Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Rosanne
22-05-2014 om 14:33
Enquête voor ouders met kleurenblinde kinderen
Hallo allemaal,
Voor mijn afstudeeronderzoek ben ik op zoek naar ouders van kinderen met kleurenblindheid.
Mijn onderzoek gaat over kleurenblindheid in het basisonderwijs. Ik wil door middel van dit onderzoek weten hoe een leerkracht maatregelen kan treffen om een leerling met kleurenblindheid optimaal te laten leren in de klas. Hoe herken je leerlingen met kleurenblindheid, waar moet een leerkracht rekening mee houden bij kinderen met een vorm van kleurenblindheid. Zijn er geschikte materialen voor deze leerlingen?
Ik heb inmiddels een enquête opgesteld voor ouders van kinderen met kleurenblindheid. Ik zou het erg fijn vinden als jullie deze voor mij in zouden willen vullen, via onderstaande link:
http://www.enqueteviainternet.nl/Kleurenblindheid_in_het_onderwijs
Alvast hartelijk bedankt voor jullie medewerking!
Groeten,
Rosanne Oelen

Haaknaald
22-05-2014 om 15:14
Hallo Rosanne
Wat ben ik blij dat er eindelijk aandacht komt voor kleurenblinde kinderen in het onderwijs! al die gekleurde boeken, het is vreselijk voor onze zoon.

Katniss
22-05-2014 om 15:42
Ook voor niet-kleurenblinde kinderen
Ik ga de enquete niet doen, want mijn kinderen zijn niet kleurenblind, maar ik ben het helemaal met LiesK eens over de onleesbaarheid van schoolboeken als gevolg van schreeuwerige kleuren en een overdaad aan plaatjes. Zelf word ik er ook helemaal onrustig van als ik er eens doorheen blader.

Haaknaald
22-05-2014 om 16:02
Katniss
Bedankt voor je begrip.
Gelukkig is onze zoon nu zo ver in de avi niveau's dat plaatjes minder belangrijk worden en de tekst veel zwart wit is. Gewone leesboeken gaan nu wel.
Helaas zag ik bij de oriëntatie voor een VO school voor onze dochter dat ook op het VO kleuren en illustraties nog volop aanwezig zijn.
Ik zag ergens een boek liggen waar ieder hoofdstuk aan het eind wordt samengevat op een gekleurde pagina. Zwarte letters op een ondergrond die opgebouwd is uit paarse stipjes. Zo leuk voor de kinderen zonder handicap maar voor kinderen die snel zijn afgeleid of kleurenblinde kinderen nou net niet de bedoeling.
Dat full-color-printing nu mogelijk is wil toch niet zeggen dat het altijd nodig is? Duitse rijtjes stampen vanaf een zwart wit print is net zo saai als Franse rijtjes stampen vanaf een kleuren print.
Rosanne ik wens je veel succes met je afstudeerproject! Ik hoop dat je ook echt iets kan veranderen in de huidige schoolboeken kleuren gekte.

Haaknaald
22-05-2014 om 19:21
Nog vergeten te melden
Kleurenblinde kinderen hebben over het algemeen een sterk gevoel voor detail. Onze zoon weet feilloos het goede puzzelstukje te vinden tussen tig andere zwarte stukjes van de Mona Lisa, hij let goed op vormen.

Haaknaald
23-05-2014 om 08:52
even omhoog halen
Zo even gezorgd dat dit onderwerp weer op de eerste pagina bij recente inhoud staat.

Rosanne
27-05-2014 om 11:20
Hoi
Wat leuk dat jullie mee doen aan mijn enquête! Ik hoop dat er nog meer ouders opduiken van kleurenblinde kinderen die hier een steentje aan bij kunnen dragen.
Mijn onderzoek is op dit moment nog in volle gang bezig. Ik denk helaas niet dat het voor mij mogelijk is om leermethoden te veranderen, dat is aan de uitgeverijen. Zij zijn juist bezig zo veel mogelijk kleuren toe te passen, om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Dit is een natuurlijk een groot nadeel voor kleurenblinde kinderen!
Met mijn onderzoek hoop ik in ieder geval informatie te kunnen geven over kleurenblindheid in het basisonderwijs en tips en trucs aan leerkrachten te kunnen verstrekken... Mede door hulp van ouders die de enquête invullen en dit aanvullen met toelichtingen! Geweldig bedankt!!

creabea
27-05-2014 om 16:53
rosanne
Hier geen kleurenblinde kinderen, maar misschien kan je wel in je bevindingen aangeven dat ook ouders van 'gewone' kinderen niet zitten te wachten op al die leuke kleurtjes en drukke opmaak. Kinderen krijgen al zoveel indrukken tegenwoordig en dan is het rekenboek ook nog opgemaakt in knalkleuren en zijn allerlei zijstraatjes te vinden in de (inderdaad leuke) illustraties.
(het zijn natuurlijk niet alleen de schoolboeken... ook bijvoorbeeld de donald duck is ook een stuk drukker geworden in 25 jaar tijd)

Haaknaald
27-05-2014 om 16:56
Nogmaals
Rosanne, omdat wij al veel aanpassingen hebben gedaan voor onze zoon weet ik er best veel van. In de enquête heb ik mijn mailadres gezet voor vragen mag je altijd mailen.
Ik beloof alleen niet dat ik acuut reageer, heb de komende week een druk programma en weinig tijd om alle mail uitvoerig te behandelen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.