Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
11-06-2025 om 15:50
Beste ouders,
Even kort voorstellen: mijn naam is Randy, 27 jaar en op dit moment derdejaars regie documentaire student aan de Nederlandse Filmacademie in Amsterdam. Voor de ontwikkeling van een jeugddocumentaire doe ik op dit moment onderzoek naar het woord "Kinderpijn".
Een onzichtbaar woord in het Nederlands taalgebruik, omdat het nog niet in De Dikke Van Dale Is opgenomen. Een pijn die in elke levensfase in ons innerlijke kind verschuilt raakt: van fysieke en recht door de bocht pijn bij kinderen, naar pijn die je als volwassenen
voelt over iets dat je in je kindertijd hebt meegemaakt, maar ook het verdriet dat ouders
voelen om hun kind.
Voor nu ben ik voornamelijk benieuwd of er verhalen zijn over hoe mensen dit woord ervaren in het leven, geheel vrijblijvend uiteraard.
Dit zou (anoniem) in dit forum kunnen. Maar mocht u willen, zou u ook contact met mij kunnen opnemen via volgend mailadres: [email protected]
Alvast heel erg bedankt en vriendelijke groet,
Randy
11-06-2025 om 17:19
Ik kende het woord niet zoals jij het uitlegt.
Wil je er onderzoek naar doen dan zou ik dat gerichter doen. Wat je nu vraagt is te breed.
11-06-2025 om 17:25
Hi Pippeltje, bedankt voor je reactie en ik begrijp je compleet. Mag ik vragen hoe jij dit woord voor je zag voordat je mijn bericht las? Bedankt alvast!
11-06-2025 om 17:29
Kinderpijn.... Als je mij gevraagd had hoe ik dit zou opvatten voor jouw uitleg dan zou ik het als volgt uitleggen: de pijn die een kind voelt maar niet goed kan duiden; m.a.w. kinderen geven vaak pijn aan in hun buik als ze ergens anders iets van pijn voelen, omdat ze het niet goed kunnen uitleggen/niet goed weten wat ze voelen of omdat het puur emotioneel is wat er dwars zit. Daar moest ik aan denken.