Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Buitenland Buitenland

Buitenland

Emigreren met kind met gedragsproblemen

Beste allemaal,

mijn (Franse) man heeft een baan aangeboden gekregen in Parijs. Het lijkt ons heel leuk om daar te gaan wonen/werken, ware het niet dat onze jongste ADHD heeft. We hebben met hem een moeilijke periode achter de rug, waarin we niet wisten wat er met hem aan de hand was. Sinds hij vijf is weten we dus dat hij ADHD heeft, hij is ingesteld op medicatie en hij 'doet' het nu uitstekend. Op school presteert hij zelfs bovengemiddeld.

Wel is (en blijft) hij een kind dat veel stabiliteit en rust nodig heeft, hij kan slecht tegen veranderingen. Ook spreekt hij al aardig wat Frans, maar we merken dat hij er meer moeite mee heeft dan zijn grote zus. Dus nu zitten we met een dilemma: gaan we, en gokken we erop dat hij zich net als andere kinderen na verloop van tijd zal aanpassen aan de situatie? Of verstoren we dan zijn met pijn en moeite verworven evenwicht voorgoed?

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag.

Groet,
Ingeborg

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mirreke

mirreke

24-08-2009 om 14:11

Tja, het is natuurlijk niet te voorspellen

of je zijn evenwicht voorgoed gaat verstoren. Maar wat ik zou doen is vantevoren goed alle faciliteiten in Parijs onderzoeken.
Onze zoon heeft bv. PDD-NOS en zat in Nl in een onderzoekstraject. Ook was mij al duidelijk welke mogelijkheden er op school waren, en was er in NL op de oude school erg veel begrip voor zijn gedrag en deed men veel moeite voor hem een omgeving te creëren waarin hij zich beter kon concentreren en zich rustiger voelde.
Nou, hier (Dl) is dat totaal anders, men heeft nog nooit van PDD-NOS gehoord, laat staan dat men weet wat het is. Bij autisme denken ze hier aan schwer behinderte kinderen. En dat wist ik dus vantevoren niet, ik heb eigenlijk als min of meer vanzelfsprekend aangenomen dat de ontwikkelingen op dat gebied voor Nl en Dld gelijk opliepen...
Vandaar dat ik wel van de daken wil schreeuwen dat je je eerst moet proberen te verdiepen in dit soort zaken in het nieuwe land, hoewel het natuurlijk altijd nóg weer anders is als je er echt bent.
En dan nog, het blijft altijd een gok. Onze PDD-NOS'er gedijdt wonderwel in Duitsland, de Duitse structuur doet hem erg goed. Onze oudste zoon echter heeft het heel erg zwaar gehad op school, en onze dochter zit weer in Nld op school. (Gelukkig wonen we daarvoor dicht genoeg bij de grens.)
succes met de afwegingen...

Ingeborg

Ingeborg

25-08-2009 om 11:23

Dank je wel mirreke

Dank je Mirreke, voor je reactie.

Het is inderdaad niet te voorspellen wat er gebeuren zal, maar het doet me deugd te lezen dat jouw kind ondanks alles goed gedijt.

Ik weet al dat in Frankrijk (in mijn optiek) de 'aanpak' van 'probleem'kinderen hopeloos achterloopt in vergelijking met Nederland. Zo komt ADHD er niet of nauwelijks voor Van de andere kant zit hij nu ook in NL al op een 'strenge' school en ook voor hem is dat de beste oplossing.

Ik moet er denk ik maar op vertrouwen dat hij ons zal blijven verbazen (in positieve zin), en dat hij er met onze steun & begeleiding wel zal komen.

Groetjes
Ingeborg

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.