Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Zwerfkat, wel of geen asiel bellen

Wij hebben sinds wij hier wonen (1,5 jaar) een kat in de straat lopen. Sinds een paar maanden is hij verwilderd en heel erg schuw. Hij koos een oude plantenbak in onze tuin om in te gaan slapen. Wij zijn hem eten gaan geven. Heel bewust en wij wisten ook dat hij dan zou blijven komen.
Nu kunnen wij hem sinds kort goed aaien en knuffelen en gister kwam hij ineens binnen via het raam om bij mij op schoot te knuffelen en slapen. Heel lief natuurlijk, maar wij hebben een grote hond waar hij heel bang voor is.
Wij overwegen nu toch het asiel te bellen om te kijken of hij niet een fijn huis kan vinden. Hij mauwt de hele avond in mijn voortuin en wil dus duidelijk meer.

Wat te doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Katten

kiezen je vaak uit. Ook al is hij bang voor je hond, hij kiest toch voor jullie. Een asiel is niet zo'n fijne omgeving voor een dier en je weet niet hoe lang hij daar moet blijven voordat hij een nieuw baasje vindt. Je kunt een advertentie in de supermarkt ophangen, of contact opnemen met Amivedi. Misschien ken je iemand die een kat wil adopteren en die ook vaker bij jou over de vloer komt, dus vertrouwd is. Of misschien wil je hem toch zelf (je bent hem niet voor niets eten gaan geven) en is de kat ook bereid zich over de angst voor de hond heen te zetten op den duur. Ik zou hem best willen hoor, maar ik zit helaas vol, ik heb er al drie .
Succes!

Nikaya

Nikaya

16-06-2009 om 09:09 Topicstarter

Clo

Bedankt voor je bericht.
Tja, ik ben hem gaan voeren omdat ik hem echt heel erg lief vond en ik heb nu eenmaal een zwak voor dieren. Zeker toen ik zag dat hij steeds banger begon te worden heb ik er veel moeite ingestoken om hem weer een beetje blij te krijgen.

Echter, ik ben ook een heel klein beetje bang voor katten (klinkt heel stom) en ik vind ze een beetje onvoorspelbaar. Zeker met zijn enorme angst voor onze hond durf ik het eigenlijk niet aan.
Maar misschien heb je gelijk, ik zal het in elk geval nog even de tijd geven om er goed over na te denken.

Groetjes Nikaya

Haha

Dat is toch niet stom om een beetje bang te zijn voor katten? Ik ben namelijk een beetje bang voor honden.
Ach, het komt wel goed. Je hebt hem ook blij gemaakt, zo te horen voelt hij zich duidelijk beter in zijn vel en is hij je daar dankbaar voor. En als je iemand tegenkomt die hem een mooi tehuis kan geven heb je hem zeker weten gelukkig gemaakt.

Groetjes!

Precies

zeker even naar het asiel bellen, als jij hem niet wil hebben zijn er vast mensen die dat wel willen. Hier in het asiel zie ik zelden katten lang zitten, als het een beetje een sociaal beest is zijn ze hem zo kwijt.

jutter

jutter

16-06-2009 om 13:35

Altijd asiel of dierenbescherming bellen

Ik zou altijd asiel of dierenbescherming of dierenarts bellen, zodat evt. het baasje gevonden kan worden. Bij jullie is die kans wel klein omdat jij die kat al 1,5 jaar ziet zwerven, maar toch.
Ik ben ooit een kat kwijtgeraakt, en ook al is dat inmiddels 8 jaar geleden, het blijft wel een beetje knagen. Ik vraag mij toch nog regelmatig af hoe het met die kat gaat.
Succes.

Sarcas

Sarcas

16-06-2009 om 16:07

Amivedi

Ga even naar http://www.amivedi.nl

Dat is een groot landelijk netwerk voor vermiste huisdieren. Zo kan je kijken of er in jouw buurt iets vermist wordt, of eventueel het beestje als 'gevonden' opgeven.

Sarcas

Beetje laat...

hmm. Kat loopt al sinds jullie daar wonen door de straat. Was een gewone buurtkat met 'thuis' denk ik dan.

Sinds een paar maanden 'opeens' verwilderd en schuw??

Ik kan maar 1 ding bedenken. Zijn baasjes zijn verhuisd, en hij is in het nieuwe huis te vroeg naar buiten gegaan/ontsnapt & heeft de weg terug naar zijn oude adres gevonden. dat doen poezen wel vaker. En nu loopt ie bij jullie te miauwen.Ik had zelf na een paar dagen al eens gebeld met amivedi oid om te checken of er misschien een kat als vermist was opgegeven. Vind een paar maanden wel erg lang moet ik zeggen.... En ook een beetje sneu om een poes zolang bij te voederen en semi-aan-je-te-laten wennen maar hem wel op straat te laten leven.

Maar goed, beter laat dan nooit. Dikke kans dat ie ergens gemist wordt...

Ingrid

Nikaya

Nikaya

16-06-2009 om 20:59 Topicstarter

Ingrid

Opeens heb ik niet gezegd. Het viel mij alleen op omdat hij in onze plantenbak was gaan slapen.
Daarvoor liep hij er ook altijd al en was hij ook niet erg toegankelijk.

Ik heb al heel in het begin gebeld om te melden dat hij er liep, en er was volgens AMIVEDI niemand naar hem op zoek. Daarnaast kijk ik ook in ons plaatselijke krantje waar in geadverteerd wordt.
Als iemand hem nou echt zoekt, waarom komen ze niet terug in de straat? Hij loopt daar elke dag. De flat tegenover ons huis was toen wij hier kwamen antikraak. Inmiddels is iedereen daar weg en verhuisd. Grote kans dat hij daar bij iemand hoorde. Maar als mijn kat vermist wordt, ga ik zoeken hoor.

Je klinkt alsof ik hem van zijn baasje zou weghouden.

Heb vanmiddag AMIVEDI weer gebeld om advies te vragen. Hun antwoord: niet naar het asiel brengen. Deze poes (het is trouwens een meisje kwam ik vanmiddag achter) leeft op straat en heeft het verder prima naar haar zin. Ik ben haar gaan voeren omdat ik vind dat ik geen poes kan laten verhongeren. Mevrouw van AMIVEDI zegt dat ze in het asiel hoogstwaarschijnlijk haar hele verdere leven in een kooi zit. Plaatsingskans is op dit moment gering. Er worden erg veel dieren naar het asiel gebracht. Ze levert niemand overlast. Tip voor het mauwen was negeren. Ik blijf haar voeren en knuffelen en als ze binnen wil is ze welkom.

Ingrid ik vind jouw berichtje onnodig hard. Ik doe echt mijn best voor dit beestje.

Sorry nikaya,

maar ik vond het een beetje tegenstrijdig klinken dat je je vreselijk bezorgd maakt om het beestje, maar tegelijkertijd maanden wacht voor je je begint af te vragen of je eens iemand moet bellen of zo. Nu je vertelt dat je al veel eerder hebt geprobeerd te achterhalen of ie vermist werd snap ik je verhaal veel beter.

Ik vind het advies van amivedi trouwens ook wel sneu. Poes maar op straat laten? En een beetje bij blijven voeren? Heeft het vast wel naar haar zin? Ook als het straks weer winter wordt? Ik geloof niet dat ik dat zou kunnen. Dan de poes maar zelf in huis nemen. Of op zijn minst een kattenluikje naar de garage of zo. Wie A heeft gezegd.....(jij bent per slot v rekening begonnen met haar te voeren..)...

Of vind je dat ook weer hard van mij??

Ingrid

Kaaskopje

Kaaskopje

17-06-2009 om 01:16

Niet onaardig bedoeld

maar ik zou toch wat eerder het plaatselijke asiel hebben gebeld met de melding dat jullie een kat in de tuin hebben die jullie graag willen verzorgen, maar dat hij wel in de database moet worden opgenomen voor het geval iemand hem zoekt. Het is goed dat je Amivedi gebeld hebt, maar een plaatselijk asiel of opvangadres voor katten weet soms eerder of een gezochte kat overeenkomt met jouw melding. Zo is een kat van mij na een maand weer terecht gekomen. Ik betwijfel of na anderhalf jaar nog te achterhalen valt of zijn eigenaar een melding heeft gedaan. Je kunt hier lang en kort over doorgaan... voel je niet schuldig dat het zo gelopen is. Het zij zo.
Nu verder. Het klinkt gek, maar van een van onze katten hebben we ook een beetje het gevoel dat hij ons heeft uitgekozen. Hij is zonder angst bij ons naar binnengelopen, heeft wat gegeten en is in een diepe slaap gevallen. Hij voelde zich gelijk veilig en kon eindelijk uitrusten. Ik vind dat wel een bijzondere ervaring. De kat bij jullie voelt zich blijkbaar dusdanig op zijn gemak dat hij de geur en aanwezigheid van de hond getrotseerd heeft om bij je te komen. De kans is héél groot dat er een vorm van leefbare verstandhouding zal ontstaan als je de kat binnenhaalt. Zolang hij maar in alle vrijheid mag gaan en staan waar hij wil. Zoals nu ook al het geval is eigenlijk. Waarom zou je ingewikkeld doen en hem bij het asiel brengen als jij ook een goed thuis kunt bieden?
Nog wel even als waarschuwing: mijn ervaring is dat zwervers altijd een beetje schooiers blijven. Onze als kitten bij ons gekomen of geboren katten hebben totaal geen aandacht voor vlees op het aanrecht of kaas op tafel. De 2 zwervers wel. Ze hebben zolang voor zichzelf moeten zorgen dat dat instinct er niet meer uitgaat.

Nikaya

Nikaya

17-06-2009 om 06:44 Topicstarter

Ingrid en kaaskopje

Ik ben niet helemaal duidelijk geweest blijkbaar
Dat komt omdat ik het niet relevant achtte voor mijn huidige vraag, maar ik zal het toch even melden:

We hebben niet alleen Amivedi gebeld, maar ik ben zelf bij het dichtbijzijnde asiel langsgeweest om het te melden. (met digitale foto)

Verder hebben wij, nadat wij de bak hadden weggehaald ivm het opknappen van de voortuin, een oud konijnenhok geisoleerd en ons huisnummer erop gezet (haha). Hooi op de bodem gedaan en op een plek uit de wind en regen in de voortuin gezet.
We zorgen echt heel goed voor hem. We willen hem nu ook best de kans geven om binnen te komen.

Mijn reden om hier een bericht te posten is om te vragen wat anderen vinden dat ik zou moeten doen. Is het asiel (heb ik namelijk weinig verstand van) beter dan wat hij nu heeft (dit voor het geval hij NIET binnen wil komen). Ik heb wel twijfels over het wel of niet binnenlaten, maar als het gaat dan gaat het, en dan komt alles wel op zijn pootjes terecht.

Deze poes wordt al echt goed verzorgd door mij.

En nogmaals, als iemand hem echt zoekt, waarom heb ik die persoon dan nog niet gezien of gehoord. Of een flyer gezien? Het plaatselijke asiel adverteert, zoals ik al eerder zei, in het plaatselijke krantje en daar heeft ze nog nooit bijgestaan.

Hoop dat het allemaal wat duidelijker is.

Ingrid, de reden dat ik het wat hard vond is het feit dat ik echt alles binnen mijn macht doe om deze poes een fijn leven te geven.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-06-2009 om 10:27

Ik had ook niet anders gedacht

Ik ging er ook wel van uit dat je goed voor de kat gezorgd hebt hoor Onze laatste zwerfkat is ook via het konijnenverblijf bij ons terecht gekomen. Mijn man dacht 'wat zie ik toch?' Een kat dus die lag te schuilen in een nisje in de ren.
Ik zou hem nu maar gewoon voor je proberen te winnen.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-06-2009 om 10:31

Laika

Ik neem aan dat als Nikaya zegt dat ze voor hem wil gaan zorgen dat de hele rataplan inbegrepen is. We zijn hier toch geen kleine kinderen!
Mijn laatste zwerfkat ziet er ook als een scharminkel uit en doet het al weer zo'n 3 jaar prima bij ons thuis. Magerte hoeft dus niet persé te wijzen op een aandoening.

Nikaya

Nikaya

17-06-2009 om 11:30 Topicstarter

Laika

Ik begrijp je zorgen.
Als ik de beslissing neem, zoals ik heb genomen, dan is dat uiteraard helemaal. Dus ook de dierenarts neem ik voor mijn rekening.

Overigens snap ik de mevrouw juist heel goed. Waarom zou je een kat naar het asiel brengen als er een andere oplossing is.

Maargoed, ik heb mijn beslissing genomen. Ik ga voor haar zorgen, of ze nou wel of niet binnen wil komen. Het komt goed met haar.

Bedankt voor alle input, ik heb er goed over nagedacht en ga ervoor!

Groetjes Nikaya

Laika, entingen niet verplicht

entingen zijn in Nederland niet verplicht. Als je je kat mee wilt nemen naar het buitenland of in pension wilt doen dan zijn de entingen wel verplicht.

mirreke

mirreke

17-06-2009 om 18:13

Even langs de dierenarts om te checken of de poes een chip heeft

Ik heb niet alles gelezen, dus het kan zijn dat deze tip al is gegeven. Maar ik zou even met de kat langs de dierenarts gaan, die hebben nl. zo'n chiplezer. Kun je even checken of ze gechipt is. Als dat zo is kan ze weer naar huis, en anders zou ik het zo laten... Bij mijn weten doen ze dit gewoon gratis en mag je even tussendoor. Ik zou even bellen en het uitleggen. Stop de poes in een tas of een doos.
Ik zou ook niet langs het asiel gaan. Misschien went ze wel langzamerhand aan jou en je hond en jij langzamerhand aan de kat en komt ze uiteindelijk bij jou wonen.
Onze kater is ook een half jaar voordat we gingen verhuizen ineens niet meer thuis gekomen. Ik vraag me nog steeds bijna elke dag weer af wat er gebeurd is. Ik heb altijd het gevoel gehad dat iemand dacht dat hij een zwerver was en hem heeft meegenomen, hij was nl. heel erg lief en sociaal. Maar wel gechipt en van mij... Of dat hij misschien in een auto is gesprongen die aan het laden en lossen was, hij was nl. ook erg nieuwsgierig en ondernemend, en er later weer uit en nu de weg kwijt.
Nog steeds check ik bij Amivedi en op de chipsite...
Ik hoop maar dat een aardig iemand zoals jij hem heeft gevonden.

Nasha 1st

Nasha 1st

17-06-2009 om 22:46

Vandaag gelezen: kat na 4 jaar weer thuis

Hij was 150 kilometer verder gevonden, levend en wel, en inderdaad, dankzij de chip is hij nu weer thuis!!

Nikaya

Nikaya

18-06-2009 om 11:37 Topicstarter

Nasha

Ik hoorde het ook.

Als ik de poes zover krijg, zal ik eens kijken of ik haar mee naar een dierenarts kan nemen.

Groetjes Nikaya

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.