Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Masteronderzoek TU Delft: Kinderen VEILIG en VRIJ laten fietsen

Beste ouder(s),

Sinds januari bestudeer ik de effecten van het verlagen van de snelheidslimieten voor auto's binnen de Nederlandse steden op de subjectieve veiligheid van verkeersdeelnemers vanuit de ontwikkeling om op veel meer wegen de maximum snelheid aan te passen naar 30 km/u. Dit doe ik door te kijken of dit beleid leidt tot een veiligere fietsomgeving. Hierbij heb Ik een aantal interessante ontdekkingen gedaan welke ik graag met jullie wil delen. Jaarlijks overlijden twaalf kinderen en belanden ongeveer 150 tot 190 kinderen in het ziekenhuis ten gevolge van een verkeersongeval binnen de bebouwde kom. Dit voornamelijk wanneer zij op weg zijn van of naar school. De ouders van kinderen zijn begrijpelijk ook bang dat dergelijke ongelukken bij hun eigen kinderen kunnen plaatsvinden. Zij ervaren de route naar school als onveilig en bedreigend, mede door de chaos van auto's rondom de school (de ouders zijn er altijd op de drukste momenten) en het ontbreken van veilige routes en voorzieningen voor voetgangers en fietsers.

Met dit onderzoek wil ik onderzoeken wat het publiek beschouwt als een “veilige” fietsomgeving voor de kinderen in de stad en welke maatregelen effectief zijn om veilige wegen te creëren waar kinderen ongehinderd op kunnen fietsen. Dit kan ik niet alleen en daarom heb ik jullie hulp nodig!

Link naar de enquête: https://tudelft.fra1.qualtrics.com/jfe/form/SV_3F1Uuy7Cq2gaowm

Met vriendelijke groet,

Marc



Wat een interessant onderzoek. Waar en wanneer kan ik de resultaten zien?

Zeker interessant onderzoek. Maar er zijn natuurlijk veel meer situaties dan alleen deze. En op veel plekken zijn maar beperkte maatregelen mogelijk. De snelheidslimiet verlagen naar 30 km binnen de bebouwde kom gaat natuurlijk sowieso schelen. Maar of het wenselijk is... Ik rijd ook vaak auto, zou daar toch wel moeite mee hebben geef ik eerlijk toe.
Ben ook benieuwd naar de resultaten. Kom je die hier tzt ook nog plaatsen?

Waarom gebruik je geen cijfers in je onderzoek? Moet je niet gaan kijken hoeveel ongelukken waar plaatsvinden? 

M.vdBerg schreef op 10-05-2022 om 18:26:

Waarom gebruik je geen cijfers in je onderzoek? Moet je niet gaan kijken hoeveel ongelukken waar plaatsvinden?

dat zal ongetwijfeld ook relevant zijn. Maar de beleving is ook heel belangrijk. Als we denken dat het veiliger is, dan wordt er op die locatie ook meer gefietst, en omdat er meer gefietst wordt, wordt het ook veiliger, omdat auto's zich dan moeten aanpassen aan de fietsers.

MarcTT

MarcTT

10-05-2022 om 20:35 Topicstarter

Joost88 schreef op 10-05-2022 om 11:31:

Wat een interessant onderzoek. Waar en wanneer kan ik de resultaten zien?

Het rapport zal waarschijnlijk eind augustus klaar zijn. Het is een openbaar rapport en iedereen heeft er toegang toe maar ik zal een link van het rapport tegen die tijd hier plaatsen.

MarcTT

MarcTT

10-05-2022 om 20:37 Topicstarter

Jonagold schreef op 10-05-2022 om 13:02:

Zeker interessant onderzoek. Maar er zijn natuurlijk veel meer situaties dan alleen deze. En op veel plekken zijn maar beperkte maatregelen mogelijk. De snelheidslimiet verlagen naar 30 km binnen de bebouwde kom gaat natuurlijk sowieso schelen. Maar of het wenselijk is... Ik rijd ook vaak auto, zou daar toch wel moeite mee hebben geef ik eerlijk toe.
Ben ook benieuwd naar de resultaten. Kom je die hier tzt ook nog plaatsen?

Ja hoor, ik zal de link zeker hier eind augustus - medio september hier plaatsen. Je maakt inderdaad goede punten die meegenomen zullen worden in het rapport.

MarcTT

MarcTT

10-05-2022 om 20:37 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 10-05-2022 om 18:44:

[..]

dat zal ongetwijfeld ook relevant zijn. Maar de beleving is ook heel belangrijk. Als we denken dat het veiliger is, dan wordt er op die locatie ook meer gefietst, en omdat er meer gefietst wordt, wordt het ook veiliger, omdat auto's zich dan moeten aanpassen aan de fietsers.

Exact!

Wat is met dit verhaal gebeurd?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.