Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Teuntje

Teuntje

31-08-2018 om 12:11

Zomertijd rules?


Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2018 om 12:50

Kaptablokje

Ik vind winkelen totaal niet belangrijk. Ik kom bijna nooit in de stad . Het was voor mij vooral een duidelijk voorbeeld van hoe het dan zit met het daglicht of nachtdonker.

Mijn man is net als jij, dat is een eeuwig meningsverschil tussen ons. Ik vind vroeg donker iets om depressief van te worden. Extra zuur dat ik door mijn ogen nu meer baat heb bij gedempt licht. Werd ik vroeger iebel van dichte gordijnen bij daglicht, nu heb ik het soms zelf nodig om tv te kunnen kijken in de avond. Ik probeer daar niet depressief van te worden.

De wintertijd is de tijd, die we gewend zijn. Als 'in den beginne' bepaald was dat de wintertijd een uur later of eerder moest beginnen, was dat normaal geweest.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2018 om 13:01

Verkeersbewegingen

Om eerlijk te zijn dacht ik niet direct aan verkeersbewegingen bij mijn voorbeeld van winkelen. Maar puur egoïstisch bekeken, speelt dat wel een enorme rol voor mij. Hoe vroeger het donker is, hoe korter mijn 'bruikbare' dag.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-09-2018 om 13:44

Tijden

Ik heb ze even opgezocht

Wintertijd
1 november
Zon op 7.36 uur
Zon onder 17.11 uur

30 november
Zon op 8.25 uur
Zon onder 16.31 uur

1 januari
Zon op 8.48 uur
Zon onder 16.38 uur

31 januari
Zon op 8.22 uur
Zon onder 17.25 uur

15 februari
Zon op 7.55 uur
Zon onder 17.53 uur

Loopt redelijk lineair, dus op 15 november hebben we het dan over 8.00 resp 16.48 uir

Bij voortgezette zomertijd zou dat betekenen dat wij in de maand december en januari in het donker naar werk en school moeten. Daar kan ik mee leven. Ook omdat de twee donkerste weken eruit vallen.

Voor onze vroege vogels komt daar nog 2x 2 weken bij. Dat is dus een maandje extra tov van wat ze gewend zijn.

Daarentegen kunnen ze dan wel in de avond met daglicht naar huis.
Al met al valt het hier dan nog steeds positief uit. Veel positiever dan wintertijd in de zomer.

Maar handhaven van het huidige systeem heeft al met al wat mij betreft toch wel de voorkeur.

Clair

Clair

03-09-2018 om 08:24

veel

Wij zijn wel eens in Oost Polen op vakantie geweest, dicht bij de grens (van de tijdzone en de Oekraïne. Dat scheelde ongeveer een uur v.w.b. Zonsondergang met Nederland. Om 21.15 waren we thuis en het was nog licht!

Kaaskopje

Kaaskopje

03-09-2018 om 10:05

Clair

In de zomer is dat bij ons toch ook zo?

Half a twin

Half a twin

04-01-2019 om 09:17

Voor de voorstanders van permanente zomertijd

Kijk even naar buiten en bedenk dan dat het bij permanente zomertijd dan al 10.17 is.
Dat wil toch niemand?

Triva

Triva

04-01-2019 om 12:21

Half a twin

Precies wat ik ook altijd zeg maar ja kijk maar naar Lubach: als je vraagt wil je zomertijd of wintertijd dan klinkt zomertijd zo aanlokkelijk, dan denken mensen aan mooi en warm weer en is opeens hun hele denkvermogen verdwenen.

Ik begrijp niet waarom we willen veranderen, nu heb je het beste van twee werelden en als we al willen veranderen dan moeten we de tijd van de UK nemen maar ja dat is weer lastig aangezien we de grens met Duitsland delen.

Yanea

Yanea

04-01-2019 om 12:22

Gewoon halverwege gaan zitten

Ik ga voor optie 4: het hele jaar door een tijd, halverwege de zomer- en wintertijd ☺

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-01-2019 om 12:29

Ooo ja

Dat gevoel van HaT had ik vandaag dan wel niet, maar in december toch meerdere malen: dat ik buiten was na 9:00 uur en het nog niet eens echt licht was. De gedachte dat het bij een permanente zomertijd het dan op de klok een uur later is, vind ik echt afschuwelijk.

Ik ben voor permanente wintertijd.

Aagje

Triva

Triva

04-01-2019 om 12:32

nee

Ook geen permanente wintertijd, dan gaat de zon om 20:00 uur onder in augustus en is het veel te vroeg licht in juni/juli.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-01-2019 om 12:37

Nou

Van mij mag ook de wisseling zomer-/wintertijd blijven hoor. Maar als dat afgeschaft moet worden, dan ligt mijn voorkeur toch bij de permanente wintertijd.

Aagje

Neeee

Niet voor altijd wintertijd! Ik roei een zit de dagen al weer af te tellen tot eind mmaart als de zomertijd ingaat, dan kunnen we weer 's avonds gaan roeien. Nu kan het alleen in het weekend. En eind oktober is het 's avonds roeien weer afgelopen. Als die periode geen zes maar slechts vier maanden zou duren word ik echt heel verdrietig. Tenzij ze de rivier verlichten, dan vind ik het wel weer prima

skij

Half a twin

Half a twin

04-01-2019 om 15:50

Skik ik snap je

Echt voor buitensporters zou altijd zomertijd fijn zijn, lekker nog even over dat veld hollen zonder dir nare schaduwen, door de lichtmasten veroorzaakt, wasrdoor je de kuilen niet meer ziet.
Masr snap jij ook dat de echte ochtendmensen, waar ik mezelf toe reken, nu al moeite hebben met het feit dat het last licht wordt? Vandaag was het om 9.17 nog niet licht en met permanente zomertijd wordt het dus na tienen pas echt licht in de winter. Dat lijkt me ze vreselijk.

Triva

Triva

04-01-2019 om 15:53

half a twin

Ja vandaar: niet veranderen. Ik begrijp niet waarom het nu opeens moet worden afgeschaft.

Dat moet ook niet!

Het moet ook helemaal niet veranderd worden, voor zover ik weet. Echt, ik snap er niks van. Ik heb echt het idee dat omdat die Juncker erover begon men nu ineens het idee heeft dat er per se iets zou moeten veranderen. Maar goed, de boel loopt hopelijk met een sisser af omdat niemand een zooi verschillende regelingen binnen de EU wil, en de landen het onderling ook niet eens gaan worden. En dan met een jaar wordt het onderwerp stilzwijgend van de agenda afgevoerd...

Groeten,

Temet

Triva

Triva

04-01-2019 om 16:49

temet

Volgens mij staat hier duidelijk wat de bedoeling is, ik hoop dat jij gelijk krijgt met je laatste zin.

https://ec.europa.eu/info/consultations/2018-summertime-arrangements_nl

Yanea

Yanea

04-01-2019 om 16:51

Nou

Ik vind dat wisselen na 5 en 7 maanden heel vervelend. Het duurt echt een week voor mijn eet- en slaappatroon zich hebben aangepast. Dus graag over op 1 tijd.
En ik ben niet de enige, want in de week na de overgang van winter- naar zomertijd zijn er meer verkeersongelukken en meer hartaanvallen. Stoppen dus met dat gewissel.

Triva

Triva

04-01-2019 om 16:59

Yanea

Uit de link die ik gaf: Verkeersveiligheid: Er is nog geen sluitend bewijs voor een eventueel verband tussen de zomertijdregelingen en het aantal verkeersongevallen. In theorie kan het slaaptekort in het voorjaar (doordat we de klok vooruit zetten) het risico op ongevallen verhogen. Tegelijkertijd wordt aangenomen dat het verkeer veiliger wordt doordat het in de zomer 's avonds langer licht is. Het is echter moeilijk om een evolutie in de ongevallencijfers rechtstreeks toe te schrijven aan de zomertijd omdat ook andere factoren een rol kunnen spelen.

Overigens vind ik een week prima te doen hoe erg is dat nu eigenlijk en overdrijf je het zelf niet wat? Begin al op vrijdag voor de wisseling een half uur eerder of later te eten en het is al geen week meer. Ik hoor mensen die er de hele zomer last van houden dus wat is dan een week?

En ben je er al uit of die ene tijd de zomer- of wintertijd moet worden en heb je nagedacht over de consequenties daarvan, die duren veel langer dan die ene week.

Yanea

Yanea

04-01-2019 om 17:08

Hoezo censequenties?

Waarom zouden er consequenties zijn aan het stoppen met iets dat mensen zelf hebben verzonnen? De meeste landen in de wereld kennen geen zomertijd. Ijsland bijvoorbeeld. Toch een prima land. Voor 1916 en tussen 1918 en 1977 was er in Nederland geen zomertijd. Zijn we ook niet vergaan. En de reden om zomertijd in te stellen, energiebesparing, blijkt niet uit te pakken zoals verwacht.
Nogmaals: ophouden dus met dat kunstmatige gedoe.

Enne er zijn zat onderzoeken te vinden die jouw conclusies over de verkeersongevalleen weerleggen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-01-2019 om 17:14

Ach

Ik heb ook last van de wisselingen iedere keer weer. Vooral bij die in het voorjaar. Mij lukt het niet om dat voor te zijn, heb dat echt wel geprobeerd. Maar ik hou ook van lange zomeravonden en ik accepteer het als ‘hoort er nu eenmaal bij’.

Van mij hoeft het systeem ook niet te veranderen. Maar als het zou veranderen, zou ik dus het liefst permanente wintertijd hebben. Maar gelukkig, ik ga er niet over. Gezien de uiteenlopende voorkeuren hier denk ik dat het ruzie zou worden als wij er met elkaar uit moesten komen 😜.

Aagje

Tine Winkel

Tine Winkel

04-01-2019 om 17:15

tijdwisselingen en invloed op je gestel

alle mensen die voor hun lol (dus vakantie) naar een andere tijdzone vliegen, mogen m.i. niet aanvoeren dat de wisselingen tussen zomer- en wintertijd zoveel (negatieve) invloed op hun gestel hebben. Daarmee is (ruim?) de helft van Nederland dus al buiten beeld v.w.b. het last hebben van de tijdswisseling.
Wat mij betreft blijven we gewoon lekker wisselen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-01-2019 om 18:40

Wat een ellende

Vandaag is natuurlijk wel een slecht voorbeeld. Toevallig zei ik vanmorgen nog tegen mijn vriend dat het wel zomertijd leek in de winter. Om half 10 was het nog donker. En vervolgens de hele dag, en koud en blegh.
Nog maar drie maanden en dan zal het wel weer lente worden. Laat die hittegolven maar komen!

Triva

Triva

04-01-2019 om 21:17

Yanea

Serieus? Je gebruikt ijsland als voorbeeld? Denk eens na, wat is het verschil tussen ijsland en nederland?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-01-2019 om 22:31

Niet veranderen

Of anders halverwege gaan zitten.

Ik zou er voor naar Duitsland emigreren mocht het hier altijd wintertijd blijven. Yak....

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2019 om 00:10

Nog steeds voor zomertijd

De periode waarin het het langst donker is 's morgens, brengen heel veel mensen in verlichte gebouwen door, terwijl ze hun aandacht bij school en werk hebben. Hoe heerlijk is het om ná werk en school juist langer van natuurlijk licht te kunnen genieten? Dé uren dat je niet noodgedwongen standaard in kunstlicht moet doorbrengen. Dat kunstlicht brandt hoe dan ook in de meeste gebouwen waarin gewerkt en geschoold wordt. Zelfs als het gewoon licht is buiten. Je moet er nu ook al in het donker naartoe. En eenmaal thuis kun je van het buitenlicht genieten. Langer dan met de wintertijd kan. Ik vind het vreselijk als het om half vier al merkbaar minder licht wordt en ik al snel naar huis moet, omdat ik dan tenminste nog wat zie. Ik vind het een deprimerende periode. Ik voel échte opluchting als het weer merkbaar langer licht blijft.

Yanea

Yanea

05-01-2019 om 07:53

Kaaskopje

Ook met de zomertijd is het aantal uren daglicht in de winter beperkt hoor. Daar verandert niets aan ☺

Vrije tijd

Wat Kaaskopje zegt, op werkdagen gaan de meeste mensen sowieso in het donker naar werk is school en zitten dat binnen bij kunstlicht, niet zo'n probleem als het dan een uur langer donker is.
Met zomertijd in de winter houd je dan tenminste nog waar daglicht over aan het einde van de dag voor vrije vrijetijdsactiviteiten zoals buitenspelen, wandelen of sporten.

Nou kan je veel buitensporten ook wel doen in het donker, hardlopen op verlichte paden bijvoorbeeld, maar roeien in het donker kan echt niet.

skik

Skik

De periode waarin je in het donker naar school/werk gaat wordt fors (maanden?) langer als de zomertijd het jaar rond wordt gehanteerd.

Hier gaat "men" niet uitkomen. Er zijn mensen die er geen probleem mee hebben om in het stikdonker op te staan en naar het werk te gaan, en er zijn mensen (onder wie ik) die daar vreselijk de pest aan hebben en de periode waarin dit gebeurt dus het liefst zo kort mogelijk houden. Een samenhang met het zijn van ochtend- of avondmens zou best kunnen trouwens.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2019 om 10:11

Yanea

Hmm... ik dacht... 😉

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2019 om 10:21

Temet

In mijn geval is het de combi avondmens en slecht zicht. Dat laatste in toenemende mate. Om 5 uur kan ik over een deksel op straat struikelen die ik bij voldoende daglicht wel had gezien. Maar dit is eigenlijk meer een extra reden dan de hoofdreden, waarom ik graag zomertijd aan wil houden. Ik zou het liefst in de zomer de Scandinavische situatie hebben (en alle landen op die cirkel). Nooit volledig donker. Jammer dat het in de winter dan juist weer langer donker blijft, dus emigreren wordt niks 😃

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.