Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Teuntje

Teuntje

31-08-2018 om 12:11

Zomertijd rules?


Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2018 om 01:51

Pfff Triva

ik vroeg me al af waarom je er half 4 van maakte, maar was gunde jou het laatste woord.

Compromis

Doe mij maar zomertijd. Ik ben nu al weemoedig dat mijn buitensportseizoen op zijn einde loopt, als de wintertijd ingaat kunnen we niet meer 's avonds roeien en moeten we weer ogenschijnlijk eindeloos wachten tot het eind maart is. Je zou het net nog wat weken kunnen rekken als het altijd zomertijd is.

Maar kunnen we geen compromis sluiten en het hele jaar een half uurtje opschuiven, tussen zomer- en wintertijd in?

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-09-2018 om 11:04

Zomertijd!

Doe mij maar lekker lange zomeravonden.
Daarvoor breng ik graag de Kerstvakantie wat meer in het donker door.
Want waar even overheen gestapt wordt is dat die half 10 dus in een tijd van het jaar is dat veel mensen, en alle kinderen, vrij zijn. De zonsopgang verschuift vrij snel, dus het is echt niet zo dat we dan wekenlang de ochtend in het donker doorbrengen. En inderdaad, je krijgt er een lichtere avond en avondspits voor terug. Ik vind het toch ook best fijnom het eind van dag/begin van de avond niet in het donker door te brengen. Is ook voor kinderen die buitenspelen of sporten fijner.

Pirata

Pirata

01-09-2018 om 11:14

Eens met Skik

Gewoon de middenweg kiezen en een half uurtje opschuiven.

Kaplablokje

Kaplablokje

01-09-2018 om 11:29

Dat zie ik niet gebeuren

binnen de EU. Nederland, Belgie, Frankrijk, Spanje en Luxemburg zitten eigenlijk in de verkeerde tijdzone. Dat zal vermoedelijk wel zo blijven, want dat zal men wel handig vinden, omdat dan dezelfde tijd geldt als in Duitsland en vele andere landen. Compromis: handhaven van de verkeerde tijdzone voor eerstgenoemde landen en daarbinnen wintertijd voor alle landen. Of eerstgenoemde landen wat de tijdzone betreft laten aansluiten bij Portugal en Engeland en voor deze landen zomertijd hanteren, dat kan ook.

Triva

Triva

01-09-2018 om 12:17

Kapla

Ok dus je gaat uit van deze afbeelding en dan zeg je dat alles ten zuiden van Engeland mee moet gaan met de tijd van Portugal en Engeland. https://www.studioaardrijkskunde.nl/KB1/K01_01/index7.html

Als ik het goed begrijp moet in mijn schema de onderste acht regels allemaal 1 uur vroeger toch? Als dat zo is: welk probleem lossen we dan eigenlijk op? Bij een vaste zomertijd hebben we voortaan de zomerproblemen (te vroeg licht en 's avonds te vroeg donker) ipv de winterproblemen. Bij een vaste wintertijd hebben we extreme zomerproblemen en alleen een voordeeltje in de winter in de ochtend maar ook extreme winterproblemen in de middag dus dat is al helemaal uit den boze. Blijft staan dat we met de Engelse tijd én een vaste zomertijd nog steeds in de zomer veel te vroeg licht hebben en veel te vroeg donker. Ik vind dat echt een aderlating. Volgens mij moet je het gewoon houden zoals het is, het is niet voor niets verzonnen. De problemen zijn in de zomer (als je gaat veranderen naar een vaste wintertijd) dat het nóg eerder licht wordt in de ochtend en eerder donker in de avond. De problemen zijn in de winter (als je gaat veranderen naar een vaste zomertijd) dat het later licht wordt in de ochtend en (dat is volgens mij wel voor iedereen een voordeel) later donker in de middag. Je hebt dus maar 1 probleem in de winter bij een vaste zomertijd en 2 problemen in de zomer bij een vaste wintertijd dus ik begrijp wel dat de meerderheid liever een vaste zomertijd heeft.

De cijfers nu met zomertijd/wintertijd
Zon op op zijn vroegst 5:18 (11-22 juni)
Zon onder op zijn laatst 22:07 (22-26 juni)
Zon op op zijn laatst 8:50 (25 dec-4 jan)
Zon onder op zijn vroegst 16:27 (8-17 dec)

De cijfers met de Engelse tijd en wisseling zomertijd/wintertijd
Zon op op zijn vroegst 4:18 (11-22 juni)
Zon onder op zijn laatst 21:07 (22-26 juni)
Zon op op zijn laatst 7:50 (25 dec-4 jan)
Zon onder op zijn vroegst 15:27 (8-17 dec)

Als we de Engelse tijd aanhouden MET een vaste zomertijd is het dus:
Zon op op zijn vroegst 4:18
Zon onder op zijn laatst 21:07
Zon op op zijn laatst 8:50
Zon onder op zijn vroegst 16:27

Als we de Engelse tijd aanhouden MET een vaste wintertijd is het dus:
Zon op op zijn vroegst 3:18
Zon onder op zijn laatst 20:07
Zon op op zijn laatst 7:50
Zon onder op zijn vroegst 15:27

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-09-2018 om 13:35

Bij optie 4

Ga ik emigreren. Das toch geen leven meer....

Wat dat betreft is huidige situatie (dus wisselen van zomer-wintertijd) misschien nog wel het beste compromis. Ik ben meestal in een dag of 2-3 wel om.

Kaplablokje

Kaplablokje

01-09-2018 om 15:07

Precies

Het wordt in beide gevallen het derde tijdschema van post 37 (Engels met zomertijd of Duits met wintertijd). Dat is een tamelijk natuurlijk ritme, al wijkt het nog steeds af. Ik vind noch vroeg licht in de zomer noch vroeg donker in de zomer een probleem. Het enige probleem vind ik laat licht in de winter. Later donker in de winter vind ik niet echt een voordeel.

Kaplablokje

Kaplablokje

01-09-2018 om 15:10

Zou

je voorkeur er overigens van afhangen of je een avond- of een ochtendmens bent?

Avondmens

Ik heb een lichte voorkeur voor wintertijd, maar het maakt me niet veel uit, ik ben blij als hoe dan ook dat malle geschuif met de tijd ophoudt nu blijkt dat het qua energiebesparing niets oplevert.

Bij het ingaan van de zomertijd voel ik me echt een week of drie wat gammel, alsof ik ouderwets een flinke nacht doorgehaald heb. Andersom kost omschakelen me minder moeite, maar ook dan duurt het een paar dagen voordat mijn interne klok weer gelijk op gaat met die aan de muur. Stik ik een week lang ineens om vijf uur van de honger.

Toen ik in de jonge kinderen zat vond ik die zomertijd echt helemaal waardeloos. Kreeg ik de kinderen 's avonds amper in bed, en 's ochtends moest ik ze er uit sleuren.

Kaplablokje

Kaplablokje

01-09-2018 om 19:18

Precies

"Ik lig al in bed
Maar de zon is nog op
(...)
Ik lig al in bed met de beer en de pop
Maar verder is iedereen buiten
(...)
En de zon is nog altijd aan 't schijnen
En ik vind het gemeen
Dat ik nou alleen
In bed lig met dichte gordijnen."

Of zou je voorkeur afhangen van je levensfase, al hangt of je een avond- of een ochtendmens bent deels weer samen met je levensfase.

alsjeblieft niet

Ik kan prima leven met het huidige systeem. Maar als er dan toch een eind aan de wisseling moet komen - zou niet weten waarom - dan toch niet door het vasthouden aan de zomertijd. Zon op tegen tienen, alsjeblieft zeg...

Ik weet nog dat jaaaaren geleden, toen er nog niet gesproken werd over Brexit, er in Engeland stemmen opgingen om de Britse tijd gelijk te trekken aan die van het (merendeel van) het vasteland, want dat was handiger voor het zakenleven. De Schotten dreigden ongeveer per kerende post met afscheiding, vanwege het feit dat dan in de winter de zon veel later op zou komen, met alle gevaar in het verkeer van dien. Dat lijkt mij dus ook een serieus probleem: het aantal dagen waarop hele hordes halfslapend door het verkeer naar school of werk moeten neemt enorm toe als we op de zomertijd zouden overstappen.

De avondspits heeft wel meer licht, maar ik denk dat er meer mensen half slapen in de ochtend- dan in de avondspits.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2018 om 01:16

Mooi overzicht

https://www.zonoponder.nl/

Nederland valt onder de Midden-Europese Tijdzone

Hoe wordt het met een blijvende zomertijd:

Als ik het vroegste moment van zon onder even afrond op 'rond half 6', dan geldt dat voor eind november tot en met de kerstdagen. Dat is de periode dat mensen nog de stad in gaan om Sinterklaascadeautjes te kopen, vervolgens cadeautjes gaan kopen voor de kerstdagen. Heel praktisch als het dan wat langer licht is.

Het laatste zon op tijdstip is 8.48. Dat wordt dus 9.48. Eerlijk is eerlijk, daar ben ik niet zo gelukkig mee, maar in de praktijk komt het erop neer dat heel veel schoolkinderen nu ook al in het donker moeten fietsen of met het OV moeten reizen, kantoorpersoneel ook. Als het altijd zomertijd blijft, is het verschil vooral, dat je langer met een donkere buitenwereld in school of kantoor zit. Tegen dat het speelkwartier begint, is het buiten licht genoeg. Winkelende mensen (dus mensen die naar kledingwinkels gaan en zo) kunnen vaak niet veel vroeger dan 9 uur met winkelen beginnen. Het ongemak van in het donker of in de schemer winkelen in de ochtend, is als ik het goed heb, 's morgens van kortere duur dan in de middag. Bovendien zullen vermoed ik meer mensen in de middag nog even naar een winkel gaan dan om 9 uur in de ochtend.

Wat nu vaak gebeurt in de winter, is dat je bij een volle werkdag met donker van huis gaat en met donker weer thuis komt. Als de zon pas om half 6 onder gaat, dan komen veel mensen dus na werktijd toch nog in een vrij lichte wereld weer buiten. Dat kan naar mijn gevoel schelen bij het gevoel dat het altijd maar donker is als je op en neer reist van en naar je werk.

Met een blijvende zomertijd, verandert er niets in de zomerperiode. Dus de zon komt grofweg 10 voor half 5 op zijn vroegst op en 4 over 10 op zijn laatst onder.

Kaplablokje

Kaplablokje

02-09-2018 om 07:10

Winkelen

Oprechte vraag: waarom vind je dat winkelen zo belangrijk, Kaaskopje?

Persoonlijk vind ik het eigenlijk een te onbelangrijke activiteit om rekening mee te houden. Ik doe het bijna nooit, eerder 's morgens of in de vroege middag dan 's avonds omdat het alleen op vrije dagen kan en het maakt me ook niet uit of het al donker is. Dat hoort bij de tijd van het jaar en vind ik gezellig, dan komen de verlichte etalages goed uit.

Ik denk dat voor meer mensen geldt dat winkelen niet zo belangrijk is. Wordt er niet vooral veel online besteld? Naar school moeten kinderen elke dag en de meeste mensen zullen in verband met een gezonde financiële huishouding ook vaker naar hun werk moeten dan gaan winkelen.

Ik ervaar het in ieder geval anders dan jij. 's Morgens lang donker vind ik deprimerend, 's avonds vroeg donker vind ik knus. Ik kijk ernaar uit dat het licht wordt, ik vind het niet erg dat het ook weer donker wordt.

Als we de wintertijd handhaven verandert er niets in de winter. Het wordt niet vroeger donker dan nu.

De wintertijd is de gewone tijd. De zomertijd is ingevoerd om energie te besparen. Nu gebleken is dat dat niet werkt en het gewissel nadelen heeft, ligt het voor de hand om terug te gaan naar de wintertijd.

Pirata

Pirata

02-09-2018 om 07:35

Biologische klok

Sowieso zijn pubers niet geschikt voor een blijvende zomertijd. Dan moeten ze voor hun gevoel midden in de nacht op staan. En nee, die biologische klok past zich niet even snel aan.
Alle 1e uren les dan maar schrappen? Gelijk die uitpuilende treinen opgelost. 🤔

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-09-2018 om 08:32

Omdat

Denk ik, bij winkelen verkeersbewegingen horen. Ikzelf heb minder moeite met om 8 uur in de ochtend in het donker op de fiets zitten dan om 17.00 uur. Op de een of andere wijze voelt dat laatste voor mij (en voor mijn kinderen) veel onveiliger.

Een permanente zomertijd zou voor mij betekenen dat wij hier langer in daglicht op de fiets kunnen. Ik hou niet van de donkere winteravonden. En hou er al helemaal niet van als mijn dochter daar doorheen moet, dus hoe later hoe beter.

Ochtenden waarin het om kwart voor 9 nog donker is raken ons niet zo. Want dat is in de vakantie periode.

Wat wel interessant is, is om te bekijken hoe snel het verval gaat. Dus hoe de situatie half november is bij de verschillende varianten.
Ik heb het idee (maar misschien heb ik het mis) dat het dan ook bij zomertijd nog best acceptabel is in de ochtend.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-09-2018 om 08:39

Dus hoe later donker

hoe beter. Had daar moeten staan.

Vogel

Vogel

02-09-2018 om 08:48

Tijdzone

Ik heb de enquete ook ingevuld. Ik heb niet heel veel last van het omschakelen maar het voelt toch een beetje onnatuurlijk, twee keer per jaar de klok verzetten.
We hebben natuurlijk de pech dat we dicht tegen de tijdsgrens aan zitten. Dat merkten we deze zomer in Hongarije (zelfde tijdzone) waar het bijna een uur vroeger licht en donker werd. Dus een tijd waarbij om twaalf uur de zon op zijn hoogst is heb je sowieso binnen je eigen tijdzone bijna nooit.

Kaplablokje

Kaplablokje

02-09-2018 om 09:29

Ik had de verkeersbewegingen niet zo gezien in het betoog van Kaaskopje, maar wie weet.

Gaat het je bij fietsen in het donker om de sociale veiligheid of de verkeersveiligheid? Ik zelf heb als mijn dochter aan het eind van de middag terugfietst vooral gevoelens van sociale onveiligheid, als ze 's morgens naar school fietst vooral van verkeersonveiligheid. Misschien dat dat met de kleur van het licht te maken heeft en met feiten van algemene bekendheid. De verkeersonveiligheid weegt voor mij zwaarder. Reeëler, denk ik. Bovendien moet ze vijf dagen vroeg naar school, maar is ze, ook als de zon om 16.27 uur ondergaat, altijd wel voor het donker terug van school, zelfs als ze acht uur les zou hebben, wat ze tot nog toe nooit heeft. 's Avonds in het donker is dus alleen na haar hobbies en dat komt minder voor dan naar school gaan.

Dat de donkere ochtenden alleen in de kerstvakantie vallen is niet waar. Het voordeel duurt hoe dan ook even kort.

Ik heb hetzelfde als jij, maar dan bij een andere keuze: bij permanente zomertijd zou ik willen emigreren, maar er staan dan misschien geen wetten, maar wel praktische bezwaren in de weg. Ik krijg er Finse associaties van permanente duisternis, inclusief bijbehorende depressies en alcoholmisbruik, bij.

Triva

Triva

02-09-2018 om 09:37

Ginny

Welke vakantieperiode? We hebben het over zonsopkomst vanaf 8:30 als we de zomertijd aanhouden vanaf eind oktober tot en met eind februari! Jij hebt vier maanden vakantie ipv twee weken?

Overigens vind ik dat nog steeds ok. Ik ben echt blij met een uurtje langer licht aan het eind vd winterdag. Het verkeer in de ochtend kan hier ook lang aan wennen en de wenperiode heb je toch omgeacht zomer of wintertijd. Het voordeel zit echt in de avond.

Oja het 'winkelen' vond ik het lachwekkendste argument van dit hele draadje. Ja dat is echt van belang in 2018!

Aagje Helderder

Aagje Helderder

02-09-2018 om 10:39

Ik ben een avondmens

In de zomer geniet ik van de lange avonden, zeker in de tijd van de zomertijd. Ook al levert het me twee keer een ontregelde week op, ik vind de wisseling van zomer- naar wintertijd daarom prima.

Maar als ik altijd moet leven in wat nu de zomertijd is, voorzie ik bij mezelf ernstige problemen. Ik vind het namelijk nu al lastig om in de winters ‘s ochtends op gang te komen als het nog donker is. Als het nog langer donker is in de ochtend vrees ik dat ik een groot deel van de morgen niet functioneer. Terwijl ik prima vanaf vier uur/half vijf in de middag in het donker kan functioneren tot diep in de avond/begin van de nacht.

Ik ervaar het dus compleet tegengesteld aan Ginny: lang donker in de morgen geeft mij bij deelname in het verkeer een veel onveiliger gevoel dan eerder donker in de namiddag.

Grappig hoe verschillend dit voor mensen is.

Aagje

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-09-2018 om 10:49

Sociale veiligheid Kapla

En in de ochtend maakt het niet uit.
Denk ik.

Maar daarvoor zou je dus eigenlijk de tijd zonsopkomst half november (ofzo) moeten bepalen. Misschien dat ik die, als ik dadelijk wat tijd heb, ga googlen.

En Triva: even opnieuw lezen....

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-09-2018 om 10:58

Hmmm

Van mij hoeft het echt niet tot 22.00 uur licht te zijn. Dan moet daarna je avond nog beginnen en kun je dus niet al om 23.00 uur naar bed, wat nodig is als je om 7 uur op moet. De zon op om 4 uur lijkt me dan weer geen probleem, dan slaap je toch.
Wintertijd dus! En misschien kunnen we ons gelijk hardmaken voor het aanpassen van de maatschappelijk gebruikelijke werktijden. Niet meer 9-17 als standaard, maar 10-18, en de scholen vanaf 09.30 uur. Dan ben je wat later thuis en eet je war later, maar dat is niet erg want je wekker mag ook later. Daar zouden wij in ons gezin allemaal erg van opknappen.

Triva

Triva

02-09-2018 om 11:45

Phryne

Tja dan ga ik echt muiten, ik vond het heerlijk dat ik de kinderen om 8 uur op school kon brengen. Ik wil echt geen geschuif in schooltijden. Variabele kantoortijden lijken mij een betere oplossing, waarom moet iedereen om 9 uur beginnen, zou veel beter zijn voor de drukte in ov en op de weg als al die avondmensen een uur later komen en een uur later gaan.

Nee om half 6 wil ik aan het avondeten zitten, mijn man is half 5 thuis, geen geschuif daarin wat mij betreft.

Triva

Triva

02-09-2018 om 11:47

Ginny

Kwart voor 9 nog donker en dan is het vakantieperiode, leg eens uit, je hebt het niet over de huidige wintertijd volgens mij maar over een vaste zomertijd? Ok ik heb me een kwartier vergist maar dan nog. Alleen in aug, sept en okt verschuiven de tijden snel, in nov, dec en jan gaat het heel langzaam.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-09-2018 om 11:52

Triva

Ik wil best om 10 uur beginnen op mijn werk, maar dan zit ik dus thuis een uur te niksen omdat de kinderen om 07.45 uur de deur uit moeten. Wij staan niet vroeg op om een lekker lange dag te hebben. Dat uurtje, of twee, plakken we liever ‘s avonds aan de dag vast.

40er

40er

02-09-2018 om 11:52

Phryne

Alsjeblieft niet zeg! Werkgevers zouden er flexibeler in kunnen worden, voor zover dat kan. Maar ik zou niet graag verplicht worden om zo laat te moeten beginnen! En man al helemaal niet. Die zit om 7.00 op kantoor tot uiterlijk 16.00. Kind heeft momenteel 2 dagen dat hij om 10.00 moet beginnen, maar ook laat thuis, dat zijn de dagen waarop hij het minst te genieten is.

En waarom begint je avond pas om 22.00 als het langer licht is? De avond begint toch gewoon om 18.00, ongeacht hoe licht of donker het is?

Triva

Triva

02-09-2018 om 12:09

idd 40er

Dan zou haar avond in de winter al om half 5 beginnen maar nee dan moet ze nog uren werken

Triva

Triva

02-09-2018 om 12:11

Phryne

Ik heb de oplossing, we werven meteen ochtend- en avondleerkrachten en ze werken om en om. Die van mij kunnen dan om 8 uur beginnen en die van jou om 10 uur. Van 12:30-14:30 wordt er dan in kleinere groepjes gewerkt omdat er dan de meeste leerkrachten in het gebouw zijn en dan zijn mijn kinderen al weer klaar.

Maar serieus: je begrijpt niet dat er met jouw plannen ook heel veel mensen in de problemen komen?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

02-09-2018 om 12:18

Tijdzone

Ten tijde van de Duitse bezetting is de klok ook al verschoven, om aan te sluiten bij de tijdzone van Duitsland. 40 'minuten. Nederland ligt aan het westen van deze tijdzone. We zouden misschien beter bij Engeland passen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.