Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Afstuderencmd
22-08-2012 om 12:26
Gamen, kinderen en ouders
Wij zijn twee studenten aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. Met ons afstudeerproject onderzoeken wij het gamegedrag van de jeugd. Omdat gameverslaving een steeds groter probleem wordt willen wij tevens een manier ontwikkelen om ouders het gamegedrag van hun kind in te laten zien. Met het onderstaande concept willen we dit bereiken, ook worden ouders van gamers tegelijkertijd onderwezen in positieve en negatieve aspecten aan gamen.
Het concept beschrijft een programma wat ouders kunnen installeren op de computer van hun kind. Dit programma is niet terug te vinden op de computer en valt niet te de-installeren door het kind. Het programma houdt bij hoe lang het kind gamet en welke games hij of zij speelt.
Via een app op de smartphone van de ouder wordt de totaal gegamede tijd getoond. Aan de hand van de gegamede uren krijgen de ouders tips met betrekking tot het risico van gamen. Zo kan worden aangetoond dat een paar uur per dag gamen niet schadelijk is, maar dat er ook positieve punten aan gamen zitten. Als het kind veel gamet krijgen de ouders waarschuwingen via de app en tips om het gebruik te minderen.
Graag zouden wij horen wat jullie van dit idee vinden. Alle feedback is van harte welkom zowel positief als negatief.
Alvast ontzettend bedankt voor de medewerking!
Groeten,
Jelmer en Nils

Kees Jansen
22-08-2012 om 13:16
Daar hadden ze vroeger iets voor...
... dat heette toen "opvoeden". Maar je kan natuurlijk ook denken dat je slimmer met de computer bent dan je kinderen.
Ten eerste: " Omdat gameverslaving een steeds groter probleem wordt" is een veel te algemene bewering. Ik waag ook ernstig te betwijfelen of hier deugdelijk onderzoek aan ten grondslag ligt, ipv onderbuikgevoel.
Ten tweede: ieder programma is te vinden en te verwijderen. En de kans dat pubers dat sneller doen dan jullie denken lijkt me hoog.
Ten derde: wat een totaal verziekte opvoeding geef je, als je je kinderen moet bespioneren!
Het spijt me wel, maar ik vind het een erg slecht idee. Als ouders kan je prima weten wat je kinderen doen n/of vertrouwen op hun eigen verantwoordelijkheid zolang je interesse in ze toont, met ze praat, naar ze luistert, en je rol als ouders pakt: opvoeden dus. En de wetenschappelijke waarde van jullie beweringen zou ik eerst een grondig onderbouwd zien.

Majal
22-08-2012 om 21:28
Hm, ik denk dat ik wel een interessant studieobject voor jullie ben want ik heb een 13 jarige met serieuze gameverslaving-verschijnselen. En toch ben ik niet zo'n fan van jullie idee. Ik weet al dat mijn kind veel teveel uren aan het gamen is, daar heb ik geen app voor nodig, en dat er voordelen aan zitten weet ik ook wel. Hij leert er vast wel iets van en hangt tenminste niet bij de supermarkt rond waar ik leeftijdsgenoten van hem zie hangen. Zucht.
Ik hou gewoon niet van het bespionerende aspect. En zoals gezegd, het voegt niets toe.
Maar toch veel succes, want dat het een probleem is hoef je mij niet te vertellen!

Jelmer Nils
23-08-2012 om 11:04
Onderbouwing
Bedankt voor uw reactie. Als eerste wil ik u graag wijzen op het volgende artikel:
http://nos.nl/video/239450-twaalfduizend-jongeren-verslaafd-aan-gamen.html
En mede doordat wij meerdere gesprekken hebben gevoerd met verslavingszorg, psychologen en jeugdwerkers kunnen wij bevestigen dat dit probleem zich vaker voordoet.
Ik begrijp uw reactie goed, ik ben het met u eens dat dit een kwestie van opvoeding is. Toch onstaan er streeds meer gevallen van kinderen die verslaafd raken aan gamen. Bij verslavingszorg noord-nederland werd aangegeven dat de steiging zorgzaam te noemen is.
Daarom willen wij een hulpmiddel aanbieden. Wij willen niet beweren dat dit de oplossing is voor het probleem. Zelf heb ik met deze problematiek te maken gehad in mijn jeugd door het feit dat mijn ouders beide full-time werkten en daardoor geen toezicht hadden.
Het "bespionerende" gedeelte kan ik goed begrijpen. Dit moet ook niet de bedoeling zijn. Hier proberen wij nu ook een oplossing voor te vinden. Een hiervan kan zijn dat de installatie gebeurd in overleg, het kind meteen bewustmakend dat er controle op is. Dat kinderen veel van computer weten is een feit. Echter met onze achtergrond in computerkunde zijn wij overtuigd dat wij een oplossing kunnen vinden voor het vinden van de software.
Nogmaals bedankt voor uw uitgebreide reactie, hier hechten wij veel waarde aan. Ik hoop dat u dit leest en de tijd wil nemen om wederom een reactie te geven.

kersenboom
26-08-2012 om 16:12
Reactie
Ik heb als ouder over het bovenstaande idee nagedacht.
Het idee en de achterliggende gedachte is nobel, maar ik bewijfel of dit idee in de praktijk werkt.
Jullie zeggen dat de installatie van een dergelijk programma in overleg dienst te gebeuren zodat het kind zich niet bespied voelt. Dat is leuk en aardig bedacht, maar ik ben bang dat de ouders dan via hun app een vertekend beeld zullen krijgen. Pubers gaan dan toch gewoon bij een vriendje gamen. Althans zo zou ik reageren als ik zou weten dat mijn ouders een dergelijk controleprogramma op mijn computer hebben geïnstalleerd.
Ik vraag me af of ouders er wat aan gaan doen indien zij een dergelijke melding krijgen op hun app. Zeker als ze full-time werken.
Zoals gezegd is dit meer een probleem van deze tijd en een opvoedkundige kwestie. Het zijn dezelfde ouders waarvan het kind met de sleutel om de nek loopt en zich na schooltijd maar moet vermaken.
Ik vraag me echt af of dit het gedrag verandert van zowel de ouders en het kind.
Maar nogmaals. ik vind het wel goed dat jullie hierover nadenken.