Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Barthejasmijn
21-06-2025 om 14:42
Worden kinderen steeds mondiger?
Momenteel doe ik onderzoek naar de mondigheid van basisschoolleerlingen. Nu ben ik benieuwd naar de kijk van ouders op de uitspraak 'kinderen worden wel steeds brutaler hè?' Dus, mijn vraag aan jullie. Ervaren jullie zelf ook dat kinderen de afgelopen vijf jaar mondiger lijken te worden in zowel de negatieve zin als de positieve?
Ik kijk in dit onderzoek naar de volgende pedagogische interpretatie van mondigheid:
'in staat om te zeggen wat je vindt en wilt'
Dit kan zich uiten in de volgende gedragingen:
Iets niet zomaar doen zonder eerst een ‘waarom’-uitleg te vragen;
Minder vanzelfsprekend respect voor gezag (bijvoorbeeld: volwassenen zien als gelijken)
Eigen mening durven geven, ook als die afwijkt van die van volwassenen
Kritische vragen stellen over regels of afspraken;
Zelf keuzes willen maken, bijvoorbeeld in wat ze eten, dragen of doen;
Weerstand tonen tegen straffen of beloningen als motivatie;
Een sterk gevoel van rechtvaardigheid tonen (“dat is niet eerlijk!”);
Zelfbewust taalgebruik: goed kunnen verwoorden wat ze denken of voelen
Alvast heel erg bedankt
Peiling
Zijn kinderen in de afgelopen vijf jaar mondig geworden?

MRI
21-06-2025 om 15:05
Ja, ik zou de onderzoeksvraag vernauwen. Definieer in de eerste plaats 'mondig'. Je kan ook kijken naar onderzoeken over de kloof performaal- verbaal. Hier een voorzetje van AI: er is wel sprake van een significant aantal kinderen met een disharmonisch ontwikkelingsprofiel. Dit betekent dat er een groot verschil is tussen hun verbale en performale intelligentie, waarbij het ene gebied veel sterker ontwikkeld is dan het andere

Barthejasmijn
21-06-2025 om 15:17
MRI schreef op 21-06-2025 om 15:05:
Ja, ik zou de onderzoeksvraag vernauwen. Definieer in de eerste plaats 'mondig'. Je kan ook kijken naar onderzoeken over de kloof performaal- verbaal. Hier een voorzetje van AI: er is wel sprake van een significant aantal kinderen met een disharmonisch ontwikkelingsprofiel. Dit betekent dat er een groot verschil is tussen hun verbale en performale intelligentie, waarbij het ene gebied veel sterker ontwikkeld is dan het andere
Bedankt voor je advies. Ik heb een definitie van mondigheid toegevoegd en wat andere concrete toevoegingen

Ilse43
21-06-2025 om 15:22
Volgens mij klopt je definitie van mondig niet. Dat gaat om laten weten wat je wilt, niet om individuen die niet langer onderworpen zijn aan externe autoriteiten of ideologieën. Dat is anti-autoritair.

Bakblik
21-06-2025 om 15:39
Is zelf keuzes willen maken in eten en kleding een vorm van mondig zijn?
Volgens mij is dat een hele normale manier om zelfstandig te worden. De tijd dat ouders bepaalden wat de kinderen voor kleding droegen ligt ver achter ons. Zelfs ik had halverwege de jaren 70 op 8 jarige leeftijd al de vrijheid om zelf te kiezen wat ik doe dag wilde dragen. Ouders hadden nog wel een grote stem in wat werd aangeschaft maar niet meer in wat ik aantrok naar school.
Als je gymles hebt op woensdag wil je op die dag niet die irritante jurk met kriebelende maillot aan die je niet zelfstandig aan kan trekken.
Dat is geen vorm van mondig zijn. Dat is je grenzen aangeven.

Barthejasmijn
21-06-2025 om 15:47
Bakblik schreef op 21-06-2025 om 15:39:
Is zelf keuzes willen maken in eten en kleding een vorm van mondig zijn?
Volgens mij is dat een hele normale manier om zelfstandig te worden. De tijd dat ouders bepaalden wat de kinderen voor kleding droegen ligt ver achter ons. Zelfs ik had halverwege de jaren 70 op 8 jarige leeftijd al de vrijheid om zelf te kiezen wat ik doe dag wilde dragen. Ouders hadden nog wel een grote stem in wat werd aangeschaft maar niet meer in wat ik aantrok naar school.
Als je gymles hebt op woensdag wil je op die dag niet die irritante jurk met kriebelende maillot aan die je niet zelfstandig aan kan trekken.
Dat is geen vorm van mondig zijn. Dat is je grenzen aangeven.
Beste Bakblik,
Je grenzen aangeven is een vorm van mondigheid. Mondigheid is namelijk niet per definitie negatief.

Soccer-Mom
21-06-2025 om 15:49
Ouders blaten ook steeds meer dus logisch dat kinderen dat gedrag overnemen.

Poezenmeisje
21-06-2025 om 15:50
Huiswerkopdrachten mogen hier toch niet?
Of geldt dat alleen op het zusterforum? Daar worden 'onderzoekjes' ingevuld door de kat en de hamster.

Bakblik
21-06-2025 om 15:54
MamaE schreef op 21-06-2025 om 14:45:
Is dit een serieus onderzoek?
Nou inderdaad. Profielwerkstukken mavo zijn al ingeleverd en beoordeeld. Dan verwacht ik dit bij havo of hoger verwacht ik wat meer.
Hoe kan je nou iets "onderzoeken" als je zelf nog niet helder hebt wat je onderzoeksgebied en je vraagstelling is.
Met allemaal losse antwoorden van ons kan je toch helemaal geen conclusies trekken.
Met meerkeuze vragen en/of vragen waarbij je op een schaal moet scoren (1 = oneens 10 = volledig mee eens en allerlei antwoorden daar tussen) kun je data verzamelen en uitwerken om tot conclusies voor je hypothese te komen.

Barthejasmijn
21-06-2025 om 15:59
Bakblik schreef op 21-06-2025 om 15:54:
[..]
Nou inderdaad. Profielwerkstukken mavo zijn al ingeleverd en beoordeeld. Dan verwacht ik dit bij havo of hoger verwacht ik wat meer.
Hoe kan je nou iets "onderzoeken" als je zelf nog niet helder hebt wat je onderzoeksgebied en je vraagstelling is.
Met allemaal losse antwoorden van ons kan je toch helemaal geen conclusies trekken.
Met meerkeuze vragen en/of vragen waarbij je op een schaal moet scoren (1 = oneens 10 = volledig mee eens en allerlei antwoorden daar tussen) kun je data verzamelen en uitwerken om tot conclusies voor je hypothese te komen.
Ik vind dit een hele nare reactie. Op dit moment peil ik de publieke opinie rondom een onderwerp, niet jullie publieke opinie over mijn capaciteiten.

Lisabette
21-06-2025 om 16:00
Ik vind dit een vreemd onderzoek. Je lijkt niet duidelijk te hebben wat je wil onderzoeken. En je lijkt nu echt naar meningen te vragen. Maar zonder inderdaad wat iemand anders al zegt objectieve criteria. Ik zou zeggen ga terug naar het begin. En stel dan pas vragen.

MMcGonagall
21-06-2025 om 16:02
De afgelopen 5 jaar niet.
De afgelopen 25 jaar niet.
Wellicht wel in vergelijking met langer geleden. De generatie Z wordt al vanaf hun geboorte opgevoed om zelf te kunnen nadenken.

MamaE
21-06-2025 om 16:02
Ik zag eerst alleen een vraag en een poll met ja/nee. Ik zie nu dat de openingspost wat uitgebreid is.
Alleen een vraag stellen en willekeurige mensen op een forum vragen om ja of nee in te vullen, zegt niet zoveel.
Bovendien heeft het overgrote deel van de mensen hier zelf kinderen. Dat vertekent ook het beeld.
Het lijkt me goed om te definiëren wat onder mondig zijn valt en al die aspecten met aparte vragen en een schaal te onderzoeken.
Het onderzoek zoals het hier nu staat kan onmogelijk voldoen, laat staan iets zinnigs zeggen.

Miepjecody
21-06-2025 om 16:06
Barthejasmijn schreef op 21-06-2025 om 15:59:
[..]
Ik vind dit een hele nare reactie. Op dit moment pijl ik de publieke opinie rondom een onderwerp, niet jullie publieke opinie over mijn capaciteiten.
Peil niet pijl

Bakblik
21-06-2025 om 16:11
Barthejasmijn schreef op 21-06-2025 om 15:59:
[..]
Ik vind dit een hele nare reactie. Op dit moment pijl ik de publieke opinie rondom een onderwerp, niet jullie publieke opinie over mijn capaciteiten.
Hoezo nare reactie? Als je echt iets te onderzoeken hebt voor een pws, een afstudeerscriptie, als journalist dan zou je je juist geholpen moeten voelen. Met jouw onderzoeksopzet kom je nergens.