Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Janti
02-06-2014 om 20:58
GEZOCHT: ouders tussen de 35 en 60 jaar
Hallo allemaal!
Ik doe samen met een aantal anderen voor mijn studie aan de Universiteit voor Humanistiek onderzoek naar het verband tussen ouderschap en levensgeluk.
Voor dat onderzoek zoek ik ouders met kinderen van minstens 5 jaar oud (en zelf dus tussen de 35 en 60 jaar zijn) die heel even de tijd zouden willen nemen om de volgende vragenlijst in te vullen. In totaal duurt het zo'n 10 á 15 minuten om in te vullen en de ingevulde gegevens zijn geheel anoniem.
Link: http://www.thesistools.com/web/?id=417357
Alvast enorm bedankt!

Jasam
02-06-2014 om 21:31
Ingevuld
Kanttekening:
De vragen hebben betrekking op mijn eerstgeboren kind.
Die is 33, en al 16 jaar uitwonend.

Angela67
02-06-2014 om 21:34
paar vragen/opmerkingen - er kloppen aantal zaken niet
Ten eerste: het duurt wel langer dan 5 minuten . .
vraag mbt geslacht/manier van opvoeden: non-info vraag voor jullie want ik weet niet hoe ik het gedaan zou hebben als kind ander geslacht had gehad. dus ik kan wel wat invullen maar volgens mij heeft het geen 'waarde'.
wat bedoel je bij vraag 11 met basisonderwijs? Studeren betekent voor mij hbo/wo dus dan zou je bedoelen dat je kind minimaal havo/vwo moet halen?
verder zou ik graag bij vraag 15 soms 'niet van toepassing' willen invullen want eerst geef ik aan dat kind geen beperkingen heeft en later moet ik reageren op de stelling 'Mijn kind wordt tegengehouden in het leven door zijn of haar beperkingen'
stelling: "Een handicap belemmert altijd het leven van een kind" en dan moet ik hierop reageren terwijl mijn kind geen handicap heeft én ik moet de vragen relateren aan de opdracht: "De stellingen van deze vraag gaan over uw eerstgeboren kind" >> klopt dus niet. ook hier zou ik graag nvt willen invullen.
vraag 17: de verdeling in hoeveel uren je werkt, daarbij is de categorie 12-36 uur zo groot, daar krijg je volgens mij geen interessante gegevens uit? vooral vanwege het feit dat je uiteindelijk wel vier categorieen aanbiedt die ieder ws weinig antwoorden krijgen?
vraag 19: "Had de afwezigheid van uw kind effect op uw werktevredenheid?" Wat bedoel je hier nu? Mijn eerste gedachte is: je bedoelt natuurlijk 'had de AANwezigheid van een kind in je leven effect op je werktevredenheid'. of bedoel je: omdat ik op m'n werk even geen kind om me heen had was ik tevredener op m'n werk (dan daarvoor?. Het kan beide kanten op voor mij. weet dus niet wat ik moet invullen. Overignes mag ik hier wel nvt invullen dus dat doe ik dan maar?
"Hoeveel dagen per maand onderhoudt u uw sociaal netwerk (denk hierbij bijvoorbeeld aan familie- of vriendenbezoek)?* >> waarom staat hier een rood sterretje bij? ik zie geen aanvullende info onderaan de pagina?
Daarbij: ik interpreteer de vraag als 'OP hoeveel dagen .. ' want ik ga niet gauw een hele dag op stap.
Sinds ik een kind heb voel ik mij gelukkiger: ja da's ook zo eentje. Ik zal het nooit weten want ik kan niet kijken hoe het zou zijn zonder
"Het hebben van een kind houdt mij tegen in mijn dromen" >> kromme zin, je bedoelt zoiets als: ik kan mijn dromen niet verwezenlijken?
gr Angela

Angela67
02-06-2014 om 21:47
oeps
je zegt niet dat het 5 minuten duurt (op het verkeerde been gezet door 'heel even' denk ik).
gr Angela

Leen13
02-06-2014 om 22:48
pffff
Kan ik niet invullen. Teveel vragen met enerzijds/anderzijds die ik dan maar neutraal invul. Of vragen waarvan ik denk dat ik heel wat anders bedoel dan de vraagstellers als ik die bevestig of ontken.

Janti
03-06-2014 om 08:56
Reactie
Hoi Angela, bedankt voor je feedback! Omdat de survey nu al gepubliceerd is kan ik je (terechte) opmerkingen niet meer verwerken, maar het is altijd handig om te weten wat er in het vervolg beter kan en we zullen het ook mee nemen in de reflectie
En voor de anderen: de aard van kwantitatief onderzoek leent zich helaas slecht voor nuances, dus ik kan me goed voorstellen dat het een lastige lijst is om in te vullen, in ieder geval bedankt dat jullie de moeite hebben willen nemen om de vragenlijst te bekijken!

Angela67
03-06-2014 om 19:18
controle vooraf
Janti,
ik schud die opmerkingen echt zo uit m'n mouw terwijl ik het lees.
Was een review van de enquête niet in je stappenplan opgenomen misschien?
gr Angela

dc
03-06-2014 om 19:48
geluk - moe
Iets wat ik mis, is hoeveel kinderen je hebt. Ik heb na de 2e een postnatale depressie gehad, en bij de derde weer enorm ijzertekort. Ik heb mij jarenlang doodmoe gevoeld, en begin nu jongste 3 is pas weer op te krabbelen. Dat heeft nogal invloed op je gelukgevoel, maar niet direct te maken met je oudste kind, of enig kind. Zonder de moeheid zou ik mezelf 10 geven voor geluk, door de moeheid maar een 8. En volgens mij ben ik echt niet de enige die daar mee worstelt of geworstelt heeft. Het leven is echt een stuk makkelijker als je 's avonds naar bed gaat en de volgende ochtend pas weer wakker wordt, in plaats van 3 keer op omdat een kind ziek is

Sneeuwitje
04-06-2014 om 13:47
ook ingevuld
Ik werd op het verkeerde been gezet door je post, daar staat 10-15 min. in, terwijl bovenaan de enquete staat dat het 5 min. duurt! Inderdaad jammer dat er soms niet de nuance is om een uitleg te geven. En tussen weinig en veel zit soms ook nog wat tussen!
Sneeuwitje

rutiel
04-06-2014 om 14:12
Afgehaakt
Sorry, maar ik vind de enquete bijzonder slordig opgezet. Spellingsfouten ( "Ik zou het erg vinden als mijn kind lage schoolresultaten behaald") zijn mij sowieso een gruwel. Ben afgehaakt bij de vraag of de "afwezigheid van mijn kind" invloed had op mijn werktevredenheid. Afwezig van wat?? Sorry, maar met zo'n vraag kan ik echt geen enkele kant uit.
Heel erg jammer dat jullie niet even de moeite hebben genomen om de lijst goed na te lopen.

Lucerna
04-06-2014 om 16:57
wel ingevuld
Met wat kunst- en vliegwerk, maar ik hoop dat jullie er iets mee kunnen.

Suze
04-06-2014 om 18:53
Angela
Ik vind dat veel enquetes vaak rammelen, alsof ze niet van tevoren goed getest zijn. En inderdaad taalfouten, gruwel...
En zeker als je wat verder doordenkt, wat ik den kik sowieso (te) veel doe, dan wordt het erg moeilijk om goed te antwoorden. Het antwoord "het hangt ervan af" staat er ook nooit bij.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.