Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Zo gek op mijn stad, hebben jullie dat ook?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kiki

Kiki

24-03-2011 om 20:42

Maar tirza

(Hoe doet iedereen dat poppetje toch, het blijft bij mij gewoon een puntje en een haakje)

Ik heb de twee slimste zonen van de wereld, die van mij gaan nobelprijzen winnen, wereldvrede regelen, schatrijk worden en het dan aan de armen geven (en aan hun moeder) een geneesmiddel voor alle akelige ziekten uitvinden, buitenaards leven ontdekken en hebben dan ook nog de tijd om bij hun moeder op de koffie te komen.

En nu weer serieus. Fiorucci, ik ben iets meer ambitieus dan dat, maar ook mijn kinderen zullen gewoon leuk moeten omgaan met anderen, dat vind ik alleen geen ideaal. Dat is logisch

Manda Rijn

Manda Rijn

24-03-2011 om 20:49 Topicstarter

Tja maar berber

ik zie het niet als mijn roeping hier iemand aangenaam te verrassen met een bij haar verwachte of passende toon. Kom zeg, niet zo suf en dus hoor.

Manda Rijn

Manda Rijn

24-03-2011 om 20:51 Topicstarter

En om het nog verwarrender te maken

ik hoop dat vroeg of laat die dochters tegen mij zeggen 'fuck you, bemoei je er niet mee, dit is mijn leven en dat richt ik in zoals mij zint'. Mijn zegen hebben ze dan zeker

Ja heel lastig ben ik, nooit over de puberteit heen gegroeid zoals mijn vriendin zegt.

Maylise

Maylise

24-03-2011 om 20:53

Advies

Het is vooral het woord teleurstelling wat ik niet zo goed kan plaatsen als het gaat om schooladvies. Ik weet niet of ik goed duidelijk kan maken wat ik bedoel maar teleurstelling is voor mij een hele plotselinge emotie. Iets gaat heel anders dan verwacht en dus teleurstelling.
Dat kan ik niet zo rijmen met een schooladvies. Als het goed is komt dat niet onverwacht uit de lucht vallen maar weet je al een paar jaar hoe het ongeveer uit zal vallen. Het is dus niet onverwacht.
Daarnaast is teleurstelling voor mij een emotie van onmacht; Dat rijm ik ook al niet met schooladvies want je hebt dus al die jaren om er nog heel wat aan te sleutelen. Als ouder heb je echt wel invloed op dat advies.

Bij een heel laag advies zie je dat vast al jaren van te voren aankomen en als het kind dan gewoon niet beter kan dan is het ook niet echt een teleurstelling want het ligt in de lijn der verwachting.

Bijvoorbeeld een van mijn schoonzussen heeft een gehandicapt kindje. Zij zal helemaal niet teleurgesteld zijn als hij op een heel laag schooltype terechtkomt want dat ligt in de lijn der verwachting. Je kan nu eenmaal geen ijzer met je handen breken. Haar kind is nu eenmaal wie hij is en dat is mooi zo. Hij is wie hij moet zijn.

Bij teleurstelling denk ik aan ouders die geen idee hebben wat het niveau van hun kind is en dan voor hun gevoel opeens een laag advies krijgen. Echter als je boel in de gaten houdt dan zie je het van te voren al wel aankomen en dan kan je er op anticiperen of er wat aan doen.

Manda Rijn

Manda Rijn

24-03-2011 om 20:58 Topicstarter

Eens met maylise

en dat trek ik even door. Als jouw kind talenten heeft, ergens heel goed in is en daar enorme lol in heeft dan zou ik dat als ouder dus doodzonde vinden als dat niet verder ontwikkeld wordt omdat mevrouw (ik heb alleen dochters) liever putjesschepper wordt of op de bank zit haar tijd zit te verdoen met het kijken naar achterlijke soaps.

Hoe vaak hoor ik niet van ouders om mij heen zoiets als "hij kan het wel, hersenen genoeg maar hij doet er niets mee". Nou dat bedoel ik dus. Dat zijn echt niet alleen van die zogenaamde 'ambitiefreaks' (echt, hier in mijn omgeving wordt zo anders gesproken) zoals ik.

En als je kind vmbo of welk ander lager dan verwacht schooladvies krijgt en je daar teleurgesteld over bent dan snap ik dat ook niet zo heel goed, dat komt toch indd niet uit de lucht vallen zomaar opeens. Of er moet echt iets mis zijn met de school of andere omstandigheden.

Anderszijds kan ik mij heel goed de vreugde voorstellen als je 'beperkte' kind een vaste baan als plantsoenmederwerker krijgt.

Manda Rijn

Manda Rijn

24-03-2011 om 21:00 Topicstarter

Gewetensvraag voor liora

ben jij zo blij met wat je bereikt hebt ?

Ik ben momenteel steeds beter in staat te genieten van wat ik heb en bereikt heb, ben ook trots op de dingen die ik heb moeten doen en laten om hier te komen. En ik vind het een heerlijk gevoel dat er nog zoveel kansen zijn in mijn leven om verder te ontwikkelen. Dus ja, als ik nu dood ga dan kan ik wel zeggen dat ik geleefd heb en een heerlijk leven heb opgebouwd.

Maylise

Maylise

24-03-2011 om 21:01

Verwachtingen

Natuurlijk spelen mijn eigen verwachtingen wel mee. Ik heb gestudeerd en ben dol op studeren. Hoe kan je nu niet willen studeren? of willen reizen? Of in het buitenland willen wonen? Of niet heel veel kinderen willen? Dat zijn toch allemaal zulke leuke dingen. Dat zou echt iedereen moeten doen Alleen dat is dus echt mijn eigen wensen projecteren op anderen. Ik vind dit leuk dus jij moet het ook leuk vinden. Zo werkt het dus niet. Mijn oudste kinderen maken soms andere keuzes dan ik zou doen maar dat is niet persé een teleurstelling. Het is anders en soms moeilijker te volgen maar niet een teleurstelling.

Daarnaast heb ik heus wel verwachtingen, namelijk goed hun best doen op school en sociaal zijn tegen anderen maar dat hoort er gewoon bij. Dat is net zo standaard als tanden poetsen, eten en ademhalen. Dat is ook geen verwachting voor de toekomst maar een verwachting voor hoe ze zich nu gedragen.

Maylise

Maylise

24-03-2011 om 21:06

Manda

Gebruik maken van je talenten is inderdaad wel iets wat ik ook belangrijk vindt. Misschien wel heel calvinistisch ergens. ik zou het ook wel zonde vinden als ze niet gebruik zouden maken van de mogelijkheden die ze hebben in het leven. Dat kan uiteraard wel in verschillende vormen, ook op een "saaie" en "duffe" manier.

Krin

Krin

24-03-2011 om 21:11

Manda vs chippie

Geinig. Als je bij Manda het tjakka-knopje wat lager draait, krijgt je Chippies verhaal. In essentie komen die twee best overeen, alleen bij Chippie begin ik instemmend te knikken, en bij Manda ga ik hyperventileren.
Voor mezelf: ik was gezegend met een vader (en moeder) die hardop zeiden dat ze niets verwachtten, alleen nieuwsgierig waren naar hoe we zouden uitpakken. Naar zoiets streef ik ook. En bij de idealen die ik voor mijn kind koester, zit bewuste keuzes maken in de top vijf. En dan beschouw ik niet-kiezen niet als bewust kiezen, trouwens. Maar bewust gaan putjes scheppen (al is het maar omdat je dan af en toe een gratis euro vindt (ja, ik ken mijn DD-klassiekers)) vind ik prima. Als ik er nog maar een geanimeerd gesprek over boeken mee kan voeren op verjaardagen, dat vereiste blijft overeind. Zo niet, dan volgt alsnog onterving.

Chippie

Chippie

24-03-2011 om 21:18

Manda

´Ik ben momenteel steeds beter in staat te genieten van wat ik heb en bereikt heb, ben ook trots op de dingen die ik heb moeten doen en laten om hier te komen. En ik vind het een heerlijk gevoel dat er nog zoveel kansen zijn in mijn leven om verder te ontwikkelen. Dus ja, als ik nu dood ga dan kan ik wel zeggen dat ik geleefd heb en een heerlijk leven heb opgebouwd.´

Wie je bent is niet afhankelijk van wat je hebt of doet (of hebt gedaan)! Een gezegde van een psycholoog welke ik altijd heb onthouden. En vaak moet ik daaraan denken in je postings. En ik vraag me dan ook wel af of je emotionele instabiliteit daar niet uit voort komt of wordt getriggerd. Het kan altijd beter, sneller, hoger, interessanter, mooier. Als dat je insteek is dan lijkt me dat heel erg lastig. Dan is het nooit genoeg. En dan kom je er achter dat dat wat je bereikt hebt eigenlijk maar een suf baantje is en dan moet je weer: beter, sneller, hoger, interessanter, mooier...

Manda Rijn

Manda Rijn

24-03-2011 om 21:21 Topicstarter

Krin

hmm, ik vrees dat je gelijk hebt. Ik kan mij eigenlijk ook wel erg vinden in Chippies verhaal incluis het respect voor een ieder die werkt en vooral je helpt in het dagelijks leven.

En om verder te gaan op de eo gladjakker manier: ik WIL ook dat ze beseffen hoeveel meer ze hebben dan het gros van de wereld.

Ik zou eigenlijk erg teleurgesteld zijn als mijn kinderen krenterige knieperds of heel rechts liberaal worden.

Yta Chalne

Yta Chalne

24-03-2011 om 21:25

Groter

Wat mij opvalt als je groter wordende kinderen hebt is, dat je als ouder beter in staat bent om ze als zelfstandige mensen te zien, die los staan van jou en (dus) hun eigen plan trekken. Mijn oudste is eigenlijk wel zo'n beetje 'af', die heeft een plan en voert het uit, komt overal, is altijd bezig. Zij maakt haar eigen keuzes en mijn verwachtingen en spelen daar hoegenaamd geen rol (meer) in. Zo hoort dat. Mijn eigen ambities mag ik verder zelf uitwerken en voorleven, dat kan niet via je kinderen.

Overigens, als mijn kleine jongetje (jongste is nu 5) later stucadoor wil worden (ik noem maar wat) vind ik dat zeker wel prima. Ook als hij genoeg hersens heeft voor rocket science. Ik zorg dat hij alle kansen krijgt, maar hij kiest. Net als ik gedaan heb w.b. mijn leven.

Manda Rijn

Manda Rijn

24-03-2011 om 21:27 Topicstarter

Ja chippie

dat is wat inderdaad. Als je geluk van externe dingen afhangt ben je dus nooit gelukkig of maar heel kort.

Ach ja. Nou is het ook zo dat een ander wijs chinees gezegde luidt "iets te doen hebben, iemand lief hebben en iets om naar uit te kijken hebben".

Joh ik weet het niet, vind het wel ontroerend (of schokkend ??) dat er iemand op oo rondloopt die vaak aan mijn emotionele instabiliteit denkt, ik denk daar namelijk ook best vaak aan. Maar ik vind het ook wel fijn dat ik mezelf mag zijn, want een volmaakt uitgebalanceerde zen boeddhist op een stoffig rieten matje wordt ik toch nooit en thank god hoeft dat ook niet. Maar iets meer balans, ja daar kan ik het nut wel van in zien. Misschien als ik 80 ben en in het ook huis zit met Biene, te dromen over de jackpot die we vast nog gaan winnen.

Manda Rijn

Manda Rijn

24-03-2011 om 21:28 Topicstarter

Oo huis

en niet het ook huis. Al hoewel ook OOK, best ook een keer gezegd mag worden in deze.

liora

liora

24-03-2011 om 21:34

Manda

Ja Manda, ik ben zeer trots op bepaalde aspecten van mijn leven. En dat zijn vooral een aantal waarden, bijvoorbeeld balans, zelfstandigheid, kracht.

Ik vind het trouwens wel dubbel on te willen dat je dochters zich optimaal ontwikkelen en alles eruit halen wat erin zit, om dan zelf op je 35e te zeggen dat je het zo leuk vindt dat er nog zoveel te ontwikkelen valt.

Maar serieus: misschien projecteer je wel wat eigen onvervulde ambities op je dochters, dat kan toch?

Liora

Manda Rijn

Manda Rijn

24-03-2011 om 21:34 Topicstarter

Oh en iedereen hartelijk dank

ik kom mijn week zo goed door hier, het is bijna jammer dat ik straks beter ben en weer aan de slag moet !! Heerlijk, dit is zoveel leuker dan tv.

ja geheel ot en meta inderdaad inderdaad.

Chippie

Chippie

24-03-2011 om 21:37

Manda

'Joh ik weet het niet, vind het wel ontroerend (of schokkend ??) dat er iemand op oo rondloopt die vaak aan mijn emotionele instabiliteit denkt'

Sommige mensen hebben een laatje in mijn hoofd (vraag Pelle maar). Ik zie wel veel overeenkomsten tussen ons, maar daarom ook de verschillen, denk ik.

Mooi Chinees gezegde, daar sluit ik me helemaal bij aan. 'Iets naar uit te kijken'.. ja, ik ben ook altijd bezig met uitkijken naar iets maar je moet je geluk er niet van af laten hangen.

Manda Rijn

Manda Rijn

24-03-2011 om 21:38 Topicstarter

Tuurlijk liora

het is grotendeels projectie, mag ik, ze zijn nog maar 8 en 1, lol. Genoeg jaren nog om alles helemaal bij te stellen dus do not worry.

Nou zei mijn oudste laatst, "ik ga werken en mijn man kookt en jij past op mijn kindjes en met mandarijntje ga ik dan lekker lunchen tussen de middag".

Maria

Maria

24-03-2011 om 21:38

Maar manda

Denk je niet dat kinderen juist erg gelukkig worden van gaan doen wat hun moeder niet wil dat ze doen? Ik zou UPH (uit pure hufterigheid) ook een luie bankhanger op mijn 14e worden (of juist later omdat het thuis niet mag)van al dat ambitieuze gedoe van mijn moeder. Mijn ouders hadden erg weinig ambitie voor mij (wilden altijd een zo laag mogelijke schoolkeuze) daarom heb ik juist veel talenten ontwikkeld waar zij geen idee van hadden. En, heel belangrijk, op mijn manier.
Maria

Manda Rijn

Manda Rijn

24-03-2011 om 21:44 Topicstarter

Maria

ik zou ook nerveus worden van kinderen die zich niet verzetten, "moet jij je niet eens wat verzetten tegen papa en mij, dat kan toch niet zo met jou, hup wordt eens flink tegendraads, ga hangen op de bank, verzamel beertjes, stem vvd, doe eens gewoon wat vaker UPH".

Chippie

Chippie

24-03-2011 om 21:50

Maria

Ik kom uit een arbeidersgezin en kon als enige goed leren. Ben blij dat mijn moeder heeft gestimuleerd om wel naar VWO en Universiteit te gaan. Ik heb me daar echter nooit echt thuis gevoelt. Soort van minderwaardigheidsgevoel. Heb ook nu pas het gevoel te pakken van 'als iemand anders het kan, dan kan ik ook' ipv 'ik kan dat nooit'.
Dus ipv 'wij hebben als ouders weinig ambitie voor je' geef ik graag mee 'als je echt iets wilt, dan kan dat' (en ambitie van profvoetballer en astronaut-naar-Mars worden vanzelf enigszins aangepast).

Te weinig ambitie hebben voor je kind leidt mijn inziens ook tot minder zelfvertrouwen. En ja, dan is het laveren tussen te weinig ambitie en te veel ambitie (ook niet goed voor je zelfvertrouwen) meegeven.

Manda Rijn

Manda Rijn

24-03-2011 om 22:11 Topicstarter

Oh liora

ik heb indd nog een onvervulde ambitie, ik vind het positief dat ik op mijn 36e kan zeggen dat ik nog verder kan ontwikkelen. Misschien is het meer jouw oordeel over mijn wel of niet vervulde ambities, dat kan toch ?

En ik wil niet dat mijn kinderen mijn dromen verwezenlijken maar dat ze zelf dromen hebben en daar achter aan gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-03-2011 om 22:14

Verwachtingen

Ik wil ook niet dat mijn kinderen callcentermedewerkers worden, vakkenvullers worden, in de plantsoenendienst eindigen of straatveger worden. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar een ouder is die dat als ideaal heeft voor zijn/haar kind=== aldus Kiki.
Vakkenvuller zie ik als baan voor scholieren. Werken in de plantsoenendienst en straatveger als werk voor ongeschoolden of mensen met een arbeidsbeperking. Dus die banen zie ik inderdaad niet als ideaal voor een kind dat wel door kan leren en niet beperkt is door het een of ander. Callcenterwerk kan werk zijn waar mbo niveau voor nodig is, dus geen schande. Bovendien heb je er leidinggevenden nodig. Dat is géén minderwaardig werk. Maar waar gaat het nou eigenlijk écht om bij verwachtingsvolle ouders? Is een hoge opleiding een garantie voor een goed leven? In financiële zin maakt het wel uit. Hoe meer opleiding hoe meer kans op goedbetaald werk. En met meer opleiding ben je gewilder op de arbeidsmarkt. Voor mij is dat een reden om te willen dat ze een beroepsopleiding doen en afmaken. Voor de rest zullen ze hun leven zelf leuk moeten zien te maken en maakt het mij niet uit hoe klein of groot ze dat aan willen pakken. Je kunt er als ouders nog zoveel in willen stoppen, maar eenmaal zelfstandig kan het zomaar zijn dat ze al die toevoer van leuke dingen eruit gooien en er niets meer mee doen. Omdat ze dan kunnen doen waar ze zélf zin in hebben. Daarom mochten ze van ons zoveel mogelijk doen waar ze zelf zin in hebben, hoeven ze van mij niets te doen (wat vrijetijdsbesteding betreft) wat tegen hun zin is, en verwacht ik niets meer dan dat ze hun best doen op school en.. oh ja... dat ze zelf gaan werken als ze dingen willen die ze niet van ons krijgen.

Manda Rijn

Manda Rijn

24-03-2011 om 22:22 Topicstarter

Hmm kaaskopje

toch was jij degene die schoonmaakwerk "een hondenbaan" noemde, dat zou ik dus nooit zeggen omdat ik dat niet zo ervaar. Vakkenvullers zijn ook vaak volwassenen en en die mensen moeten dan ook nog in staat zijn een klant te woord te staan, als je een lbo niveau hebt dan is dat volgens mij helemaal geen slechte baan.

Maar ik ben het met je eens dat er verschil zit in callcenter werk. Ik had als callcenter werk het verkopen van krantenabonnementen en afspraken regelen voor hypotheekadviezen, nee niet iets waar ik van hoop dat mijn kinderen daar hun hele leven in werkzaam zijn.

Anderzijds, als je in de communicatie hoek van de dienstverlening wil werken dan kan je ook iets hogers ambieren en meer bereiken (ook fijn qua inhoud en inkomen).

Mary-Jane

Mary-Jane

24-03-2011 om 22:47

Grote kinderen, grote zorgen

Ik heb van de kinderen nooit verwachtingen gehad voor de toekomst, behalve dat ik hoopte dat ze "iets" zouden vinden om zich mee bezig te houden, passend bij hun niveau en talent. Zoon wil nu piloot worden bij de luchtmacht, past volkomen bij mijn bovenstaande verwachtingen, maar oh wat is dat moeilijk om te accepteren.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-03-2011 om 01:12

Hondenbaan

Manda, als ik werk ´een hondenbaan´ noem, bedoel ik dat niet denigrerend, maar als ´zwaar en vervelend werk´. Ik ben blij dat er mensen zijn die schoonmaakwerk willen doen, maar ik zou na een week overal pijn hebben vrees ik.
Doordat we momenteel met minder werk zitten moet ik ook wel eens iets doen waar ik weinig zin in heb, maar ik heb tenminste werk. Op mijn leeftijd kun je niet meer eventjes van baan veranderen. Ik heb nu een vast contract. Iets wat vrij zeldzaam lijkt te worden als ik om mij heen kijk. Voor jongeren ligt het toch anders. Daarvoor is elk stukje werkervaring nuttig en ze komen sneller aan de bak. Mijn ambitie bestaat momenteel uit het feit dat ik werk heb en dat wil behouden, omdat ik het mij niet kan permitteren mijn inkomen te verliezen.

Fiorucci

Fiorucci

25-03-2011 om 07:07

Manda en kiki

Ik vermeld toch nog even dat mijn zoon met mijn callcentre werk tegelijkertijd ook een mbo diploma haalt. En dat is mooi meegenomen als je toewerkt naar je eerste jaar HBO. Het staat leuk op je cv en samen met het TNT werk wat hij gedaan heeft van zijn 16e tot zijn 18e maakt het duidelijk dat hij niet te beroerd is om te werken.

Fiorucci

Fiorucci

25-03-2011 om 07:08

Mijn is zijn

Zijn callcentrewerk dus.

Fiorucci

Fiorucci

25-03-2011 om 07:10

Kiki

Je schrijft: mijn ambities zijn hoger. Tuurlijk zal ik blij zijn als mijn kinderen op hoog niveau kunnen studeren. Maar dat moet ook maar lukken! Niet elk kind is het gegeven zo hoog te scoren. Ik neem mijn kinderen zoals ze zijn, stiumleer en motiver waar ik kan, maar ZIJ moeten het doen, het is HUN leven.

Manda Rijn

Manda Rijn

25-03-2011 om 09:46 Topicstarter

Maar fio

dat hoef je toch niet te vermelden, hij werkt hartstikke hard en wat gaaf dat hij verder gaat met hbo ! Ik heb zo ontzettend veel baantjes gehad tijdens mijn voor en tijdens de studie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.