Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

judiths mama

judiths mama

15-04-2010 om 13:55

Zwaan op de weg: remmen of doorrijden?

Ik reed vandaag op de A1, het was redelijk druk op de weg. Ineens werd er heel hard geremd. Toen ik verder reed bleek dat er een zwaan overstak. Meteen hadden we in de auto natuurlijk de discussie of je moet stoppen of niet. Ik vond dat diegene voor mij gewoon had moeten doorrijden. (zeker in deze specifieke situatie; op een verlaten bospad is het natuurlijk weer heel anders). Hoewel ik natuurlijk niet weet hoe ik daadwerkelijk zou handelen als het mij gebeurt. Maar je kan toch beter een zwaan doodrijden dan zo hard remmen dat je bijna een botsing veroorzaakt of zie ik het nu verkeerd?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

15-04-2010 om 14:02

Nou

de vraag is of je niet net zo goed een botsing veroorzaakt als je er dwars overheen rijdt. Dat zijn best grote beesten, zwanen. Dikke kans dat je een rare zwabber maakt.
Bovendien: als je zoiets voor je auto ziet opdoemen, rem je vaak in een reflex. Je kijkt misschien nog heel snel in je spiegel of er niemand heel dicht op je zit, maar ik denk dat veel mensen al remmen voordat ze zichzelf de vraag stellen of je wel moet remmen.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-04-2010 om 14:05

Zwaan te groot

Volgens mij is een zwaan te groot om zomaar even overheen te walsen. Dat het een gevaarlijke situatie kan opleveren is een feit, maar ik zou ook niet doorrijden als ik de keus had denk ik.

Tirza G.

Tirza G.

15-04-2010 om 15:44

Ik kijk wel link uit!

Ooit een keer een fazant op mn grill gehad, nou, dat levert een behóórlijke schade en dus kostenpost op. Het gaat mij niet om de zwaan, maar om m'n auto!

Tirza

Ellen Wouters

Ellen Wouters

15-04-2010 om 16:32

Reflex

Ik heb ooit in het buitenland een hond aangereden, die midden in de rimboe ineens uit het niets de weg overstak. Remmen doe je in een reflex.

Nog afgezien van dierenleed, maar een zwaan is een groot beest. Daar rijd je niet 'zomaar' even overheen, met een normale auto. Dikke kans dat er alsnog ongelukken van komen.

Kiki

Kiki

15-04-2010 om 20:32

Een paar jaar geleden botste de auto voor mij op een zwaan

Daarna reed hij zo in de vangrail.
Die aangereden zwaan vloog toen over die auto voor me heen bovenop mijn motorkap. Enorme deuk in mijn motorkap

En ik zag helemaal niets meer door die veren die voor mijn raam dwarrelde en ik belandde bijna naast die auto in de vangrail.

Nee hoor, ik rem en zal alle mogelijke moeite doen om die zwaan niet te raken

Sancy

Sancy

15-04-2010 om 21:58

Een volwassen zwaan kan 12 kilogram wegen. Die vermijd ik liever als dat mogelijk is.

Maak er maar van...

...tot 20 kilo als we het over een volwassen mannetje hebben!
Ik denk dat je je meer problemen op de hals haalt als je hem aanrijdt dan dat je remt en buiten dat, ik vind niet dat je een dier bewust dood kan rijden... maar dat is een andere discussie.
Misschien toch wat meer afstand houden allemaal?

Margriet*

Margriet*

18-04-2010 om 21:45

Soms kun je er niets aan doen

Ik reeds pas twee verliefde eende aan die rustig overstaken. Het was in de polder in de buurt van Emmeloord. Ik reed netjes 80 en liet direct mij gas los maar helaas met 10 meter zicht kon ik het niet voorkomen. Er zat niets achter me, maar ik kon niet zo snel tot stilstand komen zonder spiegel te checken op achteroprijders en te kijken of ik kon uitwijken naar de andere baan. Dus met afstand houden heeft het niet altijd te maken.

Puck

Puck

19-04-2010 om 12:50

Margriet

10 meter zicht en dan 80 rijden? Dat lijkt me nu niet verantwoord....

Yvonne

Yvonne

19-04-2010 om 14:18

Remmen

! keer ben ik over een duif heen gereden en dat gaf al een behoorlijke "hobbel". Een zwaan is nog een flink stuk groter en zwaarder mooi dat ik zou remmen, geeft denk ik behoorlijke schade en misschien wel alsnog een ongeluk wanneer je doorrijd.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2010 om 14:32

Schrik

Ik ben ooit met mijn fiets over een eend gereden. Vraag me niet hoe ik dat voor elkaar heb gekregen, maar ik had opeens gefladder rond mijn trappers en opvliegende veertjes. De eend stoof gelukkig op eigen kracht weg, dus het zal meegevallen zijn, maar ik had hartkloppingen in mijn keel. Daarnaast keek ik om mij heen of iemand dit had gezien. Met de fiets een eend aanrijden...pfff
Mijn vader, met ons in de auto, is op de snelweg over een eend of gans gereden, dat weet ik niet zeker meer. Ik weet nog wel dat het een flinke klap was en dat mijn vader tijd nodig had om zich weer te herstellen. Zoiets gebeurt soms voor je er erg in hebt en dan is het zaak om het stuur recht en het tempo erin te houden anders moeten achterliggers evengoed nog op de rem trappen. Mijn vader deed dat gelukkig knap. Hoe verkeerd iemand ook reageert.. ik geloof dat je dat nooit echt kunt verwijten.

Margriet*

Margriet*

20-04-2010 om 16:01

Puck

10 meter zicht voor je auto met lampen aan, zonder wegverlichting. Is toch niet zo raar, ik heb het niet over mist ofzo. Het zijn daar allemaal 80 km wegen dus ik reed precies wat daar mag!

Pluk53

Pluk53

20-04-2010 om 19:00

Margriet

zie http://www.gratisrijbewijsonline.be/snelheidwet6.htm
En dan durf je 80 te rijden, bij tien meter zicht? Omdat het mag?

Puck

Puck

20-04-2010 om 22:03

Margriet

Ik ken de onverlichte polderwegen maar al te goed, maar met je autolampen hoop ik toch echt dat je meer zicht dan 10 meter hebt, anders is er iets ernstig fout met je afstelling. En zoals Pluk al aangeeft: je moet je snelheid aanpassen aan de omstandigheden dus als jij werkelijk maar beperkt zicht hebt door je lampen dan zul je langzamer moeten rijden, ook al is harder toegestaan. Het is nog altijd een maximum snelheid, geen exacte snelheid. Of heb je van de winter met de gladheid ook 80 gereden omdat dat nu eenmaal mag?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.