Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Manon Bleijenberg.

Manon Bleijenberg.

01-03-2009 om 19:00

Zelfvertrouwen

Ik kamp al een hele tijd met problemen op het gebied van vertrouwen in andere mensen hebben en ik heb heel veel last van negatieve gedachten over allerlei zaken. Mijn man kwam met de theorie dat ik te weinig zelfvertrouwen heb en een heel negatief zelfbeeld. Daar gaan we het volgende week op de Riagg over hebben want ik vind het heel aannemelijk klinken. Maar ik ben ook al een beetje aan het zoeken wat ik zelf kan doen. Hoe kan ik mijn zelfvertrouwen verbeteren en mijn zelfbeeld wat opkrikken? Ik had zelf al eens gedacht aan lijstje maken met positieve dingen over mijn leven maar dat is niet zo makkelijk. Bij elk positief ding weet ik wel iets negatiefs te bedenken. Voorbeeldje: We hebben een geweldig huis waar ik me lekker voel < ---> er moet nog veel aan het huis gebeuren qua klussen, we hebben een giga hypotheek er op en ik moet hoognodig weer eens poetsen. Zo krijg ik natuurlijk nooit een positief lijstje want bij alles is wel iets negatiefs te bedenken. Iemand een idee hoe je dit aan kunt pakken?
Bedankt en groetjes,
Manon

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MaximeM

MaximeM

01-03-2009 om 19:20

Goed idee

Hoi,

Ik denk dat het al een goed idee is om bij het Riagg te gaan praten, of je belt zelf een therapeut(e) bij jou in de buurt waar je een aantal sessies kan doen. Meestal is de eerste keer het engste (want hoe begin je met het vertellen van je 'probleem') De keren erop gaan al prettiger want de therapeut weet het verhaal al en samen kan je soms heel veel dingen bereiken. Ik ben ook voor o.a. zelfvertouwen problemen (altijd was ik bezig met "wat zal een ander hier wel niet van denken") en ik heb er heel veel aan gehad. Vond de therapie op een gegeven moment zelfs leuk en erg boeiend. Check wel even bij je verzekering wat je allemaal kan doen wat binnen je verzekering valt, want anders zou het een dure kostenpost kunnen worden.

Maxime

margje van dijk

margje van dijk

01-03-2009 om 19:56

Nou kijk

Dat je telkens iets negatiefs bedenkt als je iets postiefs hebt bedacht, dat is nu juist wat je moet leren scheiden.

Want dat negatieve geluid doe je zelf. Bij alles wat positief is bedenk jij (of: jouw 'kritische stem') onmiddellijk een tegenvoorbeeld wat negatief is. En jouw 'kritische stem' is net zo intelligent als jij, dus je kunt nog zo origineel op de proppen komen met je positiviteit, er zal toch weer net zoiets negatiefs tegenover staan omdat jij het zelf bent die ook dat erbij verzint.

Dus wat je moet leren is dat positieve en dat negatieve uit elkaar te rafelen. Denk positief en sta niet toe dat dat negatieve tegengeluid er komt. Om te beginnen kun je leren het negatieve geluid als zodanig te herkennen: leg een lijstje aan met positieve dingen, en zet pal daarnaast wat je 'kritische stem' daar tegenin brengt.

Als je hem eenmaal herkent, kun je er dus alert op zijn. O nee, daar heb je hem weer (de kritische stem). En dan moet je leren inzien dat die kritische stem niet bij je hoort, dat je die niet wilt hebben. Die is alleen maar slecht voor je.

De volgende stap is dat je leert wat je terug kunt zeggen tegen dat negatieve geluid. Want hij blijft natuurlijk op de proppen komen. En je bent intelligent genoeg om te bedenken wat je terug kunt zeggen.

Op die manier kun je langzaamaan proberen te zorgen dat de kritische stem geen macht meer over je heeft.

Succes, Margje (van de koude grond)

Hoi hoi

Bekend probleem, ik heb er zelf ook al heel lang last van en sinds kort besloten hier wat aan te gaan doen! Ik ben bij een psycholoog terecht gekomen en we gaan voor de Cognitieve Therapie. Moet je maar eens op googelen, klinkt alsof dat heel goed moet gaan werken. Ben nog maar net begonnen, dus echte resultaten kan ik je nog niet meegeven. Merk wel dat er nu na 3 sessies een verandering in mijn gedachtenpatroon heel voorzichtig zichtbaar wordt.
Succes!

Manon Bleijenberg.

Manon Bleijenberg.

03-03-2009 om 21:19

Besluit

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga morgen op mijn gemakje eens een lijst maken en mijn negatieve punten eens goed op waarheid bekijken.
Verder ben ik vanmiddag bij de riagg geweest en heb dit besproken. Over 2 weken heb ik weer een afspraak en dan komt ze met een plan van aanpak en maken we een begin. Ik voel me positief hierover al zie ik er ook tegen op. De therapeute had daar een goede uitspraak over. Al die negatieve gedachten over mezelf moet je zien als een ouwe jas die comfortabel zit. En het gaat moeite kosten om die jas uit te trekken en te wennnen aan een andere. Klinkt wel logisch, als je 40 jaar op een bepaalde manier denkt dan is verandering heel moeilijk. Maar we gaan er voor
Ik hoef trouwens niks uit te leggen bij de riagg, ik kom er al bijna 2 jaar. Heb een doorlopend abonnement en gelukkig hoef ik er niks zelf aan te betalen. Ik kwam er omdat ik weer bijna overspannen was en dik anderhalf jaar later heb ik ADD, Asperger en nu nog een laag zelfbeeld. Het duurt lang maar uiteindelijk komen we ergens. Ik weet alleen niet waar
Bedankt in ieder geval voor het meedenken.
Groetjes,
Manon

groene specht

groene specht

04-03-2009 om 15:55

Abonnement op riagg?

Oei, als je al een tijd bij het riagg loopt en ook nog eens met zulke uiteenlopende diagnoses bent gekonfronteerd, weet ik nog niet of je daar wel zo goed geholpen wordt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.