Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

appeltaart

appeltaart

26-09-2012 om 10:29

Zonnepanelen

Wij overwegen om zonnepanelen op ons dak te plaatsen, heeft er iemand ervaring hiermee?

A

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

26-09-2012 om 10:34

Wachten op innovatie?

Ik heb zelf geen ervaring, maar er is onlangs een vinding gedaan waardoor het rendement van de panelen enorm verbetert doordat er vrijwel niets meer terugkaatst. Ik zou persoonlijk wachten totdat die innovatie in productie is genomen.

Hombre

Hombre

26-09-2012 om 15:36

Die innovatie

Guinevere, er staat iedere week wel weer wat over een zeer veelbelovende ontwikkeling op het gebied van zonnepanelen en/of batterijen. En meestal hoor je er nooit meer iets van.

Ik geloof wel dat de prijzen en de opbrengsten voorlopig nog niet op hun top zijn. Dus je loopt het risico dat je - als je er nu in stapt - over twee jaar baalt dat je veel te duur uit bent (en er nog 20 jaar aan vastzit vanwege de afschrijving).

Tihama

Tihama

26-09-2012 om 23:44

Afwachten? welnee, ik zeg doen!

Wachten op nieuwe technieken betekent vooral dat je nu winst op je elektriciteitsproductie misloopt

Wij hebben 3,5 jaar geleden ons dak voor driekwart volgelegd. Over een half jaar komt daar het laatste kwart bij en dan is onze elektriciteitsrekening 0 €. Dat is heel mooi, want alleen al komend jaar stijgt die rekening met 8%.

Zelfs als je nu een lening afsluit om zoveel zonnepanelen te kopen dat daarmee je energierekening op 0 komt, dan ben je per maand minder geld aan rente en aflossing kwijt, dan je nu aan het elektriciteitsbedrijf betaalt.
Als je ook nog hypotheekrenteaftrek hebt, dan is het helemaal winst. En elk jaar dat de prijs van het elektra stijgt, wordt je winst hoger.
En als het spaargeld is, dan renderen die panelen op je dak veel harder dan op je spaarrekening.

Maar wat wil je weten?

Tihama

Guinevere

Guinevere

27-09-2012 om 10:20

Ja dat is ook waar

Daar heb ik niet veel tegenin te brengen.
Wel jammer dat al die innovaties in het niets verdwijnen. Ik las ooit ergens een verhaal over een soort winddinges die je op de nok van je huis moest monteren. Omdat er daar áltijd wind staat. Dat ding leverde in theorie meer stroom dan zonnepanelen. Nooit meer iets over gehoord.
Of een dinges op je platte dak dat als warmtewisselaar fungeerde, iets met een waterreservoir was het. Klonk ook geweldig.

Zonnetje

Zonnetje

27-09-2012 om 11:03

Info opzoeken

Wij zijn ook over zonnepanelen aan het denken. Met een huis op het zuiden hebben we veel zon.
Ik weet niet waar je woont, maar man en ik gaan vanavond naar een informatie avond bij een leverancier hier in de buurt. (provincie Utrecht)
Hun website is www.vizonsolar.nl

Momenteel krijg je ook nog subsidie van de overheid. Volgens mij 15% van de totaalsom met een max van 650 euro.

Groet, Zonnetje

Tihama

Tihama

27-09-2012 om 11:43

Innovaties

Hoi Guinevere

"Wel jammer dat al die innovaties in het niets verdwijnen. Ik las ooit ergens een verhaal over een soort winddinges die je op de nok van je huis moest monteren. Omdat er daar áltijd wind staat. Dat ding leverde in theorie meer stroom dan zonnepanelen. Nooit meer iets over gehoord. "

Dat was de Ridgeblade. Ik ben daar vorig jaar vanuit mijn werk mee bezig geweest, samen met de Engelse uitvinder. Er zijn prototypes in Engeland geplaatst. Het plan was om ook prototypes in Nederland te plaatsen, maar toen bleek dat de Nederlandse daken te zwak waren om het extra gewicht te dragen. Vervolgens zijn we gaan kijken hoe we het prototype anders konden dimensioneren om het eigen gewicht te verminderen. In tussentijd bleek echter dat de resultaten in Engeland zo tegenvielen, dat het niet de moeite waard was om dat verder uit te werken.

Tegelijkertijd zijn de prijzen van de zonnepanelen gehalveerd, waardoor deze vrijwel altijd aantrekkelijker zijn dan kleine windturbines.

Dat is nu eenmaal een gegeven bij innovatieve experimenten, soms blijkt het niet aantrekkelijk genoeg.

Tihama

Guinevere

Guinevere

27-09-2012 om 12:03

Aha

Dank Tihama, die Ridgeblade (want dat was het inderdaad) blééf maar door mijn hoofd spoken. Nu ik weet dat ons dak ervan zou instorten zal ik het maar uit mijn hoofd schrappen.
Cool dat jij met dat ding bezig bent geweest!

Solar

Solar

27-09-2012 om 19:21

Innovatie?

er zit een groot verschil tussen de zonnepanelen voor de ruimtevaart en die voor consumenten. Innovaties zul je dus eerst in de ruimtevaart zien, en zijn vaak niet haalbaar voor de consumententoepassingen.
ik zou er dus niet op wachten, maar het gewoon doen.

appeltaart

appeltaart

27-09-2012 om 23:42

Offerte

We gaan een offerte laten maken, ws starten we met 8 panelen. Ik heb begrepen dat we ze na ongeveer 10 jaar hebben terugverdient en dat de panelen ongeveer 25 jaar meegaan. A.

Tink

Tink

28-09-2012 om 21:53

Ik lees even mee

En heb een vraag: hoe zit dat eigenlijk als het dak van je (rijtjes)huis op het oosten en westen is gericht? Hoe zit het dan met het rendement? Heeft het zin om zoiets te plaatsen of juist niet?

Tihama

Tihama

28-09-2012 om 22:39

Levensduur versus garantie

Zonnepanelen hebben de garantie dat ze na 25 jaar nog steeds minimaal 80% van het rendement hebben (en dat ze het dus nog goed doen). De echte levensduur is vaak 35-40 jaar.

Na 10 jaar heb je je investering terugverdiend als je dak tussen het zuid-oosten en zuidwesten ligt.

Als je dak zuiver oost of west ligt, dan daalt de opbrengst een beetje, waardoor de terugverdientijd iets langer wordt. Grof geschat: 12 jaar in plaats van 10.

Op dit plaatje kun je zien hoe de rendementen varieren met hellingshoek van je dak (dat zijn de cirkels in het plaatje) en de zonorientatie: http://www.perpetum-sun.com/nl/x/35/opbrengst-zonnepanelen

Tihama

Tink

Tink

29-09-2012 om 16:58

Aha

Dat is mooi. Dank Tihama!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.