Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Buitenland Buitenland

Buitenland

Ans

Ans

08-11-2009 om 15:19

Na terugkomst

Wij kunnen waarschijnlijk 3 tot 5 jaar naar het buitenland. Het is nog niet helemaal zeker en het kan de US worden of Peking. dat is nogal een verschil maar daar zit ik niet mee. Ik zit meer met de terugkomst. De kinderen zitten in groep 2 en 5 op een goede school. Als we 5 jaar weggaan (is wel de opzet) dan komt de oudste terug als ze in de tweede zit van de middelbare school en de jongeste in groep 7 dus net voor het verlaten van de basisschool. Beiden moetetn dan weer nieuw een plek veroveren binnen de groepjes en daar maak ik me zorgen over. We kunnen proberen contacten warm te houden maar we zijn vaker weggegaan en dat is een moeilijk iets bij volwassenen en ik denk niet dat dat bij de kinderen gaat lukken. In het begin wel maar als het gat is opgevuld zijn ze elkaar zo vergeten. Heeft iemand hier ervaring mee. Dus niet met het vertrek maar met de terugkomst.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sylvia

Sylvia

09-11-2009 om 09:45

Niet nu al druk om maken

Ik zou me d'r geloof ik nu nog niet druk om maken! Kinderen en ook tieners zijn erg flexibel hoor. Het zijn vaak de ouders die overal beren op de weg zien! Een tijdje in het buitenland wonen is juist een verrijking voor de kinderen, iets waar ze de rest van hun leven plezier van zullen hebben. Het lijkt me een beetje zinloos om je nu al druk te gaan maken over hoe een eventuele terugkomst zal gaan.
Wij zijn na 3 jaar USA verhuisd naar Belgie (we zijn Nederlands) en onze dochter van 8 jaar heeft de overgang terug prima doorstaan. OK, zij is dan nog wel wat jonger en zit nog op de lagere school. Er zijn trouwens in NL een aantal twee-talige middelbare scholen, waarschijnlijk zou dat een goede optie zijn bij terugkeer.
Succes en geniet eerst van het aankomende vertrek!

Inderdaad, niet nu al druk over maken

tenzij je om die reden zou beslissen niet weg te gaan. het zal best lastig zijn voor je kinderen (en voor jou!) om na 5 jaren weer terug te komen; de middelbare school leeftijd is juist een leeftijd dat kinderen zich zelf gaan ontwikkelen, hun eigen weggetje gaan zoeken, zich losmaken. dat is een leeftijd dat ik denk dat je ze niet meer moet verkassen. maar zoals al gezegd, de meeste kinderen zijn flexibel en sterk en zullen zich er dus wel een weg in vinden. keuzes keuzes... lastig he!

Komt vast goed

Toen wij na een verblijf van 3 jaar in het buitenland terug naar Nederland kwamen, kwamen onze dochters in groep 2, 8 en 2VWO terecht. Natuurlijk vonden ze het alledrie niet leuk om te verhuizen en hebben ze moeten wennen aan de Nederlandse school. Daarbij viel wel op dat de oudste het snelst weer haar draai gevonden had. De jongste had veel moeite om aan de nederlandse school te wennen, maar na de kesrtvakantie was zij ook helemaal gewend.
De middelste in groep 8 kwam in haar oude klas terug, voor haar is het hele jaar groep 8 een lastig jaar geweest. Groep 8 is denk ik een lastige groep om terug te komen, en zij had grote verwachtingen over vriendschappen die ze voor vertrek had. En daarnaast werd, op deze school, veel nadruk gelegd op goede CITO resultaten, middelste had het gevoel niet altijd aan de verwachting te kunnen voldoen.
Overigens haalde ze uiteindelijk een prima CITO score en heeft ze het nu prima naar haar zin op de middelbare school.
Laatst heb ik de oudste meiden gevraagd of ze, nu ze weten wat het betekent, nog een keer naar het buitenland zouden willen. Het antwoord was volmondig ja.
Dus als antwoord op je vragen: ja terugkeren naar Nederland is niet altijd even makkelijk, maar wij vonden het ondanks alles een prachtige ervaring en willen best nog een keer zo'n avontuur beleven (na het eindexamen van onze oudste dochter).

Groet Karen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.