Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wielrenners op openbare weg

Gisteren ben ik me weer eens de blubber geschrokken van een groepje wielrenners die mij in razende vaart en compleet geluidloos opeens inhaalden (op een rotonde dus met maar weinig ruimte).Ik kuierde gewoon op mijn fiets van werk naar huis, rustig op m'n gemak overdenkend wat ik nog moest doen en gedaan had....en op die rotonde zoefde me opeens een wielrenner voorbij, waar ik heftig van schrok want ik hoorde niks aankomen en dus wiebelde ik van schrik behoorlijk op m'n fiets heen en weer,maar voor ik van de schrik kon bekomen kwam er nog 1 voorbij en nog 1....uiteindelijk bleken het er wel een stuk of 8 te zijn die mij allemaal op die rotonde even inhaalden.Ik moest eerder de rotonde af dan zij en ben eerst maar even gestopt om van de schrik te bekomen....mijn benen trilden er van. Ik had niet harder moeten wiebelen na die eerste want dan was de tweede zeker boven op mij geklapt en hun snelheid was wel zo dat ik niet denk dat ik dat zonder kleerscheuren had overleefd....
Hevig mopperend dus naar huis gefietst.
Beseffend dat de tereur van die wielrenners dus weer écht begonnen is.Meestal is het in het weekend raak (veel wielrenners) maar dit was door de week, ook nog op een drukke tijd....Ik denk eerlijk gezegd dat er weer eens een wielerploegje hier neergestreken is in een leuk hotteltje om hun hobby een weekje uit te oefenen, dus dat dit geen plaatselijke wielrenners waren (die fietsen hier ook wel...maar dit is toeristisch gebied en ik weet dat andere sporters hier ook vaak neerstijken voor extra oefensessie's). Maar ik snap het ook niet...Het is toch levensgevaarlijk die wielrenners met zo'n snelheid op de openbare weg? Midden in de spits? Ze hebben geen bel, helemaal vrijwel niks op zo'n fiets...niks van waar onze fietsen minstens aan moeten voldoen volgens de wet.Alleen 2 miniscule bandjes een frame een stuur en een zadel.Zelfs geen refelector (dit zag ik zelfs duidelijk en dat terwijl 16 jarige pas nog een bekeuring kreeg omdat haar refelector eraf getrapt was overdag!) en dat mag allemaal maar?
Ik bedoel,je mag toch ook niet met een auto gaan crossen op de openbare weg als die niet aan alle eisen die gelden voor normale auto's midden in de spits?
Ik vindt het doodeng. En des te enger voor de kinderen die er ook niet op bedacht zijn.Ik weet wel dat er vorig jaar 2 ongelukken hier ter plaatse zijn geweest door wielrenners(ook met fietsers). Het is geweldig hoor dat die mensen zo'n leuke hobby hebben,of misschien is het hun beroep wel. Maar kunnen ze niet vér van de bebouwde kom gaan fietsen? Ik zou graag eens weten of ik nu alleen in die gedachten ben of dat het gewoon niet eerlijk is van mij dat ik die mensen hun ritje niet gun. En als meer mensen dat vinden of het zinvol zou kunnen zijn om daar eens wat aan te doen (al heb ik geen idee hoe)...
groeten albana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

15-06-2010 om 09:06

Herkenbaar

Ja, die fietsers zijn idd soms erg gevaarlijk. Als hardloper (nee Emma, ik schop niet je hondje aan de kant als hij losloopt waar het mag, maar erger me wel aan kuitenbijtertjes die om me staan te springen op plaatsen waar ze aangelijnd moeten zijn) maak ik het ook wel mee dat ze ineens rakelings langs je heen zoeven. Ze verwachten volgens mij dat iedereen een soort ogen in zijn achterhoofd heeft of zo. Maar soms zijn ze ook wel goed bezig, dan roept de eerste dat er nog een groep aankomt, kun je je in ieder geval voorbereiden.

Heel irritant

Ik snap werkelijk niet waarom die lui niet gewoon een degelijke bel aan hun fiets kunnen bevestigen en ruim van tevoren (kom op jongens, je weet zelf best hoe hard je fietst) hun komst even kunnen aankondigen.

Maar het bevestigen van allerhande nuttige zaken aan de fiets schijnt niet mooi te zijn. Het verstoort de lijn van de fiets. Aldus mijn wielrennende (overigens verder wel sympathieke) collega. Dat hij zelf, met zijn verrassend gezette postuur die lijn nog het allermeest geweld aandoet heb ik maar voor me gehouden...

Geteisem, dat is het. Als je op een scooter zo rijdt ben je een randgroepjongere, dit lijken me dus randgroep -tja, wat eigenlijk?

Groeten,

Temet

Vera*

Vera*

15-06-2010 om 12:00

Hmm

Het nadeel van 'echte' wielrenners is ook nog eens dat ze hun fietsen goed onderhouden en die hóór je dus niet. Mijn man is nog steeds wielrenner maar snapt niet dat als hij met de tourclub fietst dat ze altijd dóór dorpjes heen moeten i.p.v. de rustige weggetjes er omheen.

Puck

Puck

15-06-2010 om 12:53

Vera*

Op mooie zomerse zondagen zijn de rustige weggetjes om de dorpjes heen ook terrein van recreerende burgers die niet de snelheiod hebben van een toerfietser. Dat is minstens zo gevaarlijk als door de dorpjes heen dan.
En ja Anna, je krijgt idd een soort waas voor je ogen, maar voordeel van hardlopen is dat het niet zo heel erg hard gaat tov van een racefietser.

Hillary

Hillary

15-06-2010 om 14:06

Opmerkingen

En dan heb je er ook nog van die arrogante lui bij die menen dat ze wat kunnen aanmerken op jou als hardloper, dat je een dikke kont hebt of te langzaam loopt ofzo, grr.

Vera*

Vera*

15-06-2010 om 16:20

Puck

Mijn man rijdt als het kan bewust niet op zaterdag- of zondagmiddag júist voor de wandelaars. Om op die mooie middagen te gaan atb-en in het bos vindt ie belachelijk. 's Ochtends zijn die wandelaars er niet en kan het wel.

Puck

Puck

15-06-2010 om 17:37

Vera*

Je hebt je mannetje goed opgevoed Houwe zo!

Nely

Nely

15-06-2010 om 19:00

Bij de avondvierdaagse

hadden we tijdens de 3e avond ook veel hinder van wielrenners die totaal niet inhielden als ze ons of een andere groep wandelaars naderden. Erg vervelend en bovendien gevaarlijk ook.

albana

albana

16-06-2010 om 09:19 Topicstarter

Actie?

Maar als ik niet de enige ben...moet er dan niet eens een keertje iets gebeuren? Kan iemand mij b.v. vertellen of wielrenners zonder al die wettelijk voorgeschreven poespas zoals bel/refelector/spatborden/verlichting etc. etc. wel op de openbare weg mógen???
En als dat niet zo is, (wat ik toch wel vermoed) waarom doet de politie er dan niets aan? Het wat meer prioriteit geven zoals dat heet....? Ik heb sterk de indruk dat het zomer na zomer sterk aan het toenemen is...En ik ben echt niet iemand die zich snel ergert aan zoiets ofzo...het is meer dat ik het dóódeng vindt en errug onverantwoord van toch meestal volwassen mensen.Moeten er dan eerst ongelukken gebeuren? Een heleboel ofzo? Ernstige?
De officier van justitie kun je die mailen? Of de ANWB inschakelen? zoiets? Dat er speciale gebieden komen waar wél gewielrend mag worden en waar niet ofzo? Is dat een idee?
Waar zou je klachten zoals dit kunnen neerleggen?
groeten albana

albana

albana

16-06-2010 om 09:24 Topicstarter

Tempo onderbreken.....

Die wielrenners die mij zo gevaarlijk in de spits op de rotonde inhaalden, daarvan had ik ook sterk de indruk dat ze graag hun tempo wilden aanhouden. Ze remden écht geen milimeter en dat terwijl ze een behoorlijke snelheid hadden en amper ruimte naast mij en heus wel zagen dat ik me de blubber schrok. Ik had eerder de indruk dat ze mij zagen als 'een vervelend object dat in de weg stond',dan een 'medeweggebruiker die net zoveel rechten heeft'.Ze vlogen op de rotonde ook zowat uit de bocht (kon nét). Ze hadden geluk dat er geen auto aan kwam want volgens mij had die hun in hun razende vaart nooit kunnen zien aankomen (is nogal begroeid rondom rotonde, dus geen superverzicht op aankomend verkeer).
groeten albana

Hier ook bron van irritatie hoor!

Vooral sinds oudste dochter, destijds 15, met een paar vriendinnen van de hockeytraining naar huis fietste. Gewoon, op een fietspad. Dat was op zo'n terrein waar allerlei sportclubs zitten, waaronder dus - kennelijk - ook een wielerclub. Die dan lekker gingen racen op het fietspad dat door het gebied loopt. Daarbij 'vergetend' dat het geen prive-fietspad is.

Het is een erg lang verhaal maar de korte versie; een van die mannen werd woedend omdat de meiden (babbeldebabbeldegiechel je kent dat wel) hen niet hoorden aankomen en gewoon breed bleven fietsen. Hij sneed ze de weg af, rukte bij mijn dochter de hockeystick uit de hand (zij fietste toevallig vooraan), en sloeg daarmee op haar in. De andere meiden wilden sussen maar werden door de andere mannen (nou bijna allen, er waren er een paar die probeerden te sussen) belaagd. Meiden kwamen helemaal overstuur thuis, wij met alle ouders naar het politiebureau om aangifte te doen. Dat lukte maar met de grootste moeite, agenten vonden het duidelijk niet de moeite waard.
Nog veel kwader konden ze me niet krijgen. Uiteindelijk heb ik tot aan de hoogste baas (dreigend met publiciteit en het halve politiekorps afgebeld hebbende) gezorgd dat dit niet zo makkelijk afgehandeld werd. Nog verergerd door het feit dat diezelfde agent die zo nonchalant deed het mobiele nummer van mijn dochter aan die agressieve vent had gegeven!! Wij vermoeden dat die elkaar kenden maar ja...
Hoe dan ook; heel erg vervelende zaak geweest. Man moest wel voorkomen en kreeg boete. En, belangrijker nog, via de voorzitter van de hockeyclub is met de overige deelnemers aan dat sportpark EN met de voorzitter van de wielerclub goede afspraken gemaakt over gebruik van het fietspad, en intern zijn er harde woorden gevallen over gedrag van die betreffende man.

Je begrijpt; ik heb een enorme 'wielrennersallergie' sindsdien ook al zijn er natuurlijk ook daar wel tussen die gewoon sociaal zijn. Bij het overgrote deel gebeurt echter iets vreemds als ze die strakke pakjes over hun veelal middelbare lijven aantrekken....

Dus: actie Albana! I'm all for it!

Mare

Polly Shearman

Polly Shearman

16-06-2010 om 11:08

Roos visee!

haar dochter rijd op zo;n hele snelle fiets, die kan ons vast wel vertellen wat nou de regels zijn.
Ik weet dat ze alleen bij daglicht op de openbare weg mogen, dus niet in schemer enz.
Ik moet eerlijk zeggen dat ze hier niet binnen de bebouwde kom rijden hoor dus ik heb er niet echt last van.
Nou is het buitengebied hier natuurlijk groot genoeg om alle dorpen te mijden.

groet, polly

Ho ho ho....

Nou ja, politie.... Niet te wild van stapel graag. Ik zou het geen porem vinden als de politie zo'n clubje van de weg zou halen wegens geen bel. Echt, er zijn belangrijker zaken.
Maar er is wel een probleem inderdaad. Steeds meer amateurs klimmen op de fiets en lijken zich niet zo druk te maken om de geschiktheid van de weg voor hun bezigheid. Hier merk ik dat ook, aan mijn fietspand dat zich absoluut niet leent voor racepartijen.
Onoverzichtelijke bochten, smal, veel wandelaars en kinderfietsen.
Mijn hondje heeft al eens een kluwe ter aarde laten storten, gewoon omdat ze de tuin uitliep. Schrik en boem en vervolgens een kettingreactie.
Ja er moet wat. En wat dan precies lijkt mij een taak voor de KNWU.
Koninklijke Nederlandse Wieler Unie
Bezoekadres:
Wattbaan 31-49
3439 ML Nieuwegein
Tel: 030-7513300 (bereikbaar op werkdagen van 09.00 - 16.00 uur)
Ach, albana, bel even. Vraag hoe dat zit met die bel op die fiets en of ze vaker klachten horen.
En de overigen: Briefje schrijven kan.
Postadres:
Postbus 2661
3430 GB Nieuwegein
Groet,
Miriam Lavell

Roos Vicee

Roos Vicee

16-06-2010 om 18:13

De regels polly

De regels zijn natuurlijk dat zolang je je op de openbare weg bevindt je je ook gedraagt als een normale verkeersdeelnemer en je je snelheid e.d. daaraan aanpast.
Mijn dochter weet uit ondervinding (niet eens haar eigen schuld overigens!) hoe kwetsbaar je bent als fietser en als wielrenner helemaal, dus zij past zich echt aan.
Bij gebrek aan een bel heeft mijn dochter haar stem wel eens gebruikt (gewoon even 'pas op' oid roepen). En wat verlichting betreft; in het donker wordt er niet getraind dus verlichting is dan niet nodig. In voor- en najaar wanneer het vroeg schemerig wordt monteert ze wel eens tijdelijke verlichting op het frame, maar echt alleen als dat nodig is.
Dus, binnen de bebouwde kom en in het normale verkeer moet je je als wielrenner aan de normale verkeersregels houden. Buiten de bebouwde kom en op rustige weggetjes kan er wat harder gereden worden. Maar het blijft opletten geblazen want je bent altijd gewoon weggebruiker.
De grootste ergernissen in het verkeer (maar ook tijdens trainingswedstrijden maar dat doet er nu niet toe) worden trouwens niet veroorzaakt door wielrenners maar door toerfietsers. Die twee moet je niet over een kam scheren

Puck

Puck

16-06-2010 om 20:03

Roosvicee

Maar juist dat "pas op" kan ook ergernis wekken. Ten eerste gaan ze zo snel dat het vaak al niet mogelijk meer is om te reageren en ten tweede moet de normale weggebruiker niet oppassen maar de snelheidsduivel. Waarom is het niet mogelijk om een klein belletje te monteren als je gaat trainen op de openbare weg?
O ja Anna: jij zei dat hardlopers en fietsers ook gewoon door het rode licht rijden en de regels aan hun laars lappen. Nou, volgens mij doet bijna iedere verkeersdeelnemer dat, zeker in de stad. Als je daar voor een rood stoplicht blijft staan dan ben je zo ongeveer de enige heb ik altijd het idee.

Roos Vicee

Roos Vicee

16-06-2010 om 22:23

Puck

Zoals ik al schreef past ze haar snelheid in het verkeer aan aan de andere gebruikers dus dat zal haar niet gauw verweten kunnen worden. En voor die anderhalve keer dat je je bel eens gebruikt in een jaar wil zij die moeite niet doen. Sterker nog, toen ze haar allereerste racefiets kreeg zat er een klein belletje op het stuur. Die heeft ze er als eerste weer afgesloopt.
Ik denk dat het heel veel uitmaakt hoe en waarom je 'pas op' roept. Een snelheidsduivel in het verkeer die vindt dat iedereen maar even voor hem aan de kant moet gaan en daarom te pas en te onpas 'pas op' roept, wekt idd ergernis op. Maar iemand die een normaal tempo rijdt en bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre van een medeweggebruiker even 'pas op' roept, niet ,dunkt me. Is dat wel zo dan zullen dat gewoon vooroordelen zijn omdat diegene dan op een racefiets aan komt rijden.
Ik weet wel wat je bedoelt hoor, ik zie en hoor ze ook wel gaan. Dat wekt idd ergernis op. Maar het kan ook anders natuurlijk. Niet elke persoon op een racefiets is altijd en op elk moment een snelheidsduivel.
Trainen op de openbare weg doe je niet in druk verkeer. Trainen op de openbare weg doe je op een rustig stuk waar weinig tot geen verkeer langskomt. Ben je op weg naar zo'n rustig stuk openbare weg maar kom je dwars door druk verkeer heen, dan ben je op dat moment niet aan het trainen maar ben je gewoon verkeersdeelnemer, dus als het goed is geen snelheidsduivel

albana

albana

17-06-2010 om 08:37 Topicstarter

Ik zal bellen volgende week

Ik zal bellen volgende week...(moet verder hele week hele dagen werken) maar heeft dat wel zin, bellen naar de bond die er juist ís voor wielrenners??? Afijn ik zal een poging doen. Maar de ANWB is niet een optie? Die is tenminste voor álle weggebruikers (dus ook voor mij..)
groeten albana

Roos Vicee

Roos Vicee

17-06-2010 om 09:00

Albana

Ik denk persoonlijk dat het idd weinig zin heeft om te bellen met de KNWU (of, nog niet genoemd, de NTFU (Nederlandse Toer Fiets Unie). Want zowel de KNWU als de NTFU zal het met je eens zijn dat op racefietszittende personen zich in het verkeer aan de geldende gedragscodes en verkeersregels dienen te houden. Je kunt die bonden niet aansprakelijk stellen voor fouten die individuen begaan. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. Wie weet hebben ze een tip voor je waar je wel terecht kunt.
Maar ondanks alles zul je altijd ergerlijke verkeersdeelnemers houden. Of ze nu op een racefiets zitten of niet. Ik vind persoonlijk motorrijders vreselijk irritant. Daar krijg ik nog wel eens een hartverlamming van. Maar dat betekent niet gelijk dat iedere motorrijder daarom irritant is en ik gelijk aan de bel moet gaan trekken bij een of andere bond voor motorrijders. MAW ik vind het lichtelijk overdreven om een bond te gaan bellen. Maar goed, dat moet je zelf weten. Vraag me alleen af wat je ermee wilt bereiken...

Bel en motorrijders

Die bel wil je natuurlijk niet op je racefiets omdat dat extra gewicht is. En als je er dan alles aan doet om die fiets zo licht mogelijk te houden...
En als motorrijder heb ik ook een paar keer erg rare manoeuvres uit moeten halen om zo'n groep hardfietsers te ontwijken. Afgelopen weekend nog, in Sauerland (dus het is een internationale kwestie ). Maar het zijn volgens mij niet de echte wedstrijdrijders, maar de groepen recreatieve hardfietsers die dit soort overlast veroorzaken. En of die via een bond bereikt kunnen worden, daar ben ik ook niet echt zeker van. Maar wellicht heeft de bond tips voor je omdat ze vaker over dit fenomeen gebeld worden.

(albana off topic)

Jouw titel: "Ik zal bellen volgende week" las ik in eerste instantie alsof jij een bel op je fiets wilde gaan monteren en bellen als je iemand inhaald

Ja, dat heeft zin

Albana:"maar heeft dat wel zin, bellen naar de bond die er juist ís voor wielrenners?"
Ja. Als de teneur in dit draadje voorbode is van dat wat op een ergernis top tien gaat lijken, dan is het niet erg lang wachten voordat wielrenners tijdens hun training van de weg gepikt worden. "Bram Tankink raakt fiets kwijt" of "Geesink toch niet naar de Tour wegens fietsbel" zie je het voor je?
Om die reden helpt klagen bij de echte renners. Je kunt zelfs bij de rabobank klagen. http://www.rabosport.nl/dikkebandenrace Dat is aanzetten tot racen zonder bel
Het zijn die wielerpromotiepartijen die in staat zijn in korte tijd helder te maken dat bij racen op de gewone weg gedragsregels horen. Dat je daar niet aan houden je geen echte renner maakt en bovendien dat je daarmee echte renners in problemen kunt brengen.
Ik zie een sirespotje al voor me.
Maar ik zie net zo makkelijk op een zonnige dag ineens een dijk vol politie met fluitje die aan fietscontrole doet. Laten we wel wezen, zij zijn ook liever in de natuur op dat soort dagen. "Dat wordt lopen naar huis, mevrouwtje. Tja, regels zijn regels"
Oh MY God!
Groet,
Miriam Lavell

Starry Night

Starry Night

17-06-2010 om 11:20

Emma

Ooit was ik een van die 'schoppende' hardlopers in het Kralingse Bos, toen ik nog bij PAC liep. Alleen... wij schopten nooit, maar draafden gewoon rustig langs. Met zijn vijfentwintigen trouwens, schat ik, maar dat zal als vijtig voelen. Hoe dan ook: wij ontwaarden vaak enige afressie onder sommige wandelaars, die kennelijk vonden dat het bos van hen alleen was en op louter hun manier gebruikt mocht worden (inclusief overal schijtende hond, waar ik dan weer minder mee heb). Maar daar trokken we ons doorgaans niks van aan, omdat wij ons werkelijk niet misdroegen, ook al kwam dat kennelijk zo over.
Langssuizende wielrenners langs de Rotte fietsen overigensop het fietspad. Als hardloper op het voetpad (allenig tegenwoordig, schrik niet, hoewel ook dat af en toe irritatie oproept merk ik) heb ik geen last van hen. Wél toen ik mijn zoon daar leerde fietsen trouwens. Maar dan wordt er gebeld en gegild vanuit de verte. Snapte mijn zoon meteen hoe belangrijk het is goed rechts te houden.

Starry Night

Starry Night

17-06-2010 om 11:29

Overigens....

.... is voor de Rottedorpbewoner de zomerse invasie aan stedelingen ook niet echt jofel... Dus als de af en toe langssjesende wielergroepen dat terugdringen: hoera!

mijk

mijk

17-06-2010 om 21:21

Hier net

in ons losloopgebied. Ligt rondom een fietspad en dat gaat eigenlijk prima. Meeste honden en fietsers zijn er aan gewend maar met 50 kilometer per uur zonder helm voorbij sjezen is 'dan toch gewoon echt stom...

Roos Vicee

Roos Vicee

17-06-2010 om 22:45

Mijk

"maar met 50 kilometer per uur zonder helm voorbij sjezen is dan toch gewoon echt stom..."
Nee dat is niet gewóón stom, dat is dubbel stom! Want, én die snelheid in een gebied met o.a. loslopende honden, is ontzettend stom/dom, én dan óók nog zonder helm.
Mijn dochter hoorde ik vorig jaar eens aan mijn jongste vragen: "waaraan kun je een echte wielrenner herkennen?" Jongste zei als eerste (en daar hebben we vreselijk om moeten lachen want hij hád gelijk) "aan de benen, want echte wielrenners hebben allemaal kale (=geschoren) benen!" als tweede "echte wielrenners rijden niet met wijde benen" en pas als laatste terwijl oudste het als eerste bedoelde "ooooh als ze een helm op hebben!"

Lynna

Lynna

18-06-2010 om 06:55

Doodslag

Hier las ik gister in de krant dat een plaatsgenoot is veroordeeld tot doodslag doordat hij tijdens het wielrennen een 87-jarige vrouw aanreed die is overleden aan inwendige bloedingen.....

albana

albana

18-06-2010 om 07:54 Topicstarter

Wat ik als grootste probleem zie

Is de enorme toename de laatste jaren....Ik denk ook dat we er hier waar wij wonen overmatig last van hebben...Het is hier erg toeritisch en voorál voor fietsers. En aan de ruimte om in het buitengebied te wielrennen is geen gebrek. We hebben het grootste buitengebied qua kilometers van heel Nederland. Wat die wielrenners dan in de spits door het centrum moeten snap ik ook niet....
De dikke banden race ken ik trouwens...Mijn dochter was ooit Ned. Kampioen. Oei heb ik d'r nog aangezet tot racen ook...nou ik hoop niet dat ze zich dan zo gedraagd!
Overigens vindt dat plaats op keurig afgezette wegen met vergunning aangevraagd...
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.