zich geen probleem om de rest van de tijd op de grond te zitten, maar verbaas me toch over de vader. Komt misschien omdat ik een tijd in een ander land heb gewoond, waar het ondenkbaar zou zijn dat een man niet opstaat.
Er is wel een kantine bij de sporthal, maar die is een eind weg, en niet erg aantrekkelijk.

Of antwoord d

ga in de kleedkamer of kantine zitten en lees een boek oid.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-02-2010 om 14:03

Kantine

Ik ben in mijn hart ook nog een beetje ouderwets en vind het ook hoffelijk als een man opstaat, maar als hij wekelijks moet staan voor 'oma' gaat er iets mis. Ik begrijp overigens nog steeds niet helemaal waarom de kantine geen goed alternatief is. Het is dus gewoon gezélliger om rond te hangen bij het tennis'veld'? Vinden de kinderen het ook zo vanzelfsprekend dat hun ouder(s)(oma) blijven toekijken? Vindt de tennisvereniging het vanzelfsprekend? Zo ja, spreek ze er dan eens op aan dat er meer stoelen moeten komen. Ik ben 49 en sta ook liever niet drie kwartier te wachten. Ik krijg vaak pijn in mijn rug als ik zonder beweging (lopen) moet staan. Op de grond zitten vind ik ook vervelend, dan krijg ik ook pijn in mijn rug en bovendien ga ik nooit vlotjes zitten en elegant weer opkrabbelen zit er ook al niet in

Psies

ik bedoel die boodschappenoptie. Op schoot zitten doe ik thuis liever, ondanks genoeg stoelen aldaar.
Behalve dat ik zelf niet zo'n zin heb in 3/4 uur toekijken, vind ik ook nog eens dat kinderen dit soort activiteiten juist buiten zicht van ouders/grootouders moeten doen. Het is HUN sport/muziek/clubje whatever. Ik wil er juist niet bij zijn. Laat ze maar lekker even buiten mijn blikveld zich uitleven.

lizaa

lizaa

18-02-2010 om 15:44

Mee eens

Ben het op zich met je eens: ik besteed de wachttijd het liefst nuttig (boodschappen, even naar de autowasstraat), maar er is niets geschikts in de buurt van deze sporthal.
En ik vind ook dat ouders niet bovenop hun kinderen moeten zitten, maar er is in de tussentijd niet veel anders te doen. Ik kom de tijd door met praten met de andere moeder (ken ik nog van vroeger, nu langs de kant weer herontdekt, en we voeren in die korte tijd vaak de meest diepzinnige gesprekken) of mijn telefoon 'opruimen'. Wat mijn kind allemaal uitvoert zie ik nauwelijks.

Antwoord f

Als er al iemand op moet staan dan de man en de vermoeide 50-jarige ook omdat het hun beurt is. Jij biedt oma de stoel van een van de andere twee aan

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-02-2010 om 20:00

Tja

Dit voelt een beetje als een 'ben-ik-nu-de-enige-die-het-raar-vindt-dat-anderen-niet-opstaan-voor-die-oma-draadje'? Kortom: wat wil je met deze vraag? Als je vindt dat die vader ook eens moet opstaan, zeg hem dat dan gewoon.

lizaa

lizaa

18-02-2010 om 20:17

Gewoon benieuwd

Ik stel de vraag niet om mijn gelijk te halen, ben gewoon benieuwd naar de mening van anderen. En daar is dit forum zeer geschikt voor, want over het algemeen geven de meesten hier eerlijk hun mening, en praten niet zomaar mee met een vraagsteller. Soms is het wel eens verfrissend om wat andere geluiden te horen. Leek mij ook wel duidelijk uit de vraagstelling van mij: 'wat vinden jullie'.

angel3

angel3

18-02-2010 om 21:01

Zal wel ouderwets zijn

maar ik vind iemand van 60 echt wel 'oud'. Mijn moeder is ook 60 en daar zou ik echt wel voor opstaan. Ik ben nota bene bijna 30 jaar jonger!
Ik zou er ook iets van zeggen tegen die jongere vader. Zeker als je hem al een paar keer gezien hebt dan kun je best met een flinke knipoog zeggen: heju kerel, nu ben jij aan de beurt.'
Zo zou ik het doen.
Ik word ook vaak raar aangekeken als ik opsta in de bus voor iemand. Een zwangere, 50 plusser. Ik vind het aardig en zou mezelf echt niet vervelend voelen als ik 50 of 60 zou zijn en iemand zou me dat vragen. Ik vind het een goed voorbeeld voor mijn kinderen.

Mijn mening

Als ik er flauw van was om elke keer weer op te staan, zou ik tegen die sportive vader zeggen (met een leuke glimlach en quasi lollig) goh jij bent toch zo sportief, laat maar eens zien.....oma wil graag zitten.....of ben je toch niet zo sportief???? Meneer staat zeker op, anders is het echt een ei En ik vind ook dat je dat best mag zeggen, jij staat immers veel vaker op.

Vic

Vic

18-02-2010 om 22:09

Piepjong

Dat zou echt wat voor mij zijn. Ik ben piepjong maar zou het bepaald onprettig vinden om 3 kwartier te moeten staan (rugklachten). In zo'n geval zou ik dus een kwartiertje eerder aanwezig zijn om verzekerd te zijn van een zitplaats. Opstaan doe ik dan alleen voor zwangeren of mensen met een gebroken been. En zou dan voor mezelf een andere stoel regelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-02-2010 om 22:33

Lizaa

Als het spel van de kinderen eigenlijk toch totaal langs je heen gaat, zou ik zéker voor de kantine kiezen. Daar kun je lekker bijkletsen zonder anderen te storen (niet om zuur te klinken, maar als ik bij mijn kinderen naar hun prestaties kijk en naast mij wordt het uur volgekletst over totaal iets anders door twee anderen, kán dat storend zijn) en heb je wél een stoel. Wie weet volgen de anderen jullie wel omdat zij het in de kantine dan opeens wél gezellig vinden.

Maylise

Maylise

19-02-2010 om 00:06

Nou...

Ik ben vrij ouderwets want ik zou het eigenlijk het meeste normale vinden als de man op zou staan.
Verder weet ik niet of ik voor iemand van 60 op zal staan. Ik ken genoeg 60jarigen die er uit zien als 50 en waarvan je echt niet het idee hebt dat die oud zijn. Als iemand moeilijk staat, loopt of er echt oud uitziet dan zou ik wel voor op staan uiteraard. Echter bij een kwieke 60jarige zou het niet zo vlug bij me op komen.

Maylise

Dat is maar zeer de vraag cobi

Misschien is het wel zo'n oma die de kleinkinderen in de maag gesplitst krijgt door een bitcherige schoondochter. Zo links en rechts hoor ik wel eens verhalen van grootouders die eigenlijk wel wat meer tijd voor zichzelf zouden willen hebben, maar geen nee durven verkopen aan de kinderen. Sneu wel eigenlijk, maar het komt echt voor.

Volgens mij gaat de draad trouwens een heel andere kant op dan Lizaa van te voren had kunnen bedenken, maar dat is toch wel weer de charme van dit forum vind ik. Zet je aan het denken.

lizaa

lizaa

19-02-2010 om 13:43

Inderdaad

Draad gaat iets anders dan de vraag die ik gesteld had, maar dat is niet erg. Ik wilde eigenlijk alleen weten of mijn ergernis over de nooit-opstaande vader gedeeld wordt (nee dus). Verder zit ik er niet zo mee, en over twee maanden is de tenniscursus afgelopen, en hoef ik daar nooit meer in die sporthal te zitten (of te staan). Zoonlief heeft toch geen enkel tennistalent, en vindt het ook niet echt leuk.

margje van dijk

margje van dijk

19-02-2010 om 20:18

Is dat wat voor mij, berber?

Het moet haast wel, als jij het aanprijst.

Maar ik lees net even het stukje op NuTVgids, en dan lijkt het me meer een soort Luis-de-Funes-komedie van het soort wat ik eigenlijk wel ontgroeid ben.

Misschien de VPRO gids er even bij pakken?

Bedankt voor de tip, want ik zou zéker niet gekeken hebben, en nu ga ik dat waarschijnlijk wel even proberen

Margje

margje van dijk

margje van dijk

19-02-2010 om 20:19

Oeps, had hieronder gemoeten

Dit moet naar beneden natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.