Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Guinevere

Guinevere

12-07-2010 om 21:52

Zuurstof in onderzeeërs

Mijn zoon van 8 kwam vandaag op het idee dat je met een onderzeeër langer onder water kunt blijven als je een plant meeneemt.
Dat leek me een goed idee. Maar hoeveel planten heb je dan nodig? En hoe doen ze dat eigenlijk zonder planten, waar halen ze die lucht vandaan? Kun je met een machine lucht zuiveren?
Voor de ruimtestations geldt vermoedelijk hetzelfde: hoe doen ze dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

12-07-2010 om 22:34

Zuurstof in ruimtestations

Dit even om mijn vraag te verbreden...

Sancy

Sancy

13-07-2010 om 10:27

Nou

Niet gehinderd door enige kennis van zaken dacht ik zo dat planten in licht zuurstof afgeven maar in het donker zuurstof gebruiken. Dus ik heb even gezocht naar info over dat aspect en kwam bij deze site: http://www.worldexplorer.be/planten_ademen.htm
Ik kopieer even het laatste deel: "Door eenvoudige proeven kwam hij erachter, dat groene planten in het licht zuurstof produceren en in het donker koolzuur afstaan. Hij veronderstelde terecht, dat de koolstof in een plant niet uit de bodem, maar geheel uit het koolzuur van de lucht afkomstig moet zijn. De zuurstof, die bij het assimilatieproces wordt gevormd, kan weer gedeeltelijk door de weefsels 'verademd' worden, terwijl het bij de ademhaling vrijkomende koolzuurgas weer als koolstofleverancier voor de assimilatie dienst kan doen. Wordt een groene plant voldoende belicht, dan overweegt de assimilatie, er wordt dus meer organische stof gevormd (door de assimilatie) dan door de ademhaling wordt afgebroken.
Het is dus begrijpelijk dat planten in een voldoende verlicht vertrek de lucht zuiveren. Omdat zij tijdens de nacht alleen maar ademen, zijn het dan in feite concurrenten van de mens ? Die concurrentie valt nogal mee. Een plant heeft een veel minder grote zuurstofbehoefte dan dieren en mensen."
Nu kan ik wel op deze uiteenzetting voortborduren, maar jouw zoon is ook niet dom, dus wat denkt hij zelf, nu hij deze informatie heeft?

Geen plant

Volgens mijn oudste is het niet slim om een plant mee te nemen, want 's nachts gebruiken ze juist zuurstof. Volgens hem persen ze heel veel lucht bij elkaar en dat nemen ze mee in de onderzeeër. En dat laten ze dan heel langzaam vrij in de onderzeeër zolang ze onder water zijn.

Gerdina

Gerdina

13-07-2010 om 10:39

Het zou kunnen

maar dan moet je er wel continue een daglichtlamp op zetten. Want zoals Genista al zegt: alleen in het licht produceert een plant meer zuurstof dan het gebruikt.
Bovendien denk ik dat je heel veel planten nodig hebt om genoeg zuurstof te produceren en dan is er geen plaats meer voor de bemanning

Grinnik puck

Ik dacht, ik laat mijn eigen kinders meediscussiëren...

ayla

ayla

13-07-2010 om 14:48

Beemer

volgens mij zou dat bij ayladochter in de smaak vallen als ze eenmaal goed zou kunnen typen. Die is namelijk ook wel het type die zulke vragen stelt.

Sja

Ik moet eerlijk zeggen dat ze hier vriend wiki ontdekt hebben. Als ze een vraag hebben, hebben ze ook het liefst meteen antwoord Dus ik vrees ook dat kinderfora aan de Genistakinderen niet zoveel hebben.

Guinevere

Guinevere

13-07-2010 om 21:23

Jullie

Ik vind jullie altijd veel interessanter dan google.
Ik zal alles morgen aan zoon voorleggen, ik heb er vandaag geen tijd voor gehad want hij zat de hele dag op de BSO. Nu begin ik mezelf trouwens af te vragen hoe een plant het kan overleven om 24 uur daglicht te hebben, bv. in Noorwegen oid. Moet die dan niet af en toe in het donker staan?

Lou

Lou

13-07-2010 om 21:57

Noorwegen

In Noord-Noorwegen, waar het een paar maanden per jaar niet donker wordt en een paar maanden per jaar niet licht wordt, staan dan ook verrassend weinig planten

Groei

Planten hebben het donker nodig om te groeien. Zet een plant een paar dagen in het donker en hij groeit als een tierelier - maar het wordt wel een bleekscheet Als ik het goed onthouden, maakt een plant groeihormonen, auxines, aan, die worden afgebroken onder invloed van licht. Dit proces zorgt er ook voor dat een plant naar het licht toe groeit (aan de lichte kant worden de auxines sneller afgebroken dan aan de minder lichte kant).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.