Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Kath

Kath

01-10-2014 om 13:34

Onderzoek schoolreisjes

goedemiddag allemaal,

vanuit onze minor ondernemerschap zijn wij bezig om een product te ontwikkelen die het makkelijker moet maken voor ouders en begeleiders van schoolreisjes of uitjes met grote groepen om overzicht te houden en meer veiligheid te bieden.

Door alle chaotische toestanden kan er veel angst en stress komen bij de begeleiding maar ook bij de ouders.Kennen jullie het probleem van het zoekraken/ weglopen van kinderen tijdens deze uitjes/reisjes?

Zouden jullie een idee in de richting van een product die door middel van gps een signaal naar een app stuurt waarop de kaart te zien is en dus ook waar de kinderen zijn , om meer overzicht te creeren? Wat zou volgens jullie een goede oplossing zijn i.p.v. meer begeleiding meenemen?

niet nodig

Sticker op elk kind met de naam van de school en een mobiel nummer is genoeg. En aangezien je op schoolreisje per definitie naar een kindvriendelijke plek gaat, is daar altijd wel een behulpzaam iemand om een van de groep weggeraakt kind even te helpen.

Waarom zou je moeilijk gaan doen als het makkelijk kan.

Kath

Kath

01-10-2014 om 13:39

of toch wel?

vaak word er vanuit de school niet genoeg begeleiding geregeld, en de bedoeling is dat deze bandjes worden uitgegeven door de pretparken. We maken het alleen maar makkelijker in een tijd als deze.

volgens mij

staat of valt dit systeem met het dragen van het GPS-ding door de kinderen? 'Lastige' kinderen ontdoen zich van dat ding en zijn daarna dus onvindbaar (of zitten 4 uur in de vuilnisbak bij het toilet?), voor 'makkelijke' kinderen volstaat Jippox' oplossing.

Angela67

Angela67

01-10-2014 om 13:42

harry potter

had daar een handige oplossing voor, de sluipwegwijzer!

maar zonder dollen: het dwingt kinderen ook niet om zich aan afspraken te houden, en dat lijkt me nog altijd de beste basis van een schooluitje: goede, heldere afspraken maken en er vanuit gaan dat 90% zich daaraan houdt. Die 10% die zich er niet aan houdt hou je toch.En ja die heb je dan sneller te pakken als je precies weet waar ze zich bevinden, maar het is natuurlijk een veel te veel big brother scenario. Die kant op moet je niet willen gaan als maatschappij.

gr Angela

Kath

Kath

01-10-2014 om 13:48

onderzoek

juist uit onderzoek is gebleken dat het beter is om kinderen juist in deze leeftijd meer ruimte te geven. Met alle problemen en risicos die er nu zijn leek het ons slim zoiets te ontwikkelen.
nogmaals het bandje heeft zo veel eisen al dat het loskrijgen ervan niet mogelijk is voor kinderen. Alleen met hulp van de begeleiding.

De hele bedoeling van onze minor is dat we het hele proces leren van ondernemen, dus deze reacties helpen ons ook weer. Wij hebben al gesproken met kinderdagverblijven en zelfs al wat scholen. De situaties die wij bedoelen is dat er een bijna overspannen leerkracht meegaat en vaak geen overzicht heeft in de situaties. het systeem is alleen maar ter garantie van de veiligheid van kinderen. voor ouders zitten geen kosten aan!
Ons bandje hoeft niet perce op GPS basis te werken.

Angela67

Angela67

01-10-2014 om 13:55

dan helpt zo'n systeem ook niet

ik zou als ouder en niet geruster op zijn als de begeleiding het niet aan kon zonder extra hulp. Dus zo moet je het iig niet in de markt zetten. als ouder zou ik ook bezorgd zijn om de privacy van mijn kind - het electronisch zoekbaar zijn enzo?
nee al met al, ik werk zelf in de techniek/automatisering, maar dit vind ik niet een voorbeeld van erg nuttig. Beetje vergezocht zeg maar.
vgl het een beetje met het feit dat het zo handig is dat kinderen vroeg een telefoon krijgen want dan kun je tenminste achterhalen waar ze zijn (zo'n argument komt wel eens langs). Die telefoon heb ik neit zo'n probleem mee, maar wel dat je dat kennelijk nodig hebt. En dat ik als privépersoon dit soort dingen met mijn kind afspreek, bijv dat de telefoon mee moet om zo'n reden, is nog tot daar aan toe. Maar ik zou het een brevet van onvermogen vinden als school of kDV dat nodig zou hebben.
gr Angela

wizzer

wizzer

01-10-2014 om 13:59

een overspannen leerkracht

Moet gewoon niet meegaan op een schoolreisje. Verder denk ik dat je schijnveiligheid creëert. Dan zit die overspannen leerkracht op een terrasje een kaart met stipjes die leerlingen voorstellen te volgen. Kun je mij vertellen hoe dat helpt? Hoe dat zorgt voor veiligheid? Ik ziet het niet.

Thursday Next

Thursday Next

01-10-2014 om 14:03

valse veiligheid

Als er een bijna overspannen leerkracht meegaat die geen overzicht heeft dan helpen die polsbandjes ook niet, denk ik zo. School moet voldoende capabele begeleiding regelen, en anders maar geen schoolreisje.
Door die bandjes zal het denk ik al snel zijn: we hebben niet genoeg begeleiders, willen eigenlijk groepjes van 4 kinderen maken maar nu kan het wel van 5 of 6.
Of: een kind is zoek, maar we doen niet meteen veel moeite om het te vinden want met dat bandje hebben we het zo te pakken.

Caesar

Caesar

01-10-2014 om 14:08

Wordt lastig en duur

Je schrijft dat het zou moeten werken op basis van Gps. Dan werkt het niet binnen, niet in een bos en niet bij hoge gebouwen al niet (of niet goed). Teven is gps eenrichtingsverkeer. Je kan dus niet via gps signaaltjes terug sturen. Dat moet dus anders. Dat betekent in de praktijk dat ieder apparaatje mobiel internet moet hebben om de kind positie geregeld door te sturen naar een centrale lokatie. Ik denk dat Vodafone dit een heel goed idee vindt, want dit gaat behoorlijk in de papieren lopen.
Aan de andere kant, dit soort apparaatjes gaat natuurlijk wel gemaakt worden, want er is wel vraag naar. Zeker in de VS.

Hanne.

Hanne.

01-10-2014 om 14:09

schijnveiligheid

Ik begeleid nu al 20 jaar activiteiten met grote groepen kinderen maar mijn ervaring is dat het helemaal geen problem is om groepen te begeleiden op uitjes.

De kleinste kinderen (kleuters, groep 3/4) houd je dicht bij je. Daar voegt het bandje niets toe.

Die wat oudere kinderen lopen zelfstandig rond. Ik vind het helemaal niet belangrijk dat continu bekend is waar deze kinderen zijn. Wat schiet je er mee op dat je weet dat ze bij de achtbaan zijn. Je wil weten of ze veilig zijn.

En of je vertrouwt er op dat ze op hun eigen veiligheid kunnen letten (of in geval van hulp in kunnen schakelen) of je vertrouwt ze niet, maar dan moet je ze ook niet zelfstandig rond laten lopen.

Een bandje omgeven geeft m.i. inderdaad schijnveiligheid. Je weet waar ze zijn, maar daar houdt het ook mee op. Je hebt nogsteeds geen idee of het goed met ze gaat.

Kath

Kath

01-10-2014 om 14:12

begrip

Ik begrijp dat veel mensen er zo over denken. Maar het is niet de bedoeling dat de begeleiding gaat zitten en gaat kijken waar de kinderen zijn. Het is de bedoeling dat je als begeleiding en als ouder meer zekerheid hebt dat je kind bij de groep blijft, minder tijd zal er kwijt zijn aan het zoeken van kinderen en het is pedagogisch niet verantwoord om kinderen op een jonge leeftijd al een telefoon te geven. Dit bandje is alleen maar een extra middel om overzicht te houden. De begeleiding blijft bij de groep maar heeft wel meer zekerheid en overzicht!

vlinder72

vlinder72

01-10-2014 om 14:12

In een tijd als deze?

Wat bedoel je daarmee?

Verder herken ik die angst dat een kind kwijtraakt niet. Tshirt van de school aan. Sticker met naam en telefoonnummer mee en klaas is kees.

Kath

Kath

01-10-2014 om 14:19

reactie vlinder

in deze tijd bedoel ik mee dat er veel vermissingen zijn, veel pedofielen etc.

Op de bandjes willen wij wel een noodknop aanbrengen die direct in verbinding staat met de app op de telefoon van de begeleiding. Zo weet je ook of het goed gaat, tuurlijk werkt GPS niet op alle locaties daarom willen we ook in gesprek gaan met beveiligingscamera ontwikkelaars.

Het is geen bigbrother idee, want de bandjes zijn alleen gekoppeld aan de app van de directe begeleiding.

In de VS zijn al een soort GPS bandjes want die zijn heel erg bezig met het gps en beacon technologie. Wij weten nog niet wat er in gaat zitten. we willen zorgen dat er een functie in komt die de kinderen terughaalt naar de verzamelplek op een interractieve manier.

HEt is maar een concept op dit moment, maar we hebben al een KDV die dit zou willen aanschaffen omdat ze op deze manier meer activiteiten kunnen gaan doen met de kinderen

vlinder72

vlinder72

01-10-2014 om 14:23

Daar was ik al bang voor

Angstmakerij dus. Er zijn helemaal niet meer vermissingen tegenwoordig dan vroeger. En er lopen ook niet pedofielen rond. Wel is er veel en veel meer aandacht voor dit soort vreselijke gebeurtenissen waardoor mensen veel angstiger worden dan nodig is.

Kath

Kath

01-10-2014 om 14:25

begrip

juist, en deze willen we wegnemen. Het is niet eens zeker of dit product in nederland gaat aanslaan, maar de behoefte is er wel.

HEt feit dat jullie met ons mee willen denken en eventueel sommige ons deels steunen onderbouwt dit alleen maar.

Thursday Next

Thursday Next

01-10-2014 om 14:31

tja,

het is niet de bedoeling dat dit in de plaats komt van... Maar ik denk dat het in de praktijk wel gaat gebeuren. "We" willen alles veel meer in de hand hebben, laten ons leiden door technologie en vergeten/verleren daarbij ons gezonde verstand te gebruiken.

Kath

Kath

01-10-2014 om 14:34

technologie of gezond verstand

het is natuurlijk niet de bedoeling dat wij compleet gaan leven met deze bandjes, maar dat het ondersteuning is.

Als we dit alleen gebruiken als extra, dat is ons hele product en plan!

Hanne.

Hanne.

01-10-2014 om 14:39

???

Als je uit deze reacties opmaakt dat sommigen jullie plan deels ondersteunen en het feit dat we reageren interpreteert als dat er behoefte aan is denk ik dat het resultaat van je onderzoek al bwkwnd is.

ik heb alleen twijfeks over de validiteit er van.

ik stop nu maar met meedenken want blijkbaar wordt mijn reactie automatisch omgezet in een positieve reactie terwijl ik het echt een slecht idee vind.

Kath

Kath

01-10-2014 om 14:41

foutief geredeneerd

dit is natuurlijk niet het enige forum waar wij op zitten,
elke reactie telt.

Het hele doel van waarom wij op forums zitten is dat doelgroepen ons probleem herkennen en erkennen. Jammer Hanne dat je het zo begrijpt, want ik heb jou reactie als negatief genoteerd.

Barvaux

Barvaux

01-10-2014 om 14:43

tjongejonge

'in deze tijd bedoel ik mee dat er veel vermissingen zijn, veel pedofielen etc. '

Hoezo? Waar heb je het over? Kom dan ook met man en paard: wanneer is er voor het laatst een kind vermist geraakt tijdens een schoolreisje?

Er is helemaal niets mis met een telefoonnummer aan het kind hangen zodat iedereen in het park dat nummer kan bellen als het kind zijn groepje kwijt is. Zorg dat je daarvoor een telefoonnummer gebruikt wat elk jaar te gebruiken is en neem iets wat je kunt hergebruiken en klaar is kees.

Thursday Next

Thursday Next

01-10-2014 om 14:47

ja Kath,

ik snap de bedoeling, maar ik denk dus dat het in de praktijk anders gaat werken. Dat er te veel wordt gedacht aan de schijnveiligheid die de bandjes gaan bieden. In het begin nog niet hoor, dan is het nieuw en mooi, en kijk eens wat handig. Maar men zal er steeds meer op gaan vertrouwen. En steeds minder op voldoende goede begeleiding en zelf nadenken. Totdat het fout gaat.

kath

De site www.freerangekids.com wel eens bezocht? Moet je doen joh, steek je wat van op.

Groeten,

Temet

Tante Tiny

Tante Tiny

01-10-2014 om 14:53

Tip voor Kath

Zoek een school die binnenkort op schoolreisje gaan. Ga een dagje mee! Ga daarna pas nadenken wat er nodig is.

Kleuters hebben continue toezicht nodig tijdens een schoolreisje. Weten waar ze zijn is niet genoeg. En vier kleuter heb je zo geteld. Dat gaat sneller dan op een kaart kijken.
Oudere kinderen moet je ruimte geven. Weten waar ze zijn, helpt niet. Dat ze zelf weten wat ze moeten doen als er iets gebeurt, helpt wel.
Misschien een alarmknop bij zich dragen zodat ze een begeleider kunnen oppiepen? Hoewel dat ook niet beter is dan het mobiele nummer van de begeleider bij je hebben.

Kath

Kath

01-10-2014 om 15:01

bedankt allemaal

Stel je voor wij maken zoiets, pretparken zijn het er mee eens en willen het gaan toevoegen bij het kaartje, dus je betaald er niets voor, zouden jullie het dan wel gebruiken?

pretparken zullen niet naar buiten treden hoeveel mensen er kwijt zijn, in het algemeen moet je rekening houden dat er 3-5 kinderen per dag de weg kwijtraken in een pretpark/dierentuin. wij weten dat er veel sites zijn die dit probleem kennen.

Zouden jullie voor ons een enquete willen invullen om te kijken of ons product wel haalbaarheid zou hebben?

Oftewel zijn jullie bereid om het eventueel te teste?

Hanne.

Hanne.

01-10-2014 om 15:08

bronnen

"pretparken zullen niet naar buiten treden hoeveel mensen er kwijt zijn, in het algemeen moet je rekening houden dat er 3-5 kinderen per dag de weg kwijtraken in een pretpark/dierentuin. wij weten dat er veel sites zijn die dit probleem kennen.".

Als pretparken het niet vertellen hoe weten jullie het dan? Geef je bronnen eens.
En wanneer is een kind kwijt? Als je het 10 minuten niet hebt gezien of een uur of 2uur of...
En nog belangrijker is het een probleem als een kind 10 minuten ergens is terwijl de begeleiding het niet weet?

Ik doe met plezier mee aan een enquête.

Lucerna

Lucerna

01-10-2014 om 16:02

Kath

"Stel je voor wij maken zoiets, pretparken zijn het er mee eens en willen het gaan toevoegen bij het kaartje, dus je betaald er niets voor, zouden jullie het dan wel gebruiken?"
Nee, ik zou dat nog steeds niet gebruiken. Eén van onze kinderen was een verschrikkelijke wegloper tot zijn 6e en ik had me met een dergelijke oplossing beslist niet veiliger gevoeld. Ook met schoolreisjes was ik blij dat het toezicht gewoon voldoende was tot het moment dat ze zelfstandiger het park in konden.

Angela67

Angela67

01-10-2014 om 16:26

zo komen overbodige tools in de wereld

ik zou zeggen: laat je niet lenen voor dit soort opdrachten. Bedenk zelf iets origineels. Waarom zouden pretparken dit laten maken/ontwikkelen? Om geld mee te verdienen. En daarmee dus 'to capitalize on fear' (hoe zeg ik dat in mooi Nederlands).
gr Angela

Barvaux

Barvaux

01-10-2014 om 16:28

haha

'Stel je voor wij maken zoiets, pretparken zijn het er mee eens en willen het gaan toevoegen bij het kaartje, dus je betaald er niets voor, zouden jullie het dan wel gebruiken?'

En jij wil met droge ogen beweren dat dat kaartje niet dúúrder wordt? Laat me niet lachen!

Verder: je had het over pedofielen en vermissingen en nu heb je het over een kind wat een kwartiertje niet te vinden is? Tja als dat kind geen telefoonnummer bij zich heeft is dat een grote fout van de school, zo kun je de begeleiding niet terugvinden. Als dat kind een kwartier niet gevonden WIL worden helpt zo'n armbandje ook niets.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

01-10-2014 om 16:48

Kath: Ondernemerschap en werven op ellende

Waar ik in eerste instantie aandacht aan zou besteden voor je minor ondernemerschap is hoe je moet werven en activeren

Jullie werven nu met "ellende" en neem van mij aan dat gaat niet werken. Ook heb ik sterk de indruk dat jullie een "probleem" bedacht hebben, daarbij bedacht hebben wat voor verschrikkelijke dingen er allemaal wel niet kunnen gebeuren en toen hebben jullie een oplossing bedacht.

Jammer, zo werkt het niet.

Je schreef:
Door alle chaotische toestanden kan er veel angst en stress komen bij de begeleiding maar ook bij de ouders.Kennen jullie het probleem van het zoekraken/ weglopen van kinderen tijdens deze uitjes/reisjes?

Nu ga je er al vanuit dat er altijd chaotische toestanden voorkomen, en dat dat angst en stress oplevert bij de begeleiding en ouders.

Denk je niet dat er een draaiboek is voor een schoolreisje? En dat die draaiboeken jaar na jaar gebruikt worden en ge-evalueerd worden, en dat mocht er chaos en en stress en angst voorkomen, dat dat dan al niet hoog en breed opgelost zou zijn?

Los daarvan: Denken jullie echt dat er gezinnen zijn (ouders) zijn die zeggen: Ja, er is altijd chaos en angst en stress als ik een dag uitga, en om die reden koop ik zo'n bandje?
Wat zegt dat van die ouder? wat zegt dat van dat gezin? Denk je echt dat ouders/gezinnen zich zo willen profileren?

nee

Ik zou zoiets nooit gebruiken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.