Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Onderzoeks-oproepen en enquĂȘtes Onderzoeks-oproepen en enquĂȘtes

Onderzoeks-oproepen en enquĂȘtes

Tweetalige opvoeding


diedeleanne

diedeleanne

30-10-2021 om 15:53 Topicstarter

Dank allen de informatie! heeft mij erg geholpen en erg leuk om te lezen. 😀

Nog een nabrander: hier is het mislukt. We zijn vol goede moed begonnen met tweetaligheid waarbij ik mijn moedertaal, Nederlands, sprak, en partner zijn moedertaal, Indonesisch. Zoon pikte beide talen goed op en gebruikte woordjes uit beide talen door elkaar. Maar het liep fout toen hij in zinnen begon te spreken (en dat was al snel, hij was een heel vlotte prater). Hij werd meer blootgesteld aan Nederlands dan aan Indonesisch (op het kdv was Nederlands immers ook de voertaal en daar was hij 4 dagen per week), dus hij begon meer en meer Nederlands te praten. En omdat zijn vader al sinds zijn tiende in Nederland woont en het Nederlands perfect beheerst sprak die vaak automatisch in het Nederlands terug, en al vrij snel was al het aangeleerde Indonesisch ook weer verdwenen. 
Minority language at home was hier geen optie, daar is mijn Indonesisch volstrekt onvoldoende voor. 
Bij dochter zijn we niet eens meer aan een tweetalige opvoeding begonnen, dus beide kinderen kennen een handvol Indonesische woorden maar meer ook niet. Kassian, tapi apa boleh buat? (ofwel: jammer, maar wat doe je eraan?)

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.