Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Laura Kneppers en Daniëlle Beemer

Laura Kneppers en Daniëlle Beemer

07-06-2018 om 12:09

- Korte enquête - Het eerste woordje van uw kind

Hallo ouders,

Wij zijn Laura Kneppers en Daniëlle Beemer van het Stanislascollege Pijnacker uit VWO5.
Wij houden ons profielwerkstuk over de taalontwikkeling van kinderen van 0 tot 4 jaar. Één van onze deelvragen gaat over wanneer een kind zijn/haar eerste woordje zegt en of het hebben van een oudere broer/zus hier invloed op heeft. We hebben hiervoor een korte enquête gemaakt en we zouden het erg leuk vinden als u die zou willen invullen, hiermee zou
u ons erg helpen.

Hieronder vindt u onze enquête:
https://nl.surveymonkey.com/r/CHWQC5G

Alvast bedankt!

Groetjes,
Laura & Daniëlle

Half a twin

Half a twin

07-06-2018 om 13:02

Kort en misschien onvolledig?

Ingevuld.
Mijn eerste kind was heel vroeg met eerste woordjes. De tweede aardig laat. Daar bleek maanden later een oorzaak voor te zijn.
Het moment van eerste woord alleen zegt toch niks als je geen aanvullende informatie hebt?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-06-2018 om 19:27

Suf

Volgens de boekjes zeggen kinderen hun eerste woordje tussen de 12 en 18 maanden, met uitschieters naar boven en beneden. Het heeft geen voorspellende waarde, en ik geloof ook niet dat het hebben van broertjes of zusjes er effect op heeft.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-06-2018 om 19:52

Meestal zeur ik niet

maar de enquete had moeten stoppen na 'nee' ik heb geen 2de, 3de kind.

Ingevuld.

Eigenlijk wist ik helemaal niet op welke leeftijd mijn kind zijn eerste woordjes zei.
Hij kletst al vanaf dag één, ik kon hem prima verstaan
En na "nee, er is geen broertje of zusje" kon ik nog wat doorscrollen en verzenden.

Dat was kort maar krachtig.

Weet het ook niet meer

Het eerste woord van zoon was 'koek'.
Dochter zei niets tot ze ineens een korte zin uitsprak die ik al lang tegen haar zei.
De leeftijd weet ik niet meer en aangezien beide kinderen eigenheimers zijn heb ik ook niet het idee dat ze het van elkaar overnamen.
Zoon was nog wel iets prateriger dan dochter die als tweede kwam.

Maar inderdaad, je snapt ze toch wel. Meestal dan.

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

08-06-2018 om 08:57

Eerder onderzoek

We hadden deze leerlingen er al op gewezen (per mail, toen ze vroegen of ze deze enquete mochten plaatsen) dat het eerste woordje weinig tot niets zegt over 'de taalontwikkeling van kinderen van 0 tot 4 jaar'. Zeker niet als je wilt onderzoeken - zoals deze leerlingen - of een eerste kind eerder of later gaat praten dan de kinderen daarna. Kennelijk hebben ze weinig gedaan met die informatie...

We hebben deze kwestie trouwens al behandeld in een artikel dat nog steeds de moeite van het lezen meer dan waard is. Zie:

"Gaat een tweede kind later praten dan het eerste?"
https://www.ouders.nl/vraagbaken/gaat-een-tweede-kind-later-praten-dan-het-eerste

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.