Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Yes! wij hebben een herman in huis!

Brings back memories... Daarnet kwam een vriendinnetje van dochter een Herman (voor degenen die de term niet kennen: dat is een kettingbrief in de vorm van een cake) brengen. Ik ben helemaal blij, want al jaren was ik jaloers op alle medeforummers die Hermans kregen. Jummie, over 10 dagen kunnen we bakken!
Engeltje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gefeliciteerd

Ondanks dat ik toch luid en duidelijk aan mijn omgeving kenbaar heb gemaakt dat ik niet van Herman hou, kreeg ik laatst toch een plastic koffiebekertje met Hermanprut in mijn handen geduwd. Ik zette het even in het raamkozijn en na een uur kon ik die kleverige drab van de vensterbank vegen. Man, wat rijst dat spul snel als het zonnetje er even op staat!

Nou, gelukkig vind jij Herman wel leuk, veel plezier er mee. En doe dat spul in een ruime kom, waar het goed de ruimte heeft om te rijzen.

skik

Mussie

Mussie

19-12-2012 om 13:45

Nog nooit gehad

Ik voel me een soort outcast, ik heb het nog nooit gehad. Terwijl het me best leuk lijkt. Alhoewel dat verhaal van skik niet echt aanlokkelijk klinkt.

Nyntje

Nyntje

20-12-2012 om 11:40

Vind t ook niets

Heb m in de zomer ook gekregen, bah. Zo'n drapje wat dan in je keuken op het aanrecht staat weg te smoren. En stinken. Bleh
1 keer per dag doorroeren.
Ik heb m na 3 dagen weggekelderd. Kan nooit gezond voor je zijn hoor. Wil je dit nog opeten na een week bereiding?

Heerlijk!

Geniet ervan! Wij hebben hem 2 rondes gehouden (dus 2x gebakken in verschillende variaties) en het is erg lekker. Kinderen vonden het ook heel leuk trouwens om zo'n beslag in huis te hebben en te 'verzorgen'.
Er is overigens niets ongezond aan. Mijn tip is wel om Herman alleen weg te geven aan mensen die hem graag willen (vooraf even vragen, niet iemand mee verrassen) want er blijken toch altijd van die smetvrezige uberhygienische neus-op-halers die het 'vies' vinden te zijn. Raar maar waar...

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

20-12-2012 om 16:04

Ik heb twee startersrecepten...

Ooit een Herman gehad, eeuwen geleden. En ik wil er alweer een tijdje één, maar ben er nooit aan toe gekomen. Misschien nu een leuk idee om het alsnog te gaan doen?
Ik heb twee recepten die eigenlijk op hetzelfde neerkomen, die zal ik hieronder plaatsen.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

20-12-2012 om 16:05

De eerste

Vriendschapsbrood of 'Herman' (Amish)

Menugang: -
Keuken: Amerika (VS)
Soort: -
Type: Brood, Pizza
Bron:
Kenmerken:

* Ingrediënten
suiker
water
gist
bloem

Een Amerikaans/Canadees kopje is een maatbekertje dat gelijk staat aan 16 eetlepels of bijna 230 ml.

* Bereiding
Het Vriendschaps brood of te wel "Herman" wordt hier (in Amerika) meestal "Amish Friendship Bread or Cake" genoemd. Het schijnt origineel van de Amish te komen.
Bedenk wel, dat je absoluut geen metaal mag gebruiken, net als "sourdough" (desem deeg) dus glas of stevig plastic en roeren met een houten lepel (ik gebruik vaak Chinese eetstokjes) en een glazen kom.

1e DAG: 1 theelepel suiker, 2 kopjes warm water, 1 zakje gist, 2 kopjes bloem. Suiker oplossen in 1/2 kopje van het warme water. Strooi gist erbij, laat 10 minuten staan. Roer de rest van het warme water erbij en de bloem. Klop totdat het een glad beslag is. Goed afdekken met plastic folie. Laat rusten op kamertemperatuur tot de volgende dag.
2e DAG: Voeg toe: 1 kopje bloem, 1 kopje melk en 1/2 kopje suiker. Losjes bedekken en in de koelkast zetten.
3e DAG: Alleen roeren, terug in de koelkast.
4e DAG: Alleen roeren, terug in de koelkast.
5e DAG: Voeg toe: 1 kopje bloem, 1 kopje melk, 1/2 kopje suiker. Terug in de koelkast.
6e - 10e DAG: elke dag 1 keer roeren en terug in de koelkast zetten. Na de 10e dag is het brood klaar om gebakken te worden, gebruik daarvoor 1 cup en bak op 175 graden (ca.40-50 minuten).

WAT DOE JE MET HERMAN: 1 kopje aan een vriend(in) geven met het recept erbij. Als je zelf nog 1 kopje over hebt dan begin je weer met 'voeren' vanaf dag 2. Zolang je iemand in je vriendenkring hebt die nog 1 kopje over heeft, dan kan er altijd weer een nieuw beslag worden gestart.

---------------------------------------------------------

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

20-12-2012 om 16:06

De tweede

Vriendschapsbrood, of Amish Friendship Bread

Menugang: -
Keuken: Amerika (VS)
Soort: -
Type: Brood, Pizza
Bron:
Kenmerken:

* Ingrediënten
melk
meel
suiker

* Bereiding
Vriendschapsbrood, of Amish Friendship Bread, is gebaseerd op zuurdesemdeeg uit de Amish-keuken (Amish is een erg besloten gemeenschap in de Verenigde Staten, die nog volgens oude tradities leeft). Het deeg is zoeter dan traditioneel zuurdesem. Het 'Vriendschap'-deel is afkomstig van het feit dat het startdeeg groeit, als je wat startdeeg gebruikt om te gaan bakken, kan je een extra portie weggeven aan een vriend. Natuurlijk kan je ook een brood weggeven!
Vergeet je vriend(in) niet om instructies mee te geven!

TIPS:
Bewaar het startdeeg in glas of aardewerk. Het startdeeg kan absoluut niet tegen metaal, let daar ook op als je het roert!
Je kan het ook in een plastic afsluitbaar zakje in een bak bewaren, maar sluit het zakje niet helemaal af, want door het gisten kan het zakje openspringen.
Het startdeeg wordt op kamertemperatuur bewaard. Sluit het niet volledig af! Gewoon een laagje plastic er losjes over, en zet het in een hoekje van, bijvoorbeeld, het aanrecht.
In de zomer kan je het bij warm weer beter in de koelkast bewaren en voor gebruik op kamertemperatuur brengen. Blijf wel volgens schema roeren en voeden!
Het startdeeg kan in een plastic zakje 6-8 weken worden ingevroeren. Doe dat, als je denkt dat je de komende maand (of langer) niet aan bakken toekomt. Voed het deeg niet voor je het invriest, doe dan pas na ontdooien, en bak pas enkele dagen later wanneer het gistingsproces weer op gang is gekomen.
Maak je geen zorgen als er na het voeden klontjes zijn, door het gisten verdwijnen die vanzelf.

STARTDEEG:
DAG 1: meng een kopje melk, een kopje meel en een kopje suiker in een glazen of aardenwerken schaal of pot. Gebruik een houten lepel om te mengen. Bedek losjes met plastic en laat op het aanrecht staan.
DAG 2-5: laat staan om te bubbelen!
DAG 6: 1x doorroeren.
DAG 7: voed het startdeeg met 1 kopje suiker, 1 kopje meel en een kopje melk. Eerst deze ingrediënten door elkaar roeren alvorens bij het deeg te doen!
DAG 8-9: elke dag een keertje doorroeren.
DAG 10: voed het deeg met 1 kopje suiker, 1 kopje meel en een kopje melk. Eerst deze ingrediënten door elkaar roeren alvorens bij het deeg te doen!
Vanaf dag 10 kan je een kopje startdeeg gebruikken om te bakken. Onderhoudt de rest van het deeg.

ONDERHOUDEN VAN HET DEEG:
Als je deeg bak-klaar is (vanaf de 10e dag), neem dan weg wat je nodig hebt om te bakken en haal 1 kopje deeg eruit om aan een vriend te geven. Laat de rest van het deeg staan en bedek losjes met plastic.
Roer het elke dag een keer door en voer het elke 5e dag met een kopje bloem, een kopje melk en een kopje suiker, dat van tevoren met elkaar gemixt is. Mocht je een dagje niet aan voeden toekomen, dan is dat niet erg, maar zorg er wel voor elke dag even te roeren!
Je kan nu elke dag wat startdeeg gebruiken om te bakken of om weg te geven, laat wel wat achter en voed dat elke 5e dag. Door telkens te bakken en/of weg te geven ververs je het deeg automatisch.
Elke 30e dag moet je het deeg verhuizen naar een ander bakje en het gebruikte bakje goed schoonmaken, voordat je het deeg erin terug doet. Als je plastic zakjes gebruikt, gebruik dan elke 30e dag een nieuw zakje.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

20-12-2012 om 16:07

Deze hoort nog bij 2e recept

FRIENDSHIP BREAD
Doe een kop startdeeg in een grote schaal.
Voeg toe 3/4 kopje olie en 3 eieren en mix goed.
Voeg toe:
2 kopjes bloem
1-1.5 theelepel bakpoeder
1/2 theelepel zout
1 a 2 theelepels kaneel
Mix het en doe in 2 ingevette, met kaneelsuiker bestrooide bakblikken. Strooi kaneelsuiker over de bovenkant.
Bak 40-50 minuten op 350F of 175 Celcius (ALS DIT NIET GOED IS OMGEREKEND, LAAT ME EVEN WETEN!)
Je kan er ook nog 1 tot 1.5 kopje fruit en/of noten bijdoen en wat vanille.

Nog even een geheugensteuntje voor het deeg te starten
DAG 1 Mix de ingrediënten
DAG 2 laat staan
DAG 3 laat staan
DAG 4 laat staan
DAG 5 laat staan
DAG 6 roer 1x
DAG 7 voeden
DAG 8 roer 1x
DAG 9 roer 1x
DAG 10 voeden
BAK-KLAAR!
ZIE 'ONDERHOUDEN VAN HET DEEG'

-------------------------------------------------------------------------

Mussie

Mussie

21-12-2012 om 16:01

Geweldig

Geweldig die recepten! Maar toch wat veel werk nu in de kerstdrukte. Ik ga ze bewaren voor een wat rustigere tijd. Alhoewel de lol natuurlijk ook is dat je het krijgt, maar ja.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.