Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vic

Vic

28-03-2011 om 09:58

Zomertijd


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Asa Torell

Asa Torell

31-03-2011 om 21:57

Hier heb ik er normaal ook minder last van

dan kan ik wel een uurtje missen, ook al ben ik dan een avondmens. Maar nu ik zwanger ben hakt het er echt flink in (gaap).

Kaaskopje

Kaaskopje

01-04-2011 om 01:22

Precies maylise

Ik had het er met mijn dochter over en zij verbaasde zich ook dat er mensen zijn die het zo'n last vinden als de zomertijd begint. We hadden het er zo over dat het voor mensen met een erg vast schema misschien 1 of 2 nachtjes wennen is. Je gaat tenslotte een uur eerder naar bed dan normaal, dus je lichaam 'denkt' "wat is dit nu??", maar dat is na 1 of 2 nachtjes, lijkt óns weer klaar. Ik ben niet zo'n schema-mens. Ik ben zelfs licht 'allergisch' voor leven op schema. Om 6 uur eten, omdat het nu eenmaal 6 uur is, om 11 uur naar bed omdat het 11 uur is? Nee dus. Maar blijkbaar zijn er dus mensen die van dat ene uurtje zomertijd totaal van slag raken. Daar is vast al eens onderzoek naar gedaan, zou het niet?

Fiorucci

Fiorucci

01-04-2011 om 07:11

Ach ja kaaskopje

Als iemand wars is van schema's is het mijn man wel..
Verbaas je vooral hoor.

Valkyre

Valkyre

01-04-2011 om 09:31

Vic

"lamzakken", ook een mooie voor het mooie-woorden-draadje!

Julie

Julie

01-04-2011 om 17:09

Kaaskopje

Ja, ik vind het ook belachelijk, dat ene uurtje, wat zou dat nou uitmaken? Je gaat toch ook eerder naar bed, etc.
Toch ben ik al vanaf maandag Moe. Mijn lijf denkt er anders over, kennelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-04-2011 om 21:55

Ik móet het aannemen

Ik neem aan dat de zomertijd een probleem is voor een aantal mensen. Ik kan mij er alleen vanuit mijzelf gezien zo weinig bij voorstellen. Zo zou je zeggen dat dat uurtje korter slaap wel meevalt, omdat het op zondag valt en je lekker uit kan slapen. Als die biologische klok gewoon door blijft tikken wordt je dus op de normale tijd wakker, maar dan op de klok een uur later. Kerkgangers uitgezonderd, omdat die natuurlijk wel gewoon om 10 uur present moeten zijn. Ik kan me vervolgens wel voorstellen dat mensen die om 10 uur naar bed gaan moeite met inslapen hebben, omdat de dag korter is geweest en bedtijd een uur eerder. Misschien denk ik wel te simpel, maar als je van te voren weet dat je er last van gaat krijgen kun je dus al trainen door bedtijd te vervroegen. De hele week 10 minuten vroeger per dag. Niet leuk, maar als het helpt...

Kaaskopje

Kaaskopje

01-04-2011 om 21:57

Fout...

Ik zei 'op de klok een uur later' en dat moet natuurlijk 'eerder' zijn.

Vic

Vic

01-04-2011 om 22:40

Mijn ideale ritme

In vakanties ga ik altijd rond 00.00 uur naar bed en wordt dan (zonder wekker) wakker rond 09.30 uur. De kinderen volgen dat ritme min of meer (wel wat vroeger natuurlijk). Doordeweeks in werkweken loop ik inderdaad altijd slaaptekort op, waardoor ik op donderdag best wel moe ben. In het weekend probeer ik dat weer wat in te halen (met als gevolg dat ik op zondag altijd pas om 2 uur slaap, en het dan maandag zwaar heb).

ishtar

ishtar

01-04-2011 om 22:44

Inwendige klok

die zegt nog wel een tijdje hoe laat het nu zou zijn als er niks met de klok zou zijn gebeurd. Heeft niet eens zoveel met uitslapen te maken, maar met het gevoel van hoe laat het is. Heb je dat nooit, dat je net voor de wekker wakker wordt? Dat je lijf dus eigenlijk 'weet' hoe laat het is.
Mijn lijf is dus blijkbaar wat lastiger te foppen met veranderde etens- en bedtijden. Ik heb er last van, en dat duurt een tijdje.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-04-2011 om 00:48

Slaaptekort

Net als Vic loop ik tijdens de werkweek ook een slaaptekort op, maar dat komt omdat ik er nu eenmaal rare tijden op na hou. Ik werk vier dagen, dus ik kan op 3 dagen uitslapen. Vroeger was dat gewoon lekker lang slapen, maar tegenwoordig voel ik me er beslist niet altijd beter door. Ik voel me misschien wel meer uitgerust door, maar mijn lichaam is niet meer gewend aan een langere nacht. Mijn leeftijd zal ook meespelen. Maar dat staat toch los van de zomertijd. Ik zou haast zeggen dat dat er dan ook nog wel bij kan

Fiorucci

Fiorucci

02-04-2011 om 07:38

Kaaskopje

Dat werkt niet,bedtijd vervroegen. Je moet maar net kunnen slapen dan. Je lijf heeft inderdaad een inwendige klok, je lijf fop je echt niet.

Tirza G.

Tirza G.

02-04-2011 om 15:45

Avondmens en jetlag

Ik ben een avondmens, altijd geweest, en heb me altijd een luie, overdreven aansteller gevoeld (ik kan er 's morgens erg slecht uitkomen, helemaal niks geen type van vlotte Hollandsche meid). Totdat ik een vriendin kreeg die een echt ochtendmens is: die herkende het helemaal. Die staat om 6.30 fluitend onder de douche en begint vrolijk om 7 uur te werken, daar krijg je mailtjes van om 7.15 uur........aaaaaargh.......dan wil ik nog niet eens weten hoe ik heet. Echter: 's avonds om 9 uur kakt ze helemaal in, dan is er nog wel wat te klessebessen maar echt veel zinnigs hoef je niet meer te verwachten. Als ze een paar avonden laat naar bed gaat, is ze bloed- en bloedchagerijnig want ze is de volgende ochtend wél gewoon om 6.15 wakker. Aha! Ik heb dat dus precies omgekeerd: als ik er vroeg uit moet (voor negenen) ben ik na een week gebroken. Ik kan 's avonds wel vroeger naar bed gaan, maar ik slááp gewoon niet voor middernacht of half 1, 1 uur. Nou, dan maak je korte nachtjes. En daar word ik bloedchagerijnig van.
Ik vlieg regelmatig naar de VS; ik ben op de 3e dag omgeschakeld. En dan ben ik dáár ook gewoon een avondmens. Het is niet alleen je naar bed gaan, het is ook de werking van je spijsvertering: de eerste nachten word ik wakker van de honger cq stoelgang; erg onhandig.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

02-04-2011 om 17:48

Ik verdedig mij niet meer.

Oh nee, ik verdedig mij niet meer, wil je het niet begrijpen, prima, mag hoor. We kennen alle trucs, de een gaat het makkelijker af dan de ander, zo simpel is het.

Fiorucci

Fiorucci

02-04-2011 om 17:50

Reizer

Mijn man vond terugschakelen van dag naar nachtdienst makkelijker dan zomertijd, dus je verhaal gaat niet op.

ishtar

ishtar

02-04-2011 om 20:19

Grappig fiorucci

in de tijd dat ik 3ploegendiensten draaide (lang geleden, maar misschien heeft leeftijd er ook mee te maken) had ik ook veel minder moeite met omschakelen van diensten dan dat ik nu met het verschil zomer- wintertijd heb.

Vic

Vic

02-04-2011 om 23:00

En andersom dan?

Van de overgang naar de winter- (of normale) tijd hebben wij helemaal geen last. Hebben ochtendmensen daar meer last van?

Kaaskopje

Kaaskopje

03-04-2011 om 03:17

Fiorucci

Ik vind het ook helemaal niet de bedoeling dat je het gevoel hebt dat je je moet verdedigen. Jullie ervaring is anders dan de mijne, dat kan.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-04-2011 om 03:21

Avondmensen meer last in de ochtend

Statistisch gezien zal daar misschien iets voor te zeggen zijn, maar dat zijn nog steeds gemiddelden. Ik kom nu met dezelfde stemming beneden als met de wintertijd.

Fiorucci

Fiorucci

03-04-2011 om 07:40

Nee reizer

Je draait ons argument om. Ik stel juist dat die enorme switch van dag naar nacht minder moeiljk is, en daarin ben ik dus niet de enige. Waarom zou iemand die zonder problemen nachtdienst draaide nu gaan piepen? Tussen de oren? Zoals gezegd, dan ken je mijn man niet, als er een nooit piept of zich aanstelt is hij het wel. Hij zet zich er zo snel mogelijk toe, alleen zijn lijf werkt niet mee en heeft tijd nodig.

Fiorucci

Fiorucci

03-04-2011 om 07:41

Kaaskopje

Ik kreeg de indruk dat je geen poging deed om er ook maar iets van te begrijpen en dan stop ik toch echt met argumenteren.

Fiorucci

Fiorucci

03-04-2011 om 09:39

Kaaskopje

Met stemmingen heeft het niks te maken. Het is gewoon je lijf wat protesteert.

Fiorucci

Fiorucci

03-04-2011 om 09:39

Oh en reizer

Die donkere gordijnen he, wat maakt dat uit,laat in de avond??

ishtar

ishtar

03-04-2011 om 11:32

Ritme en ploegendienst

Ik denk er toch wat anders over, reizer. En dat heeft met gewenning te maken: jij reist wat vaker, dus jouw lichaam is daar aan gewend. De zomertijdverandering is 1 keer per jaar (ik heb nl ook geen last van omzetting naar wintertijd) Met 3ploegendienst wissel je elke week. en dat loopt verder: je gaat van avond naar nacht, van nacht naar ochtend, van ochtend naar avond. Mensen die naar Amerika reizen hebben ook minder last van jetlag dan mensen die terugreizen vanuit Amerika. (gemiddeld genomen dan) Plus, dat je met ploegendienst nooit echt aan een ritme went, want dan moet je al weer omschakelen. Dat maakt echt verschil met een half jaar gewend zijn aan een bepaalde tijd.
En, grappig hoor, die selffullfilling prophecy, is dat een andere manier van zeggen 'zeur niet, je doet het zelf'?
->Ik loop niet de hele dag te bedenken dat ik er zo'n last van heb, ik ben omgeschakeld, ga gewoon door de routine die het 'nieuwe' tijdstip aangeeft(zonder te bedenken dat dit een 'nieuw tijdstip' betreft). Als ik zo'n vraag lees wil ik er best even bij stilstaan en dan concluderen dat ik er inderdaad last van heb. En dan zou het alsnog tussen de oren zitten?
Ik kan het ook omdraaien: jij zit gewoon in de ontkenning

fladder

fladder

03-04-2011 om 13:01

Tja, last...

De maandag na de zomertijdstart is niet mijn beste dag van het jaar, maar het went. Toch moet ik bekennen dat ik tijdens de zomertijd 's ochtends minder senang ben en 's avonds juist meer. Laat het suggestie of inbeelding zijn, maar ik ervaar het zo wel.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-04-2011 om 20:41

Fiorucci

Die indruk is dan verkeerd geweest. Dit onderwerp past bij 'Oordeel niet, verwonder u slechts. Dat moet ik ook wel eens tegen mijzelf zeggen

Tirza G.

Tirza G.

04-04-2011 om 12:55

Inderdaad

Hier ook een man in volcontinu, al 25 jaar lang. En reken maar dat op zijn werk de omschakeling van en naar zomertijd exáct wordt bijgehouden. Degenen die nachtdienst hebben in het voorjaar, hebben dat ook in het najaar. En ochtenddienst idem. Want de mannen hebben last van dat uur. Ik zal Reizer's suggestie dat het tussen de oren zit, meegeven naar het volgende werkoverleg. Ik denk dat er een stuk of 25 onderkaken handmatig terug bewogen moeten worden.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

04-04-2011 om 13:54

Nee

Dat heeft puur te maken met het feit dat ze de ene keer last hebben van het uurverzetten en de andere keer gemak (een uur langer versus een uur korter). Financieel maakt het niets uit, je krijgt geen uur extra of minder uitbetaald. Jaaaaaaa indirect natuurlijk wel, je krijgt hetzelfde geld voor een uur minder werken

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.