Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tonny

Tonny

13-03-2013 om 22:12

Witte rook

Wat is jullie eerste indruk van de nieuwe paus?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-03-2013 om 22:37

Oud

Ik vond hem er oud en vooral heel vriendelijk uitzien. Heel anders dan zijn voorganger. Die vind ik zo streng kijken.

Dendy

witje

witje

14-03-2013 om 07:11

Verrassing

Ik ben zelf niet gelovig of betrokken bij kerk maar heb een oude priester-oom, dus die heb ik gisteren even gebeld, als zijnde deskundige.

hij was redelijk positief (i.t.t. bij het aantreden van de vorige paus). De naam Franciscus is volgens hem veelzeggend, en zou een gerichtheid op (kansarme) mensen inhouden.

en hij zei: In iedere Jezuïet schuilt een verrassing.
dat vond ik wel een mooie uitspraak

Witje

Nicky Lohs

Nicky Lohs

14-03-2013 om 12:35

Vrolijk

Volgens mij is hij erg blij om paus te zijn. Jammer dat hij wel bekend staat als conservatief, gemiste kans. Al denk ik dat je wel conservatief móet zijn om überhaupt kardinaal te worden.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2013 om 12:59

Blije paus

Dat zou leuk zijn als hij er blij om is Mijn eerste indruk is dat het een heel erg menselijke paus is. Het zal mij benieuwen hoe dat tot uiting gaat komen.
Ik zat ook na te denken over die toevoeging van 'conservatief', maar is het inderdaad mogelijk om kardinaal te worden als je voor abortus, homo-huwelijk en dergelijke bent? Dat lijkt mij niet. Kun je wel homo-dominee zijn in een gereformeerde kerk? Ik betwijfel het. Terwijl er wel ruimte is om homo-bisschop te zijn, volgens mij. Zolang je het maar niet praktiseert.
Mijn achtergrond is overigens gereformeerd en niet katholiek

Hanny61

Hanny61

14-03-2013 om 13:08

Conservatief

Ik las ergens dat de nieuwe paus homoseksualiteit afkeurt, zoals in de bijbel staat, maar dat medemenselijkheid belangrijker is. Ik hoop dat hij dit ook door gaat voeren op het gebied van anticonceptie, m.n. in de Derde Wereld, zodat aids daar minder kans heeft.
Zelf ben ik atheïst en houd ik me meestal niet bezig met de kerk en haar leiders. Helaas heeft de mening van de paus een grote impact op een enorme groep wereldburgers en daarom is het ook voor mij belangrijk om te weten wat voor paus er nu is.

Tijgeroog

Tijgeroog

14-03-2013 om 14:04

Conservatief?

Ik dacht dat deze paus als niet heel conservatief bekend staat. Wel tegen homoseksualiteit, abortus etc, maar zijn ze dat niet allemaal? En hij vindt dat je iig wel respect moet hebben voor homoseksuelen.

http://www.guardian.co.uk/world/interactive/2013/mar/12/choose-your-own-pope-pontifficator#jorge_mario_bergoglio

Maylise

Maylise

14-03-2013 om 15:01

Verrassend

Een Jezuit als Paus, dat had ik inderdaad niet verwacht. Dat gaat nog wat worden met zo'n eigenwijs type in het Vaticaan

Ik vind hem erg ontwapened en vriendelijk overkomen.
Ik hoop dat zijn positie als relatieve buitenstaander gekoppeld met zijn eigengereidheid er voor zorgt dat hij de Curie kan hervormeren en onder controle kan houden.

Verder zal hij hopelijk zich net als zijn voorgangers inzetten voor vrede, recht en de heiligheid van het leven.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2013 om 16:52

Weer gekozen voor oudere kardinaal

Er is weer gekozen voor een man die al ouder is en naar verwachting niet veel langer dan 10 jaar paus zal kunnen zijn. Mogelijk een bewuste keus, zo begrijp ik, omdat het niet wenselijk zou zijn dat we weer met een paus te maken krijgen die 30 jaar lang of meer op die stoel zit. Op zich begrijp ik dat, maar als het niet wenselijk is dat het pauselijke ambt voor het leven is, waarom zijn ze dan niet gewoon eerlijk, we willen je maar voor 10 jaar (of minder), en maken ze er een tijdelijke functie van? We hebben aan de vorige paus gezien dat niet iedere paus ambieert om in het harnas te sterven, dus is die levenslange benoeming realistisch?

Tonny

Tonny

14-03-2013 om 17:04

Verwachtingen

Ik vind het bijzonder dat hij niet hoog op de lijstjes stond en tot veler verrassing gekozen werd, zo zie je maar dat polls niet meer zijn dan polls
De naam die hij aangenomen heeft is veelzeggend. Het ontroerde me dat hij na zijn vriendelijke italiaanse groet alle aanwezigen allereerst vroeg om in stilte om een zegen voor hem te bidden. Er is zoveel gaande in de kerk waarvan hij tot leider geroepen is, hij zal veel wijsheid nodig hebben.

Dat hij niet progressief is, tja, ik denk dat iedereen die enorme veranderingen in r.k. kerkelijke opvattingen heeft teveel verwacht, zo gaat dat nu eenmaal niet, althans voorlopig niet. Maar dat hij medemenselijkheid en soberheid, broederschap, begrip, dat soort begrippen voorop lijkt te zetten vind ik inspirerend.

Ben overigens protestant.

P

P

14-03-2013 om 17:25

Tonny

Ik begreep dat als je de vorige keer de overduidelijke tweede was dat je dan heel weinig kans hebt om de keer daarna in de top te komen. Ik denk dat dat de reden was waarom niemand rekening met hem gehouden heeft.

Kaaskopje

Je vraagt je af: "Kun je wel homo-dominee zijn in een gereformeerde kerk? Ik betwijfel het."
In veel kerken wel, de meeste "gewoon gereformeerden" zijn opgegaan in de PKN en daar kan het vaak wel, maar soms ook niet. Of het kan wel, maar er is veel tumult in de gemeente, dat kan ook. Ik ken positieve en negatieve verhalen.

En over de paus

Ik vind hem verrassend, vind het - zonder ik dat goed kan uitleggen - geweldig dat hij niet Europees is, hij lachte en begroette het volk op een "gewone" manier, hij lijkt mij een eenvoudige man (zo was zijn presentatie tenminste) en zijn naan zegt dat ook een beetje. Dat spreekt mij erg aan (hoewel het idee van een paus op zich mij niet aanspreekt, ben protestant). Een man wat meer voor het volk misschien. Een man net even wat minder rechtlijnig hoop en verwacht ik.
Tja, ik ben wel positief.

Homoseksuele kardinalen

Kaaskopje, van een kardinaal weet ik het niet, maar in elk geval was er wel een Nederlandse bisschop (Bär meen ik) die openlijk homoseksueel was en dit ook verdedigde. Hij is weliswaar uit zijn ambt geknikkerd of is met zachte dwang ervan overtuigd ontslag te nemen, maar toch...
En niet-openlijk zullen er heus wel kardinalen homoseksueel zijn.
n@nny

Nou...

Nanny, ik kan me van Bär nou niet herinneren dat die openlijk homoseksueel was. Hij had het er nooit over, en op enig moment kwamen er berichten als zou hij homoseksueel zijn. Ik weet eigenlijk niet eens of hij dat ooit heeft erkend, wat ik me ervan meen te herinneren was dat er meer een soort verontwaardiging was over de boodschapper, in de trant van 'val die man toch niet lastig'. Terecht, op zich, informatie daarover is hooguit interessant als iemand altijd tegen homo's heeft lopen fulmineren, dan is het wel pikant te weten dat hij het zelf is. Anders gaat het niemand aan.

Bodar is de enige die mij te binnen schiet als het over openlijk homoseksuele geestelijken gaat. Maar goed, zo goed hou ik dat allemaal ook niet bij.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

15-03-2013 om 23:21

Dus

misschien kun je stellen dat het in zowel katholieke als protestantse kringen niet wenselijk is om te leven naar je aard als je dominee, pastor, of bisschop en homofiel bent. Een katholieke geestelijke heeft geen seks. (nou ja... dat is de bedoeling) Ik kan mij daarom voorstellen dat het in de katholieke kerk iets makkelijker onder de mantel der liefde geveegd kan worden dan binnen protestantse kerken.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-03-2013 om 09:30

Kaaskopje

De vader een vriend is dominee, en homoseksueel. En was er laatst niet een domineemoord, waarbij ene mannelijke dominee de andere mannelijke dominee, zijn levenspartner, vermoord had?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.