Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Vincie

Vincie

10-03-2020 om 16:10

Genderdysforie en transgender mensen in Nederland

Hallo allemaal,

Voor het journalistieke project Invisible Cities onderzoek ik onder andere het beeld wat Nederlanders hebben van mensen met genderdysforie/transgender mensen.

Daarvoor heb ik de volgende enquête opgesteld: https://forms.gle/Qc6NS2QN8YXatQ5H8. Het zou heel erg helpen als je deze enquête (eerlijk) in zou willen vullen, afhankelijk van je antwoorden duurt het ongeveer 5 minuten. De enquête is anoniem.

Hoe meer mensen de enquête invullen, hoe completer en dus representatiever het beeld wordt, dus als je deze enquête zou willen delen, zou dat heel fijn zijn.

Alvast bedankt,
Vincie

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-03-2020 om 19:48

Hmm

Ik heb de enquete ingevuld zonder dat ik wist wat genderdysforie is. Nu heb ik gegoogeld en weet ik het nog niet.

Triva

Triva

11-03-2020 om 06:32

Bijzonder phryne

Dat je niet in staat bent om dit te vinden. Wikipedia is heel duidelijk.

Maar punt is: je moet het uitleggen als je een enquete doet. Je wil namelijk niet dat iemand het invult die wellicht een andere definitie in zijn hoofd heeft.

Overigens vond ik de steeds erger wordende gradatities niet prettig. Als ik iemand niet in de maling neem ga ik die persoon dan wel mishandelen???

Triva

"Overigens vond ik de steeds erger wordende gradatities niet prettig. Als ik iemand niet in de maling neem ga ik die persoon dan wel mishandelen???"

Tuurlijk, gewoon meteen in elkaar beuken

skik

Koffiekop

Koffiekop

11-03-2020 om 07:53

Inderdaad rare vragen

Alsof iemand serieus in gaat vullen dat hij een ander belachelijk zal maken of mishandelen... En vooraf hoor je de definities te geven die je hanteert, zodat je zeker weet dat je respondenten dezelfde definities gebruiken. Anders vergelijk je appels met peren zonder dat je dat weet.
Maar wel de enquête ingevuld hoor.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-03-2020 om 08:10

Triva

Maar wat is dan het verschil tussen de begrippen? Ik kon dat niet goed vinden. Het een is het gevoel en het ander de status, maar dat klopt ook niet echt, want je mag je tegenwoordig laten registreren hoe je wilt (qua gender) ongeacht hoe je fysieke kenmerken.

@Emma

@Emma

11-03-2020 om 08:11

Uit Wikipedia gekopieerd

"Genderdysforie (ook wel bekend als geslachtsidentiteitsstoornis) is een gevoel van onvrede (dysforie) met het eigen biologische geslacht en de overtuiging tot het andere geslacht te behoren: het biologische geslacht en de genderidentiteit komen niet overeen"

Weer wat geleerd

Lou

Lou

11-03-2020 om 10:20

Niet heel zinvol

Feiten en meningen lopen te veel door elkaar in deze enquête. Er was een vraag waarop het antwoord 'eens' of 'oneens' was, ik weet niet meer welke, maar waarvan ik dacht: huh? Dat is toch gewoon een feit, en niet iets om een mening over te hebben. Zo lang je niet weet wat de respondenten onder je begrippen verstaan, is de hele enquête dus niet heel zinvol, vrees ik.

Maar als je hem aanpast met definities wil ik hem wel nog een keer doen hoor!

Evert

Evert

11-03-2020 om 22:23

Lou

Het maakt toch niet zoveel uit of feiten en meningen door elkaar lopen in de enquête. Ik ben hier op het forum nog geen enkele enquête tegengekomen van welke opleiding dan ook waar een conclusie uit getrokken kon worden. De vragen zijn vaak dubbelzinnig, de termen niet duidelijk afgebakend (zoals hier), controlevragen ontbreken of er zijn te weinig vragen. En meestal is de spelling abominabel.
De studenten leren gewoon hoe ze een enquête moeten maken, leren een beetje oppervlakkig nadenken over vragen en leren hoe je daarna aan de hand van de uitslag een rapportje schrijft. De docenten en professoren weten ook wel dat er geen wereldschokkende conclusies uit te trekken zijn, het gaat meer om het proces.

Lou

Lou

11-03-2020 om 22:33

Evert

Dat kan best, dat het niet uitmaakt voor de studenten zelf. Maar ik denk dat bij het onderdeel 'enquêtes maken' dit soort zaken wel aan de orde komen. Dus wijs ik ze daarop. In dit geval kunnen ze de enquête vrij makkelijk verbeteren. Mogelijk interesseert het ze geen biet hoe wij aankijken tegen genderdysfore en transmensen, maar dan krijgen ze toch een hoger cijfer.

Raffie

Raffie

12-03-2020 om 11:21

Enquetes

Ik ben eigenlijk nog nooit een zinvolle enquête tegengekomen! (serieus, begin altijd vol goede moed, raak halverwege geïrriteerd en eindig sjagrijnig)

Vincie

Vincie

12-03-2020 om 12:58

reactie

Hoi allen,

Bedankt voor alle feedback, dat neem ik mee voor in de toekomst. Ik krijg meer opmerkingen over o.a. de vraagstelling en het ontbreken van definities. Echter wil ik de enquête niet meer aanpassen aangezien hij nu al door een aantal mensen is ingevuld en dan zouden die antwoorden niet meer bruikbaar zijn. Vandaar.

Daarnaast heb ik er wel over nagedacht voordat ik deze enquête publiceerde, de enquête is ook door meerdere transgender personen (die elkaar niet kennen) gecontroleerd en goedgekeurd.

De definitie van genderdysforie ontbreekt omdat zo het beeld dat in de maatschappij heerst niet beïnvloed wordt. Want mensen vormen (vaak zonder kennis) ergens een mening over en worden daarin ook niet van definities voorzien (tenzij ze het zelf googlen). Maar voor in de toekomst neem ik alle feedback mee, en ook bij de verwerking van de resultaten zal ik de opmerkingen/kritiek/feedback meenemen.

Deze enquête is niet verplicht voor mijn studie noch door de docenten. Ik doe dit om een beter beeld te krijgen van de meningen over dit onderwerp die in de samenleving heersen. Dat is alleen maar bevordelijk voor het uiteindelijke onderzoek - naast literatuuronderzoek, ervaringsdeskundigen en experts van o.a. het COC. Want hoe kun je iets zeggen over vooroordelen in de samenleving, als je niet weet hoe mensen over die vooroordelen denken?

De vragen zijn trouwens opgesteld aan de hand van (wetenschappelijke) literatuur/onderzoeken, (reacties op) mediaberichtgeving, interviews met ervaringsdeskundigen en informatie op platforms als Transgenderinfo. De volgorde en vraagstelling had bij enkele vragen veel beter gekund, eens, maar daar kan ik van leren voor een volgende keer, zodat een volgende enquête wel goed is.

En ja, sommige dingen zou je kunnen zien als feit, maar ondanks dat het dan een feit is, hebben mensen daar alsnog een verschillende mening over.
Maar daarom is er ook de mogelijkheid van toelichten van de antwoorden. Dat wordt meegenomen.

Hoop dat het zo wat duidelijker is, mochten er nog vragen/opmerkingen/kritiek/feedback/whatever zijn, laat het me weten en ik beantwoord alles graag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.