Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

P

P

26-12-2012 om 15:19

Zullen we 2e kerstdag/paasdag/pinksterdag gewoon afschaffen en als reguliere vrije dagen teruggeven?

Is het vandaag de laatste tweede kerstdag in Amsterdam ooit? Wethouder Eric van der Burg stelt via Twitter voor om de dag maar helemaal af te schaffen.

'Zullen we 2e kerstdag/paasdag/pinksterdag gewoon afschaffen en als reguliere vrije dagen teruggeven? Goed voor keuzevrijheid en economie', schrijft de VVD'er. In een reactie op een andere twitteraar stelt hij voor dat 26 december een dag wordt waarop mensen zelf een vrije dag kunnen opnemen.

Overigens geniet de wethouder zelf wel van zijn vrije dag vandaag.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

26-12-2012 om 15:21

Hmm

Tweede pinksterdag mogen ze van mij hebben maar die wethouder heeft geen idee in hoeveel bochten zich mensen moeten wringen om ouders, schoonouders, stiefouders en stiefschoonouders te bezoeken.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-12-2012 om 15:40

Nee

Ik vind het heerlijk om met kerst twee dagen vrij te hebben. De andere dagen heb ik niet éxtra vrij, maar dat komt door mijn werkrooster. Ik werk nooit op maandag en donderdag. Dus Pasen, Pinksteren en Hemelvaart heb ik gewoon pech. Ik verander mijn rooster niet voor die drie dagen. Dit jaar had ik met kerst mazzel

Wat de familie betreft: dat je met kerst opeens allerlei mensen af moet rennen of ontvangen is natuurlijk niet verplicht. Met minder vrije dagen zul je er een andere invulling aan moeten geven. Dan niet meer vandaag bij ouders en morgen schoonouders, maar dit jaar bij de een en volgend jaar bij de ander. Met Pasen bij weer een ander en met Pinksteren gaan we gezellig naar wie dan nog 'moet'. Wij ontvangen traditiegetrouw mijn schoonouders op eerste kerstdag en we gourmetten/bakken aan tafel op tweede kerstdag. Dat kan ook op 1 dag. Maarre... van mij mag het bij het oude blijven dus

sinas

sinas

26-12-2012 om 16:36

Mwah

het maakt mij niet zoveel uit. Het mag zo blijven, maar als ze echt 1 op 1 dagen er voor teruggeven vind ik het ook goed. Niet zoals ooit in onze CAO, daar werd Goede Vrijdag en 5 mei afgeschaft als dag van de baas en kregen we 6 uurtjes in totaal aan verlof voor terug Lekker dan.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

26-12-2012 om 19:54

Nee

Die dagen verdwijnen dan gewoon. Het is toch per bedrijf verschillend hoeveel vrije dagen je krijgt. Er zullen zat bedrijven zijn die deze 'extra' dagen uiteindelijk niet meer weggeven waardoor er weer 3 dagen per jaar meer gewerkt kan worden.

Ik vraag me af wat zijn reden is om dit te willen.

Prettig geregeld

Er is veel op de "arbeidsomstandigheden" hier in Schotland aan te merken, maar deze extra feestdagen ( Bank Holidays) zijn goed geregeld.
De 8 (9 of 10 ligt aan het bedrijf) bank holidays krijg je bovenop je vakantiedagen ( en pro rata voor part- timers). Als je de betreffende feestdag vrij moet nemen( bv nieuwjaarsdag) dan gaat deze eraf, maar valt bv 1 jan in een weekend, heb houd je die bank holiday tegoed en vrij besteden. Hetzelfde geldt voor part- timers, nooit meer "pech" ( Kaaskopje ) als je die dag niet werkt, heb je toch nog een dag tegoed.
Mijn vorige bedrijf was maar 2 dagen dicht ( 25 dec en 1 jan), dus ik heb weleens 2e kerstdag/ 2e paasdag of andere bank holidays gewerkt en zo wat extra vrij te besteden dagen bijeen gesprokkeld. Wil je bv 2e kerstdag wel vrij, dan vraag je hem aan als vakantiedag.
In mijn huidige baan moet ik de Nederlandse feestdagen nemen ( de telefoonlijnen zijn dan dicht) dus 30 april, hemelvaartsdag en 2e pinksterdag. In 2013 vallen die op dagen die ik niet werk, joepie !
Ik hoop dat het duidelijk is :o)

Christelijk

Tja, eigenlijk is het ook raar dat die christelijke feestdagen nog altijd nationale feestdagen zijn. Ik vier met kerst eerder zonnewende dan de geboorte van Jesus. Maar goed, een paar vrije dagen zijn nooit weg natuurlijk.
Toch vind ik er wel wat voor te zeggen om dergelijke dagen vrij opneembaar te maken. Net als gewone vakantiedagen dus. Dan kan iedereen zelf uitmaken of hij vrij is met Pasen, suikerfeest, kinderverjaardag of wat dan ook.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Samen vrij

Ik ben blij dat er naast de vakantiespreiding ook wat dagen zijn waarop ' iedereen' vrij heeft en je er op uit kunt met familie of vrienden elders. Met vrij opneembare dagen in een verlofmandje wordt dat veel lastiger. Dus ik houd graag die vaste lange weekends.

Die ben je dan kwijt

Nee laat het maar zoals het nu is. Ik vind het wel lekker een paar gratis vrije dagen. Ik denk dat je die dagen kwijt raakt. En opnemen met kerst zal lastig worden als meer mensen dat willen.

Fay

"Ik denk dat je die dagen kwijt raakt".
De openingstekst zegt iets anders.....

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2012 om 01:07

Shonagh...

zeg eens... zoeken ze nog nieuwe mensen bij jullie?)

Shonagh

Maar in de praktijk is het nu soms al lastig om je dagen op te nemen. Zeker als het druk is. En al helemaal niet allemaal op dezelfde dag. Wat op 26 december toch wel het geval zal zijn. Denk ik.
Het lijkt in theorie wel een redelijk plan, ik denk dat het in de praktijk tegen zal vallen.

Nee

Wat ik het voordeel van die dagen vind is dat buiten Ned. oók iedereen vrij heeft....tijd dus om familie te bezoeken die niet in Ned. wonen....Pinksteren en Pasen en hemelvaart lenen zich daar uitstekend voor
En niet altijd heb ik die feestdagen vrij...in de zorg moet ook gezorgd worden op deze feestdagen. Maar de helft daar kan ik wel op rekenen.
En ik vind het wel wat hebben, dat álles dicht is...(oke meubelboulevards uitgezonderd), ook het gemeentehuis, de meeste winkels (koopzondagen uitgezonderd), de scholen etc.etc. Geen 'gedoe' even 2 dagen....geen beslommeringen want dat kan toch niet op die dag.
En buiten dat hebben wij in Ned. al vrij weinig officiële feestdagen....in verhouding met andere landen. In ned. hebben we er 20, in Frankrijk b.v. 40 in Duitsland 30....
groeten albana

Egel

Egel

27-12-2012 om 10:30

Twintig dagen albana?

Huh, hebben we twintig officiële feestdagen Albana? Welke dan? Ik denk dat je je vergist.

Kaaskopje

Ik zal het je melden en kan je nu al vertellen dat je voor 99 % bent aangenomen :o)

Fay

Er waren altijd genoeg vrijwillgers die 2de kerstdag/ 2de paasdag wilden werken. Op dit forum vnl mensen met kinderen, maar voor veel alleenstaanden en jongeren zijn deze dagen helmaal niet zo gewild als vrije dagen.

Albana

Misschien dat jouw buitenlandse familieleden ook 2e pinksterdag en helmelvaart kennen, maar deze dagen zijn hier in de UK dus onbekend !

Het argument dat als alles dicht is, je dus ook niets hoeft/ kunt vind ik zo raar. Je HOEFT er toch niet naar toe. Ik woon nu 15 jaar in een land waar alleen 25 dec en 1 jan alle winkels dicht zijn ( en er geen OV rijdt), maar je ziet mij weinig op zondag in een winkel. Zelfs niet nu ik iedere zaterdag werk......

Ik denk dat je met de 20 ( 30 en 40) dagen de normale vakantiedagen bedoelt. Maar is het in die landen dan ook niet zo geregeld dat deze feestdagen bij de vakantiedagen geteld worden, zoals in mijn voorbeeld ? Ik heb er dus 28 (20 + 8).

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2012 om 16:25

Shonagh

Niet dat ik het serieus overweeg, maar is het verloop zo groot dat ze iedereen aannemen? Of het succes? Ik neem aan dat ze bij jullie ook met tijdelijke contracten werken?

Kaaskopje (ot)

Nee, ik weet wel dat je niet uit de kaasstad weg wilt, maar iemand met jarenlange klantenservice ervaring en wiens geschreven en gesproken Nederlands uitstekend is, is bijna binnen. Het enige probleem is misschien nog je Engels (gesproken en geschreven) want dat is wel de taal waarin verder gecommuniceerd wordt, met je teamleader/andere collega's en ieder (Nederlands)gesprek moet je in het Engels loggen.
Er is inderdaad veel verloop, ook niet zoveel mensen die Nederlands kunnen he ? Veel jongeren die eens een tijdje uit NL weg willen, voor een tijdje een baan zoeken en dus ook niet de intentie hebben om lang te blijven.
Het zijn allemaal vaste contracten, maar als je weet dat de opzegtermijn ..... 1 week is, zegt dat dus ook niet zoveel ;-(

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2012 om 18:43

Shonagh o.t.

Eerst mijn Engels dus maar oppoetsen Een week is wel een erg korte opzegtermijn.

Maylise

Maylise

27-12-2012 om 19:05

Nee

Niet omdat tweede pinksterdag nou zou veel emotionele waarde heeft maar omdat een extra vrije dag die los opgenomen kan worden al vlug zal verdwijnen. Bij de eerstvolgende CAO onderhandelingen raak je die weer kwijt. Ik zou er dus voor kiezen om het zo te houden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-12-2012 om 20:51

Nee

Ik vind die feestmaandagen juist wel fijn. Dat zijn extra gezinsdagen. Als er iets afgeschaft mag worden zijn het wat mij betreft 1e paasdag en 1e pinkesterdag. Maar daar schieten die werkgever nou juist weer niks mee op hè. Kerst vind ik ook prima zo. Een dagje voor het gezin en een voor de family.

Ik schat zo in dat het niet de werknemers zullen zijn die beter gaan worden van dit voorstel...

Kaaskopje

Kaaskopje

28-12-2012 om 01:01

Ginny

Waarom uitgerekend de eerste dagen van Pasen en Pinksteren?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-12-2012 om 10:34

Kaaskopje

Het hoeft niet hoor... Het mag wat mij betreft, als ik zou moeten kiezen. Maar ik hoef niet te kiezen...

Jullie hebben gelijk

Ik telde allerlei 'erkende' feestdagen waarop we geen vrij hebben er ook even bij....
In ieder geval hebben ze er in Duitsland veel meer...Ik vond (al googelend) deze die is wat wat duidelijker :
http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/col/publicholidays_consultation.jsp?Lang=nl&Country=DE&Region=BY&Expand=true&DesLang=

Zo snel erlangs gaande kon ik geen land vinden dat er mínder heeft dan wij (10) wel meer...sommigen een heleboel meer, anderen zoals wij of 1 of 2.
En nee ik weet wel ik 'hoef' nergens heen...maar het gaat me ook meer om de huis,tuin en keuken dingen. Geen logopedie, geen z.h. afspraken (of het moet spoed zijn), geen gym, geen zwemles, niet naar gemeentehuis, je 'kan' ook een heleboel niet. Het gaat niet om de boodschapjes ofzo...Èn de zondagsdiensten op mijn werk geven ook een bepaalde 'sfeer' van lekker rustig aan...geen haastig gedouche of afspraken of op tijd moeten zijn. Dáar gaat het me om.
Zouden het 'gewone dagen' worden dan zou er geen sprake zijn van zondagsdiensten en zou de telefoon b.v. roodgloeiend staan en er de hele dag van alles afgeleverd, uitgepakt, opgeruimd,gebeld,geregeld etc. moeten worden.
Nu is het 'lekker kerst' en word er in alle rust een douchebeurt gegeven omdat iemand daar zin in heeft en er tijd over is doordat het 'rustig' is. Heerlijk...en we keutelen wat aan en helpen eindelijk eens rustig aan gezellig bijkletsend iemand met zijn eten...
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.