Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Enquete invullen = Tas ontvangen!

Geachte ouders,

zou u mee willen werken aan een groot wetenschappelijk onderzoek door onderstaande enquete in te vullen? Het invullen duurt ongeveer 15 minuten. De eerste 25 invullers ontvangen een leuke schooltas!

Alvast bedankt voor uw medewerking!

http://www.thesistools.com/web/?id=424154

Hadewich

Hadewich

13-07-2014 om 14:00

hm...

Deze enquête is grotendeels letterlijk overgenomen van een 'heb-ik-asperger-test' die her en der op internet te vinden is. Verder staat er nergens wat het doel is van de enquête, wat er mee onderzocht wordt en wat er mee gedaan wordt. Vaag!

Juno

Juno

13-07-2014 om 23:08

Pff

En weer wordt er geen rekening gehouden dat mensen misschien wel meerdere kinderen kunnen hebben. Of meerdere kinderen met meerdere diagnoses. Ik kan mijn ogen dicht doen, een rondje draaien en een kind kiezen. Of is dat niet de bedoeling?

Hadewich

Hadewich

14-07-2014 om 08:11

En...

Wíe heeft die enquête gemaakt? Van welke school of instituut komt het?

Eveline

Eveline

15-07-2014 om 20:21 Topicstarter

Bedankt voor de reacties

@ hadewich de enquete is gemaakt door prof. Baron-Cohen van de Cambridge university voor de Engelse populatie. Ik wil kijken of deze vragenlijst ook voor de Nederlandse populatie van toepassing is. Doel van de enquete is een controlegroep samenstellen omdat ik al gegevens heb van ouders van kinderen met autisme. Deze resultaten wil ik leggen naast de antwoorden van ouders van kinderen zonder autisme. Staat allemaal uitgelegd op de website: www.ezevi.nl. Onder supervisie van de Radboud Universiteit Nijmegen.

@ Juno Liever voor elk kind een nieuwe enquete starten

Hadewich

Hadewich

15-07-2014 om 21:33

Aha

Kijk, nu is het een stuk duidelijker! Bedankt voor je uitleg.

daarbij

Nog een paar opmerkingen.
Inderdaad heb ik nog een kind met autisme.

De vragen zijn meer gericht op jongens dan op meisjes.
Daar zijn verschillen en het zou interessant en nuttig zijn om daar meer zicht op te krijgen. Teveel meisjes gaan zonder hulp en steun door het leven

Met mijn kinderen gaat het nu heel goed. Dat geeft een andere uitkomst dan als die lijsten ingevuld zouden zijn toen ze voor het eerst in crisis bij de jeugdhulpverlening kwamen.

Eveline

Eveline

16-07-2014 om 15:53 Topicstarter

@AnneJ

Klopt helemaal! Autisme lijkt een ander patroon te kennen bij meisjes dan bij jongens. Bij de ontwikkeling van deze vragenlijst is daar echter geen rekening mee gehouden, vandaar dat ik in mijn resultaten wél een onderscheid maak tussen de resultaten van de meisjes en de jongens.

minder verschijnselen

Ik vond het wel leuk om de lijsten in te vullen. Dat riep bij mij wel de vraag op hoe mijn kinderen het dan wel lukt in hun hoofd om beter om te gaan met zichzelf en de omgeving. Ik vroeg het mijn zoon.
Mijn zoon heeft zich ontwikkeld tot een 'alto' muzikant met heel veel vrienden, veel ook in het autismespectrum maar ook daarbuiten. Het is een leuk mens geworden met een aangename manier van doen.
Hoe komt het dat hij nu wel makkelijk nieuwe vrienden maakt?
Zoon meldt dat hij bekend is in zijn vriendengroep en aanhang. Mensen komen nu vanzelf naar hem toe. Als muzikant of als mede 'auti' heeft hij een vanzelfsprekende toenadering met andere auti's en muzikanten.
Hij kan nu gezichten 'lezen' en zien of iemand verveeld raakt van zijn verhaal en dan kan hij kiezen of hij stopt of ze blijft 'vervelen' tot zij de grens trekken of het doodbloedt.
Hij kan onbedoeld bot zijn maar hij legt zichzelf uit. 'Ik ga nu wat bots zeggen, dat is mijn karakter, maar dan weet je ook wat je aan mij hebt, dus neem het niet persoonlijk'.
Hij kan samenwerken door taken vooraf te bespreken en te verdelen, dat kan hij ook aan een ander overlaten. Als het dan toch vastloopt en de spanning loopt op dan kan hij aangeven dat hij stopt omdat het hem niet meer lukt. Dan gaat een van beiden verder of op een later moment na wat gepuzzel over de beste manier om wel iets af te krijgen.
Weer een heel nieuw terrein te ontdekken bij mijn kinderen, die zelf zo goed hun ontwikkeling in eigen hand nemen omdat ze snappen waar het om gaat. En daar, dat moet ik zeggen, door leerkrachten begeleiders zinvolle tekst bij krijgen aangereikt op het moment dat zaken op school zich afspelen.
Mijn zoon is ook een bruggenbouwer, een tolk, geworden tussen mensen met autisme en zonder, of mensen met autisme onderling. Hij wordt ook door mij ingeschakeld voor wat wij noemen 'opagesprekjes'. Zijn opa kwam uit het onderwijs en kon zaken goed sturen. Hij is geduldig en kalm, kan in een gesprek eerst denken en dan zeggen, kan goed luisteren, en als hij onverwacht woedend wordt, dat kan nog steeds gebeuren, voelt hij dat aankomen en trekt zich dan terug.
Daarmee is zijn score op de lijst natuurlijk veranderd. Terwijl hij nog steeds autisme heeft. Maar hij gebruikt het in zijn voordeel. Hij kan grote hoeveelheden tekst onthouden en weet precies waar alles staat.
Hij was vandaag mee winkelen en hij heeft een soort pepers die hij lekker vind. Ik zoek me daar altijd een breuk naar en onthoud dan dat ik heb lopen zoeken. Hij loopt zo naar het betreffende vak en weet gewoon waar het is. Heel feitelijk. Zolang het natuurlijk op dezelfde plek staat. Als dat niet zo is, heeft hij het geduld om het even uit te zoeken. Vroeger zou dat tot onvrede en chaos hebben geleid, nu leidt dat tot de 'puzzelstand'.

Dat was

Zoon noemt dit soort gesprekken 'autisme centraal' momentje.

Ingevuld

De enquete heb ik in 10 minuten ingevuld. Goede vragen over autistische kinderen. Herkende mezelf er gedeeltelijk ook in. Gewoon lekker invullen allemaal !!

Eveline

Eveline

17-07-2014 om 21:16 Topicstarter

Bedankt voor de reacties

Wederom bedankt voor jullie reacties. Leuk om te horen AnneJ dat uw zoon een goede weg heeft gevonden en er goed over kan praten en kan reflecteren.

De eerste tassen gaan morgen op de post! Heeft u kennissen/vrienden/familieleden die ook in de doelgroep vallen en mee zouden willen doen, wijs ze op de link!

Heel erg bedankt nogmaals!

Meike

Meike

19-07-2014 om 13:06

Gedaan!

Lang maar makkelijk!

Succes!

Rafelkap

Rafelkap

20-07-2014 om 12:21

intelligentie

Deze enquete is alleen voor kinderen met een normale intelligentie, niet voor kinderen met een verstandelijke handicap, wat ook vaak voorkomt met autisme. Voor mij niet in te vullen dus.

Meike

Meike

22-07-2014 om 15:15

Nu al tas binnen en rafelkap

Zoo dat is snel! Ik heb de tas al binnen en voila, prima tas voor een macbook Dus dank!!!

Rafelkap; ik heb een kind met een verstandelijke beperking en een hb kind dus daar kan het niet aan liggen Overigens geen autisme oid hier!

Meike

Eveline

Eveline

22-07-2014 om 17:52 Topicstarter

Meike

Fijn om te horen dat de tas goed is aangekomen! Dat is mooi!

Egel

Egel

22-07-2014 om 21:19

bij mij ook

Bij mij ook een tas, wat aardig zeg! Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat ik bij de eerste 25 zou zitten.
Altijd handig, bedankt!
Groeten, Egel

Bedankt

Ook hier is gisteren een tas aangekomen. Fijn formaat, deze had ik nog niet.
En ik had eigenlijk ook niet gedacht dat ik bij de eerste 25 zou zitten. Was echt een verrassing.
Bedankt!

Eveline

Eveline

23-07-2014 om 19:25 Topicstarter

Nog meer nodig

Leuk om te horen dat de tassen bevallen! En dat ze goed zijn aangekomen. Maar ik heb nog veeeeel meer ingevulde lijsten nodig en we zitten nog niet aan de 25 dus we hebben ook nog tassen! Zijn er vrienden/kennissen/familie die ook mee willen doen, graag!

Aantal dagen geleden...

de enquête ingevuld

Juno

Juno

05-08-2014 om 12:02

Al tijd terug ingevuld

Maar nog geen tas.

Eveline

Eveline

05-08-2014 om 17:51 Topicstarter

juno

Mail me even want alle tassen zijn wel opgestuurd en door de meesten ook gewoon ontvangen. Misschien is er bij de post iets misgegaan.

[email protected]

ook geen tas

gehad... Of was ik "te laat" met invullen?

Eveline

Eveline

08-08-2014 om 23:01 Topicstarter

laatste tassen

De laatste tassen zijn afgelopen maandag op de post gegaan. We hebben inmiddels al meer dan 40 ingevulde lijsten ontvangen dus de tassen zijn verdeeld. Alle hulp is echter nog steeds erg welkom!

bibi63

bibi63

08-08-2014 om 23:21

AnneJ

Ik vind jouw verhaal over je zoon heel leuk. Leuk te lezen dat een autist ook heel goed zn weg kan vinden. Super!. En vooral ook een opsteker voor andere ouders met een autistisch kind. Heb ik zelf niet, maar wel een vriendin met 2 autistische kinderen. Daar zie en hoir ik alleen maar negativiteit. Met een wat andere benadering, kunnen het dus juist hele leuke en fijn mensen worden, begrijp ik uit jouw verhaal.
Bibi

Inderdaad Bibi

Ik had ook hele leuke collega's in de IT met autisme. Wel vaak intensievere gezinnen, het is niet niets, soms zijn er extreme zaken over relatieve peuleschillen maar met begrip en acceptatie en vooral ook humor en relativering, koelbloedigheid, bij vaak wel mensen met een bovengemiddeld IQ is er veel mogelijk denk ik.
Gisteren sprak ik een oud collega, lieve enthousiaste hardwerkende secure jongen. Weet nooit wanneer hij moet stoppen met zijn verhaal maar met wat geduld en sturende subtiele tekstwendingen loopt dat ook weer goed af.
Een collega die zelf veel nutteloos jeugdzorggedoe had in zijn gezin kwam mij altijd zijn nieuwe letterlijke grappen melden. Ik kon hem via de NVA soms helpen aan dagjes uit voor zijn gezin of andere zaken.
Een veel te harde werker die altijd tijd voor me had om ingewikkelde technische zaken uit te leggen die nodig waren voor een beter begrip van de prioriteiten in een project of om zaken goed te kunnen uitvoeren. Die alles wist van PGB's, speciaal onderwijs, het hele ggz gebeuren voor ouders en kinderen en die scherp in beeld had hoe intensief het voor zijn vrouw was om zo'n gezin te hebben.
Op een dagje uit zag je ze soms wel voor een uur of meer hun rust pakken door zich af te zonderen met hun digitale medium.
Mensen die creatief omgaan met hun mogelijkheden en beperkingen. Die soms ook vastlopen maar wat kan er weinig nodig zijn om dat weer goed te krijgen, mits er maar wat begrip is. Met name ook van de omgeving.

Slim

Mijn zoon vertelde over zijn meest intieme vrienden die heerlijk allemaal hun eigen gelijk proberen te halen, je ziet zo'n opgewonden stelletje zo voor je, dat voor iedereen anders is en hoe zoon dan subtiel dat besef kan laten doordringen waarna ze allemaal gaan doen wat zoon voorstelt.

en..

Zoon is de jongste van het stel. Dan voelen ze zich minder bedreigd denk ik om hem te volgen.
Afijn, genoeg weer. Ik verbaas me over de onderzoeken waarin ouders met kinderen minder gelukkig zouden zijn. Ik denk dat het extremer is, je kunt som groots ongelukkig zijn maar ook groots gelukkig worden van het leven met je kinderen. Allebei.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.