Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Marian5

Marian5

05-12-2010 om 14:08

Wiki-leaks

Wat vinden jullie van Wiki-Leaks en Assange?

Marian5

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marian5

Marian5

05-12-2010 om 14:16

Ik vind

Sommige dingen wel grappig. Wereldleiders die in verlegenheid zijn gebracht etc. Aan de andere kant komt er weer zoveel vrij dat het lekken ook aan devaluatie onderhevig lijkt: kernwapens in Nederland? Wordt eigenlijk nauwelijks op gereageerd. Derdewereldlanden onder druk zetten om akkoorden op een klimaattop te ondertekenen? Mwoah, ook nauwelijks reactie. En dan heb ik het alleen nog maar over Nederland.
Slim vind ik wel de zet van Assange te dreigen om alles vrij te geven als hij gearresteerd wordt. Maar ja, ik vind ook dat iemand niet gevrijwaard mag blijven van vervolging bij een aanklacht als verkrachting.
Dan de reactie van de 'gevestigde orde': ze willen hem hoe dan ook pakken natuurlijk. En ik denk dat als hij eenmaal gepakt wordt, zullen de inlichtingendiensten echt niet mals met hem omgaan. Hoe gaat het dan met de verstrekkers van de oorspronkelijke info? Ik bedoel Wiki-leaks is natuurlijk een platform voor andere klokkenluiders. Mensen die in het systeem zitten en waarvan de gevestigde orde heel graag zal willen weten wie het zijn. Is de veiligheid van die mensen gewaarborgd?

Benieuwd naar jullie meningen, Marian5

maan.

maan.

05-12-2010 om 15:42

Humpfries

Steeds als ik dat hoofd zie van die assange moet ik aan mr humpfries denken...

vlinder72

vlinder72

05-12-2010 om 19:27

Ik vind het niets

Ik hou van onderzoeksjournalistiek. Dus als iemand nou ergens achter was gekomen en vervolgens gedegen onderzoek had gedaan en daarna een goed leesbaar, schokkend artikel had geschreven dan had ik het zeer gewaardeerd.

Stukken jatten van je werkgever (uren en uren downloaden) en het daarna aan iemand geven die het zo klakkeloos 1 op 1 op wikileaks zet, waardeer ik niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2010 om 02:53

Wat wij niet goed begrijpen

is wat de motivatie om dit in de openbaarheid te brengen is voor Assange. Wat wil hij er precies mee bereiken? Uit oogpunt van journalistieke waarde is dit smullen natuurlijk, maar wat koopt hij ervoor?

Kaaskopje

hij bevordert de democratie op zijn manier, het is goed als burgers weten hoe het echt zit. Dus alle louche praktijken van de Amerikaanse overheid bijvoorbeeld, wat er aan de buitenkant gezegd wordt blijkt aan de binnenkant toch even heel anders te liggen.

En daar heeft hij een goed punt vind ik.

Nu is nog maar een heel klein deel openbaar geworden, ik ben erg benieuwd (en iedereen met mij) wat er gaat gebeuren als de rest ook openbaar wordt en wat de inhoud er van zal zijn.

Dubbel

Ik ben zeker voor waarheidsvinding, maar ik las in een commentaar in de krant dat een Franse filosoof ooit heeft gezegd dat 'volledige transparantie barbarij is'.

Ik vind hier wel iets in zitten. Ik ben namelijk bang dat al deze gevoelige informatie ontwrichtend gaat werken op de toch al wankele stabiliteit in de wereld.

Er is echt zoiets als 'too much information'.

Chris

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2010 om 12:37

Democratie e.d. is goed

Maar net wat Chris zegt, kan teveel informatie ook negatief uitpakken. Een aantal landen hebben als een gevoelige snaar wat Amerika betreft en dat wordt hier alleen maar mee versterkt. Maar ook info over andere landen kan voor ongemak zorgen. Aan een kant vind ik het dus vanuit nieuwswaarde 'smullen', maar vanuit veiligheidsgevoel 'ongemakkelijk'.

Sancy

Sancy

06-12-2010 om 13:33

Wat mij opvalt

is de banale inhoud van de nu gepubliceerde stukken.
"Rusland is een maffiastaat": dûh, die ontwikkeling was jaren geleden al duidelijk.
"Berlusconi is zwak en ijdel": dubbele dûh, daar kijk ik echt niet van op.
"Strategische lokaties voor de VS": nou, geef me een dagje en ik kom met een lijst die vrijwel gelijk is aan de nu gepubliceerd is.
"VS bespioneert de VN": natuurlijk, hoe zouden ze anders de meeste invloed kunnen uitoefenen?
Informatie is macht.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2010 om 14:50

Precies sancy

Een boel van de informatie ontstijgt het Privé-niveau niet of maar net en er zit ook veel tussen waarvan je kunt zeggen 'ja, haal me de koekoek, logisch dat dat gezegd of gedaan wordt'. Maar er hardop over praten is niet hoe het 'spelletje' werkt.

Ik vind

Ik vind het ordinair. Het zomaar op internet plempen van informatie, die in deze vorm misschien net zoveel schade als duidelijkheid geeft, maar ook de klopjacht op die meneer, daar zit een luchtje aan.

100%mama

100%mama

08-12-2010 om 15:15

Het lastige denk ik

is dat je je ook hierbij misschien afvraagt in hoeverre het allemaal op waarheid berust. Wie gaat dat na?

Ik zal het eens navragen, de host van de website is vanuit een huis hier heeeeeel dichtbij. Ik moet zeggen dat het hier helemaal niet speeld of ineens hot item is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.