Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Atlas

Atlas

24-11-2018 om 21:05

Input gezocht

Even onder een andere naam en helaas met beperkte informatie vanwege de herkenbaarheid.
Stel je bezit een stuk grond in een buitenwijk. Je zou daar woningen op willen bouwen maar er is veel aanbod in de omgeving. Om je plannen toch door te laten gaan moet je met iets bijzonders komen. Maar wat?
Ik dacht zelf aan kleine woningen voor jonge senioren (gruwelijke uitdrukking trouwens) die nu ze nog fit zijn alvast willen verhuizen naar een kleinere, makkelijker te onderhouden woning met de slaapkamer en badkamer beneden. Klein tuintje erbij waar je lekker kunt zitten maar weinig onderhoud aan hebt.
Voor gezinnen is er al veel aanbod en voor jongere mensen is het te ver van de binnenstad.
Of juist een plan met nul op de meter of passief woningen.
Voor de duidelijkheid, de mensen kopen een stuk grond en bouwen daar zelf een huis op maar om daar überhaupt iets te kunnen doen moet ik met iets komen wat er nog niet of weinig is.
Iemand ideeën? Als je liever mailt hierover kun je een mail naar het forumbeheer sturen.

Ik snap iets niet

Je zegt dat je een stuk grond hebt waarvoor je iets wil verzinnen. Bijv seniorenwoningen. Maar verderop zeg je dat mensen zelf moeten bouwen. Dan zou toch niet iets zelf hoeven te verzinnen?

Ik zou het fijn vinden om later als ik oud ben (dat word ik niet, want ik ben te ongezond, maar stel dat), samen met anderen bij elkaar te wonen. Dus wel helemaal apart, maar dat er wat mensen om ons heen wonen waar we wat aan hebben en zij aan ons. Ik schrijf de brieven aan de instanties, de buurvrouw bakt de appeltaarten bij feesten en mijn man helpt met kleine klusjes. Mijn moeder woont in een flat waar ze toevallig een heel netwerk om haar heen heeft van buren die allemaal hun eigen expertise hebben en het werkt heerlijk.

Atlas

Atlas

24-11-2018 om 23:17

Bestemmingsplan

Om een wijziging van het bestemmingsplan voor elkaar te krijgen moet ik een plan hebben met iets aparts. Nu kreeg ik te horen dat er al zoveel van hetzelfde was.
Over jouw idee: een soort commune maar dan zonder de enge dingen. Lijkt mij ook fantastisch. Die gaat op het lijstje 😊

Atlas

Atlas

24-11-2018 om 23:44

Toeval

Dit las ik net. Zoiets lijkt me perfect. Zouden jullie zoiets doen?
https://www.ad.nl/woerden/unieke-kans-senior-ontwerpt-woning-op-maat-in-kamerik~aeea0846/

Konnie

Konnie

25-11-2018 om 14:23

Waarom of-of?

Levensloopbestendige woningen met 0 op de meter / energieneutraal en duurzaam?

mijk

mijk

25-11-2018 om 14:50

even hier kijken

als er een knarrenhofinitiatief in de buurt is ben je misschien in een keer klaar! Veel van deze groepen zijn nog op zoek naar lokatie.

https://knarrenhof.nl/

Doenja

Doenja

25-11-2018 om 17:48

Knarrenhof!

Wat n goed idee. Ooit als ik ouder wordt dan lijkt ne dit wel wat voor mij/ons. Heb ook wel wat te bieden. T is dat ik nu zo fijn woon...

mijk

mijk

25-11-2018 om 21:14

ik ben een beetje cynisch

ik volg deze groep al even en als het om mantelzorg gaat gaat het allemaal lichamelijke beperkingen. Het woord Alzheimer valt nooit. Bij mijn schoonmoeder heeft haar Alzheimer al ver voor de officiele diagnose behoorlijke sociale problemen met onder andere familie dn buren veroorzaakt. Ook allemaal ouderen met een kop in het zand voor dementie.....Dus ik vidn het een vrij romantisch concept. Aan de andere kant wonen mijn ouders op een pleintje dat ongeveer zo functioneert!

Mijk

Kaaskopje

Kaaskopje

25-11-2018 om 23:33

Mijk

Het Knarrenhof is geen groep, het is een concept.

Het Knarrenhof is geen omgeving waar mensen met dementie of Alzheimer tot het eind kunnen blijven, dat is de opzet niet. Maar tot op zekere hoogte zal het wel een omgeving zijn waarin zo'n oudere minder alleen is en door meer sociale controle en net wel dat beetje burenhulp, langer thuis kan blijven. Het draait bij het Knarrenhof om "noaberschap". Omzien naar elkaar, maar wel zo zelfstandig mogelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-11-2018 om 23:39

Atlas

Je zou ook kunnen overwegen om de grond voor een fatsoenlijke prijs te verkopen aan bijvoorbeeld het Knarrenhof of gelijkwaardige initiatieven, dus niet aan grondontwikkelaars, o.i.d.. Dan is het eindresultaat wat jij voor ogen hebt, maar heb je er verder niet de zorgen meer van.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-11-2018 om 23:43

Doenja

Wij hebben ons eerder dit jaar ingeschreven. Hier in de stad moet 30% beschikbaar komen voor sociale huur, dus hoe groot de kans is dat wij bij die 30 % zitten, moeten we helaas afwachten.

Atlas

Atlas

26-11-2018 om 01:34

Reactie

Konnie, ik zoek een pakkend concept dus met één opvallend punt maar uiteraard kun je combineren. Zal ook wel moeten want vanaf 2020 moet een bouwaanvraag voldoen aan de BENG norm en dat is behoorlijk energiezuinig.

Die Knarrenhof is een interessant concept. Die gaat zeker op het lijstje. Zoals ik het lees geven zij advies en ondersteuning en willen ze een vinger in de pap houden. Die ervaring en kennis zou nuttig kunnen zijn

Mijk, volgens mij is dit opgezet voor fitte, redelijk jonge senioren en niet voor dementerenden.

Doenja, jij en je knappe man zijn van harte welkom 😉 Kunnen we samen hobby-en. Maar ik zou voor geen goud weggaan als ik zo woonde zoals jij. Al was het maar voor dat heerlijk ding wat jij hebt 😃

Kaaskopje, dat zou een optie kunnen zijn. Ik zal voor jullie duimen. Het zou fijn zijn als jullie iets geschikts krijgen.

mijk

mijk

26-11-2018 om 07:29

Ik weet het allemaal.

ik snap dat het een concept is maar als je op die kaart kijkt zijn er veel concrete groepen mensem die hier mee aan de slag willen. Zij zijn vaak dringend op zoek naar een lokatie. Je kunt ook een lokatie tippen dus voor topicstarter zou dat een fantastische match kunnen zijn ( zoals jij het zegt kaaskopje bedoelde ik het..)

Ik weet ook wel dat het een concept voor fitte bejaarden is maar niet alle bejaarden blijven fit en dat zou ik zelf te belastend vinden... Je weet jiet wie er fit blijft voor het start...

Merel

Merel

26-11-2018 om 13:29

Tijdelijke woningen voor gescheiden mensen?

Misschien een projectje voor mensen die iets van urgent een woning nodig hebben? Concept is dan wel wat anders omdat je veel doorstroom hebt. Bij ons in de omgeving heeft de gemeente 10 van die woningen neergezet. Er zullen er meer zijn, maar als je googled op Heijmans one dan zie je voorbeelden ervan.
Of niet van dat soort huisjes, maar mensen die graag een tiny house willen neerzetten?

Atlas

Atlas

27-11-2018 om 02:40

Pas gescheiden

Mensen kopen in het algemeen geen stuk grond en bouwen daar een huis op en al helemaal niet in een buitenwijk, "ver" van de kroegen etc. Je bent makkelijk twee jaar verder eer er een huis staat. Maar dat is mijn aanname.

Wat je ook doet, er kan altijd iets gebeuren waardoor je woning niet meer bij je past. Heel jammer maar dan moet je een oplossing zoeken. Voor ddementerenden is die oplossing een stuk ingewikkelder lijkt me.

mijk

mijk

27-11-2018 om 07:05

Maar het hoeft ook geen individu te zijn

maar kan ook bijvoorbeeld de gemeente zijn of een projectontwikkelaar die een huurcomplex voor bijzondere doelgroepen bouwt.

Nieuw idee: Kangaroowoningen. 2 woningen in 1 die verhuurt worden aan zorgnemer en mantelzorger. Stond volgens mij van het weekend voorbeelden van in Trouw...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.